Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Kuga 2,5T (147 kW) vs. VW Tiguan 2,0 TSI (147 kW) – PowerSUV

Ondřej Láník
Ten, kdo kupuje místo turbodieselu do SUV silný zážehový motor, je už obvykle fajnšmekr. Co dostanete u Fordu a Volkswagenu jsme zjišťovali během krátkého srovnání.

V zásadě jde o menšinové až extrémně menšinové motorizace. Potvrzují to i české statistiky. Ford za první letošní půlrok prodal jen 6 zážehových Kug (vs. 89 naftových kusů), ale že SUV této velikosti nemusí být tak jednoznačně naftový model ukazuje Volkswagen, který udal rovnou 42 benzinových Tiguanů (vs. 130 naftových kusů). Vysvětlení je ale prosté. Zatímco u Fordu se vybírá ze dvou motorických alternativ a ta zážehová je dražší, Volkswagen má v portfoliu celou řadu motorů a ty zážehové dokáží v okamžiku pořízení vozu ušetřit desítky tisíc proti ceně TDI.

Sportovci nebo jen siláci?

Instalací dvousetkoňového turbomotoru do auta nižší střední třídy dostanete obvykle už dost rychlé auto, které dává řidiči možnost okusit snadné zrychlování a přesto se s ním dá jezdit i za 8 l/100 km. Jak to vypadá v kategorii SUV?

Tabulkové hodnoty obou testovaných vozů jsou až překvapivě podobné, jejich charakter ale zase tak blízký není. V abecedním pořadí je na prvním místě Ford, takže začneme u něj.

suv ford vw focus testy srovnavacitesty suv ford vw focus testy srovnavacitesty Známý pětiválec, který dělá obvykle radost řidičům Mondeí, Focusů ST a několika Volv, se dočkal slabší verze, která by Kuze měla dodat více síly v nízkých otáčkách na úkor výkonu ve vysokých. Instalace pětiválce ve sportovně laděném SUV bylo správné rozhodnutí. Motor táhne vytrvale býčí silou už těsně nad volnoběhem, což je velmi podobné projevu turbodieselu. Rozdíl je v tom, že zátah je plynulejší a déle trvající a neprovází jej typické brumlání ale sonorní zvuk, vzdáleně připomínající dravější estéčka. Hnát motor k 6000 min-1 se vyplatí jen při potřebě maximální akcelerace do vysokých dálničních rychlostí. Funguje to velmi dobře, ale s rostoucími otáčkami klesá vůle k akceleraci podobně jako u dieselu, a naopak do nekonečných výšin roste spotřeba. Většina řidičů tak zřejmě bude jezdit v dost širokém pásmu 1500 a 4500 min-1, kde lze zažít dost zábavy i absolvovat dlouhé trasy s přijatelnou spotřebou. Počítejte raději s hodnotami nad 10 l/100 km, dynamičtější jízda snadno skončí s odběrem 15 l/100 km, při dálniční rychlosti 130 km/h žádá Kuga 11,5 l/100 km. Šestistupňová převodovka klade větší mechanický odpor, má ale přesně vymezené dráhy. Trochu se obáváme o životnost spojky, která i při jízdě po městě dost trpí, pokud se ji nenaučíte rychle a bez prokluzu pouštět.

suv ford vw focus testy srovnavacitesty suv ford vw focus testy srovnavacitesty  

Volkswagenovo Power-SUV maskuje své schopnosti seč může. Motor s hrubším chodem postrádá proti Fordu jeden válec, je extrémně lineární v zátahu i zvukovém projevu. Jeho maximální točivý moment je jen o 40 Nm nižší, ale v praxi to vypadá spíš jako by Volkswagenu chyběla celá čtvrtina schopnosti akcelerovat. Stovka za 8,5 sekundy není vůbec pro ostudu, zejména když vezmeme v úvahu, že na palubě máme místo šestistupňového manuálu neuvěřitelně sportovní automat, které část výkonu spolkne. Výbušnost pětiválce ani jeho silácký zvukový projev u tohoto přímovstřikového motoru nehledejte. Chlubí se ale naopak lepší spotřebou (běžně lze jezdit za 9 l/100 km, na dálnici ve 130 km/h pak z nádrže mizí 10,5 l/100 km), nižší hmotností na přední nápravě a kulturou projevu za všech okolností. Jednoduše, skrytá síla se vším všudy.

Hurá na silnici

Dva charaktery jsou jednoznačně vymezeny i v otázce jízdních vlastností. Silniční Kuga nepřipouští žádné kompromisy. Je to paradox doby SUV, ale toto auto snad nemá mimo silnice co dělat. Výborné trakční schopnosti, ani průměrná světlá výška na danou kategorii s tím ale nemají moc co do činění. Rozměr pneumatik 235/55 R17, velmi přímé řízení, již zmíněná spojka a velmi tuhé nastavení odpružení však ano.

Na silnici je tento Ford králem segmentu. Skrze přímé a tuhé řízení se nechá vodit po okreskách velmi rychle, velké válce širokých pneumatik bojují s bočními silami o sto šest a v podélném směru zase pod tíhou vysokého Focuse úpí velmi zatěžované, ale odolné brzdy. Vysoké těžiště se logicky projevuje nižší agilitou než jakou má třeba Focus ST, ale na poměry kategorie jde o velmi slušné výsledky práce podvozkářů Fordu. Čtyřkolka perfektně pomáhá s trakcí při rozjezdu i na výjezdech ze zatáček, tuhý podvozek se silnými stabilizátory nedovolí rozhoupat karoserii do neúnosné míry. Kuga je na silnici doma, ale s tím souvisí bohužel velmi špatný komfort odpružení.

suv ford vw focus testy srovnavacitesty suv ford vw focus testy srovnavacitesty Volkswagen má roli kompromisního univerzála. Jezdí snad stejně rychle, ale okresky se špatným povrchem zvládá s noblesou a větším houpáním, neporovnatelně kultivovanější je odhlučnění podvozku při jízdě po polních cestách a z cestujících Tiguan nevytřese duši ani při rychlé jízdě po okreskách. Tiguan se naklání více a nemá tak exaktně přímé řízení ani zpětnou vazbu ve volantu. V terénu je lepším hráčem už proto, že si můžete zvolit dva outfity, jeden civilnější a druhý terénnější (na snímcích), který dovoluje větší nájezdové úhly a je i lépe chráněn před případným mechanickým poškozením spodku vozu. Z hlediska pohonu všech kol mnoho rozdílů nenajdete. Oba vozy sdílí řešení švédského Haldexu (4.gen.), které úspěšně řeší všechny běžně dostupné úkoly v provozu a s režimem Off Road dokáže zprostředkovat i lecjaké radovánky v lehkém terénu.

Po zábavě práce…

Volba kompromisu mezi silným hatchbackem a terénním SUV předpokládá, že mimo občasné výlety do divočiny budete chtít automobil použít pro přepravu rodiny, jízdu na dovolenou nebo pro plnění dalších ryze praktických zadání.

Ford v tomto ohledu ztrácí na Volkswagen. Nepřehlénutelná kineticky designovaná Kuga provokuje svým vzhledem okolí na silnici i na parkovišti, působí větším dojmem, ale překvapivě má prakticky shodné vnější rozměry jako Tiguan. Uvnitř narazíte na menší interiér, konkrétně na užší míry ve výši loktů i vzdálenosti od sedáku ke stropu a to jak na předních, tak na zadních sedadlech. Navzdory rozvoru 2690 mm se na zadních sedadlech Kugy nedá mluvit o převaze nad Tiguanem. Body Ford nenažene ani na poli zavazadelníků. Objem 410 l se dá rozšířit až na 1405 l, ale Volkswagen zvládá převážet v obou případech větší objemy. Za volantem se v této kategorii sedí jako na židli a už bylo napsáno, že v Kuze je přeci jen méně místa nad hlavou, což by sportovní dojmy z interiéru mělo spíše podpořit. Spokojeni ale naopak nebudete s nesportovním uchycením pedálu akcelerátoru nahoře (Tiguan dole) a také se sedadly, která by vzhledem k celkovému charakteru vrcholné motorizace mohla mít standardně výraznější tvarování. Víme, že je Ford v nabídce má. Interiéry Mondeí, S-Maxů i Focusů bývají kritizovány za určitou pouťovost některých plastových dekorací a v Kuze to není jiné. Stříbrně lakované díly na středové konzole a přístrojovém štítu rozhodně nebudí dojem, který se od podobného vozu očekávají.

suv ford vw focus testy srovnavacitesty suv ford vw focus testy srovnavacitesty Interiér Volkswagenu je z jiného těsta. Na ergonomické prohřešky i na pouťovost zapomeňte. Vstupujete totiž do království očekávané strohosti a kvalitativní dokonalosti, která však nakonec může zanechat dojem až přílišné sterilnosti. Velké emoce ani očekávání zkrátka exteriér ani interiér nejsilnějšího Tiguanu nevzbuzuje. Sezení na pohodlných židlích je z ergonomického hlediska optimální, ale snad až příliš autobusové. Potvrzují se tak výše uvedené poznatky: Tiguan je více rychlým a pohodlným kompromisem než vyhraněným sportovně orientovaným SUV. Místa je zde o něco více než v Golfu, rozdíl je ve výšce interiéru a vzpřímenějším posazu. Výška auta zajistila do značné míry i slušný 470litrový objem zavazadelníku, který lze rozšířit na 1510 l sklopením sedadel.

Zavazadlové prostory Kuga Tiguan
Objem zavazadelníku min/max [l] 410/1405 470/1510
Délka zavazadelníku u dna [mm] 800 850
Délka zavazadelníku u dna po sklopení sedadel [mm] 1450 1620
Šířka zavazadelníku u dna [mm] 1040 1020
Výška zavazadelníku po plato [mm] 460 650
Výška nakládací hrany od země [mm] 790 780

Kuga s emocemi, Tiguan pro komfort

Srovnání, které vypadalo papírově vyrovnaně, končí podezřením na špatně zvolené konkurenty.

Kdo hledá SUV se špičkovými vlastnostmi na kvalitních silnicích, nebude u Kugy váhat ani minutu, kvůli jejímu přímému řízení i bezprostředním reakcím na povely od volantu, plynového a brzdového pedálu. Svou sportovně laděnou klientelu osloví koneckonců i díky dynamickému vzhledu.

Tiguan je univerzální bojovník, který nemá ani polovinu charakteru Kugy, ale dokáže nabídnout nadprůměrný výkon v tolika parametrech, že celek působí jako dobrý kompromis, za který se vyplatí cosi připlatit. Ve srovnání s Kugou nemá tak výbušný motor a tak precizní řízení, ale při běžné jízdě je pohodlnější a jeho motor s plynulejším nástupem a kultivovaným chodem je snáze ovladatelný.

suv ford vw focus testy srovnavacitesty suv ford vw focus testy srovnavacitesty  

Ford Kuga 2,5 T (147 kW)

První cena vozu 599.900,- (Kuga Trend, 2,0 TDCi 100 kW, 4x2)
První cena vozu s testovanou motorizací 786.900,- (Kuga Titanium, 2,5T 147 kW, 4x4)
Základní cena testovaného vozu 786.900,- (Kuga Titanium, 2,5T 147 kW, 4x4)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 989.400,- (Kuga Titanium, 2,5T 147 kW, 4x4)

Plusy

  • Jízdní dynamika, minimální náklony v zatáčkách
  • Přímé řízení
  • Mohutný zátah a zvuk motoru
  • Přenos hnací síly na silnici
  • Design
  • Silnější osobnost než Tiguan

Minusy

  • Horší komfort odpružení
  • Vyšší spotřeba paliva
  • Menší interiér, zejména vzadu
  • Menší zavazadlový prostor
  • Méně komfortní ovládání spojky v městském provozu, v terénu

Volkswagen Tiguan 2.0 TSI (147 kW)

První cena vozu 599.900,- (Tiguan Trend & Fun, 1,4 TSI 110 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 737.400,- (Tiguan Track & Field, 2,0 TSI 147 kW)
Základní cena testovaného vozu 779.400,- (Tiguan Track & Field, 2,0 TSI 147 kW, AT)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 860.600,- (Tiguan Track & Field, 2,0 TSI 147 kW, AT)

Plusy

  • Dobré tlumení nerovností
  • Odhlučnění interiéru
  • Pružný a relativně úsporný motor
  • Prostornost interiéru, větší zavazadelník
  • Velmi rychlá převodovka
  • Dobrý přenos hnací síly na vozovku
  • Kvalita materiálů a zpracování interiéru

Minusy

  • Nenápadný design neodpovídá schopnostem motoru
  • Méně výbušné reakce motoru na pohyb plynu
  • Větší náklony karoserie v zatáčkách,
  • Větší převod řízení, omezená zpětná vazba
  • Celkově vyváženy automobil, ale s menším egem než má Kuga
Ondřej Láník
Model Ford Kuga 2,5T (147 kW) VW Tiguan 2,0 TSI (147 kW)
Cena základní sestavy 786 900 Kč 779 400 Kč
Cena testované sestavy 989 400 Kč 860 600 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 5 / 4 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2521 1984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 6000 147 / 5100
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1600 - 4000 280 / 1700 - 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210 207
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.2 8.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 13.9 / 7.6 / 9.9 13.5 / 7.7 / 9.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 410 / 1405 470 / 1510
Objem nádrže (l): 66 64
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1533 / 597 1609 / 621
Rozměr pneu: 235/55 R17 215/65 R16
Ford Kuga 2,5T (147 kW)
VW Tiguan 2,0 TSI (147 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4443 4457
b) šířka (mm): 1842 1809
c) výška (mm): 1710 1686
d) rozvor (mm): 2690 2604
e) rozchod vpředu (mm): 1574 1570
f) rozchod vzadu (mm): 1584 1570
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 770 / 990 820 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 680 / 940 680 / 980
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030 1060
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960 970
k) šířka vpředu (mm): 1440 1500
l) šířka vzadu (mm): 1460 1470
délka sedáku vpředu (mm): 470 460
délka sedáku vzadu (mm): 490 460
výška opěradla vpředu (mm): 640 660
výška opěradla vzadu (mm): 580 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano Ano