TEST Ford Kuga 2,5T (147 kW) vs. VW Tiguan 2,0 TSI (147 kW) – PowerSUV
V zásadě jde o menšinové až extrémně menšinové motorizace. Potvrzují to i české statistiky. Ford za první letošní půlrok prodal jen 6 zážehových Kug (vs. 89 naftových kusů), ale že SUV této velikosti nemusí být tak jednoznačně naftový model ukazuje Volkswagen, který udal rovnou 42 benzinových Tiguanů (vs. 130 naftových kusů). Vysvětlení je ale prosté. Zatímco u Fordu se vybírá ze dvou motorických alternativ a ta zážehová je dražší, Volkswagen má v portfoliu celou řadu motorů a ty zážehové dokáží v okamžiku pořízení vozu ušetřit desítky tisíc proti ceně TDI.
Sportovci nebo jen siláci?
Instalací dvousetkoňového turbomotoru do auta nižší střední třídy dostanete obvykle už dost rychlé auto, které dává řidiči možnost okusit snadné zrychlování a přesto se s ním dá jezdit i za 8 l/100 km. Jak to vypadá v kategorii SUV?
Tabulkové hodnoty obou testovaných vozů jsou až překvapivě podobné, jejich charakter ale zase tak blízký není. V abecedním pořadí je na prvním místě Ford, takže začneme u něj.
suv ford vw focus testy srovnavacitesty Známý pětiválec, který dělá obvykle radost řidičům Mondeí, Focusů ST a několika Volv, se dočkal slabší verze, která by Kuze měla dodat více síly v nízkých otáčkách na úkor výkonu ve vysokých. Instalace pětiválce ve sportovně laděném SUV bylo správné rozhodnutí. Motor táhne vytrvale býčí silou už těsně nad volnoběhem, což je velmi podobné projevu turbodieselu. Rozdíl je v tom, že zátah je plynulejší a déle trvající a neprovází jej typické brumlání ale sonorní zvuk, vzdáleně připomínající dravější estéčka. Hnát motor k 6000 min-1 se vyplatí jen při potřebě maximální akcelerace do vysokých dálničních rychlostí. Funguje to velmi dobře, ale s rostoucími otáčkami klesá vůle k akceleraci podobně jako u dieselu, a naopak do nekonečných výšin roste spotřeba. Většina řidičů tak zřejmě bude jezdit v dost širokém pásmu 1500 a 4500 min-1, kde lze zažít dost zábavy i absolvovat dlouhé trasy s přijatelnou spotřebou. Počítejte raději s hodnotami nad 10 l/100 km, dynamičtější jízda snadno skončí s odběrem 15 l/100 km, při dálniční rychlosti 130 km/h žádá Kuga 11,5 l/100 km. Šestistupňová převodovka klade větší mechanický odpor, má ale přesně vymezené dráhy. Trochu se obáváme o životnost spojky, která i při jízdě po městě dost trpí, pokud se ji nenaučíte rychle a bez prokluzu pouštět.
suv ford vw focus testy srovnavacitesty
Volkswagenovo Power-SUV maskuje své schopnosti seč může. Motor s hrubším chodem postrádá proti Fordu jeden válec, je extrémně lineární v zátahu i zvukovém projevu. Jeho maximální točivý moment je jen o 40 Nm nižší, ale v praxi to vypadá spíš jako by Volkswagenu chyběla celá čtvrtina schopnosti akcelerovat. Stovka za 8,5 sekundy není vůbec pro ostudu, zejména když vezmeme v úvahu, že na palubě máme místo šestistupňového manuálu neuvěřitelně sportovní automat, které část výkonu spolkne. Výbušnost pětiválce ani jeho silácký zvukový projev u tohoto přímovstřikového motoru nehledejte. Chlubí se ale naopak lepší spotřebou (běžně lze jezdit za 9 l/100 km, na dálnici ve 130 km/h pak z nádrže mizí 10,5 l/100 km), nižší hmotností na přední nápravě a kulturou projevu za všech okolností. Jednoduše, skrytá síla se vším všudy.
Hurá na silnici
Dva charaktery jsou jednoznačně vymezeny i v otázce jízdních vlastností. Silniční Kuga nepřipouští žádné kompromisy. Je to paradox doby SUV, ale toto auto snad nemá mimo silnice co dělat. Výborné trakční schopnosti, ani průměrná světlá výška na danou kategorii s tím ale nemají moc co do činění. Rozměr pneumatik 235/55 R17, velmi přímé řízení, již zmíněná spojka a velmi tuhé nastavení odpružení však ano.
Na silnici je tento Ford králem segmentu. Skrze přímé a tuhé řízení se nechá vodit po okreskách velmi rychle, velké válce širokých pneumatik bojují s bočními silami o sto šest a v podélném směru zase pod tíhou vysokého Focuse úpí velmi zatěžované, ale odolné brzdy. Vysoké těžiště se logicky projevuje nižší agilitou než jakou má třeba Focus ST, ale na poměry kategorie jde o velmi slušné výsledky práce podvozkářů Fordu. Čtyřkolka perfektně pomáhá s trakcí při rozjezdu i na výjezdech ze zatáček, tuhý podvozek se silnými stabilizátory nedovolí rozhoupat karoserii do neúnosné míry. Kuga je na silnici doma, ale s tím souvisí bohužel velmi špatný komfort odpružení.
suv ford vw focus testy srovnavacitesty Volkswagen má roli kompromisního univerzála. Jezdí snad stejně rychle, ale okresky se špatným povrchem zvládá s noblesou a větším houpáním, neporovnatelně kultivovanější je odhlučnění podvozku při jízdě po polních cestách a z cestujících Tiguan nevytřese duši ani při rychlé jízdě po okreskách. Tiguan se naklání více a nemá tak exaktně přímé řízení ani zpětnou vazbu ve volantu. V terénu je lepším hráčem už proto, že si můžete zvolit dva outfity, jeden civilnější a druhý terénnější (na snímcích), který dovoluje větší nájezdové úhly a je i lépe chráněn před případným mechanickým poškozením spodku vozu. Z hlediska pohonu všech kol mnoho rozdílů nenajdete. Oba vozy sdílí řešení švédského Haldexu (4.gen.), které úspěšně řeší všechny běžně dostupné úkoly v provozu a s režimem Off Road dokáže zprostředkovat i lecjaké radovánky v lehkém terénu.
Po zábavě práce…
Volba kompromisu mezi silným hatchbackem a terénním SUV předpokládá, že mimo občasné výlety do divočiny budete chtít automobil použít pro přepravu rodiny, jízdu na dovolenou nebo pro plnění dalších ryze praktických zadání.
Ford v tomto ohledu ztrácí na Volkswagen. Nepřehlénutelná kineticky designovaná Kuga provokuje svým vzhledem okolí na silnici i na parkovišti, působí větším dojmem, ale překvapivě má prakticky shodné vnější rozměry jako Tiguan. Uvnitř narazíte na menší interiér, konkrétně na užší míry ve výši loktů i vzdálenosti od sedáku ke stropu a to jak na předních, tak na zadních sedadlech. Navzdory rozvoru 2690 mm se na zadních sedadlech Kugy nedá mluvit o převaze nad Tiguanem. Body Ford nenažene ani na poli zavazadelníků. Objem 410 l se dá rozšířit až na 1405 l, ale Volkswagen zvládá převážet v obou případech větší objemy. Za volantem se v této kategorii sedí jako na židli a už bylo napsáno, že v Kuze je přeci jen méně místa nad hlavou, což by sportovní dojmy z interiéru mělo spíše podpořit. Spokojeni ale naopak nebudete s nesportovním uchycením pedálu akcelerátoru nahoře (Tiguan dole) a také se sedadly, která by vzhledem k celkovému charakteru vrcholné motorizace mohla mít standardně výraznější tvarování. Víme, že je Ford v nabídce má. Interiéry Mondeí, S-Maxů i Focusů bývají kritizovány za určitou pouťovost některých plastových dekorací a v Kuze to není jiné. Stříbrně lakované díly na středové konzole a přístrojovém štítu rozhodně nebudí dojem, který se od podobného vozu očekávají.
suv ford vw focus testy srovnavacitesty Interiér Volkswagenu je z jiného těsta. Na ergonomické prohřešky i na pouťovost zapomeňte. Vstupujete totiž do království očekávané strohosti a kvalitativní dokonalosti, která však nakonec může zanechat dojem až přílišné sterilnosti. Velké emoce ani očekávání zkrátka exteriér ani interiér nejsilnějšího Tiguanu nevzbuzuje. Sezení na pohodlných židlích je z ergonomického hlediska optimální, ale snad až příliš autobusové. Potvrzují se tak výše uvedené poznatky: Tiguan je více rychlým a pohodlným kompromisem než vyhraněným sportovně orientovaným SUV. Místa je zde o něco více než v Golfu, rozdíl je ve výšce interiéru a vzpřímenějším posazu. Výška auta zajistila do značné míry i slušný 470litrový objem zavazadelníku, který lze rozšířit na 1510 l sklopením sedadel.
Zavazadlové prostory | Kuga | Tiguan |
Objem zavazadelníku min/max [l] | 410/1405 | 470/1510 |
Délka zavazadelníku u dna [mm] | 800 | 850 |
Délka zavazadelníku u dna po sklopení sedadel [mm] | 1450 | 1620 |
Šířka zavazadelníku u dna [mm] | 1040 | 1020 |
Výška zavazadelníku po plato [mm] | 460 | 650 |
Výška nakládací hrany od země [mm] | 790 | 780 |
Kuga s emocemi, Tiguan pro komfort
Srovnání, které vypadalo papírově vyrovnaně, končí podezřením na špatně zvolené konkurenty.
Kdo hledá SUV se špičkovými vlastnostmi na kvalitních silnicích, nebude u Kugy váhat ani minutu, kvůli jejímu přímému řízení i bezprostředním reakcím na povely od volantu, plynového a brzdového pedálu. Svou sportovně laděnou klientelu osloví koneckonců i díky dynamickému vzhledu.
Tiguan je univerzální bojovník, který nemá ani polovinu charakteru Kugy, ale dokáže nabídnout nadprůměrný výkon v tolika parametrech, že celek působí jako dobrý kompromis, za který se vyplatí cosi připlatit. Ve srovnání s Kugou nemá tak výbušný motor a tak precizní řízení, ale při běžné jízdě je pohodlnější a jeho motor s plynulejším nástupem a kultivovaným chodem je snáze ovladatelný.
suv ford vw focus testy srovnavacitesty
Ford Kuga 2,5 T (147 kW)
První cena vozu | 599.900,- (Kuga Trend, 2,0 TDCi 100 kW, 4x2) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 786.900,- (Kuga Titanium, 2,5T 147 kW, 4x4) |
Základní cena testovaného vozu | 786.900,- (Kuga Titanium, 2,5T 147 kW, 4x4) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 989.400,- (Kuga Titanium, 2,5T 147 kW, 4x4) |
Plusy
- Jízdní dynamika, minimální náklony v zatáčkách
- Přímé řízení
- Mohutný zátah a zvuk motoru
- Přenos hnací síly na silnici
- Design
- Silnější osobnost než Tiguan
Minusy
- Horší komfort odpružení
- Vyšší spotřeba paliva
- Menší interiér, zejména vzadu
- Menší zavazadlový prostor
- Méně komfortní ovládání spojky v městském provozu, v terénu
Volkswagen Tiguan 2.0 TSI (147 kW)
První cena vozu | 599.900,- (Tiguan Trend & Fun, 1,4 TSI 110 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 737.400,- (Tiguan Track & Field, 2,0 TSI 147 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 779.400,- (Tiguan Track & Field, 2,0 TSI 147 kW, AT) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 860.600,- (Tiguan Track & Field, 2,0 TSI 147 kW, AT) |
Plusy
- Dobré tlumení nerovností
- Odhlučnění interiéru
- Pružný a relativně úsporný motor
- Prostornost interiéru, větší zavazadelník
- Velmi rychlá převodovka
- Dobrý přenos hnací síly na vozovku
- Kvalita materiálů a zpracování interiéru
Minusy
- Nenápadný design neodpovídá schopnostem motoru
- Méně výbušné reakce motoru na pohyb plynu
- Větší náklony karoserie v zatáčkách,
- Větší převod řízení, omezená zpětná vazba
- Celkově vyváženy automobil, ale s menším egem než má Kuga