Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Scania V8
Scania V8
Scania V8
Scania V8
10 Fotogalerie

Scania uvádí novou generaci svých motorů V8

Švédská společnost Scania představuje novou generaci vidlicových osmiválců pro svá nákladní vozidla. Na trh míří v provedení Euro 6 se čtyřmi různými hodnotami nejvyššího výkonu.

Od roku 1969, kdy Scania uvedla na trh první čtrnáctilitrový motor V8 s výkonem 257 kW (350 k) až k nejnovějším modelům Euro 6 o objemu 16,4 litru jsou osmiválce švédské značky vždy technickými skvosty.

Nová generace motorů V8 přináší řadu vylepšení, z nichž společnost Scania vyzdvihuje především snížení celkové hmotnosti, nižší náklady na údržbu a opravy i vyšší celkovou provozuschopnost. Samostatnou kapitolu pak má představovat snížení spotřeby paliva o 7 až 10 procent s dosavadními osmiválcovými motory švédské značky.

Scania uvádí, že nová generace motorů vychází ze stejného motorového bloku a stejné základní konfigurace jako její předchůdce, ale tím veškerá podobnost končí. Na trh míří nové osmiválce o objemu 16,4 litru ve verzích s výkony 382 kW (520 k), 427 kW (580 k), 479 kW (650 k) a 537 kW (730 k) při 1900 otáčkách za minutu. Nejvyšší hodnoty točivého momentu jsou pak 2700 N.m, 3000 N.m, 3300 N.m a 3500 N.m.

Nejvýznamnější změna spočívá v tom, že sběrná potrubí výfukových plynů nyní vedou samostatně až k turbodmychadlu, do jehož turbínové části tak spaliny přicházejí ze dvou směrů, přímo z příslušných řad válců. Systém vešel ve známost pod označením Rotated Twin Scroll FGT (turbodmychadlo s dvojitým šnekovým potrubním rozvodem).

Pro následnou úpravu výfukových plynů je s výjimkou nejvýkonnějšího provedení využito výhradně selektivní katalytickou redukci (SCR), což znamená, že motory V8 jsou nyní vybaveny turbodmychadlem s fixní geometrií, které je robustnější a lehčí než turbodmychadlo s geometrií proměnlivou.

Zásadní změny byly provedeny také na sání a vstřikování. Přívod vzduchu je nyní přímější a konstrukční řešení systému rozvodu paliva využívá tzv. verzi jednoho zásobníku s

jednodušším plněním prostřednictvím centrálního vysokotlakého potrubí a s delším systémem rozvodového potrubí, který rovněž umožňuje lepší přístup při opravách a údržbě.

Maximální vnitřní tlak v systému rozvodu paliva je nyní v důsledku použití technologie SCR pro následnou úpravu spalin nižší než 1800 barů.

Nově vyvinutý vstřikovací systém, ve spolupráci s vysokotlakým čerpadlem XPI s pouhými dvěma písty, dopraví palivo do válců, aby se tam dočkalo vysoké komprese a maximálního tlaku až 210 barů; obě tyto okolnosti jsou důležitým předpokladem omezení spotřeby paliva.

Hlava válců, písty, dříky pístů, kliková skříň, kliková hřídel a systém ložisek byly přepracovány tak, aby lépe těsnily a snižovaly tření. Tyto změny společnost Scania provedla v

kontextu modulárního systému válcových jednotek, což znamená, že většina součástí je sdílena s ostatními motorovými platformami této společnosti.