TEST Land Rover Discovery TD5 - Staré dobré časy (04/2003)
Poslední modernizace klasika britské školy přinesla mnohé, praxe pak ukázala, že Discovery neslevil z účelnosti a z toho plynoucího mírného nepohodlí. Bráno z druhé strany - vizuálně zajímavější a moderní elektronikou vybavený vůz je stále pravým off-roadem se vším, co k takovému označení náleží.
Přední části jednoznačně prospělo zmenšení předního nárazníku (kvůli lepšímu nájezdovému úhlu) a hlavně nový design masky s kryty světlometů po vzoru Range Roveru. Modernější vzhled a větší plochu získala také zadní sdružená světla a tím výčet viditelných změn v exteriéru v podstatě končí.
Uvnitř vozu je také vše při starém. Klasické úzké dveře (hlavně zadní pár) s hranatými rámy umožňují přístup k velmi pohodlným sedadlům. Ta jsou však kvůli mohutnému středovému tunelu stále umístěna blízko bočních oken a alespoň na předních sedadlech se tak výhoda značné vnitřní šířky vozu trochu ztrácí. Příjemnou změnou jsou hodnotněji působící materiály, použité v interiéru. Absolutorium si podle nás zaslouží volant, jehož průřez ve tvaru skloněné elipsy umožňuje navýsost příjemné a pevné uchopení, ale usnadňuje i rychlé otáčení dlaní při změnách rejdu u parkování. Když už jsme u manévrovacích schopností, extrémně krátký rozvor sice leckterému záměru pomůže, úhel rejdu je však velmi malý a průměr otáčení 12,5 m může zvláště ve městě působit problémy.
Ke kladům vozu musíme přidat zavazadlový prostor, jehož základní objem v pětimístném uspořádání 1100 litrů (po střechu) je více než dostatečný. K užitku také jistě přijdou i pevné a objemné schránky na bocích uvnitř zavazadlového prostoru. Že se jeho dveře otevírají po anglicku doprava, bereme jako nutné zlo.
I přes místy kritický tón předchozích řádek musíme znovu konstatovat, že Discovery je především klasickým offroadem s oběma tuhými nápravami, žebřinovým rámem a jeho sílu je tedy třeba hledat jinde než v pohodlí. Modernizace se nicméně dotkla i podvozku. Největší novinkou je bezesporu závěrka mezinápravového diferenciálu, zapínatelná nezávisle na redukci. Stejným přínosem je i možnost vzduchového odpružení zadní nápravy, což kromě komfortu umožňuje i zvednout zadní část vozu a zvětšit tak výjezdový úhel. Za dalšími zkratkami ve standardní výbavě se skrývá systém kontrolovaného sjíždění svahů HDC a stabilizační systém ACE - díky němu se Discovery podstatně méně naklání v zatáčkách.
I když doménou vozu je náročný terén, na silnici se projevuje s dosti velkou suverenitou. Tradiční pětiválcový turbodieselo výkonu 104 kW (točivý moment 300 Nm při 1950 ot/min) je přitom potřeba více vytáčet a to hlavně při nižších převodových stupních. Při klidné jízdě se ale odmění nízkou hlučností a spotřebou pod 9 l/100 km, což odpovídá údajům výrobce. Dobře odhlučněn je i podvozek, jízda s nezatíženým vozem ale může na nerovnostech vést k lehkému odskakování zadní nápravy.
Modernizovaný Discovery přidal na vzhledu, komfortu, stabilitě, odhlučnění i průchodnosti terénem. Uvážíme-li, že už existující dobré (robustnost, spotřeba, tradice) i špatné (vnitřní prostor, manévrovací schopnosti) vlastnosti mu zůstaly, je Discovery velmi dobrým i když velmi svébytným vozem. Z hlediska požadavků na bezpečnost bez problémů obstojí a onen kousek tvrdosti či nehýčkání je naopak součástí jeho image.