TEST Mini Cooper SE JCW paket – Hraboš městský s veselou funkcí
Vypadá jako vrcholný sportovní Mini Cooper, ale pod slupkou se skrývá silnější verze standardního elektromobilu. Jak se s ním jezdí v reálném světě, proč si jej oblíbíte a čím vám může vadit?
Design, interiér
Když se začátkem loňského září začala představovat nová generace populárních vozů Mini, vůbec první novinkou se stala klasická třídveřová verze modelu Cooper. Britská značka ji nejprve uvedla s moderní čistě elektrickou technikou a až v následujících měsících začala odhalovat i spalovací deriváty. A ač jsou si obě varianty na první pohled podobné jako vejce vejci, jsou mezi nimi markantní rozdíly.
Elektrické Mini Cooper se vyrábí v Číně, tradičnější spalovací vzniká ve Velké Británii. Elektromobil zakládá na platformě vyvinuté ve spolupráci s čínskou automobilkou Great Wall Motor, spalovací verze má modulární bavoráckou platformu UKL1. A pokud si stále myslíte, že je stále nezvládnete rozeznat od sebe, podívejte se na přední světlomety. Spalovací verze je má kompletně v kapotě, u elektromobilu jsou v nárazníku a kapota se jich jen lehce dotýká.
Osobně se musím přiznat, že abych si začal rozdílů mezi oběma mini všímat, musel jsem si je vyzkoušet naživo a dostala se mi do rukou hned po sobě. Některým věcem se tak budu věnovat až v následujícím testu spalovací verze, která se na našem magazínu objeví co nevidět. Teď se pojďme zaměřit na elektrickou verzi Mini Cooper SE se stylovou výbavou John Cooper Works.
Výbava John Cooper Works
Atraktivní výbava John Cooper Works se pro Mini Cooper SE i slabší verzi E představila ještě před loňskými vánocemi, když značka chtěla zdůraznit svou úspěšnou účast v motorsportu. Už dlouho je tradicí, ale nenechte se zmást, protože s ní technicky nezískáte nic víc, než co nabídne výchozí vůz. I s agresivním tmavo-červeným designem se technicky shoduje se standardním modelem SE. Jedná se pouze o výbavu, nikoliv plnohodnotný model John Cooper Works s vyšším výkonem.
Za paket John Cooper Works si připlatíte lehce přes sto tisíc korun a skládá se zejména ze stylingových a komfortních prvků. Má červenou střechu a kryty zpětných zrcátek, sportovní volant s vyhříváním, sportovní přední sedadla a čalounění stropu v barvě antracitu. Jediným technickým specifikem jsou sportovní brzdy s výraznými červenými třmeny.
Zvenku má parádní šmrnc a styl mu nechybí ani v moderním interiéru. Poprvé jsem se s ním setkal ve větším Mini Countryman John Cooper Works ALL4 a ani tady nechybí nejnovější architektura značky s centrální kruhovou OLED obrazovkou s průměrem 240 milimetrů, která zastává funkci digitálního přístrojového štítu i hlavního dotykového infotainmentu Mini OS 9. Pokud však nesáhnete po dalším příplatkovém balíčku XL, musíte se obejít bez praktického head-up displeje.
Bohužel se mi zdá, že informování o jízdních datech jde v nových mini trochu stranou. Velký otáčkoměr na centrálním displeji si můžete zapnout pouze jako jednu ze široké škály funkcí infotainmentu, není defaultním zobrazením, a volitelný head-up displej vás informuje pouze o aktuální rychlosti, využití elektromotoru a stav nabití akumulátoru. Na druhou stranu však musím uznat, že zrovna v elektromobilu stejně víc nepotřebujete.
Ideální spíše pro dva
A už konečně přestaňme nahlížet do interiéru a pojďme se do něj posadit. Už při prvním nastoupení mě mini překvapilo výškou posazu, která je ovlivněna elektrickou platformou v akumulátoru v podlaze. Druhým specifikem je, že v něm sedíte relativně hluboko (v podélné ose vozu). Velkou část střechy máte před sebou a pocitově připomíná kšilt. Uvědomíte si to ve chvíli, kdy zastavíte příliš blízko semaforu a musíte se krčit, abyste z něj viděli ven.
Výhled z místa řidiče vám přitom trochu komplikuje i vnitřní zpětné zrcátko, které máte téměř ve výšce očí. Uvědomíte si to především v pravotočivých zatáčkách, zvláště těch směrem do kopce. Opět se musíte vyklánět, abyste z něj viděli ven. Pokud chcete jet rychleji nebo s větší jistotou, musíte přijmout určité kompromisy.
Celkovou praktičností je elektrický cooper spíše autem pro dvě osoby, ačkoli má čtyřmístnou kabinu. Dopředu se pohodlně posadíte i z větším vzrůstem, avšak na zadních sedadlech je absolutní minimum místa – pokud sedadlo řidiče nastavíte až dozadu, do zbývajícího prostoru sotva strčíte náš časopis Svět motorů. Opěradlo předního sedadla se téměř dotýká sedáku zadní lavice.
Zavazadlový prostor se základním objemem 210 litrů pak pojme spíše menší zavazadla a pod svou podlahou je vybaven schránkou pro nabíjecí kabely. A pokud se rozhodnete umístit další zavazadla nebo věci na zadní sedadla, díky krátkému kufru na ně rozumně dosáhnete i skrze třetí dveře.
Motor, jízdní vlastnosti
Elektrické Mini Cooper zakládá na čínské platformě od automobilky Great Wall Motor a sportovní výbava JCW je dostupná v obou verzích. Standardně má jeden elektromotor pro pohon předních kol o 160 kW (218 koních) a 330 newtonmetrech a elektřinu čerpá z vysokonapěťového lithium-ion akumulátoru s využitelnou kapacitou 49,2 kWh. A už teď prozradím, že elektrické mini má jednu z největších nevýhod elektromobilů s pohonem předních kol.
Mizerná trakce při akceleraci
Při testování sportovnějšího elektrického cooperu jsem se každým dnem potýkal s rozporuplnými pocity. Chvílemi mě bavil, chvílemi jsem jej proklínal pro jeho mizernou trakci. S intenzivním lineárním zátahem elektromotoru sice má solidní dynamiku, a když se zapomenete s plynem, tak se na dlouhých rovinkách umí přesouvat rychlým tempem, ale jakmile chcete pořádně zrychlit z nízkých rychlostí, ihned začne hrabat. Dokonce i se zapnutou stabilizací.
České zastoupení značky nám jej zapůjčilo na letních pneumatikách Michelin Premitra 5 ve továrním rozměru 225/40 R18, ale začínající podzim odhalil jejich slabiny v kombinaci s okamžitým přívalem točivého momentu, typického pro elektromotory. Ani nezáleželo na tom, jestli bylo sucho nebo mokro, protože v rychlostech pod stovkou jsem mini vždy rozhrabal, a to i při svižném zrychlení z padesátky nebo sedmdesátky, třeba při připojování se na pražskou Jižní spojku.
Současně je s tím spojeno další negativum, kterého si všímám u všech verzí nejnovějších mini s vysokým výkonem. Už jsem si myslel, že anglický pojem „torque steer“ je v dnešních autech minulostí, ale není. Ve chvíli, kdy mini razantně zrychluje, nebo mu začínají prokluzovat hnací kola, má tendence rovnat kola s volantem do přímého směru a vy cítíte, jak se vám řízení napíná v rukách. Naštěstí to ale není tak zákeřné, jak se to projevuje u sportovního spalovacího countrymanu.
S tímhle elektromobilem musíte při dynamičtější jízdě pracovat trochu citlivěji, zvláštně na vlhkém nebo mokrém povrchu. Plyn musíte ovládat plynule, nikoliv na něj zbrkle dupat a vytvářet razantní nárůst točivého momentu na předních kolech. Bohužel je to charakteristická vlastnost snad všech elektrických předokolek, za kterou nemůže nic jiného než fyzika. Mini se při akceleraci zaklání a sedá si na zadní kola, kvůli čemuž odlepuje ta přední a omezuje jejich trakci.
Elektrická simulace střílení do výfuku
Jakmile se však s elektrickým cooperem trochu rozjedete, začne příjemně fungovat. V rukách sice máte volant s pořádně tlustým věncem, ale s relativně strmým řízením i tuhým podvozkem jej snadno poskládáte do pomalejších a rychlejších zatáček. Okamžitá reakce elektromotoru na plyn zlepšuje akceleraci ven ze zatáček, a pokud v nich přidáte, pod plynem se ochotně stáčí dovnitř do oblouku. Najednou je z něj jiné auto.
To vše můžete ještě zintenzivnit s s dynamickým jízdním režimem Go Kart, kdy řízení uměle ještě trochu víc ztuhne. V běžných kultivovanějších jízdních režimech je přitom lehoučké a jednoduché na manévrování i parkování. Pro každodenní pohyb ve městech se byste se ale měli připravit na skutečnost, že je elektrický cooper docela tvrdý a nepomáhají tomu ani relativně velká 18“ kola s nízkoprofilovými pneumatikami
A než se přesuneme k reálné spotřebě, dojezdu a nabíjení, chtěl bych poukázat na jednu vtipnou funkci. S volitelným syntetickým zvukem Mini Iconic Sounds má Mini Cooper SE až nepříjemný pronikavý vysokofrekvenční projev, který navíc simuluje střílení do výfuku. Stačí razantně zrychlit a trochu ubrat, aby zabrblal do reproduktorů. Nedává to žádný smysl, ale je to docela veselá funkce. Vážně jsem se u toho pousmál.
Dojezd stačí, ale nabíjení zklame
Značka uvádí, že Mini Cooper SE s čínskou architekturou umí ujet až 402 kilometrů na jedno nabití v režimu WLTP a udávaná kombinovaná spotřeba elektrické energie je 14,1 až 14,7 kWh/100 km, ale s jakou efektivitou tenhle malý cooper jezdí v reálném provozu?
Začněme reálnou spotřebou. Během týdenního testování jsem s ním jezdil za 17,8 kWh/100 km a pohyboval jsem se v městských dopravních špičkách, na dálnicích i jsem vyrazil za troškou řidičských radostí na okresky. S klidnějším tempem jsem občas cestoval i za 16 kWh/100 km, ale jakmile ranní teploty klesly k nule, spotřeba energie vzrostla.
V ranní špičce na dálnici a kolonách si se zapnutým topením a výhřevy a volantu obou předních sedadel najednou řeklo o 20 kWh/100 km. I to je akceptovatelné, stejně jako můj reálný maximální dojezd pohybující se od 290 do 330 kilometrů na jedno nabití. Bohužel však cooper se je autem, jež se vám vyplatí nabíjet především přes noc na domácích wallboxech – ze 45 na 100 procent jsem jej nabil za zhruba 3,5 hodiny.
Mini říká, že architektura elektrického cooperu zvládá maximální stejnosměrný výkon až 95 kW, ale toho dosáhne jen krátkodobě v téměř vybitém stavu. Při nabíjení v deseti stupních na DC 75 kW nabíječce mi v 50 procentech baterie poskytla jen 67 kW, při 80 procentech 31 kW a dobíjení do plného stavu na veřejných rychlonabíječkách snad ani nedává smysl. V 83 procentech jsem jej odpojoval s dojezdem 252 kilometrů (při spotřebě 16,9 kWh/100 km) a infotainment vozu ukazoval, že se na maximum dostane až za 1 hodinu a 22 minut. Nabíjení ze 48 na 83 procent přitom zabralo jen 23 minut.
Závěr
Elektrické Mini John Cooper SE s výbavovým paketem John Cooper Works na mě působí až rozporuplně, což jsem se ostatně snažil vystihnout v dnešním testu. Opravdu se mi líbí, jak vypadá, protože sportovnost z něj září do všech stran a nechci zarytě křičet, že elektromobilita nejde dohromady se značkou modelů se jménem inženýra Johna Coopera, otce sportovních mini.
Nejvíce mi na něm ale vadí jízdní projev, který je charakteristická svou nedotáčivostí pod plynem. Pokud v něm neuklidníte svou pravou nohu, připravte se na to, že budete každou chvíli přezouvat přední pneumatiky, protože od elektromotoru dostávají pořádně zabrat. Síla, s jakou cooper se protáčí přední kola je značná, a bohužel to není jen o plném plynu. I na suchu jsem si všiml, že i s více než polovičním plynem má tendence hrabat.
Dalším negativem je pro mě pomalé DC nabíjení, ale kdo z elektromobilistů pravidelně nabíjí na rychlonabíječkách? Pokud jej budete mít doma v garáži s wallboxem, tohle pro vás není argument si jej nekoupit. S rozumně velkým akumulátorem jej zvládnete nabít každou noc a reálný dojezd okolo 300 kilometrů bohatě stačí. A když jednou za čas pojedete někam dál, delší čekání při nabíjení zvládnete přijmout. Tohle je prostě městský stylový elektromobil.
A jak si stojí ve srovnání s nejbližší konkurencí? Dnes se na to podívejme z pohledu potenciálního zájemce přemýšlejícího o stylovém elektromobilu do města. Cooper SE tak srovnáváme se slabším modelem Cooper E, jakožto slabší alternativou, a konkurenčním Fiatem 500e.
Mini Cooper SE: Hlavní konkurence | |||
Mini Cooper SE | Mini Cooper E | Fiat 500e | |
Koncepce pohonu | 1x elektromotor | 1x elektromotor | 1x elektromotor |
Celková kapacita akumulátoru [kWh] | 49,2 | 36,6 | 42 |
Největší výkon [kW] | 160 | 135 | 87 |
Max. rychlost [km/h] | 170 | 160 | 150 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 6,7 | 7,3 | 9 |
Komb. spotřeba [kWh/100 km] | 14,1-14,7 | 13,8-14,3 | 14,3 |
Emise CO2 [g/km] | 0 | 0 | 0 |
Objem zavazadlového prostoru [l] | 210 | 210 | 185 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1680 | 1615 | 1325 |
Rozměry d x š x v [mm] | 3858 x 1756 x 1460 | 3858 x 1756 x 1460 | 3632 x 1683 x 1527 |
Rozvor [mm] | 2526 | 2526 | 2322 |
Cena od [Kč] | 904.800 | 795.600 | 669.900 |
Plusy
Minusy
Nejlevnější verze modelu | 795.600 Kč (Cooper E, Essential) |
Základ s testovaným motorem | 904.800 Kč (Cooper SE, Essential) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.102.348 Kč (Cooper SE, paket JCW) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.249.174 Kč (Cooper SE, paket JCW) |