Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Cee’d SW 1.6 CVVT – Druhé přiblížení k etalonu

Ondřej Láník
Jeden z hlavních dovozových hráčů na českém trhu – model Kia Cee’d – se začal prodávat v modernizované podobě. Nový design, ušlechtilejší interiér a vylepšený podvozek jsme týden zkoumali v rodinném kombi s motorem 1,6 CVVT.

Evropská nižší střední třída zaznamenala díky dvojici značek Hyundai-Kia v posledních letech proměnu. V celoevropském měřítku se prodejní počty korejských značek ještě zdaleka nerovnají zavedeným modelům z Francie nebo Německa, ale lokálně jde na mnoha trzích – včetně toho českého – o významné hráče.

Mnoho zkušených manažerů vám potvrdí, že změna hluboce zakořeněných schémat myšlení Evropanů je to nejtěžší ve chvíli, kdy chcete na trhu prorazit s novým zbožím. Kia patří ke značkám, které se dnes můžou chlubit dobrým příkladem tohoto druhu z praxe.

Z pejorativního označení korejec si dnes už dělá legraci málokdo. Desetitisíce vlastníků prvních Cee’dů, ukořistěných zavedeným značkám na moderní design, výkonné motory, prostorný interiér, velmi zajímavou cenu a dlouhou záruku, budou v řádu několika let hledat náhradu za jejich první vůz značky Kia. Asi se nezmýlíme, když odhadneme, že v mnoha případech zůstanou expandující a stále se zlepšující značce věrní. Stačí se začíst do recenzí uživatelů na moje.auto.cz a máte hned jasno.

kia testy nizsistredni kia testy nizsistredni Modernizovaný Cee’d se zbavil několika slabin, které mu byly po uvedení původní podoby na trh vytýkány. Po týdnu za volantem kombi s druhou nejlevnější výbavou bychom se nedivili, kdyby cenovky o pár desítek tisíc povyskočily. Zachovejte klid, zatím se prý nic takového nechystá, i když kvalitativní skok kupředu by k tomu poskytl racionální argumentaci.

Menší světla, širší maska

Na nový design Cee’du se zvyká snadno, zejména když auto vidíte naživo. Při pohledu zpět na původní řešení se začnete sami sebe ptát, jak jste mohli o faceliftu vůbec pochybovat. Módní bílá barva je jedním z odstínů, které dostanete bez příplatku 12.000,-Kč a vůbec se pak nemusíte za takové rozhodnutí stydět. Chromovaný rámeček masky, projektorová technika světlometů a čistě řešené velké plochy karoserie bez vyumělkovaných prolisů, dodávají vozu po modernizaci větší důstojnost a tvarovou sošnost. Až ve srovnání s dražšími provedeními zjistíte, že připravené prolisy v tmavé části předního nárazníku mohou být nahrazeny elegantními mlhovkami a že boční směrovky se bez upozornění nastěhovaly z blatníků do krytů vnějších zpětných zrcátek.

Vzadu je změn pomálu. Mírně upravenou grafiku vysokých a štíhlých koncových světel snadno přehlédnete, zadní nárazník se (u kombi) vlastně nezměnil, u naší motorizace přibyla plaketa EcoDynamics, značící, že jde o jeden z nejúspornějších modelů dané řady. Náš konkrétní exemplář se o nové označení zasloužil instalací systému samočinně vypínajícího a startujícího motor (ISG, příplatek 7.000,-Kč). Kia pokračuje u Cee’du v exkluzivní instalaci pneumatik značky Michelin. Všechny Cee’dy po modernizaci jsou osazovány pneumatikami Michelin Energy Saver případně Michelin Primacy HP, které mají nižší valivý odpor a v našem případě (Energy Saver) snižují podle Michelinu produkci CO2 o 4 g/km.

Kvalita bez příplatku

Pozitivní šok zažijete v interiéru. Jsme uvnitř druhé nejlevnější verze (Active Plus), ale první subjektivní dojem ukazuje spíše na některý z drahých výbavových stupňů, které se obvykle neprodávají tak dobře. Velmi dobrý dojem dělá změna barevného uspořádání (převládá antracitová černá), pozměněné interiérové prvky (nový tvar řadicí páky, jiný přístrojový štít) a nová středová konzola. Hlavní díl přístrojové desky je z kvalitně působícího měkčeného plastu, do luxusně působící černě jsou už od první výbavy vkusně zasazeny stříbrně lakované prvky.

kia testy nizsistredni kia testy nizsistredni
 

Ani sedadla se po designové stránce nemají zač stydět, jejich boční vedení je na pohled výrazné, v praxi mu ale schází tuhost, která by zaručila lepší funkčnost tvarování. Přístrojový štít dostal centrální tubus, který odděluje sousední segmenty s ukazateli. Na středové konzole došlo k obměně audiosoustavy a náhradě archaického displeje modernějším s lepší čitelností a drobnější texturou zobrazovacích prvků. Kvalita zvukové aparatury bohužel nedosahuje úrovně, kterou od ní očekáváte po tom, co vás materiály v interiéru navnadí. Audiofilové pochopitelně vymění standardní soustavu (v ceně i u základního modelu) za vše nové, ale zájemci o basy a alespoň určitou plastičnost zvuku z řad běžných smrtelníků by měli dostat možnost upgradu.

Prostorností patří interiér k lepšímu průměru nižší střední třídy. Snadné nastupování není výsadou předních míst, ale týká se i těch co sedí vzadu. Poloha sezení je celkem standardní, zadní sedáky příliš nepodpírají stehna (hrana sedadla je 360 mm nad podlahou), ale místa pro kolena i hlavu je víc než dost. Špičkovým parametrem je šířka ve výši loktů 1490 mm (vpředu) a 1480 mm (vzadu) – na tom se ani po modernizaci nic nemění.

Designové ztvárnění oblasti za druhými bočními dveřmi působí na tomto kombi sportovně a pomáhá maskovat docela mohutný objem karoserie, ale odnáší to řidičův výhled šikmo vzad. Dvojice malých trojúhelníkových okének pomáhá ve výhledu minimálně. Průhled skrze zadní sklo je dobrý.

Zavazadelník plní požadavky českého člověka zavazadelníkového s rezervou. Základ s 534 l lze snadno rozšířit na 1664 l. V pětimístném uspořádání je k dispozici minimální vnitřní šířka zavazadelníku 1040 mm, délka u dna nejméně 990 mm a výška po kryt 470 mm. Se sklopenými sedadly dostanete rovné dno bez schodu, na které lze umístit předměty s délkou 1670 mm. Podlahu zavazadlového prostoru v zadní části vyrovnává falešné dno, pod kterým je další plochá schránka s výškou 50 mm.

kia testy nizsistredni kia testy nizsistredni Výrazným posunem kupředu jsou nová projektorová světla. Designově i funkčností připomínají xenonové světlomety. Mají citelně lepší schopnost osvětlit vozovku, jejich světlo je homogennější a dosvítí podstatně dále (+30 m) než světlomety vozů před faceliftem.

Přes všechna podstatná vylepšení je tady i několik důkazů o přetrvávajícím zaměření značky Kia Motors na parametr value for money: nedostupnost bi-xenonových světlometů, absentující širší nabídka výkonnějších audiosoustav, nebo nemožnost připlatit za vyspělejší parkovací asistent v nabídce (jedinou volbou jsou zadní senzory).

Špičková šestnáctka

I když dominantní motorizací Cee’du bude i nadále základní motor 1,4 CVVT, u kombi se očekává velký zájem i o turbodiesely. Testovací vůz přijel se stále nadprůměrně výkonnou šestnáctistovkou, která je optimální motorizací především v případě rodinného využití.

Těžší převody ve srovnání s konkurenčním Hyundaiem i30 CW posílají ručku otáčkoměru ve standardních rychlostech do nižších pásem, která však odpovídají standardu objemové kategorie (ve 130 km/h na 5.r.s. pracuje motor se 4000 min-1). Jízda v městských rychlostech zpočátku překvapuje nízkými valivými odpory, pokud rádi vyřazujete před křižovatkou se semafory, bude vás dojezd Cee’du na neutrál těšit. Palubní systém radící kdy přeřadit vyzývá k velmi brzkým změnám převodových stupňů, což si motor s dostatkem síly už v nízkých otáčkách nechává líbit. Při volnoběhu je velmi tichý, takže i když se rozhodnete systém ISG vypnout, nebudete o běžícím agregátu příliš vědět. Při sportovnější jízdě můžete využít naplno proměnné časování ventilů. I mezi 4000 min-1 a 6000 min-1 motor ochotně spolupracuje a připomíná spíše jednotku s větším zdvihovým objemem. Jeho zvukový doprovod ale většině řidičů bude připadat jako příliš kontrastní ve srovnání s tichostí volnoběhu a projevem v nízkých zatíženích, takže zřejmě přeřadí už někde kolem 3000 nebo 3500 min-1. V každém případě je ale dobré vědět, že tato dynamická záloha tady stále je.

kia testy nizsistredni kia testy nizsistredni S nezatíženým a nezajetým vozem jsme absolvovali dálniční test spotřeby, který při reálné rychlosti 100 km/h ukázal odběr 6,5 l/100 km, při 130 km/h pak vůz na stejné trati potřeboval 7,8 l/100 km. Na českém dálničním limitu pracuje motor se 4000 min-1, jeho zvuk splývá s aerodynamickými ruchy a v takovém režimu má stále ještě dost síly k další ochotné akceleraci. Jedna z nejlepších současných šestnáctistovek si poradí snadno i se zatíženým vozem.

Dříve kritizované řazení má dnes novou hlavici s příjemným tvarem a povrchovým materiálem, ale hlavně přesně vymezenou kulisu.

Modifikace jsme zaznamenali i na naladění podvozku. Komfort odpružení je nyní i s prázdným autem vyšší i když měkkosti příbuzného Hyundaie i30 CW, který navíc těží z delšího rozvoru, stále nedosahuje. Snad jde o součást strategie značky být blíže požadavkům evropského zákazníka. Přejezd děr zvládá upravený podvozek s větší kulturou, ale přesto patří Cee’d k vozům s tužším laděním, které podporuje dobrý kontakt s autem ve vyšších rychlostech. Lepší kontakt získáte také skrze nový volant se zajímavým designem a na dotek příjemným plastem na věnci. Posilovač už přišel o značnou náruživost, software definující jeho účinek v závislosti na rychlosti a situaci lépe vystihuje, co se od něj čeká. Sportovní tuhost však ani od modernizovaného řízení nečekejte.

Závěr

K ideálu schází Cee’du dnes už velmi málo. Řada provedených změn zvýšila hodnotu auta, ceny přitom zůstaly na úrovni před zavedením akčních slev. Mění se i dříve kritizovaná strnulost ceníků. Kdo má zájem, může si svůj automobil a jeho výbavu sestavit a zadat přímo do výroby. Vše je připraveno na uspokojení poptávky po nižších stupních výbav a středně vybavených motorizací, které budou v každém případě nadprůměrně výkonné. Některé luxusní nebo komfortní prvky, dostupné v konkurenčních evropských vozech, v nabídce schází. Většinu zákazníků Kia Motors to ale netrápí. Berme to tak, že se jedná o úkol pro příští generace (Cee’du).

kia testy nizsistredni kia testy nizsistredni
 

První cena vozu 314.980,- Kč (Active, 1,4 CVVT 66 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 339.980,- Kč (Active, 1,6 CVVT 93 kW)
Základní cena testovaného vozu 379.980,- Kč (Active Plus, 1,6 CVVT 93 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 398.980,- Kč (Active Plus, 1,6 CVVT 93 kW)

Plusy

  • Nadprůměrně výkonný motor
  • Prostorný a snadno přístupný interiér
  • Hodnotně působící materiály v interiéru
  • Velké rozměry a snadná přístupnost zavazadlového prostoru
  • Bohatá standardní výbava
  • Příznivé ceny, velkorysé záruční podmínky

Minusy

  • Vyšší příplatek za stabilizační systém (+20.000,-Kč)
  • Nedostupnost některých komfortních a luxusních prvků výbavy
Ondřej Láník
Kia Cee’d SW 1.6 CVVT
Cena základní sestavy 379 980 Kč
Výbava základní sestavy Airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, okenní airbagy, předpínače pásů v první řadě sedadel, aktivní opěrky v první řadě sedadel, ABS s EBD, celodenní svícení světel, manuální klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, alarm, elektrické ovládání předních oken, elektrické ovládání vnějších zpětných zrcátek, palubní počítač, posilovač řízení s proměnný účinkem, rádio s CD a MP3 přehrávačem plus USB 2.0 AUX audio port, ovládání audiosystému na volantu, výškově a podélně nastavitelný volant, sedadlo řidiče a spolujezdce s nastavitelnou bederní opěrkou, komfortní funkce blikačů. Kč
Cena testované sestavy 398 980 Kč
Výbava testované sestavy Kola z lehkých slitin s pneumatikami 205/55 R16 (+12.000,-Kč), ISG - automatický systém vypínání motoru při zastavení (+7.000,-Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1591
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 93 / 6300
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 154 / 4200 - 4200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 192
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8 / 5.4 / 6.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 534 / 1664
Objem nádrže (l): 53
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1242 / 578
Rozměr pneu: 205/55 R16
Kia Cee’d SW 1.6 CVVT
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4490
b) šířka (mm): 1790
c) výška (mm): 1525
d) rozvor (mm): 2650
e) rozchod vpředu (mm): 1538
f) rozchod vzadu (mm): 1536
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 770 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 710 / 990
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1030
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: ano