Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Ranger 3.0 TDCi – Koňská opera

Ondřej Šuch
Půl litru objemu motoru znamená 10 kW navíc. Stojí za to kupovat si výkonnější Ranger?

Popravdě – ve výkonu to nevězí. Pravý důvod k nákupu vrcholného provedení jinak pracovního pick-upu bude spíš jinde. Jistě, i v této verzi uvezete tunu písku a probrodíte Botič při kulminaci, ale proč byste to, u všech všudy, dělali?

Cena, drápající se k milionové hranici, donutí kupujícího studovat seznam základní výbavy, lepší je ale přímý pohled. Efektní černý lak v kombinaci se šestnáctipalcovými hliníkovými koly je ještě v pořádku, oslnivě chromovaný zadní nárazník s parkovacími čidly brutálně snižující odjezdový úhel vás ale rychle uvede do reality. Tohle auto není pro starý.

Vím, laciná metafora. K odvozu balíku slámy pro hladové základní stádo si ale nekoupíte auto, které v základu hýří nálepkami, chromovanými doplňky a, ohrado zboř se, i diodovými blikači v zrcátkách. Interiér přidal k jinak standardnímu vzhledu výplně dveří sedadla s čalouněním kůže-alcantara obšité oranžovou nití a houf ukazatelů náklonu nad středovým panelem. Parta red-necks s holínkami si tedy vystoupí a vůz ovládne nějaká ta „pohodová partička“ v bílých bundách a s rozevlátými gesty, staženými okny a hiphopem ve všech čtyřech reproduktorech se vydá vstříc nějaké té uliční party či bitce… …ale dosti poezie.

suv ford testy pickup suv ford testy pickup
 

Třílitrový vznětových čtyřválec sice stále ještě nedosahuje extrémů benzinových motorizací třídy F, ale i s těžkým vozem umí veselé věci. 115 kW a 380 Nm se totiž standardně zakusuje do vozovky pouze prostřednictvím zadní nápravy a řidič tak má co dělat, aby nohama nasimuloval Launch Control a nenechával vzorek na asfaltu.

Ale vážně – pokud vás netrápí týrání převodovky, lze si rychlé starty s tímto motorem opravdu užít a zrychlit na 100 km/h za 11 sekund skutečně lze. Problém je samozřejmě v autě jako takovém, respektive jeho původním určení. Síla a především pružnost ve středních a vyšších otáčkách dovolí sice i svižné předjíždění, řidič je ale stále limitován velkými náklony a značnou setrvačností vozu.

suv ford testy pickup suv ford testy pickup
 

Záď má bez zatížení tendenci odskakovat, už dva pytle cementu ale situaci zásadně zlepší. Na kluzkém povrchu má vůz ve specifických situacích (např. z kopce) tendenci k nedotáčivosti, neopatrné přidání plynu naopak znamená téměř okamžité ustřelení zádě. Nejde ale o nic nebezpečného a po řádném nácviku si lze uvedenou kombinaci při dostatku místa i užívat. Řízení je pořád velmi málo strmé, takže na klikatých horských silničkách nám místy hrozilo propletení rukou, naopak brzdy jsme několikrát vynášeli do nebes za výdrž a sílu.

Průměrnou spotřebu jsme během téměř 700 kilometrů s třetinovým podílem městského provozu udrželi bez problému okolo devítilitrových hodnot, naopak na přece jen charakteristickou hlučnost při studených startech jsme si zvykali jen s obtížemi. Příjemně překvapila pětistupňová manuální převodovka – nejenže má optimální první i poslední stupeň, ale navzdory autobusově dlouhé řadicí páce nepostrádá řazení přesnost. Ve městě je také na obtíž poměrně malý rejd a velký rozvor, situaci alespoň částečně ulehčují zmíněná zadní parkovací čidla.

suv ford testy pickup suv ford testy pickup
 

Extrémní hodnoty v terénu jsme nevyužili a máme pro to dobrý důvod: na příklad pro více než 100% stoupavost, kterou udává výrobce, jsme totiž nenašli místo, kde by zároveň nehrozila újma výše jmenovanému zadnímu chromovanému nárazníku. Údaje o světlé výšce (208 mm), brodivosti (750 mm) nebo třeba bočním náklonu (28 stupňů) jsou ale dostatečným důkazem toho, že s modelem Ford stále míří spíše mimo zpevněné cesty a exkluzivní doplňky třílitrové verze jsou opravdu jen třešněmi na terénním dortu.

Plusy

  • silný a pružný motor
  • dynamika – vzhledem ke hmotnosti
  • prostornost
  • kvalita zpracování
  • užitečná hmotnost a tažná síla
  • spotřeba

Minusy

  • omezená manévrovatelnost
  • jízdní vlastnosti (vzhledem k motorizaci)
  • táhlo ruční brzdy
  • absence uzávěry zadního diferenciálu

První cena vozu629.990,-Kč (2.5 TDCi 105 kW Single Cab)
První cena vozu s testovanou motorizací944.990,-Kč (3.0 TDCi 115 kW Double Cab)
Základní cena testovaného vozu949.990,-Kč (3.0 TDCi 115 kW Double Cab)
Cena testovaného vozu vč. příplatků949.990,-Kč (3.0 TDCi 115 kW Double Cab)

(všechny ceny bez DPH)

Ondřej Šuch
Ford Ranger
Cena základní sestavy 629 990 Kč
Cena testované sestavy 949 990 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 2953
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 115 / 3200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 380 / 1800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.3 / 8 / 9.2
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1988 / 1032
Rozměr pneu: 245/70 R16
Ford Ranger
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5170
b) šířka (mm): 1805
c) výška (mm): 1762
d) rozvor (mm): 3000
e) rozchod vpředu (mm): 1450
f) rozchod vzadu (mm): 1440
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1610
l) šířka vzadu (mm): 1610
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 550
výška opěradla vzadu (mm): 540
místo vzadu pod předním sedadlem: a