Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Test: Honda Hornet 600: divoký pomeranč

redakce AUTO.CZ
Diskuze (15)
Atraktivní naháč se jménem Hornet je tu s námi už sedm let. Honda svého "sršně" pro rok 2005 zmodernizovala, má nový atraktivní kabát a několik technických změn. Vyzkoušeli jsme, jak se toto osvěžení projevilo na jízdě.

Hornet působí dojmem pouličního rváče, byl vždy drsný a nevybíravý, ale přesto (nebo právě proto) si získal ohromné davy příznivců pro svou „univerzální“ atraktivitu. Tato motorka svým chováním a naladěním vyhovovala téměř všem. Po boku Banditu od Suzuki už dlouho kraluje žebříčkům nejprodávanějších motorek. Hornet se poprvé zjevil v roce 1998, do té doby zastupovaly u Hondy kategorii „naked“ výhradně modely CB500 a CB750, u kterých šlo spíše o pohodové svezení než o adrenalinové zaplavení mozku. Stokoňová šestistovka s motorem z CBR se tehdy jevila jako ideální náčiní pro uličníky.¨

Co se změnilo?

Vzhledem k tomu, že u naháče nepotřebujete kapotáž a vystačíte si v pohodě s motorem ze staršího supersportu, může být cena takové motorky velmi příznivá. Konkrétně šestkový Hornet letos pořídíte za skvělých 219 900 Kč, Honda nabízí i verzi s motorem 900, ovšem u ní zatím neproběhl podobný facelift, takže oproti šestistovce vypadá trošku zastarale. To se může každopádně brzy změnit. U Horneta 600 je modelový ročník 2005 třetí větší změnou od roku 1998, v roce 2000 sršeň dostal jiný blatník, vylepšené sání a zapalování, jiný rozměr předního kola (120/70-17 oproti nestandardnímu 130/70-16) a objevila se také pokokapotovaná verze S.

Roku 2003 jsme byli svědky nového tvaru světlometu, úpravou prošly sací a výfukové kanály, zapalování a ostřejší vačky měly přinést zvýšení výkonu. Hornet dostal taky tužší pérování, jinou nádrž a o 15 mm nižší sedlo. Největší proměna se každopádně odehrála před koncem roku 2004, z čehož vznikl (zaručeně dobrý) ročník 2005, jehož test nyní čtete. Největší designovou inovací je změna v pojetí přední masky. Hornet dostal moderní mini-štítek a vypadá tak více sportovně. Pod štítkem se ukrývá další překvapení, tím je zcela přepracovaný přístrojový panel s novým digitálním tachometrem, palivoměrem a dalšími funkcemi. Tohle všechno doplňuje klasický analogový otáčkoměr s novou optikou.

Nové dvojité sedlo má odlišný povrch pro pilota a spolujezdce, důležité je to, že neklouže a zaručuje tak větší jistotu při jízdě. Zbrusu nová je také 41mm převrácená přední vidlice (upside-down), která pochází ze supersportu CBR600RR a díky svému zlatému provedení vypadá zatraceně dobře. Stejně dobře i funguje, ale o tom až dále. Ocelový páteřový rám zůstal společně se zadním tlumičem nezměněn. Motor byl naladěn na plynulejší a ekologičtější notu, jde stále o osvědčený čtyřválec 600 cm3 z CBR600F (ročník 1998) a v novém vydání nabízí porci 71 kW/97 koní. Jinak jde pořád o starého a dobrého Horneta s výfukem nahoru, jak jsme ho znali dřív. Konkurence v podobě Suzuki Bandit 650 nebo Kawasaki Z750 trošku povyrostla, ale Honda jistě ví, co dělá a své fanoušky neztratí.¨

Sedáme za řidítka

Hned první věc, která vás napadle po usednutí na Horneta, je přirozenost, důvěra a skvělá ergonomie. Stroj vám okamžitě padne do ruky, trojúhelník řidítka, sedlo a stupačky je prostě akorát. Milovníci vzpřímeného posazu křičí radostí. Stejná slova chvály uslyšíte i z úst spolujezdce, který vám navíc při jízdě nebude sjíždět na záda, protože sedlo má speciální tvarování a také protiskluzovou úpravu. Ani po dlouhé jízdě se nebude cítit unavení a klidně se můžete vydat za noční zábavou bez nutnosti dát si na zadek obklad. Co nás dále zaujalo, je nová podoba přístrojů v kombinaci digitální tachometr a analogový otáčkoměr. Vše vypadá přehledně a nenásilně. Je zde i digitální palivoměr a nad displejem nezbytné provozní diody.

Jakmile klíček zasunete do spínací skříňky, která je navíc opatřena bezpečnostním systémem H.I.S.S., a otočíte do polohy ON, ručička otáčkoměru vyletí nahoru a pozdraví vás svou maximální hodnotou u 13 500 otáček. Nyní jen stačí zmáčknout tlačítko START, přikrmit motor sytičem, počkat až digitální teploměr ukáže alespoň 50 °C a vyrazit do ulic. Z výfuku u zadku to příjemně zabrumlá a už od prvních metrů začnete vnímat typickou „hondí“ přívětivost. V malých rychlostech – hlavně ve městě – je řízení jemné a lehoučké, takže tohoto sršně zvládnou bez problémů i holky. Taková jízda však nás ani motorku neuspokojuje.

Miluje otáčky

Hned jak se stroj zahřeje na provozní teplotu, zkoušíme z něj vymáčknout všech 97 koníků. Motorka plynule táhne už od dvou tisíc, což je na šestistovku příjemné, ale do šesti tisíc se v podstatě nic neděje, ačkoli to na běžnou jízdu stačí. Teprve, jakmile začneme pořádně kroutit rukojetí, začíná ta pravá show. Kolem šesti sedmi tisíc začne opravdu táhnout a mezi devíti desíti se rozzuří tak, že na jedničku zvedá přední kolo. Motor se nechá vytočit až k červenému poli (13 000 otáček), ale často ho takto nemá smysl trápit, pro běžnou jízdu stačí deset tisíc, kde vrcholí točivý moment 63 Nm. S Hornetem se nevyplácí jezdit rychle, ochrana před větrem je minimální, takže při rychlostech nad 150 km/h vám hlava lítá ze strany na stranu a není to skutečně příjemné. Sršeň umí i 230 km/h, ale pokud nemáte krční svaly jako Arnold Schwarzenegger, moc to nedoporučujeme.

Úplně jinou kávou je stabilita a jistota, s jakou se motorka vodí do zatáček. Kam se podíváte, tam Hornet jede. A je úplně jedno, jestli jedete padesát, nebo stopadesát. Motorka je stabilní na jakémkoli povrchu a nebojím se říct, že by obstála i na okruhu. Odpružení si každopádně poradí i s dírami tak typickými pro české cesty, a to i v hlubokém náklonu. Jednoduchost, s jakou se Hornet překlápí, podtrhují i ideálně široká řidítka. Perfektní fungování podvozku má na svědomí především nová up-side down vidlice převzatá z CBR600RR. Podobné je to i s brzdami, dva přední kotouče o průměru 296 mm mají sice jen dvoupístkové třmeny Nissin, ale jejich nástup je výborný. V záloze je pak zadní kotouč 220 mm.

Co za to?

Honda Hornet není motorka na cestování, ale na víkendové vyřádění nebo každodenní ježdění do práce. Od toho se odvíjí i spotřeba, která může vystoupat až k osmi litrům, když budete maximálně využívat všech lákadel a možností stroje. Jinak se dá jezdit i za šest a nějaké drobné, což dělá při 17litrové nádrži dojezd 250 – 280 kilometrů. Pokud vás to zajímá, trošku se zvětšil prostor pod sedlem, je tam nářadí, místo na lékárničku a ještě na nějaké drobnosti. Příznivci doplňků jistě využitou bohaté nabídky příslušenství, která zahrnuje například přední štítek, spodní klín pod motorem atd. Kompletní přehled doplňků najdete na těchto stránkách. Samotná motorka vás vyjde na 219 900 Kč, tato částka za tu zábavu rozhodně stojí.

Technické údaje - Honda Hornet 600
Motor kapalinou chlazený čtyřválec 600 cm3
Výkon 71 kW (97 koní) při 12000 ot./min
Točivý moment 63 Nm při 9500 ot./min
Převodovka šestistupňová
Brzdy 2 x 296 mm (přední), 220 mm (zadní)
Pneumatiky 120/70-17 (přední), 180/55-17 (zadní)
Hmotnost 178 kg (bez náplní)
Nádrž 17 l
Maximální rychlost cca 230 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h 3,2 s
Cena 219 000 Kč
redakce AUTO.CZ
Diskuze (15)