Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz CL 500 4Matic – Panský kočár

Diskuze (51)
Dobré sociální postavení nemusí zdůrazňovat zrovna „nadupané“ SUV, ještě lépe poslouží tradičně střižené kupé s nejmodernější technikou.

Kdo se nespokojí s ničím jiným než s tím rozmařile nejlepším, má v dnešní automobilové produkci stále úzký výběr. Mimo několika specializovaných automobilek vlastně v nejvyšším segmentu operuje pouze Mercedes-Benz a jeho dvoudveřová třída CL.

Specifický druh automobilu předpokládá nadité bankovní konto, alespoň trochu snobský přístup a odhodlání majitele řídit si svůj vůz sám. Už potřetí jsme vyzkoušeli, jaký je život za volantem nejlepšího německého kupé, a potřetí došlo na základní model – CL 500. Základ ale znamená ještě více než dosud.

Letošní facelift úpravou několika prvků značně změnil celkový charakter auta. Základní tvar karoserie samozřejmě zůstal zachován a i v dnešním světě neustále se zvětšujících a mohutnějících aut působí majestátně.

mercedesbenz testy sportovni mercedesbenz testy sportovni  

Zcela nový tvar předních světel, diody pro denní svícení a pozměněné zadní lampy (couvací světla vyčleněná do samostatných jednotek) naznačují odklon od klasické nenápadné krásy k modernějšímu pojetí. Výsledek podtrhuje ostřeji řezaná maska chladiče, plastičtější nárazníky, hranaté kryty zpětných zrcátek a v našem případě i výrazný AMG paket – samozřejmá volba mnoha zákazníků.

Vytříbená technika

Hlavní změna se ale odehrála pod kapotou. Atmosférický 5,5litr nahradil dvojitě přeplňovaný 4,6litrový osmiválec. Výkon poskočil z 285 na 320 kW (435 k) a maximum točivého momentu vzrostlo o 170 Nm na rovných 700 Nm. To jsou parametry, které mohou Mercedesu třídy CL závidět téměř všechna auta na trhu.

Řečí jednoduchých čísel to znamená, že dnes i nejlevnějšínejslabší provedení třídy CL akceleruje z 0 na 100 km/h za méně než 5 sekund! A to se počítá, i když jde o hodnotu 4,9 s (společná pro verzi s pohonem zadních i všech kol).

mercedesbenz testy sportovni mercedesbenz testy sportovni  

Žádné číslo ale nedokáže vyjádřit, co motor s 2120 kg vážícím kupé provádí ve skutečnosti. Jako by pro přeplňovaný osmiválec nebyla žádná rychlost příliš vysoká a žádný kopec příliš prudký – sklon silnice se na razanci zrychlování neprojeví ani při 200 km/h.

Mercedes ale slibuje současně se zlepšením výkonnostních parametrů i snížení spotřeby. Zní to až neuvěřitelně, ale kolos se při dálničních 130 km/h skutečně drží udávané kombinované spotřeby: spaluje 10,1 l na 100 km, přičemž motor nenuceně pracuje v 2000 min-1. Ve městě je realitou 15 l/100 km – pokud není vaší zálibou zbytečné prošlapávání plynového pedálu.

Maximální komfort

Přitom samozřejmě na palubě panuje vždy klid. Kvalitní odhlučnění podvozku nepřipustí, aby posádku obtěžoval valivý hluk od kol. S bezrámovými okny už to tak nekompromisní není, potlačení aerodynamického hluku přesto patří na špičku.

Přední pasažéři se mohou nechat hýčkat masážními sedadly, která jsou možná překvapivě součástí standardní výbavy. Poslání všemožně elektricky seřiditelných ortopedických sedadel je stejné jako u jemného, ale přesně reagujícího řízení – co nejvíc zpříjemnit pobyt za volantem CL.

mercedesbenz testy sportovni mercedesbenz testy sportovni  

Luxusní kupé je stvořeno pro rychlou jízdu na víceproudových silnicích. Na okreskách nezklame, naopak potěší dofukováním bočnic sedadel v zatáčkách. Zábavu je ale potřeba hledat jinde, CL prostě jen pracuje i tady dobře. Nic víc.

Kaňky na dokonalosti

Verze s pohonem všech kol jako jediná z celé třídy nepoužívá hydraulický podvozek ABC aktivně potlačující náklony karoserie – místo toho má vzduchové odpružení Airmatic. Ani tak není nutné se obávat bočních nebo podélných náklonů, mimo kvalitní povrch ale není pohlcování nerovností úplně bezchybné.

Na vině je spojení nekvalitních českých silnic a nízkoprofilových 19palcových pneumatik na AMG kolech. Vzhledem k tomu, že pocit diskomfortu vycházel vždy z chování přední nápravy, přisuzujeme to instalaci 4Maticu, který přidává k přední nápravě neodpružené hmoty.

Ani funkce start-stop není zcela bez chyby. Samotný restart je rychlý a mimořádně kultivovaný – motor si pomáhá nuceným zažehnutím benzinu ve spalovacích prostorech. Nevyřešeným problémem je ale samočinné zhasínání motoru při parkování. Přepnutí na sportovní režim, kdy je start-stop odstavený, nedává příliš smysl. Naštěstí lze alespoň přiřadit funkci deaktivace start-stopu programovatelnému tlačítku na středovém tunelu.

Luxus už v základu

Třímilionové kupé by mělo mít rozsáhlou standardní výbavu a CL 500 naplňuje tento předpoklad beze zbytku. Začíná to automatickou klimatizací, pokračuje přes vyhřívání předních sedadel, střešní okno, Bluetooth, DVD přehrávač, parkovací senzory včetně parkovacího asistenta, adaptivní bi-xenonové světlomety až po elektricky nastavitelná sedadla v kůži, multifunkční volant čalouněný kůží Nappa a metalický lak v ceně vozu.

Varianta 4Matic stojí o 130 tisíc korun víc a kromě pohonu všech kol přidává hodnotnější čalounění kůží Passion a aktivní ortopedická sedadla s masážní funkcí.

mercedesbenz testy sportovni mercedesbenz testy sportovni  

Myslíte si, že je seznam téměř kompletní? To není úplně pravda, nekompromisně plnou výbavu má až čtyřmilionový dvanáctiválec CL 600, u osmiválce zbývá stále dost možností jak výrazně navýšit cenu vozu.

A tím nemyslíme zrovna 10 stran ceníku věnovaných nejrůznějším kombinacím materiálů a barev v interiéru. Bylo by chybou nezvolit navigaci (+60 tisíc), opravdu excelentní audio Harman Kardon Logic 7 (+29 tisíc) i položky, které nám v testovaném voze docela chyběly: parkovací kamera (+11 tisíc) a bezklíčový vstup (+30 tisíc).

JAKE.AUTO.CZ: Mercedes-Benz CL (přehled všech testů a dalších článků)

První cena vozu2.967.600,- Kč (CL 500 CGI)
První cena vozu s testovanou motorizací2.967.600,- Kč (CL 500 CGI)
Základní cena testovaného vozu3.094.800,- Kč (CL 500 CGI 4Matic)
Cena testovaného vozu vč. příplatků3.598.499,- Kč (CL 500 CGI 4Matic)

Plusy

  • Nekompromisní výkon motoru, nízká spotřeba paliva
  • Jízdní komfort na kvalitním povrchu
  • Vnitřní prostor
  • Kvalita zpracování a použitých materiálů
  • Luxusní výbava ve standardu
  • Kvalitní příplatkové audio
  • Odhlučnění podvozku a oken
  • Výkon a činnost adaptivních světel

Minusy

  • Horší komfort tlumení na rozbitém asfaltu
  • Slabší účinek brzd
  • Vyšší ceny příplatkových položek
  • Nižší tuhost karoserie ve srovnání s limuzínou
  • Málo strmé řízení

Diskuze (51)
Mercedes-Benz CL 500 4Matic
Cena základní sestavy 0 Kč
Výbava základní sestavy Airmatic, adaptivní brzdy ADAPTIVE BRAKE s funkcí HOLD a asistentem pro rozjezd do kopce, adaptivní brzdová světla, adaptivní stěrače s funkcí stírání kliknutím a dešťovým senzorem se 2 stupni citlivosti, airbagy s vícestupňovou citlivostí naplnění a předními a zadními bočními airbagy a okenními airbagy, levé a pravé vnější zpětné zrcátko elektricky nastavitelné a sklopné, osvětlení při vystupování ve dveřích, sedadlo spolujezdce nastavitelné ze strany řidiče, brzdový asistent BAS, systém COMAND s integrovaným rádiem, 8palcovým barevným displejem, mechanikou DVD, volicí páka řazení DIRECT SELECT a tlačítka řazení na volantu, pomoc při nastupování EASY ENTRY vpředu, s automatickým přestavením volantu při nastupování a vystupování, vypínatelná, lišty prahů dveří z ušlechtilé oceli s nápisem Mercedes-Benz, elektricky ovládaná parkovací brzda s komfortní funkcí odbrzdění, elektronický stabilizační program ESP včetně ABS a ASR, snímač intenzity vnějšího osvětlení, elektrické ovládání oken, 4násobné, s funkcí zavření PRE-SAFE, dřevěné prvky v interiéru, vnitřní a levé vnější zpětné zrcátko s automatickou změnou odrazivosti, intelligent Light System včetně bixenonových světlometů, dynamických světlometů pro jízdu v zatáčkách, dynamických světlometů pro jízdu po dálnici, světel pro odbočování (integrovaných v hlavních světlometech) a rozšířené funkce mlhových světel, ukotvení dětských sedaček ISOFIX na zadních sedadlech, automatická klimatizace, kožené čalounění, kola z lehkých slitin, paměťový paket pro přední sedadla, sloupek řízení a zrcátka, metalický lak, sklopná střední loketní opěrka vpředu a vzadu, vpředu s úložnou schránkou, multifunkční volant, parametrické řízení, utěsňovací prostředek TIREFIT s elektrickým kompresorem, kontrola tlaku vzduchu v pneumatikách, ostřikovače světlometů, elektrické ovládání posuvné-výklopné střechy, ve skleněném provedení, s funkcí zavření PRE-SAFE, ukazatel servisních intervalů ASSYST PLUS a počítač údržby, bezpečnostní pásy, tříbodové, čtvery, s komfortní automatikou, vpředu výškově nastavitelné, přední sedadla s bederní opěrkou, elektricky výškově a podélně nastavitelná, polohování PRE-SAFE pro spolujezdce, vyhřívaná přední sedadla, plynulá aretace dveří, TEMPOMAT s variabilním omezovačem rychlosti SPEEDTRONIC, tepelně a zvukově izolovaná vrstvená skla odrážející infračervené záření ve všech oknech, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a zabezpečením proti neoprávněné jízdě. Kč
Cena testované sestavy 0 Kč
Výbava testované sestavy Sada kůže Passion Exclusiv/strop Alcantara (115.434,-), sada navigace Comand APS/hlasové ovládání Linguatronic (59.532,-), Media Interface (5.808,-), audiosystém Harman Kardon Logic 7 (29.040,-), sada jízdních asistentů Plus (62.436,-), asistent nočního vidění Plus (47.335,-), elektricky ovládané rolo (12.778,-), sada Sport AMG (171.336,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4663
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 320 / 5250
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 700 / 1800 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 13.9 / 7.6 / 9.9
Emise CO2: 237
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 490 / 0
Objem nádrže (l): 83
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2120 / 435
Rozměr pneu: 225/40 R19, 275/40 R19
Mercedes-Benz CL 500 4Matic
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5095
b) šířka (mm): 1871
c) výška (mm): 1419
d) rozvor (mm): 2955
e) rozchod vpředu (mm): 1601
f) rozchod vzadu (mm): 1607
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1160
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 480 / 750
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 860
k) šířka vpředu (mm): 1580
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 550
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 680
výška opěradla vzadu (mm): 690
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - 3_diamanty
22. 12. 2011 15:25
kral ciest, kral je vzdy len jeden a to je mercedes
Tak toto je neskutocne nadupana masina a na rozdiel od BMW radu 6 je to plnohodnotne stvormiestne kupe ziadna dvojsedadlovka s nudzovymi sedackami kde sa vojde len clovek bez hlavy. Bravo mercedes

:yes:
Avatar - Stefič
8. 9. 2011 23:06
Re: GARÁŽOVÁ KVĚTINA
Ale nesmysl... Nic takoveho si nemyslim. Reagoval jsem na jeden prispevek a ano, napsal jsem to neobratne. To jen ten i-diot GTI neustale opakuje jednu kravinu porad dokola. Musel bys to procist cele. Ale komu by se chtelo...
Avatar - Ronault.
8. 9. 2011 21:57
Re: GARÁŽOVÁ KVĚTINA
GTI, proboha, co to píšeš? NevYděl? Brrrrrrrr, fujtajxl, taková hrubka 8-s 8-s 8-s 8-s 8-s :-|
Avatar - jazva
8. 9. 2011 20:38
Re: GARÁŽOVÁ KVĚTINA
Bratku, ja som teda posledný kto by držal stranu GTImu, ale toto si prestrelil grandiózne. Myslieť si, že CL si nemôže kúpiť slušný človek, tak to je na povestné "mokrý hadry"... ;-\
Avatar - gld
8. 9. 2011 16:20
V12
Dotaz na redakciu- prečo vám od medveďov nikdy nepošlú na test vrcholnú "dvanástku"? Ako píšete, už tretí test "toho istého" auta. Keď čítame o snoch tak nech o tých naj naj :-)