Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mazda6 2.0 MZR Wagon – Hravý baťůžkář

Aleš Jungmann
Hravá Mazda 6 dostala na záda baťůžek. Zajímali jsme se o to, jak dobře jí sedí na zádech.

Když se nám před časem dostala do rukou nová Mazda 6 v provedení sedan, neskrývali jsme své potěšení. Nová šestka se ukázala být praktickým a zároveň zábavným vozem, který sportovněji zaměřeného řidiče rozhodně nezklame. Alespoň tedy v rámci své konkurence ze střední třídy. Trojkové BMW svou vládu zatím nikomu z Asie předat nehodlá, Mazda 6 je ovšem, spolu s bratrským Mondeem a Hondou Accord, ze zbytku světa mnichovským asi nejblíže. Co se ale s elegantním a mrštným vozem stane, přibude-li mu na zádech batůžek?

Více prostoru, více krásy

Vytvořit pěkné kombi není nic jednoduchého. Při pohledu na Wagon (jak se u Mazdy říká vozu s karoserií kombi) se nám ale do mysli vkrádá myšlenka, že designéři snad jako první navrhli kombi a až potom se začali zaobírat podobou sedanu. Jemné linky, které zdobí příď vozu jsou zde totiž naprosto přirozeně zakomponovány i do zádi, která tak celý automobil velmi pěkně opticky uzavírá. Ten tak působí dynamicky ale naprosto neagresivně a elegantně, což se u vozů s karoserií kombi ne vždy podaří. Délkový rozdíl je oproti sedanu přesně 30 mm, zachovat plynulý a aerodynamicky působící boční profil se zde ale naštěstí povedlo. Od nás mají tedy designéři Mazdy za kombi jedničku podtrženou.

mazda design strednitrida testy mazda design strednitrida testy
 

Pěkný zevnějšek ale není zdaleka to hlavní. Dobré kombi střední třídy musí být hlavně praktické. A to Mazda 6 Wagon bezesporu je. Zavazadlový prostor má v základním uspořádání objem 519 litrů, což je hodnota ne rekordní, ale stále ještě dostatečná, po sklopení zadních sedadel to je litrů již 1751. Samotné sklápění sedadel se po odjištění páčkami ve stěnách zavazadlového prostoru děje automaticky (není tedy třeba vůz obcházet a sedačky ručně obsluhovat), sedáky zadních sedadel se posunou dolů k podlaze a výsledná ložná plocha je díky tomu téměř dokonale rovná a hlavně v podlaze nevznikne žádný schod. Při vracení sedadel do vzpřímené polohy již pochopitelně musíme přiložit ruku k dílu a „natáhnout“ mechanismus tak, aby byl připraven k dalšímu rychlému a praktickému složení sedaček.

Nízká nakládací hrana spolu s velkým přístupovým otvorem jakoby přímo vybízejí k dlouhým rodinným výletům s kufry, v podlaze nechybí ani kovová poutka pro přichycení sítě či větších kusů nákladu. Obsluze bude život zpříjemňovat také inteligentní roletka, která se vyklápí spolu s pátými dveřmi vozu, se kterými se ale také zavírá, takže ji není nutné neustále zatahovat a vytahovat. Je to sice drobnost, když se ale tyto praktické maličkosti sečtou, vychází Mazdě 6 Wagon za zavazadlový prostor a praktičnost opět výborné hodnocení.

Motor

Benzinový dvoulitr, který testovaný vůz poháněl, je podle nás neprávem trochu opomíjenou motorizací. I když je nový naftový agregát o stejném objemu (ale dopovaný turbodmychadlem) velmi dobrý, v kultivovanosti chodu se s benzinovými motory rovnat nemůže. Agregát 2.0 MZR navíc patří mezi nejkultivovanější atmosférické benzinové čtyřválce. Pokud se jej rozhodnete trochu potrápit a ručka otáčkoměru se začne pohybovat v pásmu nad pět tisíc otáček za minutu, dá o sobě vědět zdravým ale nikterak agresivním zvukem. Není to sice žádný velký šetřílek (my jsme během testu zaznamenali dlouhodobou spotřebu 8,4 litrů Naturalu), při klidné jízdě na okreskách lze ovšem spotřebu bez problémů srazit pod sedm litrů. Na dálnici si japonský sedan při reálné rychlosti 130 km/h vyžádá lehce nad devět litrů benzinu, což není zrovna ukázkový apetit. Zde by velmi pomohl těžší šestý převodový stupeň, který je bohužel až příliš blízko stupni pátému. Při rychlosti 90 km/h tak motor na šestku točí jen o 200 ot./min. méně něž na stupeň pátý (2300 vs. 2500 ot./min.), což není pro dlouhé dálniční přesuny vysokými rychlostmi ideální.

Interiér

Interiér Mazdy 6 je v lehkém kontrastu s živě působícím exteriérem vozu. Narozdíl od něj sází na klasické uspořádání ovladačů a spíše konzervativní linky. Troufáme si ale tvrdit, že ani mladší zájemce o tento vůz rozhodně neodradí, protože i oni ocení jeho příkladné zpracování, ergonomii a dostatek odkládacích prostor. Velmi důležitou roli u sportovněji založených řidičů hraje pozice za volantem. Pro ně máme dobrou zprávu – sportovní posaz není kokpitu Mazdy 6 neznámé slovní spojení, i když stále velký důraz je kladen i na komfort. Bezvadné řazení s příjemně se držící řadící pákou vyosenou k řidiči, která se ve své kulise pohybuje naprosto precizně, ocení jistě všichni majitelé.

mazda design strednitrida testy mazda design strednitrida testy
 

Pokud zvolíte nejnižší polohu sedáku, nebude vám vadit o něco nižší vnitřní prostor na předních sedadlech. Hranu předního skla má 180 cm vysoký řidič v tomto případě několik centimetrů nad vrcholem hlavy a vše je v pořádku. Pokud ale měříte více a jste zvyklí na vyšší posaz, může nízká vrchní hrana čelního skla působit rušivě. Menším postavám může naopak vadit malý výškový rozsah nastavení řidičova sedadla, lidé konfekčních postav ale nebudou mít problém. Stejně je tomu i na zadních sedadlech, kde se díky karoserii kombi zvětšil prostor pro hlavy zadních cestujících. Pokud se náš konfekční řidič posadí „za sebe“ dozadu, nejen že má nad hlavou 7 cm místa, nedostatkem prostoru zdaleka netrpí ani kolena. Cestování na zadních sedadlech je tedy poměrně pohodlné, vyššímu uživatelskému komfortu by zde ale přispěly výdechy klimatizace ve středovém tunelu, které chybí. Není to velký problém či nějaký zásadní nedostatek, konkurence ale tyto otvory obvykle má.

Exkurzi po interiéru zakončeme stylově – hudbou. O tu totiž nebude nouze, pokud si zákazník zvolí pro tento agregát nejvyšší výbavový stupeň TE PLUS. Součástí široké výbavy je totiž také audiosystém Bose s osmi reproduktory a měničem na 6 CD. Jeho zvuk je sytý, plný a díky subwooferu v zavazadlovém prostoru jej nevyvede z míry ani tvrdší rocková muzika. Ve spojení s již zmiňovaným tichým motorem a výbornou aerodynamikou Mazdy 6 tak jste zváni na každodenní koncert jen a jen pro vás a vaše pasažéry.

mazda design strednitrida testy mazda design strednitrida testy
 

Chybička se vloudí...

Na nové Mazdě 6 je poněkud obtížné hledat závažné nedostatky, a tak se musíme spokojit s trochu méně vážnými výtkami. Tou první je průměr otáčení, který činí 11,4 metru. Určitě bychom si při manipulaci s relativně dlouhým vozidlem v těsných podzemních parkovištích dokázali představit rejd o něco větší. S parkováním se váží hned dvě další výtky – tou první je nemožnost objednání parkovacích senzorů (ty jsou součástí výbavového stupně GT, který není pro tento motor k dispozici) a tou druhou je poněkud tužší řízení při malých rychlostech. Dospělý muž nemá problém, dříve narození řidiči a jemné dámy budou muset vynaložit o něco více síly, než by jim bylo milé. Na závěr tohoto kritického miniodstavce si ještě postěžujme na nepříliš uživatelsky přívětivý potahový materiál sedadel. Černá látka sice vypadá elegantně a spolu s tužšími sedadly působí sportovně, její nevýhodou je ale malá prodyšnost a tak si na delší cestě často zpotíte záda.

Jízda a závěr

Konec nářků, jde se dělat to, co umí Mazda 6 na výbornou – totiž jezdit. Kvalitní podvozek i přesné řízení jsou devizou tohoto modelu, celý automobil působí oproti jiným kombíkům střední třídy lehce a bezprostředně. Čitelné jízdní vlastnosti dovolují rychlý a bezpečný průjezd zatáčkami, lehký agregát pod kapotou a více hmoty nad zadní nápravou v případě karoserie kombi způsobují, že se Mazda 6 Wagon na limitu chová velmi dlouho neutrálně.

mazda design strednitrida testy mazda design strednitrida testy
 

Jak tedy novou Mazdu 6 Wagon popsat? Je to bezesporu velmi povedený vůz, který má mnoho kladů a jen málo záporů. Pokud přihlédneme k ceně testovaného kusu, která činí 781.800,- Kč, zdá se, že se jedná o vskutku konkurenceschopnou nabídku. Příplatek za verzi kombi je oproti sedanu přijatelných 30 tisíc, oproti liftbacku je to jen polovina z výše uvedené částky. Nepochybujeme, že si k ní naleznou čeští řidiči svou cestu. Nakonec, říká se o nás že jsme národem baťůžkářů...

První cena vozu 639.900,- Kč (Mazda6 W 1.8 MZR (88 kW), CE)
První cena vozu s testovanou motorizací 719.900,- Kč (Mazda6 2.0 MZR (108 kW), CE)
Základní cena testovaného vozu 769.900,- Kč (Mazda6 2.0 MZR (108 kW), TE Plus)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 781.800,- Kč (Mazda6 2.0 MZR (108 kW), TE Plus)

Plusy

  • Jízdní projev, snadná ovladatelnost, radost z jízdy
  • Kultivovaný motor
  • Přímé řízení, přesné řazení – vše s optimální zpětnou vazbou a odezvou
  • Vysoká kvalita zpracování
  • Atraktivní design

Minusy

  • Omezené možnosti doobjednání příplatkové výbavy,
  • Nedostupnost parkovacího asistenta z výroby (mimo nejvyšší výbavu)
  • Tužší řízení při malých rychlostech
  • Neprodyšný potah sedadel
Aleš Jungmann
Mazda 6 Wagon
Cena základní sestavy 719 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS, EBD, EBA, systém řízení jízdní stability DSC, protiprokluzový systém TCS, airbag řidiče a spolujezdce, deaktivace airbagu spolujezdce, boční airbagy vpředu, okenní airbag vpředu a vzadu, aktivní opěrky hlavy vpředu, tříbodové bezpečnostní pásy na všech sedadlech, aktivní předpínače bezpečnostních pásů, kontrolka zapnutí bezpečnostních pásů vpředu, uchycení dětské sedačky ISOFIX, imobilizér, přední mlhové světlomety, bi-xenonové adaptivní světlomety (AFS) s ostřikovačem, automaticky nastavitelný sklon světlometů, automatické přední stěrače s dešťovým senzorem, lité disky kol 17“ + pneumatiky 215/50 R17, souprava na opravu pneumatiky (nahrazuje rezervní kolo), vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, dálkově ovládané centrální zamykání + skládací klíč, elektricky ovládaná okna vpředu a vzadu, se systémem one-touch, dálkové ovládání oken, automatická aktivace světlometů, digitální hodiny, ukazatel vnější teploty, světelný snímač, tempomat, indikátor nízké hladiny v nádobce ostřikovače, akustický systém Bose, 6-CD měnič s funkcí MP3, 8 reproduktorů, Bluetooth hands-free sada, CF-Net, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, pylový filtr, automatická dvouzónová klimatizace, kůží obšitý volant a hlavice řadicí páky, výškově a podélně nastavitelný volant, posuvná středová opěrka rukou vpředu s odkládacím boxem, filtr pevných částic DPF Kč
Cena testované sestavy 781 800 Kč
Výbava testované sestavy Metalická barva (+ 11.900,- Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 108 / 6500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 184 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 208
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10 / 5.6 / 7.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 519 / 1751
Objem nádrže (l): 64
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1310 / 660
Rozměr pneu: 215/50 R17
Mazda 6 Wagon
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4785
b) šířka (mm): 1795
c) výška (mm): 1440
d) rozvor (mm): 2725
e) rozchod vpředu (mm): 1550
f) rozchod vzadu (mm): 1550
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 780 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 1000
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ANO