Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mazda CX-7: první jízdní dojmy

Ondřej Láník
Diskuze (166)
Nová platforma, přeplňovaný čtyřválec s geny MPS, elektronicky řízený pohon všech kol...Zopakuje Mazda CX-7 americký úspěch i na evropském trhu? Nový crossover importovaný do Evropy přímo z Japonska jsme vyzkoušeli v okolí Paříže.

Japonská auta, která se do Evropy dostávají z USA, nemají na starém kontinentě na růžích ustláno. Design, použité materiály a hlavně jízdní vlastnosti původem amerických verzí neodpovídají obvykle vkusu evropských zákazníků, a tak jsme minulý týden, nedaleko Paříže, s obavami usedali do nové Mazdy CX-7, abychom se nechali přesvědčit o jejích kvalitách. Nová sedmička se ale povedla!

Nový přírůstek v nabídce evropské Mazdy je dobře známý z amerických autosalonů minulých dvou let. Za mořem se předchůdce CX-7 představil na lednové Detroit Motor Show už v roce 2005 a sériové provedení se v USA prodává od jara minulého roku. A prodává se úspěšně! Zákazníci si jich již odvezli 45 tisíc kusů. Prodej v Japonsku začal loni v prosinci a Evropa se dočká na sklonku letošního léta. Jenže náročný evropský zákazník potřebuje k silnému motoru sportovní řízení, přesné řazení manuální převodovky a brzdy, které snesou i rychlejší cestování v hornatých oblastech, a tak nezbylo než ještě jednou vrátit hotový model do – tentokrát evropských – vývojových oddělení, která dostala za úkol vše přizpůsobit lokálním požadavkům. Až sem to zní fádně a trochu strojeně. To vše už tu přece několikrát bylo a skutek, resp. úspěch, nakonec skoro vždy utek. Po necelých dvou stech kilometrech za volantem této Mazdy věříme, že se bude i u nás líbit.

Design, který známe

Po designérské stránce je CX-7 na první pohled jen málo rafinovaným autem. Rysy, slova použitého designérského jazyka i řešení mnoha detailů dobře známe z dosluhující šestky, trojky nebo RX-8. Nový model vlastně vypadá přesně tak, jak všichni očekávají. Přesně tak by sportovně orientované SUV od Mazdy mělo vypadat. Více než roční zpoždění uvedení na evropský trh se možná značce vymstí rychlejším zevšedněním, ale plánovaný objem evropského prodeje (letos 7 tisíc vozů) nečiní z Evropy v celosvětovém odbytovém měřítku klíčový trh.

Z osobního setkání jsme si odnesli několik zajímavých postřehů. Mazda CX-7 není ani zdaleka tak vysoká, jako většina ryzích SUV střední třídy a až přímé srovnání s moderními nabobtnalými hatchbacky nižší střední třídy ukáže, neobvyklé proporce tohoto vozu (vnější rozměry jsou 4680 x 1870 x 1645 mm, rozvor měří 2750 mm). Sama Mazda jej označuje jako křížence mezi sportovním vozem a autem pro volný čas. Pro první část tohoto hybridního konceptu je charakteristické extrémně skloněné čelní sklo (pod úhlem 66°), za něž by se nemuselo stydět kdejaké kupé. Terénní ambice zase naznačují skutečně obrovská kola z lehkých slitin s pneumatikami netradičního rozměru 235/60 R18. Velká kola, blatníky zvýrazněné skoro jako u RX-osmičky a na tom posazená kabina s relativně nízkým bočním prosklením působí dostatečně dramaticky. Ještě větší náboj designéři vygenerovali svalnatým bočním profilem kolem zadních blatníků a přídí, jakoby převzatou z mamutího sportovního kupé. Ale nejen křivkami a objemy živ je design této Mazdy! Za pozornost stojí především praktická konstrukce bočních dveří, jejichž povrchový plech účinně překrývá prahy až dolů, takže už nehrozí nepříjemné ušpinění róby nebo svátečních kalhot při vystupování z vozu u divadla.

Evropský model dostal nové nárazníky, mlhovky vpředu i vzadu a také důkladnější zakrytování spodku vozu, kvůli omezení vztlakových sil ve vysokých rychlostech. Velmi slušná aerodynamika má ve třídě SUV příkladnou hodnotu cx=0,34, zatímco podobně zaměřená konkurence se často pohybuje mezi 0,35 a 0,4.

Interiér téměř prémiový

Manažeři Mazdy vytýčili postavení modelu CX-7 na pomezí standardní a prémiové části segmentu SUV a protože subjektivně vnímaná kvalita interiéru hraje na evropském trhu možná až nepřiměřeně velkou roli, je na to Mazda připravená. Na nízké americké standardy zapomeňte, Mazda chce soupeřit s těmi nejlepšími v Evropě.

Uvnitř svalnaté karoserie je prostorný interiér, ze kterého jsme si odnesli dojem téměř jako ze středního MPV, díky dlouhému čelnímu sklu. Nekonfliktní design i zde čerpá inspiraci ze stávajících modelů Mazdy. Sportovního ducha sem přivádí rudé podbarvení přístrojů či volant a řadicí páka připomínající nejen tvarem, ale i precizní funkcí Mazdu MX-5. V zádi je zavazadelník přiměřených rozměrů (455 l), který lze pro Mazdu typickým způsobem rozšířit na 1348 l. Sklápění zadních opěradel tady totiž není úkon obtěžující řidiče urputnou složitostí a jinde nezbytným vynaložením tvůrčího myšlení nebo svalové síly. Ano, znalci japonské variabilní produkce si již vzpomínají na Karakuri, systém sklápění sedadel, která lze sklopit i zezadu, odjištěním páčkou na krytu blatníku v zavazadlovém prostoru.

Jízda

…po silnici nebývá doménou aut této třídy, až na výjimky. Mazda se rozhodla soupeřit právě s těmito „výjimkami“. Nezávislé zavěšení všech kol je dnes ve třídě SUV vlastně samozřejmostí, ale víceprvková zadní náprava je přeci jen stále běžnější v osobních autech, než ve vysokých SUV. Mazda CX-7 ji má (používá zcela novou platformu) a kombinuje ji s pohonem všech kol Active Torque-Split All-Wheel Drive, což není nic jiného než elektronicky řízené připojování zadních hnacích kol k těm předním. Ani v tomto případě už takový manévr nezávisí jen na prokluzu předních hnacích kol. Vyhodnocován je celý soubor datových kanálů a pohon všech kol je tak integrován do stabilizačního systému vozu. Z automobilu s koncepcí vše vpředu se ve zlomcích sekundy může stát čtyřkolka s dělením hnacího momentu na obě nápravy v poměru 50:50. Protože testovací trasy vedly převážně po suchých silničkách a dálnicích v okolí Paříže, neměli jsme příležitost funkci pohonu všech kol ani krátce vyzkoušet. V běžných jízdních podmínkách vybízí chování Mazdy CX-7 ke zrychlování a k rychlým průjezdům zatáček, jakoby najednou příbuzenský vztah k třídě SUV neexistoval. I když má CX-7 světlou výšku 205 mm, doma je na silnici!

Snadno předvídatelné chování na zatáčkovité trati je výsledkem precizně pracujícího řízení (2,9 otáček volantu mezi dorazy) a náprav uchycených ve velmi tuhé karoserii. Ta absolvovala pro Evropu vyztužovací kúru, při které došlo k zesílení karoserie v oblasti C-sloupků a v oblasti uchycení zadní nápravy. Na dálnici překvapuje nízká hladina vnitřního hluku, když se ale rozhodnete prohnat stádo 260 koní, prozradí nově naladěná výfuková soustava minulá angažmá motoru v Mazdách MPS. Reakce turbodmychadlem přeplňovaného čtyřválce jsou ukázkové, motor se snadno sbírá už od 2000 ot./min a ve srovnání s tak oblíbenými turbodiesely se vám zátah v pásmu až za 6000 ot./min zdá jako nekonečný pohádkový příběh. Relativně lehký motor uložený vpředu má bezesporu zásluhu na vyvážených jízdních vlastnostech CX-sedmičky, i když pohotovostní hmotnost 1,7 tuny není právě málo. O to víc potěší příznivce silných turbobenzinů slušná spotřeba do 10 l/100 km, kterou jsme dosáhli na stokilometrovém okruhu s třetinovým podílem dálnice. Ani při agresivnější jízdě se spotřeba zřejmě nepřehoupne přes 15 l/100 km, což je vzhledem k možnostem tohoto auta (0-100 km/h za 8 s, nejvýše 210 km/h) slušný výsledek. Předepsán je sice 98oktanový benzin, ale beztrestně lze jezdit, s vědomím nižšího výkonu, i na 95oktanové palivo.

Ceny

Ceny jediné motorizace začínají na 785.900,-Kč za základní výbavu Challenge. Její součástí jsou prvky jako 6 airbagů, stabilizační systém, alarm, 18“ kola z lehkých slitin s pneumatikami 235/60 R18, tempomat, kůží obšitý volant s ovládáním audiosystému, autorádio s CD a MP3 přehrávačem, automaticky regulovaná klimatizace nebo kompletní elektrická výbava.

Vyšší verze Revolution se prodává za 859.900,-Kč a navíc jsou ve standardní výbavě zahrnuta xenonová světla, zatmavená zadní boční okna a zadní okno, systém bezklíčového vstupu a startování, audio systém BOSE s 9 reproduktory, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí nebo kožené čalounění.

Mazda CX-7
Motor 2,3 DISI Turbo
Zdvihový objem [cm3] 2261
Válce/ventily 4/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 191/5500
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 380/3000
Max. rychlost [km/h] 210
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8,0
Komb. spotřeba [l/100 km] 10,2
Cena [Kč] 785.900,-
Ondřej Láník
Diskuze (166)
Avatar - Enthusiastic.driver
10. 8. 2007 12:11
Re: Ta aerodynamika neni nejlepsi v danem rozmeru, nemyslete
prober se sam, co treba souvislost aerodiynamiky se spotrebou nebo hlucnosti ve vyskoych rychlostech, hmm ?? ;-)
31. 7. 2007 08:40
Re: pekne
Co tak pochopit jemnu ironiu.... ;-)
28. 7. 2007 23:37
Re: CROSSOVEROVEJ GULÁŠ
:yes:
Avatar - GuitarsHero
28. 7. 2007 20:51
Re: šikmé oči
Sikme oci?!? Tak sa pozry napriklad na to ake oci ma napriklad patkova rada od BMW >:D [odkaz]
28. 7. 2007 13:18
Re: hele
:-) :-) :yes: