TEST Opel Astra Classic Caravan 1,7 CDTI – Květina v letech
Vyplatí se dnes kupovat „starý“ model Astry nebo je lepší sáhnout hlouběji do peněženky a pořídit aktuální generaci?
Opel Astra třetí generace označovaná jako H se světu představila na podzim roku 2003, kombi tradičně nazvané Caravan se poprvé ukázalo v Paříži roku 2004. V květnu o pět let později Opel představil čtvrtou generaci značenou jako J, provedení kombi nově pojmenované Sports Tourer se představilo v říjnu 2010 na autosalonu v Paříži. Dodnes žijí obě generace vedle sebe, ta starší dostala přívlastek Classic a za nižší ceny se prodává vesele dále.
A právě Astra Classic Caravan v černé metalíze s turbodieselem 1,7 CDTI o výkonu 81 kW pod kapotou je předmětem dnešního testu. Má cenu kupovat minulou generaci, když je na trhu novější provedení a jaké klady či zápory vlastně tato volba přináší?
Finance na prvním místě
Říkáte si proč si pořizovat model z roku 2004, když je k mání aktuální generace opelova zástupce v nižší střední třídě? No důvod je jednoduchý – je totiž levnější. Takže pokud máte omezený rozpočet zaměstnavatelem či manželkou střežící rodinnou pokladnu nebo prostě jednoduše nechcete za auto utratit veškeré úspory, zcela jistě se dostane Astra Classic do vašeho hledáčku.
opel testy nizsistredni
Před námi dnes stojí kombi s úsporným turbodieselem o výkonu 81 kW za akční cenu 367.900,- Kč. Za tuto cenu dostanete vůz vybavený ABS a ESP, čelními a bočními airbagy pro řidiče a spolujezdce, výškově nastavitelný volant, elektricky ovládaná přední okna a dálkově ovládané centrální zamykání. Za příplatek 35.000,- Kč byla Astra vybavena sadou Essentia zahrnující manuální klimatizaci, přední mlhová světla, rádio CD30, ovládání rádia na volantu a volant potažený kůží. Dalších 4.500,- Kč jsme připlatili za sadu Elegance (vnější kliky dveří v barvě karosérie, el. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie). Příplatek za barvu činil 13.500,- Kč a 550,- Kč za skládací plochý klíč. Suma sumárum testovaný kousek vyšel na 421.450,- Kč.
opel testy nizsistredni
Z boku je to klasický nudný kombík bez jakékoliv lišty, prolisu a nápadu. Plechové kryty ocelových kol také autu nepřidají moc na kráse a černá metalíza z tohoto pohledu působí smutně. A zezadu auto zdobí jedna chromovaná lišta a smutná světla.
Co však Astře můžou závidět některé kombíky dnešní doby je nízká hrana zavazadlového prostoru. Ta je ve výšce 59 cm nad zemí a kufry se nakládají opravdu dobře.
A teď pozor – tahle Astra má pod přední kapotou plynovou vzpěru! Že by jich měli na skladu přebytek? Ovšem i méně zkušení motoristé si všimnou plechového zvuku při puštění kliky či zavření kterýchkoliv z pěti dveří, tady se zase šetřilo až moc.
Vevnitř podle pravítka
Interiér samozřejmě neodpovídá dnešním designovým trendům, jeho navržení podle pravítka bylo kritizováno již v době vzniku. Stejně jako bezaretační ovládání páček blinkrů a stěračů – nic zásadního proti tomuto řešení nemáme, ale klasické řešení nám přijde přeci jen lepší. Odbočovací světla navíc vydávaly zvuk jako staré kukačky.
Marně jsme mačkali tlačítko BC (boardcomputer – palubní počítač) pro aktivaci palubního počítače. Podotýkáme, že tento dnes už základní element v autě chybí u vozu s cenou přesahující 400 tisíc Kč! Pro zájemce máme ovšem dobrou zprávu, palubní počítač (oficiálně kontrolní systém, informační systém informující o spotřebě a rychlosti) stojí pouze 2.000,- Kč.
opel testy nizsistredni
Ovladače klimatizace jsou utopeny dole před řadicí pákou a pokud máte zařazeny liché převodové stupně, tak se na ně obtížně dosahuje. Středový displej je malý a ukazuje pouze čas, teplotu a zvolenou radiostanici. Je složený z velkých čtverečků a zřejmě zažil už císaře Josefa.
Odkládací prostory hodnotíme průměrně, není si kam dát kelímek s nápojem. Na středové konzole je sice vzadu držák, ale umístěný hodně vzadu a normálně se do něj sahat nedá.
Typický Opel
Po nastartování staršího naftového agregátu (hlava válců z lehkých slitin, blok motoru ze šedé litiny) se ozvou hlasité naftové dozvuky 90.let.
Motor začne táhnout v 1500 min-1 a do 4000 min-1 funguje celkem lineárně. Pak síla motoru rychle padá.
Je tu ovšem jeden problém a ten tkví v tom, že když v rozmezí mezi 1500 až 2000 min-1 šlápnete na plyn, tak se ozvou velmi hluboké tóny, motor začne dunět a vzpouzet se. Celé to korunují vibrace do celé přístrojové desky a do pedálů. Takže je lépe se pohybovat nad 2000 min-1. To je také důvod, proč musíte pátý rychlostní stupeň rozjet až na 110 km/h – šestka se tak chytne na 2000 min-1 a vy tak předejdete celému divadlu s vibracemi a duněním.
opel testy nizsistredni
Při reálných 100 km/h motor na šestku točí lehce pod 2000 min-1 (na pětku cca 2300 min-1), zrychlení na český dálniční limit znamená zvýšení otáček na hezkých 2500 min-1.
Pro milovníky hudby máme špatnou zprávu – motor na dálnici velmi hlučí a ozývá se i bouchání od kol, takže když tyto negativa chcete přehlušit musíte rádio zesílit opravdu, opravdu hodně.
Vzhledem k chybějícímu palubnímu počítači vám ani nemůžeme sdělit odečtené hodnoty spotřeby, obrázek si můžete udělat z toho, že na polovinu 52 litrové nádrže jsme ujeli lehoučce přes 400 km (polovina dálnice, zbytek rovnoměrně rozdělen mezi město a mimo město).
Závěr
Opel Astra Classic (generace H) nemá cenu porovnávat se současnými automobily nižší střední třídy dostupnými na trhu. To by zněl verdikt jednoznačně záporně. Na tento vůz se musíme podívat s ohledem na jeho pořizovací cenu a odpustit mu věci, za které může jeho konstrukční stáří.
Ovšem i když se podíváme z tohoto směru – ať už soukromě nebo fleetově – tak se nemáme z čeho radovat. Pořizovací cena testovaného vozu činila 421.450,- Kč.
Stačí zběžně nahlédnout do ceníku korejské štiky Hyundaie a jeho modelu i30cw s turbodieselem 1,6 CRDi o výkonu 85 kW pod kapotou. V edici Trikolor plus jej pořídíte o necelé 3.000,- Kč dráž, navíc však dostanete litá kola, palubní počítač, tempomat, loketní opěrku, USB a iPod a AUX vstup na rádiu. Pokud se s dealerem Opelu nějak nedohodnete, korejský cenový diktát by zřejmě rozhodl.
Smrtící je pro naši Astru Classic hlavně příplatek 75 tisíc za turbodiesel. Především pro mladé rodiny s dětmi je cenově zajímavá poctivá základní šestnáctistovka s 85 kW a kultivovanějším projevem. Kombi s německým rodokmenem lze v tomto případě s přijatelnou výbavou a trochou vyjednávacího umu koupit už za 300 tisíc Kč.
Když zůstaneme u hodnocení testovaného naftového kombi, trochu to vypadá, že klasická Astra trochu uvadá. Dochází jí ve váze voda…
opel testy nizsistredni
První cena vozu | 290.900,- Kč (Caravan Classic 1,6 85 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 367.900,- Kč (Caravan Classic 1,7 CDTI 81 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 367.900,- Kč (Caravan Classic 1,7 CDTI 81 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 421.450,- Kč (Caravan Classic 1,7 CDTI 81 kW) |
Plusy
- Komfortní odpružení, slušné jízdní vlastnosti
- Robustní konstrukce celého vozu
- Dobrý vstup do velkého zavazadelníku
- Nízko položená hrana zavazadelníku
- Sklopením zadních sedadel lze vytvořit plochu bez schodu
- Šestistupňová převodovka
Mínusy
- Špatně odhlučněný interiér
- Nekulturní chod motoru
- Nízko umístěné ovladače klimatizace
- Absence palubního počítače
- Plechové zvuky při zavírání dveří
- Stará grafika displeje
- Vysoký příplatek za turbodiesel