Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Focus 2,0 TDCi (103 kW) – Nedostatkové zboží

Aleš Jungmann
Diskuze (62)
Dvoulitrový dieselový Focus hatchback s manuální převodovkou je koktejl namíchaný přesně dle evropské chuti.

Dvoulitrový naftový motor, šestistupňový manuál, výborný podvozek a karoserie typu hatchback. Český zákazník už pomalou nazouvá boty a vyráží k dealerovi. Zpět do papučí, přátelé, Ford tento model na čas vyřadil z ceníku.

Prý je dvoulitrů nedostatek a tak se testovaná verze 2,0 TDCi o výkonu 103 kW vrátí do ceníku až na začátku roku 2012. Má však vůbec cenu na tuto verzi čekat?

Hořčičná klasika

Focus na osmnáctipalcových kolech a ve speciálním laku Mustard hodně lidí zmate. Nejednou jsme byli dotázáni, co že to vlastně je za Focus...že by to byl nový Focus ST? Ten si však svou premiéru teprve má odbýt na autosalonu ve Frankfurtu. Opět se tak potvrzuje, že kola dělají auto, šestnáct tisíc Kč navíc je v tomto případě z hlediska image opravdu dobrou investicí.

A to i z pohledu jízdního, protože podvozek Focusu si s osmnáctipalcovými litými koly velmi dobře rozumí. Nadšení však vydrží jen do první rozbité okresky, kde se zkrátka s o něco nižším komfortem musíte smířit. Když pak narazíte na větší příčnou nerovnost bude její přejezd doprovázet velmi nezdravý tupý zvuk. Naopak na dobrém asfaltu nemůžeme na jízdní vlastnosti říci jediné křivé slovíčko. Vůz se nenaklání, výborně drží stopu, oproti benzinovým verzím je sice cítit o něco vyšší hmotnost nad přední nápravou, avšak výraznější nedotáčivosti se rozhodně bát nemusíte – v přímém porovnání se zbytkem běžné naftové produkce z nižší střední třídy nemá Focus mnoho konkurentů. Vlastně bychom si ho možná dovolili i bez srovnávacích testů pasovat na jedničku neprémiového segmentu.

ford testy nizsistredni ford testy nizsistredni  

Brzdy mají velmi dobrý účinek i nástup, citlivé řízení si opět zaslouží metál. Šestistupňový manuál s tuhou, přesnou spojkou má dobře vymezené dráhy a nebýt umělého odporu v mezipoloze, šlo by jej označit za docela sportovní.

Při parkování jsme narazili problém, vznětový Focus na osmnáctipalcových kolech má opravdu velmi špatný rejd a tak tam, kde jsme se bez problémů vytočili i s vozy o třídu či dvě vyššími jsme s Focusem museli vyjíždět nadvakrát.

Výbava Titanium přináší do lehce těsnějšího interiéru startování tlačítkem, tempomat, automatickou dvouzónovou klimatizaci či anatomicky tvarovaná sedadla. Příplatková navigace s pětipalcovým displejem nás však zklamala jak ovládáním (tlačítka výběru jsou malá a daleko od růžice se šipkami, kterými se v menu pohybujete), tak svou pomalostí. Zoom i přepočítávání trasy trvá opravdu velmi dlouho, navíc čitelnost displeje o velikosti srovnatelné s velikostí multifunkční obrazovky není právě ideální.

Úsporná jízda s těžkými převody

ford testy nizsistredni ford testy nizsistredni Honba za nízkou spotřebou si vyžádala těžší převody, takže při rozjezdu musí řidič na první dva stupně chtě nechtě vytočit motor alespoň na 2000 min-1, aby se motor po přeřazení nezakuckával. Řidič si tak musí dobře promyslet, zda při popojíždění například v koloně dvojku zařadí nebo ne. Z toho pak vyplývá o něco horší spotřeba paliva ve městě.

Na druhou stranu v extravilánu se můžete těšit z velmi dobré spotřeby a to i s naloženým vozem. Mimochodem, užitečné zatížení přes 700 kilogramů je (nejen) v této třídě opravdu nevídané. Škoda že vám to může být tak trochu jedno, pokud nehodláte zásobovat posilovny činkami. Bude vás totiž limitovat objem zavazadelníku 277 litrů (v případě plnohodnotné rezervy).

ford testy nizsistredni ford testy nizsistredni Pojďme však na tvrdá čísla. Při reálné rychlosti 100 km/h točí agregát na šestý převodový stupeň příjemných 1.800 otáček, spotřeba paliva se ustálila na rovných pěti litrech. Zrychlení na 130 km/h znamená nárůst otáček na přibližně 2400 min-1, spotřeba v tu chvíli činí 6,4 litru nafty na 100 ujetých kilometrů. Ve městě se spotřeba pohybuje pod sedmi litry.

Dvoulitrový diesel ničím nezklamal, ale ani nepotěšil. Relativně vlažnější zátah odspodu je vyvážen jen nepatrně vadnoucím přísunem síly až k červenému poli začínajícímu ve 4500 min-1. V praxi však platí, že se i díky zhoršující kultivovanosti ve vysokých otáčkách budete většinou pohybovat v pásmu mezi dvěma a čtyřmi tisíci. Zkrátka, dieselová klasika. Po čerstvé zkušenosti s moderními benziny EcoBoost můžeme jednoznačně říci, že ve Focusu bychom brali moderní benzinovou přeplňovanou šestnáctistovku. Ty totiž mají opravdu špičkové parametry a patří k tomu nejlepšímu, co lze v tomto objemu pořídit.

Závěr

Focus nás v jednom testu stihl potěšit (jízdními vlastnostmi na dobrém povrchu) i zklamat (rejdem a navigací), ve všem ostatním však hatchback v pěkné barvě hořčičného semínka potvrdil své kvality. Má cenu počkat si na něj? Pokud opravdu nutně potřebujete diesel a nabídka benzinových motorů vás nechává chladnými, pak ano. A prodejci Fordu budou jen trnout, abyste se při vánoční procházce nezašli ohřát k nějakému dealerovi Volkswagenu. Ten totiž Golf 2,0 TDI 103 kW v ceníku má...

První cena vozu329.990,- Kč (1,6 Ti-VCT 63 kW, Economy)
První cena vozu s testovanou motorizací542.900,- Kč (2,0 TDCi 103 kW, Titanium)
Základní cena testovaného vozu542.900,- Kč (2,0 TDCi 103 kW, Titanium)
Cena testovaného vozu vč. příplatků657.490,- Kč (2,0 TDCi 103 kW, Titanium)

Plusy

  • Velmi dobré jízdní vlastnosti
  • Nízká spotřeba paliva ve všech jízdních režimech
  • Bohatá standardní výbava
  • Odstupňování převodovky
  • Tuhá karoserie
  • Užitečná hmotnost

Minusy

  • Menší zavazadelník s vysokým prahem
  • Málo místa pro nárty zadního cestujícího
  • Omezená šířka prostoru pro nohy u spolujezdce
  • Páka ruční brzy může některým řidičům při delší jízdě překážet
  • Malý rejd

Aleš Jungmann
Diskuze (62)
Ford Focus 2,0 TDCi (103 kW)
Cena základní sestavy 542 900 Kč
Výbava základní sestavy Sada Viditelnost (automatické stěrače s dešťovým senzorem, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým zatmíváním, zpožděné zhasínání předních světlometů, samočinná aktivace světlometů při snížené viditelnosti), elektronický stabilizační systém ESP + protiprokluzový asistent TA + bezpečnostní brzdový asistent EBA, varování při sníženém tlaku v pneumatikách (DDS), prémiová středová konzola - loketní opěrka s velkou úložnou přihrádkou (5 l), ruční brzda ve tvaru Z, dva držáky nápojů, odkládací přihrádka, dvě elektrické zásuvky 12 V, prémiová stropní konzola s držákem na brýle, rozptýlené osvětlení interiéru, prémiové čalounění stropu, čelní, boční a okenní airbagy, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, kůží potažený volant, palubní počítač, volant nastavitelný ve dvou osách, dělená a sklopná zadní sedadla, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka s integrovanými směrovkami, automatická dvouzónová klimatizace, 16" kola z lehkých slitin s 10 paprsky "Y", pneu 215/55 R16, tempomat a nastavitelný omezovač rychlosti, zadní světla s LED diodami Kč
Cena testované sestavy 657 490 Kč
Výbava testované sestavy Sada City (parkovací senzory – zadní; přední a zadní okna - elektricky ovládaná s funkcí stažení / vytažení jedním stisknutím, globální otevírání / zavírání oken dálkovým ovladačem,vnější zpětná zrcátka – elektricky sklopná, s osvětlením prostoru pod zrcátky) (+8.000,- Kč), Sada Vision (bixenonové světlomety s automatickým nastavením sklonu, LED světla denního svícení, ostřikovače světlometů, prémiové osvětlení interiéru LED diodami s možností volby barevného provedení) (+29.900,- Kč), Sada Audio 11 (SD navigační systém s 5" barevným multifunkčním displejem, 4 GB SD karta obsahující mapové podklady Evropy včetně ČR, rádio s CD přehrávačem s možností přehrávat MP3 soubory, vstupy USB a AUX pro externí přehrávač (vč. možnosti připojení přehrávače iPod), 6 reproduktorů, dálkové ovládání na volantu, bluetooth handsfree a hlasové ovládání (v angličtině), zdokonalený informační displej přístrojového panelu) (+24.100,- Kč), 18" kola z lehkých slitin s 5 paprsky, pneu 235/40 R18 (+16.000,- Kč), vyhřívaná přední sedadla s nastavitelnou regulací teploty (+8.900,- Kč), vyhřívané čelní sklo a trysky vstřikovačů (+6.700,- Kč), speciální lak (+20.900,- Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 207
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.3 / 4.2 / 5
Emise CO2: 129
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 277 / 1062
Objem nádrže (l): 53
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1346 / 704
Rozměr pneu: 235/40 R18
Ford Focus 2,0 TDCi (103 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4358
b) šířka (mm): 1823
c) výška (mm): 1484
d) rozvor (mm): 2648
e) rozchod vpředu (mm): 1544
f) rozchod vzadu (mm): 1534
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1475
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ne
10. 2. 2013 22:44
Re: Bulíky na nos nám věšejí
100 ludi 100 chuti..Ja som jazdil P307, potom Octaviu II, a teraz mam Focusa 2 (P307 na 15kach, kokta a focus 16ky). Z tychto troch mi najviac vyhovuje prave Focus. Je sice v nizsej rychlosti (po meste) trochu tvrdsi ako P307, ale v porovnani s Octaviou to je bavlnka (aj vdaka sedackam, ktore boli v Octavii strasne tvrde). A pri rychlosti 90km/h a viac ten podvozok ako keby zvlacnie a je to podla mna v triede neprekonany mix komfortu a dobrej ovladatelnosti. Octavia sa mi javila ako bez tlmicov na priecnych nerovnostiach a napriek tomu som sa s nou do zakrut odvazil zhruba o 10-20km/h pomalsie ako s Focusom 2 (kvoli nulovemu citu v riadeni)
19. 2. 2012 19:27
Re: Bulíky na nos nám věšejí
Jasně, auta používají i lidi, co vůbec neumějí řídit a pro ty Focus (dobíhající generace) určitě není.
Mně zase například vadí naladění podvozku Golfa a způsob pérování (a v menší míře i Octavie). Po pár kilometrech na zvlněné silnici se mi v nich točí hlava a chce se mi zvracet. I když přiznám, že řízení v OIII 1,6 TDI už zdaleka není taková sr... jako v první generaci a v Golfu.
A proto bych já si za vlastní peníze Golfa/OIII nekoupil.
19. 2. 2012 19:15
Mondeo
Tak nevím, zda bych si za tu cenu radši nekoupil Mondeo, byť ve slabší motorizaci ...
19. 2. 2012 19:13
Re: Bulíky na nos nám věšejí
starý Focus - to ano, na SLOVENSKÉ panelové cestě asi ano ...
Ale zkus si s ním jet na německé dálnici 220. S 307 bych do něčeho podobného nešel ...
Ale nový Focus je něco jiného ... 220 jsem s ním nejel, ale bojím se, že je to v tomto smyslu mnohem víc auto pro Slovensko, než pro Německo ...
Avatar - Emel
12. 10. 2011 11:33
Re: Bulíky na nos nám věšejí
Současná auta mají hromadu elektroniky, ESP, ABS a další systémy... v tom je velký rozdíl. Auta jsou větší, těžší, mají také větší kola a širší pneumatiky... což má za následek větší stabilitu. Motory jsou silnější a úspornější, brzdy účinnější, interiéry kvalitnější, odhlučnění lepší...

Zkus si vzít pro srovnání třeba Peugeot 406 (do 2003) a 508 (od 2011)... a ten posun ti bude hned jasný. Věřím, že totéž bude i Octavia I a III.

Má to i svou stinnou stránku, samozřejmě... spolehlivost je v ohrožení, tolik elektroniky se i dost obtížně servisuje.