Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Subaru Impreza WRX STI - zkrocená bestie

Libor Zezulka
Můžete investovat 5 milionů korun a mít fantastický supersport, můžete ale investovat téměř pětkrát méně a stejně si užijete spoustu zábavy – s novou Imprezou WRX STI. „Estéíčko“ umí, to se ví, nás ovšem zajímalo, zda umí víc než dřív.

Asi se s tím budeme muset konečně smířit. Impreza není sedan a dokud se budou Evropanům líbit kulatá pozadí, batoh si na záda znovu nenatáhne. To že za zadním sklem končí i celé auto prostě buďto vezmete jako fakt a zaměříte se na to, čím Impreza vždycky vynikala – tedy jízdní vlastnosti, nebo konvertujete na EVOslám (neplést si prosím s EVOsalámem) a přechod na novou víru si omluvíte tak, že správné rallye auto nemůže bez zadku existovat.

Je to v zásadě hodně omletá písnička, takže bych nerad zabředával do úvah, zda Subaru udělalo dobře nebo špatně. Faktem je, že úspěch automobilky se měří na prodaná auta a i když skvělá imige potěší, účet za energie, zaměstnance a faktury dodavatelů vám nezaplatí. Subaru si někde prostě změřilo, že hatchback bude v Evropě úspěšnější a přestože tomu nebude spousta lidí chtít uvěřit, zatím se ukazuje, že kluci japonští měřili správně.

subaru testy nizsistredni subaru testy nizsistredni
 

Jestliže vám naskakují z podoby nové Imprezy pupínky, ale zároveň vás srdce táhne tam, kde září modrá obloha a svítí zlaté hvězdy, nacházíte se v poměrně nezáviděníhodné situaci, ze které ovšem existuje cesta ven. Ta cesta má název Impreza WRX STI. Teď prosím nejásejte, rozhodně nemám žádné ověřené informace o tom, že v Japonsku dostali rozum a dodatečně vybaví „estéíčko“ slušivým baťůžkem.

Bohužel. Řešení spočívá v tom, že na rozdíl od základní Imprezy, malinko trhlé a výstřední, se Impreza WRX STI vyznačuje velice slušivým kabátem, jenž se kupodivu zamlouvá i těm, kteří nemohou přijít základní verzi na jméno. Sám jsem byl překvapen, jak dobře „estéíčko“ vypadá a jak moc se liší od nejlevnějších variant. Ať už se podíváte na auto zepředu, zboku nebo zezadu, uvidíte rozzuřenou šelmu nachystanou vyskočit a prokousnout soupeři krční tepnu.

Přimhouřená a ztmavená přední světla jsou jako oči dychtící po souboji, přičemž odhodlanost z nich čišící dokazuje, že tohle divoké zvíře stojí na vrcholu potravního řetězce. Podíváte se na široké boky, robustní hřbet, svalnaté nohy a neuvěřitelné tlapy a bude vám okamžitě jasné, že postavit se mu znamená jistou smrt. Přesto nakonec stejně neodoláte a vyzvete bestii na souboj. Prokážete-li dostatečnou odvahu smíchanou s obrovskou dávkou respektu, dopadne to většinou dobře.

Nadupaný boxer

Váš bobřík odvahy a zkouška dospělosti v jednom začne schůzkou s motorem. Tradiční plochý motor (jinak řečený boxer) s objemem 2,5 litru vykazuje i v nové generaci WRX STI úctyhodné hodnoty. Maximální výkon 221 kW/ ot./min. a točivý moment 407 Nm znamená, že bájná hranice 300 koní nebyla pokořena, ale ani nedosažena. Subaru zůstalo provokativně přesně na 300 koních, což se dá ostatně docela pochopit. Číslovka 300 vypadá přece tak hezky.

Nesdílíte-li se Subaru zálibu v hezky kulatých číslech, vykašlete se na nějaké teoretizování a upalujte za volant. Strčte klíček do zapalování, vypněte rádio i klimatizaci a poslouchejte, co se bude dít. No co, nastartuji motor, zařadím a vyjedu. Jo, čistě technicky se stane přesně tohle, ale mezi tím interiér auta vyplní stovky dalších zvuků a podnětů, které dělají Imprezu WRX STI unikátním autem, pro které se vyplatí utrhávat si od úst, střádat korunky nebo platit nehorázný leasing se značnou nejistotou co bude zítra, natož za tři roky.

Osobně nemám přeplňované motory nijak zvlášť v lásce. Většinou chvíli čekáte na zátah, křivka výkonu občas vypadá jako Julské Alpy, do toho pískání turbodmychadla a někdy i podivný řinčivý zvuk. Existují samozřejmě špičkové turbomotory, ale není jich zase tolik, abyste mohli říct, že neexistuje lepší volba. Boxer od Subaru je ale něco naprosto specifického a výjimečného. Už v atmosférické verzi má zajímavý mechanický zvuk, který přidáním turbodmychadla tak desetinásobně zesílí.

Mechanické zvuky nebývají většinou nijak zvlášť příjemné, ale zvuk produkovaný 2,5litrovým čtyřválcem bych si klidně nahrál a pouštěl před spaním jako ukolébavku. Je to neuvěřitelný koncert, jenž se vám usadí v uších a hlavě a zní a zní, den, týden, měsíc. Nádhera. Přitom v nízkých otáčkách motor brouká jako nemluvně, když však přidáte trochu plynu, z roztomilého mimina se stane ďáblův syn.

subaru testy nizsistredni subaru testy nizsistredni
 

Jak už to tak u dobrých turbobenzinů bývá, se sílícím hlasem roste i síla, výkon, točivý moment. Nástup odspodu není vůbec špatný, ale zároveň nijak přehnaný, což je dobře. Pokud má Impreza WRX STI sloužit i na každodenní dojíždění do zaměstnání, nepotřebujete s každým přidáním plynu brousit český asfalt. Výkon roste rychle, ale dost lineárně, což se mi zamlouvá.

Jakmile ručička otáčkoměru vystoupá nad 3000 otáček, nastane peklo na zemi. Při první vyjížďce se vám dokonce může stát, nejste-li na podobný druh automobilů zvyklí, že dostanete z Imprezy WRX STI strach. Stačí ovšem pár dní intenzivního ježdění a nejenže se naučíte příval síly zvládat, ale stanete se na něm naprosto závislí. Asi vám došlo, že rozsah využitelných otáček dosahuje úžasných hodnot.

Začínáte na samém dně u volnoběhu a končíte kdesi ve výšinách okolo 7000 otáček. Došlo vám asi i to, že za tuhle fantastickou zábavu a krásný zvuk budete muset na oltář položit nějakou oběť. Ekologové si budou rvát vlasy, ale nic to nezmění na skutečnosti, že Impreza WRX STI spotřebuje na 100 km jízdy v tom lepším případě 13 litrů a v tom horším klidně spolkne i 20 litrů Naturalu. Horší případ znamená sportovní jízdu, ten lepší jízdu dynamickou, ale v zásadě odpovídající běžnému cestovnímu režimu.

Elektronika ve službách řidiče nebo...

Když se zeptáte profesionálního jezdce, který z elektronických systémů má ve svém autě nejraději, otočí se a odejde, dá vám pěstí do nosu nebo se pousměje a řekne, že žádný. Není pochyb o tom, že nejlepší zpětnou vazbu vám poskytne stroj bez posilovače a všech elektronických vychytávek včetně obyčejného ABS. Jenže Impreza WRX STI se nestaví pro profesionály nebo výhradně zkušené řidiče.

Impreza WRX STI, což souvisí se snahou Subaru i dalších výrobců přiblížit se široké veřejnosti nebo chcete-li masovému trhu, musí splnit nároky na sportovní jízdu ale zároveň každodenní ježdění. Jinými slovy vyrobit nekompromisní auto, se kterým zatočíte pouze s pažemi Arnolda Schwarzeneggera je alchymie, avšak naladit sériové auto tak, aby si v něm užil závodník i řidičské „jelito“ je přinejmenším stejně komplikované.

Subaru tento problém vyřešilo několika systémy. Ten první - SI-DRIVE – nabízí několik úrovní chování resp. stylu jízdu. V režimu Inteligent se auto opravdu chová hodně poslušně, nekouše a snaží se být maximálně komfortní a pohodlné. V režimu sport přidává na agresivitě, ale opravdu zábava je s ním teprve v režimu Sport Sharp, kdy nejlépe reaguje na plyn. Měl jsem trochu strach, co tenhle přepínač „osobností“ s Imprezou WRX STI provede, ale dopadlo to docela dobře.

…řidič ve službách elektroniky?

Tím nicméně možnosti nastavení auta nekončí. Subaru vložilo do rukou řidiče masivní nástroj v podobě možnosti nastavení chování mezinápravového diferenciálu DCCD v režimech auto, plus a minus. Režim auto znamená univerzální nastavení, v režimu plus se diferenciál více snaží, což se hodí na mokru, v režimu minus si naopak bere oddechový čas a to zase oceníte na cestách plných zatáček.

V prvních chvílích jsem složitě hledal rozdíl mezi režimem plus a minus, ale problém spočíval v tom, že jsem se pohyboval daleko od hranice, ve které se změna nastavení projeví. Teprve hodně ostrá jízda prokázala, že rozdíly mezi dvěma hraničními režimy nejenže existují, ale jsou obrovské. Na mokru se auto skutečně snažilo zachovat stabilitu (režim plus), zatímco do zatáček chodilo podstatně ochotněji (režim minus).

subaru testy nizsistredni subaru testy nizsistredni Jinými slovy všechno co Subaru naslibovalo a vše, čím novou Imprezu WRX STI vybavilo, funguje. Jediný problém vidím v tom, že se z „estéíčka“ vytratila ta zvláštní syrovost a nekompromisnost, jež dělala tohle auto vždy tak specifickým a výjimečným. Impreza WRX STI je strašně rychlá, silná a v zásadě i zábavná, ale už z ní nejde takový strach jako dřív.

Pro běžného řidiče to je dobrá zpráva. Auto se lépe zvládá, je podstatně, ale podstatně komfortnější, dokonce na obrovských 18palcových kolech dokáže žehlit nerovnosti, ale už to není to kopající a uskákané „estéíčko“ jak ho známe ze starých časů. Doba si žádá auta univerzálnější, ale srdci sportovního řidiče bude asi vždy blíže STI ze staré školy. A teď zase z trochu veselejšího soudku.

Řadicí páka se výborně drží a pohybuje se v přesně vymezených drahách, brzdy budete mít velký problém unavit a sportovní sedačky vás zahrnou pohodlím i nadpozemskou stabilitou. Palubní deska i středová konzola vypadá ve vrcholné sportovní verzi auta přinejmenším dobře, k ergonomii nemám výhrady. Tedy ale co bych vylepšil, je řízení. Citu není tolik, kolik bych si představoval a i převod mohl být přímější.

Zábava zůstala, syrovost zmizela

Svět se mění a auta s ním. V době, kdy cena ropy poskakuje jako jojo, svět řeší globální oteplování, ale akcionáři žádají stále vyšší zisky, není prostor pro auta syrová a neútulná zaměřená výhradně na radost z jízdy. Dnešní hot-hatche, ale i supersporty musí chtě nechtě brát ohled na celé zákaznické spektrum a vyhovět požadavkům na sportovní, ale zároveň komfortní jízdu. Impreza WRX STI je stále neuvěřitelně silné a divoké auto, se kterým si užijete kopec zábavy. Zároveň ovšem přišla o zvláštní brutálnost, kterou jsem na ni měl tolik rád.

První cena vozu 1.148.800,-Kč (Impreza, 2,5, 221 kW, WRX STI)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.148.800,-Kč (Impreza, 2,5, 221 kW, WRX STI)
Základní cena testovaného vozu 1.148.800,-Kč (Impreza, 2,5, 221 kW, WRX STI)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.160.600,-Kč (Impreza, 2,5, 221 kW, WRX STI)

Plusy

  • Špičkový přeplňovaný motor
  • Přesné řízení a řazení
  • Propracovaný systém pohonu všech kol
  • Vynikající sedačky
  • Prostorný interiér

Minusy

  • Vysoké provozní náklady
Libor Zezulka
Subaru Impreza WRX STI
Cena základní sestavy 1 148 800 Kč
Výbava základní sestavy AWD - stálý pohon všech kol, ABS – čtyřkanálové, VDC systém jízdní stability, Hill Asist Systém, sportovní brzdy BREMBO, brzdové kotouče přední a zadní s vnitřním chlazením, elektronický systém rozdělení brzdného tlaku EBD, Multi - Mode DCCD mezinápravový diferenciál, přední a zadní samosvorný diferenciál, servořízení, výztuhy proti nárazu okolo kokpitu, tříbodové pásy na všech pěti sedadlech, napínač př. bezpečnostních pásů s omezovačem, čelní airbag u řidiče a spolujezdce, boční airbagy na předních sedadlech, hlavové okenní airbagy (vpředu, vzadu), bezpečnostní konzole pedálů, stírače modulového typu, ISOFIX úchyt dětských sedaček, otáčkoměr, digitální hodiny, elektronický imobilizér v klíčku, venkovní teploměr, kožený sportovní volant STI, stereo CD audio s měničem na 6 CD (6X25W), dálkové ovládání audia na volantu, 6 reproduktorů, AUX vstup, automatická klimatizace, ukazatel spotřeby paliva, tempomat, nastavitelný volant v obou osách, výškově stavitelná sedačka řidiče, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, vnitřní osvětlení se stmívačem, čtecí lampičky, osvětlení klíčku zapalování, zásuvka 12V (2X), kosmetické zrcátko řidiče i spolujezdce, středová konzole s loketní opěrkou, zadní dělené sklopitelné sedačky 60/40, pylový filtr, nastavitelný cyklovač stíračů, STI sportovní sedadla, elektrické vyhřívání předních sedadel, hliníkové sportovní pedály, kryt zavazadlového prostoru – roleta, odkládací schránka na opěradlech předních sedadel, kožená hlavice řadící páky a ruční brzdy, tónovaná skla, el. ovládání vnějších zpětná zrcátek, el. sklopitelná vnější zpětná zrcátka, vyhřívání vnějších zpětných zrcátek, ukazatele směru integrované ve zpětných zrcátkách, HID světlomety (xenony), vysouvací ostřikovače světlometů, centrální dálkové zamykání se signalizací, dětská pojistka zadních dveří, střešní anténa, sportovní výfuk (4 koncovky), lakované nárazníky v barvě vozu, lakované kliky v barvě vozu, střešní spoiler, přední spoiler, prahové spoilery, zadní nárazník s deflektorem, 18" disky kol z lehkých slitin Kč
Cena testované sestavy 1 160 600 Kč
Výbava testované sestavy metalický lak (+ 11.800,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2457
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 221 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 407 / 4000 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 13.8 / 8.2 / 10.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 301 / 1216
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1580 / 380
Rozměr pneu: 245/40 R18
Subaru Impreza WRX STI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4415
b) šířka (mm): 1795
c) výška (mm): 1475
d) rozvor (mm): 2625
e) rozchod vpředu (mm): 1530
f) rozchod vzadu (mm): 1540
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1300
l) šířka vzadu (mm): 1300
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano