Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Galaxy, Ford S-MAX: První jízdní dojmy

Aleš Jungmann
Diskuze (24)
Automobilka Ford přichází s omlazenou dvojicí rodinných MPV. Lehce upravený kabátek a hlavně nové pohonné jednotky dostalo jak větší Galaxy, tak sportovnější S-MAX.

Rodinné expresy s modrým oválem ve znaku, modely S-Max a Galaxy, prošly nedávno faceliftem spojeným s aplikací nové techniky.

Jak fungují nové motorizace a vůbec, jak se s modernizovanými Fordy jezdí jsme si vyzkoušeli na vlastní kůži.

Revoluce pod kapotou

Benzinový motor spojující dynamiku přeplňované zážehové jednotky s hospodárností jednotky vznětové, to má být nový přeplňovaný motor 2,0 EcoBoost SCTi. Pohádka, kterou jsme slyšeli mnohokrát...

Jde mimochodem o stejný agregát, který si našel cestu i do motorového prostoru vozů automobilky Volvo, konkrétně model V70 a S80. Přeplňování zajišťuje nízkotlaké turbodmychadlo doplněné přímým vstřikováním paliva a variabilním časováním sacích i výfukových ventilů (Ti-VCT).

Nejvyšší výkon je i u verze pro Ford 149 kW, avšak při 5500 min-1 (Volvo 6000 min-1). Maximum točivého momentu je nastaveno na 300 Nm při 1750-4500 min-1. Akcelerace z 0 na 100 km/h zabere u S-MAXu 8,5 s a u Galaxy 8,8 s, nejvyšší rychlost je 221, resp. 217 km/h.

My jsme jej vyzkoušeli v lehčím S-Maxu, kde měl mít i díky nízkoenergetickému posilovači řízení (úspora až 20%) podávat skvělé výkony, ovšem nevykoupené vysokou spotřebou. Jak to dopadlo vám povíme později.

V nabídce dua S-MAX/Galaxy tento agregát nahradí dosavadní motor 2,3 Duratec (120 kW) dodávaný jen s automatickou převodovkou. Nový 2,0 SCTi ve srovnání s ním nabídne o 25 % vyšší výkon a o 19 % nižší kombinovanou spotřebu (8,1 l/100 km).

Nyní musíme dát prostor další novince v nabídce pohonných jednotek pro dvojici S-MAX/Galaxy; modernizovanému oblíbenému dvoulitrovému agregátu Duratorq TDCi. Modernizovaná řada motorů 2,0 Duratorq TDCi již vyhovuje emisní normě Euro 5 a v nabídce bude možno vybírat ze tří výkonových verzí – 85, 103 a 120 kW. První dvě jsou jen modernizací, nejvýkonnější varianta nahradí motor 2,2 Duratorq TDCi (129 kW). Ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou trojice modernizovaných agregátů spotřebuje 5,7 l/100 km. Tento agregát, splňující nejpřísnější emisní normu Euro 5 jsme také vyzkoušeli v praxi, tentokráte v Galaxy.

Pro dvě nejsilnější vznětové verze jakož i pro benzinový EcoBoost (kde je standardem) je k mání moderní dvouspojková převodovka PowerShift vyráběná společností Getrag. Ta se pyšní kompaktními rozměry a pokročilou konstrukcí, díky které dokáže přenášet točivý moment až 415 Nm.

Galaxy: Vesmír pohodlí

Velkoprostorové MPV dostalo novou, od S-MAXu jasně odlišnou příď, integrované střešní ližiny, pozměněnou záď se svítilnami z LED, či chromovaný rámeček kolem bočních oken.

Ford chce jednotlivé modely výrazněji vyprofilovat. Oba dva dokážou sice uvézt ve svých interiérech až 7 pasažérů, v Galaxy by ale jízda měla být komfortnější a luxusnější. Tomu ostatně odpovídají i změny v exteriéru vozu. V interiéru nalezneme pozměněnou středovou konzolu, elektronický dětský zámek pro zadní dveře či příplatkovou dlouhou stropní konzolu.

Ale dost teorie, dostáváme klíčky a usazujeme se vysoko nad vozovkou v příjemně vzdušném interiéru. Zasunujeme klíček do zapalování...tedy, pardon, jediným stisknutím tlačítka probouzíme motor k životu. S-MAX i Galaxy se totiž nyní mohou pochlubit bezklíčovým systémem vstupu a startu Ford Key Free. Hned první metry ukazují, že tady to s tím luxusem mysleli u Fordu opravdu vážně. Vznětový Duratorq TDCi o výkonu 120 kW je opravdu výborně utlumen, stejně jako valivý hluk od kol, a tak jediné, co výrazněji narušuje tichou atmosféru poklidného cestování, je občasný nápor větru. Byli jsme až zaskočeni, jak ticho, výborný komfort a jistý podvozek dokáže zamaskovat reálnou rychlost. Spolujezdec často na okreskách i dálnici tipoval až o několik desítek nižší rychlost než byla ta opravdová. Inu, smysly někdy klamou.

Co se nám až tolik nelíbilo je výhled šikmo vpřed, kde rozměrná hlavní část A-sloupku v některých levotočivých zatáčkách několikrát zakryla velkou část protijedoucího vozu. I boční vedení by mohlo být výraznější, zde ale narážíme na určení vozu jako takového, a tak to lze brát i tak, že podvozek i celkové naladění vozu je zkrátka velmi povedené. Ostatně, není žádným tajemstvím, že MPV od Fordu jsou pro jejich výborné jízdní vlastnosti, přesné a citlivé řízení (jako ostatně i v tomto případě) a obecně řidičskou přívětivost hodnoceny jako absolutní špička daného segmentu.

Vraťme se ale k naší testovací trase. Po zhruba osmdesáti kilometrech za volantem jsme i přes svižný jízdní styl našli na palubním počítači průměrnou spotřebu 8,5 litru nafty na 100 km, což je velmi dobrý výsledek. Pokud bychom se snažili, mohli bychom na sedmdesátilitrovou nádrž urazit klidně i hodně přes tisíc kilometrů. Udávaná kombinovaná spotřeba je totiž 5,7 litru nafty na 100 km. Z motoru máme velmi dobrý pocit, jeho výkon je dostatečný (zda to bude platit i pro slabší verze se dozvíme až v podrobnějších redakčních testech), projev decentní a spotřeba příjemná. Šestistupňová manuální převodovka pracuje taktéž bezchybně, páka klade v kulise lehký odpor a po výborně vymezených drahách poslušně střídá rychlosti.

Ještě než přejdeme k menšímu S-Maxu, připojíme poslední dva postřehy. Na zadních sedadlech nikdy není prostoru na zbyt, u Galaxy si ale na těchto místech dokážeme představit i přiměřeně dlouhý výlet – opticky o něco těžší záď zde ukrývá opravdu mnoho místa. Díky dešti jsme také odhalili jednu slabinu a to rychlé špinění parkovací kamery. Ta je totiž umístěna hodně nízko nad vozovkou a po několika desítkách kilometrech jízdy za zhoršených meteorologických podmínek řidiči při couvání příliš nepomůže.

Ford Galaxy: přehled motorizací
Motor Duratec 2.0 EcoBoost SCTi 2.0 Duratorq TDCi (85 kW) Duratorq TDCi (103 kW) Duratorq TDCi (120 kW)
Zdvihový objem [cm³] 1999 1999 1997 1997 1997
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW při ot/min] 107/6000 149/6000 85/3750 103/3750 120/3750
Nejvyšší toč. moment [Nm při ot./min ] 190/4500 300/1750-4500 300/1500-2250 320/1750-2750 340/2000-3250
Max. rychlost [km/h] 194 217 180 193 (190) 203 (200)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 11,2 8,8 12,6 10,6 (11,1) 9,8 (10,4)
Průměrná spotřeba [l/100 km] 8,2 8,1 5,7 5,7 (6,0) 5,7 (6,0)
Základní pohotovostní hmotnost [kg] 1623 1652 1658 1658 (1656) 1658 (1656)

pozn.: údaje v závorce platí pro vozy vybavené PowerShiftem

S-MAX: Cool faktor na MAXimu

Zatímco v Galaxy máte cestovat „první třídou“, v S-MAXu si užijete o něco více sportovnější jízdy. S-MAX stejně jako Galaxy dostal v rámci faceliftu nová litá kola i lehce přepracovaný design exteriéru. Omlazenou přední část zdobí diody pro denní svícení, LED našly své místo i v koncových svítilnách. Vyzývavější, sportovnější vzhled podtrhává bohatší využití chromu. V interiéru nalezneme kromě nové stropní konzoly vzadu například jiné barevné kombinace.

Mnohem více nás ale zajímal benzinový přeplňovaný motor, o kterém zkušený technik na tiskové konferenci doslova básnil. Kolega, který se s vozem již svezl, měl ale špatné zprávy – i při relativně normální jízdě se spotřeba zastavila na dvanácti litrech. Uvidíme, jak si s agregátem a dvouspojkovým automatem porozumíme my. Bude to lepší?

Ano i ne. Při klidné jízdě ve členitějším terénu se spotřeba zastavila na jedenácti litrech. Za méně to zkrátka nešlo, občasné razantnější přidání plynu zcela smazalo předcházející několikaminutové lechtání plynu a průměrná spotřeba i po čtvrthodině jízdy po sešlápnutí akcelerátoru vesele po desetinkách naskakovala. Jako by jízdní styl příliš neznamenal - pokud jsme motor více trápili, spotřeba sice rychle vzrostla, ale do závratných výšek se nešplhala a zůstala u přijatelných 12,5 l/100 km. Rozhodli jsme se tedy odchýlit od testovací trasy a provést klasický test spotřeby, který najdete u většiny našich testů – tedy spotřeby při ustálených rychlostech 100 a 130 km/h. Při reálné stokilometrové rychlosti držela převodovka PowerShift v režimu D motor na 2100 otáčkách za minutu, spotřeba činila 8,5 litru benzinu na 100 km. Po akceleraci na reálnou stotřicítku se otáčky zvýšily o 600 min-1 , co je ale důležitější, spotřeba poskočila na 10,2 litru. Posouzení, zda je to na motor o výkonu 149 kW ve velkém rodinném voze hodně nebo málo necháme na vás, pravdou ale je, že slibované provozní náklady srovnatelné s dieselovým motorem se nejspíše nekonají. Samozřejmě, srovnatelný vznětový agregát Ford nenabízí, takže přímé srovnání není možné. Případné majitele určitě potěší příkladně lineární zátah a velmi kultivovaný chod.

Oproti Galaxy bylo znát, že tady se už opravdu počítá s tatínky, co mají rádi okresky. S-MAX nabídne ještě stabilnější a schopnější podvozek (bez zbytečné tvrdosti), citlivější řízení a lepší boční vedení sedadel. A podle našeho soukromého názoru i o velký kus lépe vypadá. Samozřejmě, cestující ve třetí řadě se musí spokojit s méně místem (i tak lze ale sedadla označit za v praxi využitelná) a do zavazadlového prostoru naložíte o něco méně kufrů (755 vs. 830 litrů u sedmimístných verzí).

A jak si s motorem rozuměla automatická dvouspojková převodovka? Tady problémy nehledejte, vše funguje tak jak má. Jediná výtka míří ke sportovnímu režimu S, ve kterém by PowerShift mohl motor hnát více do otáček tak jako to umí konkurenční DSG.

Ford S-MAX: přehled motorizací
Motor Duratec 2.0 EcoBoost SCTi 2.0 Duratorq TDCi (85 kW) Duratorq TDCi (103 kW) Duratorq TDCi (120 kW)
Zdvihový objem [cm³] 1999 1999 1997 1997 1997
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW při ot/min] 107/6000 149/6000 85/3750 103/3750 120/3750
Nejvyšší toč. moment [Nm při ot./min ] 190/4500 300/1750-4500 300/1500-2250 320/1750-2750 340/2000-3250
Max. rychlost [km/h] 197 221 182 196 (193) 205 (202)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 10,9 8,5 12,2 10,2 (10,9) 9,5 (10,2)
Průměrná spotřeba [l/100 km] 8,2 8,1 5,7 5,7 (6,0) 5,7 (6,0)
Základní pohotovostní hmotnost [kg] 1530 1601 1615 1615 (1613) 1615 (1613)

MPV jsou s dobou

Na úplný závěr si ještě povězme, na co se můžeme v cenících modelů Galaxy a S-MAX (které by měly být zveřejněny během příštího týdne) těšit. Rozrostla se totiž nejen nabídka základní, ale také příplatkové výbavy.

Tak například druhá i třetí řada sedadel (pokud je instalována) dostala mechanismus sklápění Ford FoldFlatSystem, který zajišťuje rovnou podlahu. Nakládání předmětů do zavazadlového prostoru zase usnadní pomocné světlo osvětlující prostor pod pátými dveřmi, couvání zpříjemní již zmíněná kamera.

Za příplatek Ford nabídne i Premium Sound System s osmikanálovým zesilovačem o celkovém výkonu 265 W (v Galaxy 13 reproduktorů, v S-MAXu 11).

Jako první Fordy dostanou faceliftovaná MPV monitoring mrtvých úhlů BLIS a také adaptivní omezovač rychlosti ASLD.

Aleš Jungmann
Diskuze (24)
Avatar - VelkejChytrák
2. 3. 2010 21:27
Re: S-max
To jest pravda. Espase je t ak trochu auto z jinýho světa. Těžko může vyhovovat vkusu a názoru průměrnýho spotřebitele.
Avatar - VelkejChytrák
2. 3. 2010 21:23
Nechápu.
Je to nějaká záhada. Proč Fordu vždycky chybí kousek k tomu, aby dělal tak nadčasový auta jako VW? Lámu si s tim hlavu už kolik let a připadá mi to, jako by se u Forda prostě rozhodli, že budou vždycky nanejvejš druhý. Ta jejich věčná manýra s rádoby futuristickym interiérem, která to vždycky shodí mezi kolotočáře do taxikářskýho vkusu... nebo teď u galaxy ten přeplácanej čumák... zoufalsot. Uběhne pár let a nedá se na to koukat. Viz ten směšnej interiér prvního focusu nebo současnýho mondea.
Avatar - pocitac
1. 3. 2010 21:01
Re: S-max
ESPASE je pohodlný "kočár" pro dlouhé výlety s rodinou, je to malý hotel na 4 kolech, je to designový skvost, je to nejlepší velké MPV - ne služební auto.
Avatar - white label
1. 3. 2010 19:43
Re: S-max
"pocítač" je jen dobrovolně-neplacený tiskový mluvčí, především Renaultu, a ostatních "galských kapounů"... ;-) >:-[]
1. 3. 2010 16:07
Re: S-max
ten ESPASE, ktory sa dlhe roky nachadzal v statistikach poruchovosti na poslednom mieste???? ta plavajuca lod?
mal som S-MAX ako sluzobne vozidlo, najazdim rocne 60tis km a kosti sa mi v nom teda nikdy netriasli. za svoj zivot som v mojej praci vystriedal kvantum aut- medzi nimi aj ESPASE a bud nevies co pises, alebo robis v Renaulte >:D