Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tajná zbraň Carrolla Shelbyho s výkonem přes 550 koní se vrací

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Společnost Shelby American připravuje limitovanou edici modelu Shelby Cobra Daytona Coupé se sedmilitrovým osmiválcem, s nímž měl tento vůz startovat v Le Mans již v roce 1964, ale nakonec vše dopadlo jinak.

Shelby Cobra Daytona Coupé je přímým nástupcem roadsteru AC Cobra s propracovanou aerodynamickou karoserií, za jejímž návrhem stojí Peter Brock. Vývoj tohoto kupé začal v září roku 1963 a jeho první jízdní testy se odehrály v únoru roku 1964. Jen o pár týdnu později získal vůz své jméno díky svým schopnostem, které předvedl na závodní dráze Daytona.

Shelby Daytona téměř dva roky dominoval třídě GT a v roce 1965 v ní získal mistrovský titul, když vyhrál 8 z 10 závodů. Originální závodní vozy z šedesátých let, jichž vzniklo jen šest, jsou dnes většinou dobře uloženy v soukromých sbírkách a své majitele mění za astronomické cifry, které většinou odklepne kladívko některé ze světoznámých aukčních společností.

Naštěstí pro zájemce o tento stroj existuje řada společností, které nabízejí více či méně kvalitní repliky. Mezi výrobce těch nejkvalitnější, které mohou být vlastně označovány jako nově postavené originály, patří společnost Shelby American. Ta ostatně například roadstery Cobra nabízí jako pokračování původních sérií.

Shelby American se v současnosti věnuje především úpravám aktuálních modelů Mustang a F-150 značky Ford, ale vedle nich má ve své nabídce i roadstery a kupé Cobra.

Novinkou, která se nyní představila a má vzniknout v počtu pouhých šesti exemplářů je prodloužené provedení Shelby Cobra Daytona Coupé, v jehož přídi bude namísto tradičního osmiválce o objemu 4,7 litru (mělo jej všech šest původních exemplářů) usazen big block o objemu 7,0 litru.

Kupé v této podobě vzniklo již v roce 1964 a Carroll Shelby jej nechal připravit jako „tajnou zbraň“ pro tehdejších 24 hodin Le Mans. Bohužel nákladní automobil, který tento vůz s číslem šasi CSX2286 převážel do Le Mans, se stal účastníkem dopravní nehody, při níž bylo závodní kupé poškozeno natolik, že jej nebylo možné včas připravit pro start.

Do výsledkových listin slavné čtyřiadvacetihodinovky Shelby Cobra Daytona Coupé se sedmilitrovým motorem bohužel nezapsalo a nestartovala ani v žádném jiném závodě. Po opravě byl vůz opět osazen 4,7litrovým osmiválcem a v roce 1965 s ním v Le Mans startovali Dan Gurney a Allen Grant, ale závod nedokončili.

Nyní se ovšem Shelby Cobra Daytona Coupé s prodlouženým rozvorem a sedmilitrovým osmiválcem vrací prostřednictvím série šesti vozů. Podle materiálů společnosti Shelby American se má každý z nich pyšnit výkonem přes 405 kW (550 k), mířícím na zadní kola prostřednictvím čtyřstupňové manuální převodovky. Originálu pak má samozřejmě odpovídat i provedení hliníkové karoserie.

První z těchto vozů byl již dokončen a představil o víkendu 19. a 20 srpna letošního roku během akce Rolex Monterey Motorsports Reunion pořádané na Mazda Raceway Laguna Seca. Cena této výjimečné vzpomínky na šedesátá léta zveřejněna nebyla.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)