Tahače Scania 141 V8 a R 500: Setkání minulosti se současností
Dánský dopravce Jan Petersen se svou společností JP Transport, provozující 24 nákladních vozidel, působí v oboru již třicet let a k tomuto významnému výročí si nadělil několik impozantních dárků.
Vedle modernizace svého vozového parku tahači Scania R 500 nové generace, jejíž premiéra se odehrála zhruba před rokem, představil i pečlivě zrenovovaný tahač Scania 141 s motorem V8.
Trojici vozidel rozděluje několik desetiletí, ale spojují barvy dánského dopravce. Pozornost si pak zaslouží, jakým způsobem se vyvíjel design tahačů švédské značky pro dálkovou dopravu.
Od roku 1969, kdy Scania uvedla na trh první čtrnáctilitrový motor V8 s výkonem 257 kW (350 k) až k nejnovějším modelům Euro 6 o objemu 16,4 litru jsou osmiválce švédské značky vždy technickými skvosty.
Nová generace motorů V8, která byla představena na jaře letošního roku, přináší řadu vylepšení, z nichž společnost Scania vyzdvihuje především snížení celkové hmotnosti, nižší náklady na údržbu a opravy i vyšší celkovou provozuschopnost.
Samostatnou kapitolu pak má představovat snížení spotřeby paliva o 7 až 10 procent s dosavadními osmiválcovými motory švédské značky. Scania uvádí, že nová generace motorů vychází ze stejného motorového bloku a stejné základní konfigurace jako její předchůdce, ale tím veškerá podobnost končí.
Na trh v současnosti míří nové osmiválce o objemu 16,4 litru ve verzích s výkony 382 kW (520 k), 427 kW (580 k), 479 kW (650 k) a 537 kW (730 k) při 1900 otáčkách za minutu. Nejvyšší hodnoty točivého momentu jsou pak 2700 N.m, 3000 N.m, 3300 N.m a 3500 N.m.