Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Lexus RX 450h: První jízdní dojmy

Aleš Jungmann
Diskuze (21)
Lexus RX 450h je opravdový full hybrid a je tedy schopen provozu pouze na elektromotor. Vyzkoušeli jsme jak se s ním jezdí uprostřed velkoměsta, na dálnici i na klikatých okreskách.

Lexus RX 450h přichází z japonského Kjúšú o něco větší (vnější rozměry jsou 4770 x 1885 x 1685 mm) ale také chytřejší a o 10 % silnější. Má na co navazovat, protože hybridní vozy Lexusu se Evropě dlouhodobě líbí. Vždyť celých 95 % modelů RX prodaných na starém kontinentu se mohlo pochlubit systémem Lexus Hybrid Drive. Z celkového počtu přibližně 150 tisíc prodaných modelů RX bylo hybridních více než dvě třetiny (přesněji 69 %).

Podle výzkumu J.D. Power je pohon největší důvod spokojenosti zákazníků této prémiové japonské automobilky, a tak si inženýři dali při stavbě druhé generace systému Lexus Hybrid Drive hlavy dohromady a výsledek má být zase o kus lepší. Tak například, aby vyvrátili obavy z výměny baterií, jezdí hybridní flotila vozů ve službách taxikářů – tyto testy mj. dokazují, že slibovaná celoživotní životnost baterií nejsou jen řeči. Mnoho stále sloužících vozů s více než 300 tisíci najetými kilometry to potvrzuje.

Mezigenerační posun

Větší výkon i šetrnost k životnímu prostředí. I tak by se dal do jedné věty shrnout mezigenerační posun, který proběhl u hybridního RX. Zážehový šestiválec hybridní verze má objem zvětšený z 3.311 cm3 na 3.456 cm3, přičemž jeho výkon činí 183 kW při 6.000 min-1 a točivý moment vrcholí při 4.800 min-1 na hodnotě 317 Nm.

Pokud tato čísla srovnáte s RX 350, se kterým tento agregát sdílí, zarazí vás možná horší hodnoty výkonu i točivého momentu (pro RX 350 se udává 204 kW, 346 Nm). To je zapříčiněno maximální snahou o úspornost motoru, který pracuje v tzv. Atkinsonově cyklu a také naladěním točivého momentu spalovacího motoru na spolupráci s elektromotorem. Pokročilá recirkulace výfukových plynů a systém rekuperace tepla při ohřívání motoru po startu dále vylepšují nízké hodnoty emisí (nejen CO2!) a spotřeby paliva proti předchozí generaci

Lexus RX 450h vs. RX 400h - Mezigenerační srovnání
Rozměr Nový model Starý model Rozdíl [mm]
Délka [mm] 4770 4740 +30
Šířka [mm] 1885 1845 +40
Výška [mm] 1685 1675 +10
Rozvor [mm] 2740 2720 +20

Full hybrid

Kdybychom vám měli popsat, co všechno se oproti předchozí generaci zlepšilo, byl by z toho bez nadsázky řečeno několikastránkový dokument plný věcí jako je inovovaná, menší a lehčí jednotka řízení výkonu (PCU) či zbrusu nová hybridní převodovka s ložisky o velmi malém tření. Ostatně, něco podobného zde už bylo. Nás dnes více zajímá, jak RX 450h jezdí a proto přistupme k druhé části pohonu a tou je elektrická výzbroj.

Výkon předního i zadního elektromotoru se oproti modelu RX 400h nijak nezměnil (123, resp. 50 kW), nicméně díky vyšší účinnosti chlazení PCU se rozšířilo pásmo dlouhodobého maxima točivého momentu, což se odráží v lepších jízdních výkonech. Přední a zadní elektromotor nyní dosahuje nejvyššího točivého momentu 335 Nm, resp. 139 Nm již od nulových otáček, přičemž pásmo maxima točivého momentu se u předního elektromotoru rozšířilo o 15 km/h, a u zadního elektromotoru o 35 km/h.

Výkony spalovacího motoru se s výkony elektromotorů nedají jednoduše sečíst, a proto vězte, že celkový výkon modelu RX 450h je 220 kW. U točivého momentu je situace ještě o něco složitější, a tak vlastně nelze jasně říci maximální točivý moment hnacího ústrojí celého vozu. Škoda pro Lexus, z marketingového hlediska by toto číslo (bezesporu velké) mělo pozitivní marketingový dopad na zaryté příznivce turbodieselů.

Teď už ale končí „elektrotechnicko-strojařský magazín“ a usedáme za volant.

Režimy ECO, EV a jízda ve městě

Vítají nás vysoce kvalitní plasty, měkoučká kůže a celkově špičkové zpracování. Mnoho odkládacích prostor, dostatek místa na všech sedadlech i pro Lexus typické výborné odhlučnění interiéru dělají z kabiny modelu RX velmi příjemné místo k životu. Sedáky a opěradla jsou konečně dostatečné i pro vzrostlého Evropana a volant si lze v podélném směru nastavit o kýžených několik desítek mm více. Boční vedení sedadel rozhodně není z největších, ale při běžné či mírně svižnější jízdě bohatě dostačuje. Přeci jen, kdo by chtěl s SUV (či, chcete-li crossoverem) s hmotností přes 2,1 tuny závodit? Dobrá zpráva je, že díky modernímu podvozku to přeci jen trochu možné je, ale k tomu se dostaneme v části věnované jízdě mimo město. Nyní nastal čas prokousat se odpolední budapešťskou zácpou...

Přijíždíme na periferii hlavního města Maďarska zhruba v pět hodin odpoledne a je tedy jasné, že cestou k hotelu v centru si pěkně postojíme. Podle pokynů itineráře nulujeme počítadlo spotřeby. Hybride, ukaž se.

Tam, kde to jde, využíváme možnosti jemného dávkování výkonu pomocí ECO módu. Ten zajišťuje nelineární odezvu škrticí klapky a takových 75 % zdvihu pedálu plynu se tedy nic moc neděje – na dálnici spíše obtěžující, ale do města naprosto ideální. Samozřejmě při potřebě razantní akcelerace, když sešlápneme pedál až někam do poslední pětiny jeho chodu, poskytne hybridní pohonná jednotka vše, co může. Na multifunkčním displeji mezi optitronovými ukazateli rychlosti a výkonu (místo standardního otáčkoměru) sleduji, kolik energie v akumulátorech zeje a zda vůbec běží spalovací motor. V ECO módu totiž při klidné jízdě může řídicí jednotka vypnout motor až do rychlosti 100 km/h a nechat udržování rychlosti jen na elektropohonu. Toho se snažíme využívat a spotřeba se začíná ze sedmi litrů Naturalu 95 pohybovat směrem dolů. Míjí dokonce šestilitrovou hodnotu a po několika dalších kilometrech jsme krátkodobě pokořili dokonce hranici pěti litrů benzinu na 100 km. To se ale se zhruba z poloviny nabitými bateriemi dostáváme do opravdu hustého provozu. Kdo chce, může aktivovat režim EV, který z vozu udělá v podstatě plnohodnotný elektromobil. Na nabité baterie lze v tomto případě ujet přibližně 4 kilometry, bohužel pouze rychlostí do 40 km/h. Nám se EV mód vypínal při nějakých 45 km/h, stejně je ale jeho praktické použití jinde než v opravdové zácpě nepříliš využitelné.

Zpět ale k našemu malému budapešťskému dobrodružství. Výkonná klimatizace ochlazuje vzduch uvnitř vozu (její vypnutí by nám několik desetinek k dobru nejspíše také přineslo) a náš vůz neslyšně v ECO módu popojíždí rušnými ulicemi s udávanou průměrnou spotřebou 4,8 l/100 km. Zhruba po dvou kilometrech ale baterie již nemá dostatek síly a tak se s téměř neznatelným zaševelením probudí k životu i motor zážehový, který baterii průběžně dobíjí. Znamená to bohužel ztrátu fantastické hodnoty spotřeby a poslední zhruba kilometr tak jedeme o něco méně šetrně. Výsledek nás ale překvapil – 5,5 litru Naturalu je opravdu dech beroucí hodnota. I posádky, které na spotřebu vysloveně kašlaly, se vešly pod deset litrů, průměr českých posádek byl nějakých 6,5 litru benzinu. Za tohle zaslouží u Lexusu metál – velké, pohodlné SUV s podobně nízkou spotřebou ve městě tu totiž určitě ještě nebylo.

Na okresních silnicích v mírně zvlněné krajině na sever od Budapešti jsme jezdili za 8,5 litru, což je také velmi dobrá hodnota. Na dálnici se spotřeba při rychlosti 130 km/h usadila na stále ještě přijatelných 10,5 litrech – zde už je elektrická výbava spíše (nepočítáme-li razantní akceleraci) přítěží.

Lexus RX 450h
Motor 3,5 V6 + eletromotory
Zdvihový objem [cm3] 3456
Válce/ventily 6/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 183/6000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 317/4800
Nejvyšší el. výkon vpředu/vzadu [kW] 123/50
Nejvyšší el. toč. mom. vpř./vz [Nm] 335/139
Max. rychlost [km/h] 200
Zrychlení 0-100 km/h [s] 7,8
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,3
Pohotovostní hmotnost [kg] 2115
Cena [Kč] 1.549.000,-

Mimo město – lepší než jsme čekali

Primární snahou všech Lexusů, snad možná kromě modelu IS-F, je hýčkat posádku tichem a kultivovaností. Ani RX není výjimkou, i když trošku klame tělem. V nabídce jsou totiž tři varianty podvozku (klasické ocelové odpružení, ocelové odpružení s aktivními stabilizátory a vzduchový podvozek), přičemž obě dvě posledně jmenované si nechají líbit i docela ostré okreskové tempo.

U vzduchového podvozku je třeba snížit výšku vozu na minimum, čímž se RX nad silnicí mírně přikrčí a příjemně ztuhne. Toto nastavení se osvědčilo také na dálnici, kde ve vyšších rychlostech přeci jen auto v normální poloze na nerovnostech mírně plavalo. Ani konvenční podvozek se ale nenechává zahanbit a ve spojení s aktivními stabilizátory (na jejichž činnost je nutné si chvíli zvykat) dokáže auto vést zatáčkami v podstatě stejně dobře jako snížený podvozek vzduchový. Měli jsme navíc pocit, že auto je v tomto případě o něco čitelnější a máme ho víc „v ruce“. Jistě, fyzika tvrdě vládne, a tak se více než dvoutunové SUV rádo hrne k okraji zatáčky, pokud nájezdovou rychlost přeženete, ale přiměřeně tuhé řízení (se stále nedostatečnou zpětnou vazbou) pomáhá auto ve vážnějších situacích zkrotit.

Jak už bylo zmíněno, díky zvětšeným sedadlům a většímu rozsahu nastavení volantu není posazu po ergonomické stránce absolutně co vytknout. Řidič příjemně do interiéru zapadne a pravá ruka mu jaksi automaticky spočine na masivním středovém tunelu. Na něm se nachází další novinka, řekněme jeden z prvních mezikroků mezi standardním automobilovým computerem a plnohodnotným počítačem, zabudovaným do palubní desky. Dění na velké barevné obrazovce uprostřed se totiž ovládá pomocí zařízení, připomínající křížence počítačové myši a pákového ovladače. Jednotlivá menu vybíráte pomocí klasického počítačového kurzoru a po obrazovce se díky ovladači pohybujete jako byste měli v ruce myš. Přiznám se, že mě toto ovládání na rozdíl od kolegy příliš nesedlo, raději bych staromilsky točil kolečkem. Přišlo mi, že sledování dráhy kurzoru a strefování se na jednotlivá tlačítka příliš zaměstnává a rozptyluje řidiče, což asi není úplně dobře. Je naštěstí možné pohyb kurzoru vrátit do více běžného „skákacího“ módu, a tak si každý má možnost vybrat, co mu vyhovuje.

Síla, rychlost, kultivovanost, pohodlí...

...toho všeho nalezneme v novém RX 450h dostatek. Design ve stylu L-Finesse určitě neurazí, stará verze ale měla své specifické kouzlo. Na novou tvář budeme muset chvíli zvykat. V centrech přeplněných měst je toto SUV doslova jako doma a i přes svou velikost se ani zatáček bát nemusí. Silák se spíše vlažným startem, ale následnou medvědí silou uspokojí i po dynamické stránce náročné zájemce o vůz této kategorie. Vítaná je bohatá základní výbava, stejně tak jako špičková úroveň aktivní i pasivní bezpečnosti.

Zatímco typický kupec SUV s cenovkou lehce přes jeden a půl milionu korun může možná vzhledem ke konkurenci váhat, fandové výjimečnosti, ekologie či „hračičkové“ mají vybráno. Otázkou ale stále zůstává, zda onen ekologicky založený člověk potřebuje ke svému životu velké SUV (či crossover, jak jej Lexus z marketingového důvodu nazývá).

Základní cena RX 450h je stanovena na 1,549 milionu Kč. K oběma modelům (RX 450h a RX 350) je nabízen metalický lak za 30 tisíc Kč a několik sad výbavy (Executive, Technology, Luxury, Premium). První vozy RX 450h se k našim dealerům dostanou na konci května.

Aleš Jungmann
Diskuze (21)
17. 7. 2009 18:44
Re: Příšera
Rozhodně RX, ale raděj generaci kterou jezdím já, ta nová přecejen není tak pěkná, pár starých modelů na skladech ještě bude a cena bude určitě víc než příznivá.
17. 7. 2009 18:40
Re: infiniti
Přesně tak, když se podíváš na Toyotu nebo Lexus nezamrazí tě, nedostaneš husí kůži. Když se podíváš na Infinity, tak ta husí kůže naskakuje automaticky. Zevnějšek se jim skutečně nepovedl. Ve skutečnosti je to nafouknutý model IS, ale výsledek je neskutečně nepovedený, měli nafouknout o pár cm předchozí RX a myslím že by udělali víc parády...
17. 7. 2009 18:37
Re: infiniti
Váha je vyšší asi jen o 50Kg, takže u 2 tunového auta je to zanedbatelné. Akumulétory jsou 100% reciklovatelné a část z nich je vyrobena z reciklovaných. Takže argumenty jsou ty-tam.
Avatar - pelikoš
26. 5. 2009 07:18
Re: infiniti
vyšší váha,recyklace baterií,náročnější na výrobu-to jsou argumenty,které jsou proti
25. 5. 2009 18:09
Ine
Ine, ako barokny kostol na styroch kolesach ( ML ), ci obludny mastodont, alebo asi najvyvazenejsie auto tejto triedy ( x5), je to ine, autoe, ale predovsetkym preto, lebo sa zamieri na iny typ ludi... neni pre tych, ktory si chcu predlzovat svoje nie moc velke khm..., ani pre tych, co hladaju 'sportovnu' jazdu aj v SUV, ani pre tych, ktorym zalezi na tom aby videli svet cez trojcipu musku. O to, ze si lexus svojich zakaznikov najde, sa starat nemusit, napokon, tento 'hnus' si vacsina z Vas aj tak nemoze dovolit, a ti, co by mohli, respektuju to auto tak, ake je. :-!