TEST Ford Focus 2,0 TDCi (103 kW) – Nedostatkové zboží
Dvoulitrový naftový motor, šestistupňový manuál, výborný podvozek a karoserie typu hatchback. Český zákazník už pomalou nazouvá boty a vyráží k dealerovi. Zpět do papučí, přátelé, Ford tento model na čas vyřadil z ceníku.
Prý je dvoulitrů nedostatek a tak se testovaná verze 2,0 TDCi o výkonu 103 kW vrátí do ceníku až na začátku roku 2012. Má však vůbec cenu na tuto verzi čekat?
Hořčičná klasika
Focus na osmnáctipalcových kolech a ve speciálním laku Mustard hodně lidí zmate. Nejednou jsme byli dotázáni, co že to vlastně je za Focus...že by to byl nový Focus ST? Ten si však svou premiéru teprve má odbýt na autosalonu ve Frankfurtu. Opět se tak potvrzuje, že kola dělají auto, šestnáct tisíc Kč navíc je v tomto případě z hlediska image opravdu dobrou investicí.
A to i z pohledu jízdního, protože podvozek Focusu si s osmnáctipalcovými litými koly velmi dobře rozumí. Nadšení však vydrží jen do první rozbité okresky, kde se zkrátka s o něco nižším komfortem musíte smířit. Když pak narazíte na větší příčnou nerovnost bude její přejezd doprovázet velmi nezdravý tupý zvuk. Naopak na dobrém asfaltu nemůžeme na jízdní vlastnosti říci jediné křivé slovíčko. Vůz se nenaklání, výborně drží stopu, oproti benzinovým verzím je sice cítit o něco vyšší hmotnost nad přední nápravou, avšak výraznější nedotáčivosti se rozhodně bát nemusíte – v přímém porovnání se zbytkem běžné naftové produkce z nižší střední třídy nemá Focus mnoho konkurentů. Vlastně bychom si ho možná dovolili i bez srovnávacích testů pasovat na jedničku neprémiového segmentu.
Brzdy mají velmi dobrý účinek i nástup, citlivé řízení si opět zaslouží metál. Šestistupňový manuál s tuhou, přesnou spojkou má dobře vymezené dráhy a nebýt umělého odporu v mezipoloze, šlo by jej označit za docela sportovní.
Při parkování jsme narazili problém, vznětový Focus na osmnáctipalcových kolech má opravdu velmi špatný rejd a tak tam, kde jsme se bez problémů vytočili i s vozy o třídu či dvě vyššími jsme s Focusem museli vyjíždět nadvakrát.
Výbava Titanium přináší do lehce těsnějšího interiéru startování tlačítkem, tempomat, automatickou dvouzónovou klimatizaci či anatomicky tvarovaná sedadla. Příplatková navigace s pětipalcovým displejem nás však zklamala jak ovládáním (tlačítka výběru jsou malá a daleko od růžice se šipkami, kterými se v menu pohybujete), tak svou pomalostí. Zoom i přepočítávání trasy trvá opravdu velmi dlouho, navíc čitelnost displeje o velikosti srovnatelné s velikostí multifunkční obrazovky není právě ideální.
Úsporná jízda s těžkými převody
ford testy nizsistredni Honba za nízkou spotřebou si vyžádala těžší převody, takže při rozjezdu musí řidič na první dva stupně chtě nechtě vytočit motor alespoň na 2000 min-1, aby se motor po přeřazení nezakuckával. Řidič si tak musí dobře promyslet, zda při popojíždění například v koloně dvojku zařadí nebo ne. Z toho pak vyplývá o něco horší spotřeba paliva ve městě.
Na druhou stranu v extravilánu se můžete těšit z velmi dobré spotřeby a to i s naloženým vozem. Mimochodem, užitečné zatížení přes 700 kilogramů je (nejen) v této třídě opravdu nevídané. Škoda že vám to může být tak trochu jedno, pokud nehodláte zásobovat posilovny činkami. Bude vás totiž limitovat objem zavazadelníku 277 litrů (v případě plnohodnotné rezervy).
ford testy nizsistredni Pojďme však na tvrdá čísla. Při reálné rychlosti 100 km/h točí agregát na šestý převodový stupeň příjemných 1.800 otáček, spotřeba paliva se ustálila na rovných pěti litrech. Zrychlení na 130 km/h znamená nárůst otáček na přibližně 2400 min-1, spotřeba v tu chvíli činí 6,4 litru nafty na 100 ujetých kilometrů. Ve městě se spotřeba pohybuje pod sedmi litry.
Dvoulitrový diesel ničím nezklamal, ale ani nepotěšil. Relativně vlažnější zátah odspodu je vyvážen jen nepatrně vadnoucím přísunem síly až k červenému poli začínajícímu ve 4500 min-1. V praxi však platí, že se i díky zhoršující kultivovanosti ve vysokých otáčkách budete většinou pohybovat v pásmu mezi dvěma a čtyřmi tisíci. Zkrátka, dieselová klasika. Po čerstvé zkušenosti s moderními benziny EcoBoost můžeme jednoznačně říci, že ve Focusu bychom brali moderní benzinovou přeplňovanou šestnáctistovku. Ty totiž mají opravdu špičkové parametry a patří k tomu nejlepšímu, co lze v tomto objemu pořídit.
Závěr
Focus nás v jednom testu stihl potěšit (jízdními vlastnostmi na dobrém povrchu) i zklamat (rejdem a navigací), ve všem ostatním však hatchback v pěkné barvě hořčičného semínka potvrdil své kvality. Má cenu počkat si na něj? Pokud opravdu nutně potřebujete diesel a nabídka benzinových motorů vás nechává chladnými, pak ano. A prodejci Fordu budou jen trnout, abyste se při vánoční procházce nezašli ohřát k nějakému dealerovi Volkswagenu. Ten totiž Golf 2,0 TDI 103 kW v ceníku má...
První cena vozu | 329.990,- Kč (1,6 Ti-VCT 63 kW, Economy) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 542.900,- Kč (2,0 TDCi 103 kW, Titanium) |
Základní cena testovaného vozu | 542.900,- Kč (2,0 TDCi 103 kW, Titanium) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 657.490,- Kč (2,0 TDCi 103 kW, Titanium) |
Plusy
- Velmi dobré jízdní vlastnosti
- Nízká spotřeba paliva ve všech jízdních režimech
- Bohatá standardní výbava
- Odstupňování převodovky
- Tuhá karoserie
- Užitečná hmotnost
Minusy
- Menší zavazadelník s vysokým prahem
- Málo místa pro nárty zadního cestujícího
- Omezená šířka prostoru pro nohy u spolujezdce
- Páka ruční brzy může některým řidičům při delší jízdě překážet
- Malý rejd