TEST Mercedes-Benz S 500 4 M Long - kancelář na čtyřech kolech
Za 4.000.000,- Kč si můžete celkem bez problémů koupit byt 3 + 1 v Praze (samozřejmě najdete i dvakrát až třikrát dražší). Za 4.000.000,- Kč si můžete pořídit standardní katalogový dům, a pokud zrovna netrváte na bydlení v některém z oblíbených satelitů a napojení na městskou hromadnou dopravu, zůstane vám možná i něco málo na pozemek. Se 4.000.000,- Kč v kapse můžete začít uvažovat o leteckém průkazu a následné koupi malého sportovního letadla.
Za 4.000.000,- Kč koupíte asi 114.300 kostek másla nebo 1.600.000 obyčejných rohlíků. Za 4.000.000,- Kč můžete podniknout 23 cest kolem světa. Nebo můžete své 4.000.000,- Kč vzít do autosalonu Mercedesu a vyměnit je za aktuální generaci třídy S v prodloužené verzi, maximální možné výbavě, zážehovým osmiválcem 5,5 l a navrch pohonem všech kol. Podaří-li se vám vyhádat pouze 2procentní slevu, zůstane vám na 32.000 rohlíků.
Přestože pořizovací cena 4.000.000,- Kč vypadá trochu hrozivě, tohle auto za čtyři milióny stojí, nehledě na široké možnosti financování počínaje platbou v hotovosti a operativním leasingem konče. Takže pokud zrovna přemítáte o alternativách v segmentu luxusních limuzín, zbystřete pozornost, vyplouváme.
Něžný obr
Dnes vynecháme obvyklé povídání o úspěchu recenzovaného modelu na světových trzích a v tuzemsku a přeskočíme rovněž kapitolu věnovanou designu. K prodejům třídy S na českém trhu chci říci pouze tolik, že v roce 2007 několikanásobně překonaly výsledky konkurentů a „esko“ se 178 prodanými kusy ovládlo segment luxusních limuzín (druhá Audi A8, která u nás před tím dlouho vedla, skončila na 80 prodaných kusech, třetí BMW 7 si domů odvezlo pouze 48 klientů). Hegemonii Mercedesu mezi největšími, nejdražšími a nejluxusnějšími potvrzuje 47 uskutečněných objednávek na třídu R.
Vynásobte si 178 prodaných limuzín a 47 luxusních MPV průměrnou cenou nějakých 2.500.000 Kč a získáte docela solidní obrat. Budiž Mercedesu přány zisky a zákazníkům minimální problémy s provozem vozů. Pokročme dále. Povídání o designu, jakož i podrobný rozbor interiéru najdete v našem starším testu Mercedesu S 350. Já se dnes zaměřím na to, čím testovaný model vynikal. Na obrovský vnitřní prostor a maximální péči věnovanou pasažérům na zadních sedačkách.
Tedy vnitřní prostor. Třída S narostla v současné generaci na 5,076 metru a rozvor se natáhl na 3,035 metru. To jsou úctyhodné rozměry, které znamenají dostatek místa pro řidiče a spolujezdce i pasažéry vzadu. Ve třídě CEO společností, vládních představitelů a ropných magnátů se však nekončí přídomkem standardní. Stačí zalistovat o několik stran v ceníku dále a objevíte něco, čím se můžete odlišit od ostatních majitelů třídy S, čím můžete ohromit obchodní partnery a zejména čím si můžete pořádně vylepšit komfort cestování.
Obvykle stačí jediné písmo, aby se standard proměnil v nadstandard – písmeno L. L znamená Long neboli dlouhý a přináší sebou kromě milimetrů navíc celou náruč výbavy. Třída S v provedení Long má délku 5,209 m a rozvor 3,165 m. Takto „na papíře“ nevypadá rozdíl mezi standardní a prodlouženou verzí luxusní limuzíny zvlášť zajímavě, ale posaďte se za řidiče a potvrdíte, že označení Long znamená mnohem víc než marketingovou frázi.
Jako rocková hvězda
Vzadu na vás čeká tolik prostoru, že vám okamžitě začne pracovat fantazie a předhazovat nápady, co vše by se dalo na zadních sedačkách provádět – promítat filmy, uspořádat party, povyrazit si se sekretářkou, zacvičit si... I když nakonec stejně skončíte u obyčejného protažení nohou, vědomí širokých možností využití zvětšeného prostoru vzadu vás bude hřát na srdci. Prodloužená verze samozřejmě nehýčká pasažéry pouze větším vnitřním prostorem, ale přidává i další prvky výbavy.
mercedesbenz luxusni testy
Zaškrtnutím verze Long v objednávkovém formuláři automaticky získáváte kožené čalounění, roletky pro zadní okna, zadní lavicová sedadla s elektrickým nastavením a vyhříváním, vyhřívání předních sedadel a elektricky ovládané střešní okno. Ze střešního okna coby zadní cestující velký užitek mít nebudete, ale zadní lavicová sedadla, jakkoliv tento termín z ceníku Mercedesu zní hrozně, jsou prostě skvělá. Díky nim si vzadu připadáte jako prezident, rocková hvězda nebo majitel ropných polí.
Sedačky mají tvarování luxusních kožených křesel, díky elektrickému nastavení okamžitě najdete vhodnou polohu, boční vedení vás zase podrží v zatáčkách. Kdo si chce vymýšlet ještě víc, klidně může. Bude ho to něco stát, ale když ta ropa pořád teče….tak proč ne? Tedy testovaný model dostal do vínku další prvky výbavy, které proměnily cestování na zadních sedačkách v zážitek. Vyhřívání užitečné v zimě doplnil letní ekvivalent v podobě odvětrávání.
K zadní roletce se přidaly roletky boční, no aby nebyla vzadu nuda, přidal Mercedes k této specifikaci za 115.000,- Kč audio-video systém pro zadní sedačky zahrnující dvě velké barevné obrazovky zavěšené na hlavových opěrkách a ovládací panel zabudovaný v loketní opěrce se štěrbinou na vložení CD či DVD. Přidejte si k video systému špičkový audiosystém Harman Kardon s prostorovým zvukem a 14 reproduktory a získáte pojízdnou koncertní síň či kino sál.
Pojízdné kino i koncertní síň
Zvuk linoucí se z reproduktorů nebo kvalitních sluchátek Harman Kardon vás přivede do transu a odpoutá od tohoto světa. Je křišťálově čistý s ostrými avšak hladivými výškami a dunivě hutnými basy. Audiosystém skvěle reprodukuje moderní i vážnou hudbu, prostorové efekty velkofilmů znějí plně a realisticky. Díky tomu všemu na zadních sedačkách zapomenete na okolní svět, díky tomu všemu si budete jízdu vzadu užívat jako nikdy před tím.
Komfort a luxus vás pochopitelně čeká i na sedačkách předních, jediná nevýhoda spočívá v tom, že se musíte soustředit na jízdu. Vpředu nemůžete zavřít oči a nechat se unášet líbeznými tóny Mozarta, Bacha nebo Brahmse, vpředu si nemůžete nasadit sluchátka a oddat se sledování filmů, vpředu musíte řídit. Naštěstí Mercedes na řidiče a spolujezdce nezapomněl a uzpůsobil palubní desku a ovládání tak, aby i v něm zanechalo řízení příjemné pocity.
Už v prvním testu jsem stuttgartské schválil za intuitivní systém nastavení vozu a ovládání audiosystému či navigace pomocí sdruženého ovladače á la BMW iDrive. Činím tak znovu. Už v prvním testu jsem blahořečil mistry ergonomie za rozložení ovladačů na mohutné středové konzole, i v tomto zůstávám konzistentní. Na rozdíl od prvního testu se mi od začátku zamlouvala obrazovka nahrazující klasický analogový ukazatel rychlosti a zároveň poskytující veškeré informace o nastavení vozu, navigaci, audiosystému a dalších.
Z novinek přidávám pochvalu za hypnotizující osvětlení interiéru. Tak zvané ambientní osvětlení tentokrát Mercedes vyřešil jemnou světelnou linkou táhnoucí se témě přes celý obvod interiéru od zadních dveří přes palubní desku po druhé zadní dveře. Přední sedačky na rozdíl od mého prvního setkání s třídou S postrádaly masážní funkci, i tak ovšem splňovaly vysoké nároky kladené na vůz v tomto segmentu a poskytovaly vynikající komfort sezení při zachování dobré opory těla. V mrazivých zimních ránech potěšila drobnost v podobě vyhřívaného věnce volantu.
Benzin nebo nic?
Naftový šesti nebo osmiválec v luxusní limuzíně není neurvalý čtyřválec v autě nižší střední třídy. Vznětové šesti nebo osmiválce jsou kultivovanější a zvuky, jež vydávají, se z drtivé většiny zastaví o hradbu tlumících materiálů a stovky hodin ladění akutistiky, na nichž se v daném segmentu nevyplatí šetřit. Přesto všechno, přes veškerou snahu o lepší tlumení, nižší spotřebu a velký točivý moment, je králem velkoobjemových motorů ve velkých limuzínách benzin.
Nesouhlaste, protestujte, hádejte se, jakmile jednou okusíte luxusní auto s dobrým benzinovým osmiválcem, budete pracovat dvakrát tolik nebo vyhrožovat odchodem z firmy, dokud vám společníci či šéfové drobečka s osmiválcem nebo dokonce desetiválcem neodklepnou. Mercedes-Benz S 500 je s 5,5litrovým osmiválcem o maximálním výkonu 285 kW/6000 ot./min a točivém momentu 530 Nm / 2800 – 4800 ot./min. o polovinu působivější než S 320 CDI a třetinu než S 420 CDI.
Nemám nic proti naftovým motorům, ale ticho vládnoucí na palubě modelu S 500 a krásný zvuk motoru prostupující kokpit v průběhu vytáčení a podřazování nemůže nic nahradit. A to, uvažte, můžete stoupat ještě výš a koupit S 600 s dvanáctiválcem. Osmiválec testované S 500 má tedy všechno to, proč se podobné motory do podobných vozů pořizují. Naprosto vyrovnaný sametový chod, krásný zvonivý zvuk ve vysokých otáčkách a dostatečnou sílu.
Jak výkon, tak točivý moment bohatě stačí na dynamickou jízdu, předjíždění i dálniční sprint. Ač s pohonem všech kol, jenž obvykle trochu zhoršuje dynamiku, třída S dokázala s osmiválcem svižně předjíždět a na dálnici v pohodě atakovala rychlost 200 km/h (což v Česku bohužel často nevyužijete). Osmiválec si vesele notuje v pěti, šesti i téměř sedmi tisících otáčkách a nedává jedinou záminku k pochybnostem o jeho schopnostech ve velké a těžké limuzíně.
Těžko hovořit o zklamání, ale dovedu si představit nižší spotřebu, než jakou agregát předvedl. Udávaných 12,5 litrů bych považoval za dobrý výsledek, vypočítaných asi 15 litrů neurazí ani nenadchne. Při jemném zacházení s plynovým pedálem se můžete dostat na 13 litrů, ale raději s tím moc nepočítejte a místo na rohlíky si raději schovejte peníze na palivo.
Místo auta loď
Na jízdní vlastnosti bychom se tentokrát mohli podívat ze dvou různých úhlů. Jeden úhel náleží řidiči a druhý cestujícím vzadu. Řidiče čeká maximálně komfortní, ladná, něžná, hladivá jízda, ale spíše kormidlování než řízení. Mercedes-Benz S 500 je koráb a volant kormidlo, kterým auto neřídíte, ale směrujete. Vyberete si světovou stranu, roztočíte kormidlo a vyrazíte. Řízení s dlouhým převodem a velmi snaživým posilovačem neposkytuje mnoho informací o situaci venku a v prudkých zatáčkách občas donutí řidiče ručkovat.
Odtažitost řízení sice k luxusním limuzínám trochu patří, ale ať se na mě Mercedes-Benz nezlobí, automobilky BMW, Audi a třeba i Lexus se s tímto problémem vypořádaly trochu lépe. Německý výrobce naopak bravurně zvládl ladění podvozku a propojení motoru s automatickou převodovkou a všemi čtyřmi hnanými koly. Podvozek s osvědčeným vzduchovým odpružením Airmatic si nedělá hlavu z polátaných a tu a tam proděravělých českých vozovek a dokáže utlumit i velké výtluky.
Tam, kde malá auta do posádky buší a buší, Mercedes-Benz S 500 tlumí a tlumí. Jak obrovský rozdíl v tlumení nerovností spočívá mezi malým autem a velkým autem, uvidíte v šestém dílu pořadu Auto Moto Styl. Automatická převodovka 7G-TRONIC potvrdila své kvality přesným a hladkým řazením, rychlou reakcí na kickdown a stabilním chováním v náročných situacích. Žádné anomálie jsem nezaznamenal. Tedy až na jednu, která se však netýkala převodovky, nýbrž elektroniky.
Pozor na elektroniku
Takže stojím na letišti a chystám se prohnat pětistovku mezi kužely, chci udělat takový jednoduchý losí test, nic velkého. Stabilizační systém prozatím nechávám aktivovaný, chci zjistit, kdy a jak rychle začte auto rovnat. Rozjíždím se na 65 km/h a strhávám volant doprava, poté doleva, zase doprava atd. Projedu trasu jednou, dvakrát a najednou auto křičí, že stabilizační systém není dostupný. Za chvíli se dozvídám, že nefunguje parkovací systém. Divné. Vypínám motor a opětovně startuji.
Stabilizace stále není dostupná. Tedy delší odpočinek. Ten pomáhá a vše zase funguje. Asi byla ten den příliš velká zima. Vím, že limuzína není sporťák, a proto jsem zvolil malou nájezdovou rychlost a šetrné zacházení. K podobné situaci může v provozu dojít. Snad šlo o momentální indispozici. Pokud jde o průjezd zatáčkami, počítejte s velkou délkou, hmotností a pohonem všech kol. Smícháním těchto vlastností vznikla nedotáčivost projevující se výrazněji od 100 km/h. Auto se zkrátka v jistou chvíli začne tlačit se zatáčky ven. Jinak třída S drží stopu výborně.
A teď, na závěr, pohled na jízdní vlastnosti z úhlu cestujícího vzadu…Chrr, Chrr, Chrr….a promiňte, pasažér vzadu usnul. Myslel si, že je doma u televize.
Auto nebo dům? Auto
Až někdy budete chtít auto, ve kterém zapomenete, že pod koly ubíhá cesta a do podvozku buší vystouplé panely české D1, až někdy budete chtít auto, které vás během cesty na obchodní jednání na druhém konci Evropy rozmazlí špičkovým zvukem a zabaví posledním filmovým trhákem, až někdy budete chtít auto, ve kterém můžete uspořádat narozeninový večírek a nebudete zrovna potřebovat 4.000.000,- Kč na rodinný dům nebo část nové montážní linky, brnkněte si do Mercedesu a domluvte předváděcí jízdu. Bude-li alespoň jeden Mercedes S 500 4M L v podobné konfiguraci někde v ČR k vyzkoušení, bude brzy váš.
První cena vozu | 2.025.000,-Kč (S 320 CDI, 173 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 2.700.000,-Kč (S 500, 285 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 2.965.000,-Kč (S 500 4M Long, 285 kW, Avantgarde) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 3.973.401,-Kč (S 500 4M Long, 285 kW, Avantgarde) |
Plusy
- špičkově zpracovaný interiér
- komfortní přední sedačky s širokým rozsahem nastavení
- komfortní zadní sečky
- vynikající audio systém
- kultivovaný a silný benzinový osmiválec
- intuitivní systém ovládání palubních přístrojů
- chytrá sedmistupňová automatická převodovka
- komfortně naladěný podvozek se vzduchovým pružením Airmatic
- ambientní světlo
Minusy
- příliš dlouhý převod řízení
- průměrné brzdy
- vyšší spotřeba