Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz B 170 NGT BlueEFFICIENCY - Když šetřit, tak s grácií

Aleš Jungmann
Chtěli byste jezdit za málo, ekologicky, pohodlně a navíc v kompaktním prémiovém voze? Pokud nemáte hluboko do kapsy, račte vstoupit.

Jezdit za málo s hvězdou na kapotě se zdá být velmi lákavé. Redakčním testem prošel model ze třídy B, továrně upravený pro spalování jak stlačeného zemního plynu, tak klasického benzinu.

Nejprve však alespoň něco málo o faceliftu vozu, kterým vozy třídy B pro modelový rok 2009 prošly. Nejsou to změny nikterak převratné, pozorný čtenář si všimne například nové, výraznější masky chladiče se třemi stříbrně lakovanými vodorovnými lištami. Na trochu ostřejší notu hraje také přední nárazník s výrazně větším otvorem pro nasávání vzduchu. Zpětná zrcátka, kliky dveří a další plastové doplňky jsou nyní ve všech verzích lakovány v barvě karoserie. Upravena byla také zadní světla, drobných úprav se spolu s nimi dočkal také zadní nárazník. Nad registrační značkou v zadní části vozu je nová chromovaná lišta, která nejenže pěkně vypadá, ale současně slouží jako klika pátých dveří. Toť v kostce designové změny v exteriéru, v interiéru nalezneme o něco bohatší základní výbavu.

mercedesbenz cng testy mpv mercedesbenz cng testy mpv Nenechte se zmást názvy modelů, Mercedes zde trochu klame tělem. Dnes testovaný kus s názvem B 170 NGT BlueEFFICIENCY neukrývá pod kapotou benzinovou sedmnáctistovku jako modely B 170 či B 170 BlueEFFICIENCY. Místo toho nalezneme v motorovém prostoru překvapivě zážehový dvoulitr z varianty B 200, ovšem naladěný na výkon 85 kW – tedy stejně jako v případě výše zmíněných modelů s motory o objemu 1699 cm3. Uf, trochu guláš, co říkáte. No nic, hlavní je, zda se B 170 NGT BlueEFFICIENCY osvědčí v provozu.

Plyn za zavazadla?

Přestavbou na plyn ztratíte něco z objemu zavazadlového prostoru, dvojité dno totiž spořádaně ustoupilo tlakovým lahvím na stlačený zemní plyn o objemu 17 kg (základní objem 16 kg plus kilogramová rezerva). Výborné je, že inženýři z Mercedesu nezasahovali do stávajícího benzinového systému, a tak ve voze nalezneme původní šedesátilitrovou benzinovou nádrž (54 l + 6 l rezerva). Oproti klasickému B 200 přibral testovaný Mercedes díky této zástavbě o 125 kilogramů, což rozhodně není v této třídě zanedbatelná diference. Výsledkem je, i díky znatelně menšímu výkonu obojživelné verze, poněkud rozpačitý dynamický projev vozu. Přeci jen, který jiný dvoulitr na trhu se může pochlubit zrychlením z nuly na 100 km/h za 12,4 sekundy? Pokud k tomu ještě naložíte další tři cestující a jejich bagáž, stane se Mercedes rázem brzdou mimoměstského provozu. Pokud jste tedy o testovaném modelu přemýšleli jako o rychlém a agilním dopravním prostředku s minimální spotřebou, musím vás zklamat. Jste ale spíše klidní jezdci a vašim teritoriem je zejména město? Pak, pokud v něm existuje alespoň jedna čerpací stanice nabízející CNG, klidně čtěte dál. Je to totiž zajímavé.

mercedesbenz cng testy mpv mercedesbenz cng testy mpv  

Stejně potichu, přesto výrazně levněji

Po přepnutí mezi spalováním benzinu a stlačeného zemního plynu, které se děje výhradně v menu mezi kruhovými ovladači, téměř nemáte šanci poznat rozdíl mezi oběma palivy. Výkon i pružnost motoru jsou stejné, velmi rozdílná je ovšem spotřeba.

Ve městě jsme se při provozu na Natural 95 pohybovali okolo či spíše nad hranicí osmi litrů na sto kilometrů, při klidné jízdě mimo obec ukazoval palubní počítač lehce pod sedm litrů. Po přepnutí do režimu spalování CNG můžete jezdit po městě se spotřebou zhruba 5,5 kg CNG na 100 km, v extravilánu dokonce až o kilogram méně. Palivové náklady na jeden ujetý kilometr se tak zmenší dokonce pod magickou jednu korunu. Dojezd vozu při naplnění obou palivových nádrží suverénně překoná hranici tisíce kilometrů, což může být jedním z argumentů pro pořízení takového automobilu.

mercedesbenz cng testy mpv mercedesbenz cng testy mpv Jízdní vlastnosti jsou (i díky nárůstu hmotnosti) klasicky mercedesovské, tady nejde o žádného okresního sprintera (s malým s). Třídě B jde stále nejvíce k pleti klidná a rozvážná jízda, za kterou vás odmění vynikajícím filtrováním nerovností. Na nějaké sportování je převod řízení plastového (!) i když na dotek příjemného věnce volantu příliš malý, navíc ani jen průměrně přesná převodovka více než ke svižné jízdě neláká. Pokud se ale zklidníte, začnete si užívat velkého komfortu řízení, sametové práce spojky a vyššího posazu (ovšem s nohama nataženýma vpřed) díky sendvičové podlahové plošině.

Nechci slevu zadarmo

Jednoznačným kladem provozu vozidla pomocí CNG (stlačeného zemního plynu) je nižší spotřeba této pohonné hmoty jakož i její nižší cena. Udělejme si nyní takový malý modelový výpočet, který bude uvažovat nynější ceny pohonných hmot (benzin 24,70,- za litr a CNG 21,70,- za kg) a spočítejme si, za jak dlouho se nám pořízení takovéhoto vozidla začne vracet. Vezměme tedy výkonově srovnatelné modely B 170 NGT BlueEFFICIENCY a B 170 počítejme s jejich tabulkovými kombinovanými spotřebami (které v tomto případě nejsou příliš vzdáleny realitě). Ponechme stranou možné rozdílné ceny servisu, vývoj cen pohonných hmot či jiné třídy povinného ručení…zde se vám pouze pokusíme ukázat, že šetřit se také nemusí vždy vyplatit. Jak to?

Inu, abychom stotisícový rozdíl v pořizovacích cenách vyrovnali, musíme ujet necelých 154.000 kilometrů – rozdíl mezi náklady na ujetých sto kilometrů je totiž přibližně 65 Kč. A to prosím počítáme provoz výhradně na CNG, které také vždy a všude bohužel neseženete. V porovnání s dieselovým B 180 CDI (cena nafty počítána 25,70-) se tato vzdálenost ještě protáhne na zhruba 235.000 ujetých kilometrů. Pro autobusy, všelijaké poštovní vozy či vozy taxislužby se tedy dá o výhodnosti nákupu po několika letech provozu hovořit, běžný smrtelník s nájezdem dvou nebo tří desítek tisíc kilometrů ročně myslím právě ztratil o tento produkt zájem. A to je škoda.

Výhodou přeci není jen nižší zátěž pro peněženku majitele, nýbrž i menší zátěž pro životní prostředí. Čistší výfukové plyny ale Evropany, posedlé pomalu končící dieselmánií, očividně nepřesvědčí. Určitě by pomohly nižší pořizovací ceny takto upravených modelů, jenomže zástavba alternativního pohonu není banální záležitostí a tudíž ani není za hubičku. Na druhou stranu cenový rozdíl sto tisíc korun mezi shodně výkonnými verzemi je opravdu citelný. Pokud může CNG v současné situaci něco výrazněji pomoci, je to přitažlivější cenová politika automobilek. Nebo snad více iniciativy Ministerstva životního prostředí? Kdo jiný by měl prosadit zvýhodnění podobných alternativních vozidel, než progresivní pravicově-nazelenalá vláda? Není to rozhodně problém tohoto Mercedesu, ale všech automobilek, které se o prodej automobilů na CNG snaží, avšak naráží na ekonomické bariery, které ukazuje i tento test.

mercedesbenz cng testy mpv mercedesbenz cng testy mpv  

První cena vozu 542.000,- Kč (B 150)
První cena vozu s testovanou motorizací 577.000,- Kč (B 170)
Základní cena testovaného vozu 677.000,- Kč (B 170 CNG)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 766.190,-Kč (B 170 CNG)

Plusy

  • rozměrný interiér
  • jízdní i prostorový komfort
  • nízká spotřeba plynu
  • dojezd podobný jako u turbodieselů
  • technická úroveň zástavby
  • minimální rozdíl ve využitelnosti vozidla

Mínusy

  • příplatky rychle zvedající cenu vozu
  • málo komunikativní řízení
  • vysoká pořizovací cena
  • horší dynamika jízdy (vzhledem k objemu 2,0 l)
Aleš Jungmann
Mercedes-Benz B170
Cena základní sestavy 577 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS, ASR, ESP, brzdový asistent, asistent řízení STEERCONTROL, aktivní opěrky hlavy vpředu s možností nastavení sklonu a výšky, adaptivní airbagy a hlavové/hrudní airbagy řidiče a spolujezdce, hliníkové obložení dveří, středové konzoly a okolí tunelu hnacího ústrojí, loketní opěrka vpředu s úložným prostorem, který se otevírá stisknutím, mechanicky podélně nastavitelný volant, držáky lahví ve dveřích, držáky nápojů ve středové konzole, centrální zamykání se spínačem v interiéru, automatickým zamykáním a senzorem tříštění, dětské pojistky, hliníkové prahy dveří se znakem Mercedes-Benz vpředu, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektronický imobilizér se systémem elektronického zamykání, infračerveným dálkovým ovládáním a vizuálním potvrzením uzamknutí, vnější zpětná zrcátka s vyhříváním, asférickým zrcadlem vlevo a vpravo a elektrickým nastavením z interiéru, manuální klimatizace, přední a zadní ochranné pásky proti nárazu v barvě karoserie, sedadlo předního spolujezdce s možností sklopení opěradla dopředu, opěrky hlavy (3 vzadu), výškově nastavitelné a sklápěcí, všechna tepelně izolační skla, upevňovací systém ISOFIX pro dětské sedačky vzadu, podlaha zavazadlového prostou s možností nastavení dvou výšek, multifunkční volant, zobrazení venkovní teploty, posilovač řízení elektrický, účinek závislý na rychlosti vozu, vč. pomoci při řízení, elektrické ovládání předních oken vpředu s automatickou funkcí úplného otevření na jedno stisknutí, mlhová světla, zadní sedadla dělená/sklopitelná v poměru 1/3:2/3, demontovatelný sedák zadního sedadla, zadní stěrač s cyklovačem a automatickým zapnutím při zařazení zpátečky, pokud jsou zapnuté přední stěrače, navíjecí kryt zavazadlového prostoru, TIREFIT s kompresorem, zobrazení stavu bezpečnostních pásů na zadních sedadlech, předpínače bezpečnostních pásů a automatické výškové nastavení bezpečnostních pásů na vnějších zadních sedadlech, výškově nastavitelné bezpečnostní pásy, předpínače bezpečnostních pásů a adaptivní omezovače síly bezpečnostního pásu na předních sedadlech, senzor obsazení sedadla předního spolujezdce, selektivní systém tlumení, servisní systém (ASSYST), stříbrná mřížka chladiče, sloupek řízení s mechanickým nastavením výšky, systém upozornění na únik tlaku z pneumatik Kč
Cena testované sestavy 766 190 Kč
Výbava testované sestavy metalický lak (+12.741,-), tempomat (+7.408,-), rádio Audio 20 s CD přehrávačem (+22.223), 16palcová kola z lehkých slitin (5 loukotí) (+13.630), síťové kapsy na zadní straně opěradel (+1.482,-), automatická klimatizace THERMOTRONIC (+14.816,-), el. ovládaná okna vpředu i vzadu (+7.111,-), vyhřívání předních sedadel (+8.297,-), koberečky (+1.482,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 2034
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 5750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 165 / 3500 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 184
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.7 / 6 / 7.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 416 / 1402
Objem nádrže (l): 54
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1470 / 480
Rozměr pneu: 205/55 R16
Mercedes-Benz B170
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4270
b) šířka (mm): 1777
c) výška (mm): 1603
d) rozvor (mm): 2778
e) rozchod vpředu (mm): 1556
f) rozchod vzadu (mm): 1551
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1170
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 930
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano