Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Mini Countryman JCW ALL4
Mini Countryman JCW ALL4
Mini Countryman JCW ALL4
Mini Countryman JCW ALL4
48
Fotogalerie

TEST Mini Countryman JCW ALL4 – Nezbedná motokára. Ale je to tak správně?

Lukáš Volšický

Nové Mini Countryman John Cooper Works ALL4 se nám konečně dostalo k prvnímu redakčnímu testu. Jenže je velkým zklamáním, protože se ovládá jako nezbedná motokára, která si dělá co chce.

Design, interiér

Nové stylové Mini Countryman se koncem loňského léta nejprve odhalilo s elektrickou technikou, ale už v následujících měsících se novinka začala představovat i s tradičními spalovacími motory. Ten nejsilnější přišel na svět začátkem listopadu, když automobilka uvedla vrcholnou variantu John Cooper Works (JCW), která na papíře kombinuje populární crossover se zábavnou sportovností i špetkou chilli.

Nová generace countrymanu sice na první pohled vypadá jako výrazná evoluce předchůdce, ale automobilka ji vyvinula kompletně od základu. Mini při vývoji vsadilo na novou designovou filozofii „Charismatic Simplicity“, což v reálném světě znamená, že nejnovější pokračování má minimalističtější styling. Současně Mini Countryman zakládá na nejmodernější modulární platformě UKL2 od BMW a je sourozencem nejnovějšího BMW X1.

Designová stylovka

Už tradičně je nejnovější countryman JCW charakteristický výraznými červenými doplňky. Ty na testovaném kousku kontrastují s tmavým lakem Legend Grey a všimnout si můžete i červených brzdičů v odstínu Chilli Red. Bohužel se však na nejnovějším pokračování objevují i nepříliš atraktivní novinky. Podívejte se na zadní svítilny, z nichž zmizel motiv anglické vlajky Union Jack. Světelná signatura diod sice tvoří podobný tvar, ale už to není ono.

Sportovní náturu „worksu“ pak podtrhuje čtveřice výfukových koncovek, ale už se konečně pojďme přesunout za volant, protože tam najdeme celou řadu mezigeneračních novinek. Nejvýraznější inovací je nepochybně absence klasického přístrojového štítu, ten nahrazuje head-up displej ukazující jen aktuální rychlost jízdy otáčky motoru, nebo procenta využití výkonu podle zvoleného jízdního režimu.

Základem architektury interiéru nového countrymanu je také kruhová centrální obrazovka s úhlopříčkou 24 centimetrů, infotainmentem Mini OS 9 a OLED displejem pro lepší pozorovací úhly i realističtější ztvárnění tmavých odstínů, zejména černé. Černější černá vynikne hlavně při aktivaci sportovního jízdního módu Go-Kart s černo-bílo-červeným zbarvení, jež jsem během testování využíval asi nejčastěji – s těmito barvami skvěle doplňuje exteriér vozu. A mimochodem, aktivace dynamického režimu má i akustický doprovod, s nímž mini zvolá „woohoo“.

Mini Countryman JCW ALL4Mini Countryman JCW ALL4 | auto.cz/David Rajdl

Musíte si zvyknout

S novým velkým displejem začíná dlouhá etapa zvykání si na nové funkce. Nejnovější countryman vás totiž příliš neobtěžuje informacemi o aktuálním dění, protože většinu zásadních údajů a jízdních dat máte mimo běžné zorné pole. Na centrální obrazovce blikají kontrolky směrovek, ukazuje se na nich aktuální provozní teplota a výrazným prvkem je rychloměr s malým vertikálním otáčkoměrem/ukazatelem zátěže pohonu nalevo. Jenže kvůli tomu musíte sklánět zrak z výhledu na silnici.

Nový interiér chvílemi působí až rozporuplně, protože se stylovými prvky je pocitově příjemně hodnotný, ale kazí jej nešikovné malé detaily. Tím nejvíce viditelným je laciný plastový kryt airbagu na malém volantu s až nezvykle tlustým věncem, doplněným o barevný pásek místo spodního ramene. S novou generací navíc z pod volantu zmizely joysticky pro ovládání světel a stěračů a nově je nahrazují klasické ovládací páčky po vzoru nejnovějších bavoráků. To je však příjemná změna k lepšímu.

A je tu jeden ovladač, který jsem před prvním nastartováním chvíli hledal – otočný spínač zapalování. Ten je uprostřed ovládacího panelu pod velkou obrazovkou, ale nápis Start/Stop Engine má z boku. Pokud tedy poprvé do countrymanu usednete v tmavých parkovacích garážích, stejně jako já, zřejmě se vám na chvíli schová. Rychlému nalezení nepomáhá ani jeho černá barva. Zajímavostí je, že startování i zhasnutí motoru ovládá jeho otáčením na libovolnou stranu a vedle něj najdete svisle orientované voliče převodovky a jízdních módů Experiences.

Video placeholder
Nové Mini Countryman: Oficiální video • Mini

Praktičnost

Mini Countryman JCW má stejný interiér, jaký najdeme i ve standardním modelu, avšak disponuje specifickým čalouněním. Tohle stylové SUV však není praktické pro osoby vyššího vzrůstu. I se sedadlem řidiče nastaveným do nejnižší pozice v něm sedíte relativně vysoko, přičemž hlavová opěrka je na můj vkus nakloněná až příliš dopředu.

Po stránce praktičnosti je countryman JCW plnohodnotným SUV pro každodenní život ve městech a s prostornými zadními sedadly bez problémů pojme čtyři cestující. Zavazadlový prostor pak má základní objem 505 litrů, přičemž sklopením opěradel druhé řady sedadel jej můžete zvětšit na 1530 litrů, ale od podlahy po spodní hranu zadního okna není příliš vysoký.

Motor, jízdní vlastnosti

Mini Countryman John Cooper Works ALL4 je vrcholnou a nejvýkonnější variantou nového countrymanu a prodává se s jedinou motorizací – turbodmychadlem přeplňovaným čtyřválcem B48 od BMW. Ten disponuje nejvyšším výkonem 221 kW (300 koní) a vrcholným točivým momentem 400 newtonmetrů. Je spojen výhradně se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou Steptronic a čtyřkolkou ALL4.

Se silným čtyřválcem pod kapotou má nejnovější JCW solidní dynamiku s akcelerací z 0 na 100 km/h za 5,4 sekundy a elektronicky omezenou maximální rychlostí 250 km/h. Plnou porci točivého momentu dostanete už od 2000 ot./min. a nejsilnější střední pásmo nepolevuje až po 4500 ot./min. Plný zátah s nohou na podlaze doplňuje syčení turbodmychadla, ale charakteristika motoru je docela plochá, příval síly s otáčkami příliš negraduje, a když uberete, turbo si odfoukne do sání.

Hyperaktivní řízení vytváří nepříjemné chvilky

To vše doplňuje vypínatelný hlasitý syntetický zvuk, ale s razantním přidání plynu je bohužel spojena i největší nepříjemnost nejnovějšího JCW. Tou je hyperaktivní řízení s elektromechanickým posilovačem, které je absolutně bez citu a zpětné vazby. Ve spojení s extrémně tlustým věncem volantu to znamená, že jen málokdy budete vědět, kam zrovna míří přední kola. A ta občas mění směr, jak se jim zrovna zachce.

A dokonce i s pohonem všech kol s elektrohydraulicky ovládanou vícelamelovou mezinápravovou spojkou se countryman JCW chová spíše jako „přefoukaná“ předokolka neustále rovnající kola do přímého směru a tahající za ruce. Celkovým jízdním projevem se tak blíží tradičnějším malým sportovním mini cooperům s pohonem předních kol. Je to nezbedná motokára.

Jakmile totiž pořádně přidáte plyn a turbodmychadlo začne pracovat naplno, řízení se vám pocitově napne v rukách a vyžaduje obrovské soustředění na to, abyste pod plynem udělali jen malý pohyb do strany. S až nepříjemně rychlým převodem řízení vám totiž stačí byť milimetrové pohyby na volantu, abyste svou jízdní stopu změnili o desítky centimetrů.

Při dynamičtějším tempu na dálnici se současně stává, že když hodně přidáte nebo naopak uberete plyn, countryman vybočí do strany. Z technického hlediska to působí, jako když razantní změny točivého momentu způsobují tahání poloos za rejdové čepy předních kol. Mini Countryman JCW ALL4 tak musíte řídit s obrovským soustředěním. Upřímně s o dost větším, než kolik jsem ochoten mu věnovat.

Takže i když countryman JCW jezdí po okreskách rychlým tempem a agilně se proplétá zatáčkami, musíte mu přijít na kloub a celé si to zasloužit. Než se totiž sžijete se změnami jízdní stopy způsobenými nárůsty nebo poklesy točivého momentu, můžete kličkovat od čáry k čáře ve snaze jej zvládnout. Vždyť tohle auto má být především hlavně parádní SUV pro maminky se sportovní náturou, ne puristický a neodpouštějící sporťák.

Mini Countryman JCW ALL4Mini Countryman JCW ALL4 | auto.cz/David Rajdl

Minimální komfort

Bohužel, nové Mini Countryman John Cooper Works ALL4 není ideální ani jako stylovka se sportovním designem do města. Můžete si jej koupit na standardních 19“ nebo volitelných 20“ kolech, jimiž bylo vybaveno testované auto. A to bylo v pražských ulicích až nesnesitelně tvrdé kvůli nízkoprofilovým pneumatikám. Na velkých nerovnostech vás umí nadhodit v sedačce, a když přejíždíte ostrý retardér s málo zatíženým vozem, celá zadní část na něm nadskočí. To vše platí i o standardním módu adaptivního podvozku, který si můžete ještě přitvrdit.

Přijdete si k tomu sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku, jež je citlivá na plyn, a pokud se chcete rozjet plynule, musíte na něj šlapat velmi jemně. V opačném případě se rozjíždí s velkým kopancem do zad. Při dynamickém tempu má však rychlou odezvu na pádla pod volantem, z nichž levé disponuje funkcí Boost s overboostem pro krátkodobé vyždímání potenciálu motoru do posledního koně.

A jak je na tom tohle mini s reálnou spotřebou paliva? Zatímco automobilka uvádí oficiální kombinovanou spotřebu v režimu WLTP od 7,8 do 8,3 litru na 100 kilometrů, běžně toho dosáhnete jen při klidných plynulých jízdách v menším provozu. Po týdenním testování ve městě, na okreskách i dálnicích jsem totiž dosáhl konečného průměru 10,6 litru na 100 kilometrů.

Závěr

Nové Mini Countryman John Cooper Works ALL4 je pro mě bohužel velkým zklamáním. Sportovní mini mám odjakživa rád a docela jsem se na něj i těšil, ale tohle auto se mi vůbec neřídí dobře. Své pocity a dojmy jsem sdílel s řadou kolegů v redakci, jež jej už také řídili, a všichni se shodujeme, že největším problémem vozu je právě hyperaktivní řízení a razance, s jakou silný čtyřválec tahá za volant při akceleraci.

Nejnovější countryman JCW tak umí oslovit zejména stylovým designem a příjemnou prostorností pro každodenní život. Velkým lákadlem pak může být i nižší základní cena, než za jakou koupíte konkurenty BMW X1 M35i xDrive nebo Volkswagen T-Roc R. Všechny tyto vozy totiž mají stejný maximální výkon i podobnou cenou relaci.

Srovnání s hlavní konkurencíMini Countryman JCW ALL4BMW X1 M35i xDriveVolkswagen T-Roc R
Motorizacepřeplňovaná zážehovápřeplňovaná zážehovápřeplňovaná zážehová
Zdvihový objem [cm3]199819981984
Válce/ventily4/44/44/4
Největší výkon [kW/min]221/5750-6500221/5750-6500221/-
Převodovka7AT7AT7AT
Max. rychlost [km/h]250250250
Zrychlení 0-100 km/h [s]5,45,44,9
Komb. spotřeba [l/100 km]7,87,78,5
Emise CO2 [g/km]177174194
Objem zavazadlového prostoru [l]505540392
Pohotovostní hmotnost [kg]173517401624
Rozměry d x š x v [mm]4447 x 1843 x 16454505 x 1845 x 16224236 x 1819 x 1548
Rozvor [mm]269226922594
Cena od [Kč]1.261.0001.453.4001.374.900

Plusy

  • Stylový design
  • Praktický interiér
  • Levnější než sourozenec BMW X1 M35i xDrive

Minusy

  • Hyperaktivní řízení se špatnou ovladatelností
  • Málo komfortní ve městech

Nejlevnější verze modelu874.900 Kč (Countryman C)
Základ s testovaným motorem1.261.000 Kč (Countryman JCW ALL4)
Testovaný vůz bez příplatků1.261.000 Kč (Countryman JCW ALL4)
Testovaný vůz s výbavou1.487.880 Kč (Countryman JCW ALL4)

Mini Countryman JCW ALL4
Cena základní sestavy
1 261 000 Kč
Výbava základní sestavy
adaptivní podvozek, 7stupňová dvouspojková automatická převodovka Steptronic, ukazatel tlaku v pneumatikách, John Cooper Works sportovní volant, komfortní přástupvý systém, alarm, podélné střešní nosníky, paket zrcátek, nastavitelná zadní sedadla, John Cooper Works sportovní sedadla vpředu, Mini Experience Modes, LED světlomety s rozšířenými funkcemi, DAB tuner, asistent dálkových světel, Harman Kardon Surround Sound System, Mini Head-Up displej a další
Cena testované sestavy
1 487 880 Kč
Výbava testované sestavy
metalický lak Legend Grey (+18.694 Kč), 20” kola z lehké slitiny John Cooper Works Flag spoke, veganská kůže Vescin JCW Black, vyhřívání volantu, červená střecha a kryty vnějších zpětných zrcátek, červené pruhy na kapotě motoru a na bocích (+6682 Kč), paket John Cooper Works, paket XL (+192.504 Kč), John Cooper Works Performance brzdy, panoramatické skleněné střešní okno, aktivní sedadlo řidiče a další
Motor
Typ motoru:
přeplňovaný zážehový
Válce / ventily:
4 / 4
Zdvihový objem (ccm):
1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):
221 / 5750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):
400 / 2000 - 4500
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min):
0 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min):
0 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min):
0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):
250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):
5.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km):
0 / 0 / 7.8
Emise CO2:
177
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):
505 / 1530
Objem nádrže (l):
54
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):
1735 / 575
Mini Countryman JCW ALL4 schema
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm):
4447
b) šířka (mm):
1843
c) výška (mm):
1645
d) rozvor (mm):
2692
e) rozchod vpředu (mm):
0
f) rozchod vzadu (mm):
0
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):
880 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):
620 / 864
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm):
1015
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):
941
k) šířka vpředu (mm):
1428
l) šířka vzadu (mm):
1395
délka sedáku vpředu (mm):
498
délka sedáku vzadu (mm):
461
výška opěradla vpředu (mm):
660
výška opěradla vzadu (mm):
660
místo vzadu pod předním sedadlem:
Ano