Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Hyundai Kona 1.6 T-GDI – Přestup do vyšší ligy

Matyáš Kunst
Diskuze (25)

Druhá generace modelu Kona pálí všechny mosty a vydává se zcela novou cestou. Od předchůdce si vypůjčuje pouze širokou paletu motorizací.

Z první generace vozu Hyundai Kona se stal bestseller, jehož popularita sílila zejména ke konci generačního cyklu. V posledních dvou letech na tuzemském trhu válcoval veškerou konkurenci, s výjimkou domácího Kamiqu. Podlehli mu velikáni přeplněného segmentu v podobě Volkswagenu T-Cross, Suzuki S-Cross, Fordu Puma nebo stálic BMW X1 a Mazdy CX-30. Jihokorejský crossover představoval téměř ideální volbu do městské džungle díky svěžímu designu, vysoké úrovni zpracování, širokému výběru motorizací a cenovkou, která neznamenala likvidaci rodinného konta. 

Lákadlo mladých párů se nedávno dočkalo druhé generace a ta nenechala kámen na kameni. Výrobce tentokrát nasadil trochu jinou strategii - snaží se cílit na vyšší vrstvy společnosti, což ilustrují zejména nové ceny. Vždyť v základu stojí nová Kona o 120 tisíc korun víc, než tomu bylo u jejího předchůdce! 

Během týdenního testu jsem měl možnost zjistit, zda se částka odráží v reálné hodnotě vozu, nebo za novou cenovou politikou stojí především dopad inflace. K dispozici jsem měl jednu z nejvyšších výbav, nesoucí označení „Style Premium“ a nutno říct, že její přítomnost byla cítit v mnoha různých směrech. Včetně designu exteriéru. 

Nová generace, nové já

Segment malých SUV je bojištěm s nesmírně tuhou konkurencí, ve kterém každý výrobce hledá jakoukoliv cestu, jak získat pozornost zákazníka. Jednou z nejpopulárnějších a nejjednodušších strategií je cílený apel na náš nejzákladnější a nejrozvinutější smysl - zrak. Tedy nabídnout design, který okamžitě upoutá, aniž by vyžadoval hlubší zkoumání. A zdá se, že v tomto ohledu se inženýrům automobilky podařilo s novou Konou překonat všechna očekávání.

Obsese designérů velice úzkými světlomety je zřejmá napříč celou modelovou řadou a tento specifický prvek byl klíčovou součástí vizuální identity již u první generace vozu. Novinka to ovšem vzala na úplnou hranu. Srovnatelná koncepce světel se objevila již dříve na modelu Staria a jistě si pamatujete, jaký rozruch vzhled rodinného MPV tenkrát způsobil. Nová generace Kony jde tedy z části vyšlapanou cestou, na které se podílel rovněž model Tucson, jehož rukopis je zřejmý při pohledu na profil vozu. Společným znakem jsou charakteristické úhlopříčné prolisy dveří a nápadně podobná silueta karoserie.

Hyundai Kona 1,6 T-GDI Hyundai Kona 1,6 T-GDI

Design přední masky reflektuje potřeby plně elektrické varianty, tudíž průduchy vzduchu nezabírají mnoho prostoru. Inženýři se uchýlili k sofistikovanému řešení v podobě aktivních klapek, umístěných těsně pod světelnou linkou, které se otevírají a zavírají dle aktuální situace.

Video se připravuje ...

Nelze opomenout všudypřítomné plasty, které, s výjimkou výbavy „N-line“, zůstávají nelakovány. Díky nim je každá potenciálně rovná plocha rozbita a Kona tak působí velmi robustně a sebevědomě.

Aby také ne. Pod tíhou aktuálních trendů nástupce zároveň znatelně narostl na velikosti a spíše než kompaktní crossover se z něho stalo malé SUV. Mezigeneračně vyrostl o 15 centimetrů do délky, o 2 centimetry do šířky a k nebi se vytáhl o 1 centimetr. Rozvor narostl o 6 centimetrů na 2660 milimetrů. Zbývající centimetry prospěly zejména zavazadlovému prostoru, jehož kapacita nyní činí celkem 466 litrů oproti původním 376. Srovnáme-li novinku s první verzí před faceliftem (z roku 2020), rozdíl v délce činí další 4 centimetry. 

Uvolněte se, roztáhněte se, nadechněte se

Hyundai je znám pro svou nesourodost interiéru napříč jednotlivými modely a jinak tomu není ani tentokrát. Pokud bych měl kabinu nové Kony přeci jen k něčemu přirovnat, nejvíce se blíží elektromobilům Ioniq 5 a 6, ale přesto zde najdeme řadu specifik. Tak třeba obrazovky palubního počítače a infotainmentu jsou dosud těmi největšími, jaké kdy výrobce do evropského automobilu instaloval. Tato dvojice displejů se objeví rovněž v novém Santa Fe.

Obě obrazovky jsou elegantně sjednoceny pod jedním sklem, což dodává interiéru pocit jednotnosti a čistoty. Většina ovládacích prvků je mechanická, s výjimkou dotykového displeje infotainmentu, poskytujícího nám tradiční tlačítka pro ovládání klimatizace, vyhřívání a ventilace sedadel, výběr jízdních režimů a další. Tento přístup je aplikován i na ovládací prvky volantu, což zvyšuje uživatelský komfort a intuitivnost. 

Prostor kabiny působí velmi vzdušně a prostorně. Sedadlo řidiče je umístěno o něco výše a nabízí excelentní výhled, což chvílemi evokuje pocit, že řídíte o třídu větší vozidlo. Jste prostě pěkně „nad věcí“. Snad jen ony sedačky by mohly být o trochu měkčí.

Hyundai Kona 1,6 T-GDI Hyundai Kona 1,6 T-GDI

Při bližším zkoumání interiéru Kony zjistíte, že nabízí víc než jen vizuální pocit prostoru. Největším odkládacím prostorem se stává oblast středového panelu, na kterém se roztahuje jedna velká celistvá schránka. Ta elegantně ukrývá držáky na nápoje, čímž je uspořeno další místo. Po odklopení loketní opěrky tento prostor nerušeně pokračuje dál. Různými přihrádkami a poličkami jej lze navíc přizpůsobovat, takže o perfektní místo na klíče a peněženku jistě nebudete mít nouzi. Mobilní telefon si můžete odložit do speciální přihrádky, která ve vyšších výbavách disponuje bezdrátovou nabíječkou. Na druhou stranu, uvítal bych větší kapsy na lahve ve dveřích a přihrádku nad koleny spolujezdce.

Teprve při usednutí na zadní sedačky naplno pochopíte mezigenerační rozdíl. Osobní test dokázal, že sám za sebou mám před se svými 185 centimetry asi 15 centimetrů místa a navíc je možné schovat nohy pod sedadlo řidiče. Díky nízkému středovému tunelu a přiměřeně širokým zadním sedačkám je jízda v pěti lidech snesitelným scénářem. 

První generace Kony mohla být díky širokému spektru dostupných motorizací téměř čímkoliv - k dispozici byly čistě spalovací varianty, hybridy, elektromobil a výkonná verze divize N. Tuto strategii hodlá novinka převzít. 

Novinku pro náš první test pohání 1,6litrový čtyřválec bez jakékoliv elektrické pomoci. Výkon byl přenášen na všechna čtyři kola prostřednictvím dvouspojkové převodovky DCT se sedmi stupni. Toto je prozatím naprostý vrchol čistě spalovací nabídky pohonů. Celkem 198 koní a „krouťák“ 265 Nm dokážou dle tabulek malé SUV rozpohybovat z nuly na stovku během 8,1 sekundy, což v realitě zhruba odpovídá.

Nenápadné stádo koní dusí automatická převodovka

Technicky vzato se jedná o totožný čtyřválec, jakým disponoval předchůdce a druhá generace tedy zdědila všechny slasti i strasti tohoto ústrojí. Přestože motor nabízí dostatek výkonu, závodní stroj nečekejte. Automatická převodovka se dvěma suchými spojkami pracuje poněkud rozvážně a zejména při rozjezdech musíte být trpěliví - odezva může být až sekundu dlouhá a výsledek není úplně plynulý. 

Také ve vyšších rychlostech převodovka mnohdy váhala a často přidělovala zbytečně nízké převody, což se odrazilo nejen na hluku v kabině, ale také na spotřebě. Až v režimu Sport si začne řidič uvědomovat, že má pod kapotou necelou dvoustovku koňských sil, avšak ani zde si převodovka nevede nejlépe a často drží motor v extrémně vysokých otáčkách déle, než by bylo v jakékoliv situaci žádoucí. Nakonec si však uvědomíte, že Kona (minimálně v této verzi) na takový druh jízdy vlastně úplně není.

Hyundai Kona 1,6 T-GDI Hyundai Kona 1,6 T-GDI

Zmiňované neduhy lze eliminovat dvěma různými způsoby - zvolením varianty s manuální šestistupňovou převodovkou, což znamená vzdát se pohonu všech kol, nebo sáhnutím po hybridní variantě HEV, jejíž elektrická asistence by měla efektivně působit proti nežádoucím charakteristikám automatické převodovky. Poslední možností je vyčkání na plnohodnotnou verzi N.

Oproti minulé generaci se ovšem znatelně zlepšila spotřeba. Po týdenním testu palubní počítač ukazoval necelých 7 litrů na 100 kilometrů. Při dálniční rychlosti si vůz řekl o 7,1 l/100km - přesně, jako to říkají tabulky! Ve městě spotřeba stoupla o pár desetin, avšak na oplátku mi radost dělal příjemně naladěný podvozek, který je nastavený téměř dokonale. Na můj vkus malinko tvrdší, což se projevovalo zejména při průjezdu ulicemi centra Prahy, ale byl příjemně tuhý a bytelný.

Závěr

Automobilka Hyundai měla v ruce zaručený bestseller, jehož původní myšlenka s druhou generací tohoto modelu zcela zanikne. Je důvod ke smutku? Inu, Kona již nebude ten drobný rodinný crossover pro každou situaci, který lze ve výhodné nabídce pořídit za nižší stovky tisíc korun. Tuto pozici nyní přebírá model Bayon a většího ze sourozenců proto čekala nevyhnutelná evoluce. Revitalizace malého crossoveru zahrnuje výrazné designové změny, značný nárůst rozměrů do všech směrů a kompletně přepracovaný interiér, zatímco nabídka pohonů zůstává vlastně stejná. 

No a pak je tu ta cena. V základu s označením Comfort novinka stojí 559.990 Kč a je třeba říct, že ačkoliv se nejedná o žádný přepych, i taková verze je velmi dobře použitelná. Stupňů výbavy ovšem nabídka skýtá nespočet a proto přeskočíme rovnou na námi testovanou variantu Style Premium s pohonem všech kol a automatickou převodovkou. Ta vyšla včetně metalízy na 947.890 Kč. 

Plusy

  • Neotřelý design exteriéru
  • Prostorný a vzdušný interiér
  • Převaha mechanických tlačítek v kabině
  • Velký zavazadlový prostor

Mínusy

  • Nejistá automatická převodovka
  • Vyšší základní cena

Hyundai Kona 1,6 T-GDI Hyundai Kona 1,6 T-GDI

Nejlevnější verze modelu 559.990 Kč (1.0 T-GDI/88 kW Comfort)
Základ s testovaným motorem 1.337.700 Kč (iX1 xDrive30)
Testovaný vůz bez příplatků 729.990 Kč (1.6 T-GDI/145 kW 4x4 DSC Smart)
Testovaný vůz s výbavou 947.890 Kč (1.6 T-GDI/145 kW 4x4 DSC Style Premium)
Matyáš Kunst
Diskuze (25)

Doporučujeme

Hyundai Kona 1,6 T-GDI
Cena základní sestavy 729 990 Kč
Výbava základní sestavy Projektorové Full LED světlomety, litá 18palcová kola, sada na opravu pneumatik, sedm airbagů včetně středového vpředu, plně digitální 12,3" barevný displej přístrojového panelu, integrovaná navigace s 12,3" dotykovým displejem, aktivní sledování mrtvého úhlu (BCA), aktivní upozornění na projíždějící vozidla při couvání RCCA, varování před projíždějícími vozy při vystupování SEW, sledování pozornosti řidiče, úchyty pro dětskou sedačku (Isofix), upozornění na cestující vzadu, anatomicky tvarovaná sedadla s čalouněním kůže/látka, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, elektronické ovládání převodovky tlačítky „Shift by Wire“ na sloupku řízení, inteligentní navigací řízený adaptivní tempomat, asistent jízdy na dálnici, elektrická parkovací brzda s funkcí Auto Hold, digitální klíč a další. Kč
Cena testované sestavy 947 890 Kč
Výbava testované sestavy Paket Premium (Asistent zabraňující kolizi při couvání PCA-R, anatomicky tvarovaná sedadla s koženým čalouněním, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí nastavení + elektricky nastavitelné sedadlo spolujezdce, ventilovaná přední sedadla, monitorování okolí vozu 360° kamerovým systémem SVM + kamerové sledování mrtvého úhlu BVM, prémiový audiosystém Bose + externí zesilovač, 7 reproduktorů vč. středového v přístrojové desce, relaxační sedadlo řidiče a spolujezdce – pouze s automatickou převodovkou DCT (70.000 Kč), metalíza (17.900 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 145 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 265 / 1600 - 6000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.2 / 6.7 / 6.9
Emise CO2: 156
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 466 / 1300
Objem nádrže (l): 470
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1525 / 2000
Rozměr pneu: 215/55 R18
Hyundai Kona 1,6 T-GDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4350
b) šířka (mm): 1825
c) výška (mm): 170
d) rozvor (mm): 2660
e) rozchod vpředu (mm): 1591
f) rozchod vzadu (mm): 1600
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 1100 / 880
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 980 / 780
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 910
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
2. 10. 2023 07:53
Re: ...a šikovně umístili...
Všechna negativa jsou jasná, jedno pozitivum tam vidím.

Nabízí odvětrávaná přední sedadla, BMW 3er to neumí dodnes.
1. 10. 2023 21:36
Re: Přestup do vyšší ligy
Žiješ v minulém tisíciletí. Dnes, když chcete výkonného asiata, tak vám nic jiného nezbývá, než si
koupit Hyundai. Tato Kona je jedno z nejrychlejších asijských SUV. Rychlejší je snad jenom Mazda CX-60 s šestiválcem a plugin hybrid Rav4, ale to jsou auta za 1,5mil.
30. 9. 2023 22:00
Interier
A potom som sadol dnu, zistil, že sedačky majú nepohodlne opierky hlavy, že volant je nedostatočne nastaviteľný, a že stredová opierka asi prišla z roku 1995, je nezastaviteľný, mala a na úrovni Tica.
A stratil som záujem.
30. 9. 2023 21:56
Re: Přestup do vyšší ligy
Za posledni leta jsem nezazil, ze by me predjel nejakej Kundaj. Vetsinou pri jízdě po okreskach 90 velice brzy dojedu ty vláčky, co jedou 70-80, dle nejpomalejšího Kundaje vepředu. Vždycky přemýšlím, proč lidi mají tak silná auta, když s nimi odmítají předjíždět evidentně výrazně pomalejší vozidla... Spotřeba? Neschopnost předjet? Vědomí, že nemá cenu předjíždět, protože táto, podívej, stejně jsme ho dojeli na prvních světlech, takže se nikam nežeň a jeď pěkně sedmdesát ve vláčku?
30. 9. 2023 19:42
Re: kona
No, tak to u nové generace už nehrozí. Design a cena se o to postarají! :-)
P.S. Umístit veliké hlavní přední světlomety i neméně mohutném zadní svítilny (tedy velmi drahé díly) na to úplně nejexponovanější místo auta - na rohy jeho nárazníků, může jen úplný imbecil. :no: Výše havarijního pojištění tomu bude jistě odpovídat, :-[]