Superformance GT40 Mk II 50th Anniversary Edition připomíná slavné vítězství v Le Mans
Vznik Fordu GT40 a jeho následné úspěchy na závodních tratích patří k nejslavnějším kapitolám v historii motoristického sportu. Severoamerická společnost Superformance se v letošním roce rozhodla připomenout její nejslavnější část, která se odehrála v roce 1966.
Právě tehdy se na start 24 hodin Le Mans postavilo osm Fordů GT40 Mk II a slavného závodu se osobně účastnil i Henry Ford II, který odmávl start a následně sledoval, jako jeho vozy dominují celému závodu.
Cílem nakonec projela trojice zástupců modrého oválu na prvních třech místech a vítěznou byla s ohledem na počet ujetých kol vyhlášena novozélandská dvojice Bruce McLaren a Chris Amon, jejichž vůz nesl startovní číslo 2.
Právě tento automobil se stal vzorem pro Superformance GT40 Mk II 50th Anniversary Edition, který má vzniknout v sérii 20 vozů, na jejichž výrobě se podílí i Shelby American a Safir GT40 Spares, která se specializuje na dodávky komponentů a technickou podporu originálních Fordu GT40 ze šedesátých let.
Superformance uvádí, že 90 procent všech dílů použitý ke stavbě nových vozů bude plně zaměnitelných s komponenty originálního vozu a to včetně nosného ocelového monokoku karoserie. Ten se může pochlubit dvojnásobnou tuhostí ve srovnání s podvozky vozů Formule 1 druhé poloviny šedesátých let.
Všech dvacet vozů bude mít manuální převodovku a k jejich pohonu poslouží sedmilitrové osmiválce, jejichž dodavatelem bude právě Shelby American. Tyto motory mají rovněž odpovídat originálu a nést vlastní sériová čísla od GT40 P 2050 po 2069.
Ústupky komfortu, bezpečnosti a dalšímu zlepšení jízdních vlastností se mají stát klimatizace, brzdy Wilwood, stavitelné tlumiče H&R a možnost nastavení vzdálenosti pedálů od sedadla řidiče.
Superformance GT40 Mk II 50th Anniversary bude nabízen ve třech barevných provedeních. Vedle černé karoserie s bílými pruhy, odpovídající vítěznému vozu z roku 1966 to má být modrá s bílými pruhy, jako u startovního čísla 1, s nímž byli jako druzí klasifikováni Ken Miles a Deny Hulme. Třetí variantou je červená s bílými pruhy, která neodpovídá třetímu vozu v cílí, ale vozu, s nímž startovali Dan Gurney a Jerry Grant, kteří ovšem závod nedokončili.
Severoamerická společnost Superformance se může pochlubit výrobou samotným Carrollem Shelby oficiálně licencovaných replik roadsterů Cobra a kupé Daytona. Dále vyrábí repliky závodních Corvette Grand Sport ze šedesátých let a Fordů GT40, na něž má licence od koncernů General Motors a Ford Motor Company. Vedle vlastní produkce pak ve Spojených státech amerických zastupuje i britskou automobilkou Caterham.
Automobily, které opouštějí brány společnosti Superformance patří mezi nejvěrnější a nejkvalitněji zpracované repliky slavných vzorů, což do jisté míry potvrzují i licence udělené této firmě jejich původními výrobci.