TEST Mercedes-Benz CL 500 4Matic – Panský kočár
Kdo se nespokojí s ničím jiným než s tím rozmařile nejlepším, má v dnešní automobilové produkci stále úzký výběr. Mimo několika specializovaných automobilek vlastně v nejvyšším segmentu operuje pouze Mercedes-Benz a jeho dvoudveřová třída CL.
Specifický druh automobilu předpokládá nadité bankovní konto, alespoň trochu snobský přístup a odhodlání majitele řídit si svůj vůz sám. Už potřetí jsme vyzkoušeli, jaký je život za volantem nejlepšího německého kupé, a potřetí došlo na základní model – CL 500. Základ ale znamená ještě více než dosud.
Letošní facelift úpravou několika prvků značně změnil celkový charakter auta. Základní tvar karoserie samozřejmě zůstal zachován a i v dnešním světě neustále se zvětšujících a mohutnějících aut působí majestátně.
Zcela nový tvar předních světel, diody pro denní svícení a pozměněné zadní lampy (couvací světla vyčleněná do samostatných jednotek) naznačují odklon od klasické nenápadné krásy k modernějšímu pojetí. Výsledek podtrhuje ostřeji řezaná maska chladiče, plastičtější nárazníky, hranaté kryty zpětných zrcátek a v našem případě i výrazný AMG paket – samozřejmá volba mnoha zákazníků.
Vytříbená technika
Hlavní změna se ale odehrála pod kapotou. Atmosférický 5,5litr nahradil dvojitě přeplňovaný 4,6litrový osmiválec. Výkon poskočil z 285 na 320 kW (435 k) a maximum točivého momentu vzrostlo o 170 Nm na rovných 700 Nm. To jsou parametry, které mohou Mercedesu třídy CL závidět téměř všechna auta na trhu.
Řečí jednoduchých čísel to znamená, že dnes i nejlevnější a nejslabší provedení třídy CL akceleruje z 0 na 100 km/h za méně než 5 sekund! A to se počítá, i když jde o hodnotu 4,9 s (společná pro verzi s pohonem zadních i všech kol).
Žádné číslo ale nedokáže vyjádřit, co motor s 2120 kg vážícím kupé provádí ve skutečnosti. Jako by pro přeplňovaný osmiválec nebyla žádná rychlost příliš vysoká a žádný kopec příliš prudký – sklon silnice se na razanci zrychlování neprojeví ani při 200 km/h.
Mercedes ale slibuje současně se zlepšením výkonnostních parametrů i snížení spotřeby. Zní to až neuvěřitelně, ale kolos se při dálničních 130 km/h skutečně drží udávané kombinované spotřeby: spaluje 10,1 l na 100 km, přičemž motor nenuceně pracuje v 2000 min-1. Ve městě je realitou 15 l/100 km – pokud není vaší zálibou zbytečné prošlapávání plynového pedálu.
Maximální komfort
Přitom samozřejmě na palubě panuje vždy klid. Kvalitní odhlučnění podvozku nepřipustí, aby posádku obtěžoval valivý hluk od kol. S bezrámovými okny už to tak nekompromisní není, potlačení aerodynamického hluku přesto patří na špičku.
Přední pasažéři se mohou nechat hýčkat masážními sedadly, která jsou možná překvapivě součástí standardní výbavy. Poslání všemožně elektricky seřiditelných ortopedických sedadel je stejné jako u jemného, ale přesně reagujícího řízení – co nejvíc zpříjemnit pobyt za volantem CL.
Luxusní kupé je stvořeno pro rychlou jízdu na víceproudových silnicích. Na okreskách nezklame, naopak potěší dofukováním bočnic sedadel v zatáčkách. Zábavu je ale potřeba hledat jinde, CL prostě jen pracuje i tady dobře. Nic víc.
Kaňky na dokonalosti
Verze s pohonem všech kol jako jediná z celé třídy nepoužívá hydraulický podvozek ABC aktivně potlačující náklony karoserie – místo toho má vzduchové odpružení Airmatic. Ani tak není nutné se obávat bočních nebo podélných náklonů, mimo kvalitní povrch ale není pohlcování nerovností úplně bezchybné.
Na vině je spojení nekvalitních českých silnic a nízkoprofilových 19palcových pneumatik na AMG kolech. Vzhledem k tomu, že pocit diskomfortu vycházel vždy z chování přední nápravy, přisuzujeme to instalaci 4Maticu, který přidává k přední nápravě neodpružené hmoty.
Ani funkce start-stop není zcela bez chyby. Samotný restart je rychlý a mimořádně kultivovaný – motor si pomáhá nuceným zažehnutím benzinu ve spalovacích prostorech. Nevyřešeným problémem je ale samočinné zhasínání motoru při parkování. Přepnutí na sportovní režim, kdy je start-stop odstavený, nedává příliš smysl. Naštěstí lze alespoň přiřadit funkci deaktivace start-stopu programovatelnému tlačítku na středovém tunelu.
Luxus už v základu
Třímilionové kupé by mělo mít rozsáhlou standardní výbavu a CL 500 naplňuje tento předpoklad beze zbytku. Začíná to automatickou klimatizací, pokračuje přes vyhřívání předních sedadel, střešní okno, Bluetooth, DVD přehrávač, parkovací senzory včetně parkovacího asistenta, adaptivní bi-xenonové světlomety až po elektricky nastavitelná sedadla v kůži, multifunkční volant čalouněný kůží Nappa a metalický lak v ceně vozu.
Varianta 4Matic stojí o 130 tisíc korun víc a kromě pohonu všech kol přidává hodnotnější čalounění kůží Passion a aktivní ortopedická sedadla s masážní funkcí.
Myslíte si, že je seznam téměř kompletní? To není úplně pravda, nekompromisně plnou výbavu má až čtyřmilionový dvanáctiválec CL 600, u osmiválce zbývá stále dost možností jak výrazně navýšit cenu vozu.
A tím nemyslíme zrovna 10 stran ceníku věnovaných nejrůznějším kombinacím materiálů a barev v interiéru. Bylo by chybou nezvolit navigaci (+60 tisíc), opravdu excelentní audio Harman Kardon Logic 7 (+29 tisíc) i položky, které nám v testovaném voze docela chyběly: parkovací kamera (+11 tisíc) a bezklíčový vstup (+30 tisíc).
JAKE.AUTO.CZ: Mercedes-Benz CL (přehled všech testů a dalších článků)
První cena vozu | 2.967.600,- Kč (CL 500 CGI) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 2.967.600,- Kč (CL 500 CGI) |
Základní cena testovaného vozu | 3.094.800,- Kč (CL 500 CGI 4Matic) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 3.598.499,- Kč (CL 500 CGI 4Matic) |
Plusy
- Nekompromisní výkon motoru, nízká spotřeba paliva
- Jízdní komfort na kvalitním povrchu
- Vnitřní prostor
- Kvalita zpracování a použitých materiálů
- Luxusní výbava ve standardu
- Kvalitní příplatkové audio
- Odhlučnění podvozku a oken
- Výkon a činnost adaptivních světel
Minusy
- Horší komfort tlumení na rozbitém asfaltu
- Slabší účinek brzd
- Vyšší ceny příplatkových položek
- Nižší tuhost karoserie ve srovnání s limuzínou
- Málo strmé řízení