Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Renault Kangoo Z.E.: První jízdní dojmy

Aleš Jungmann
Diskuze (103)
Elektrický Fluence nás potěšil, elektrické Kangoo však doslova nadchlo. Dodávka budoucnosti již dnes? My říkáme...ano!

Elektromobily nejezdí kdovíjak rychle, mají skromný dojezd, potřebují hustou nabíjecí síť a dostatek času na nabití. Myšlenka osobního elektrického vozu do města je poměrně dobrá, avšak omezený dojezd a nutnost mít tento vůz jako druhé (či spíše třetí) auto v rodině stále vyvolává rozpaky a nedůvěru.

Komu však výše zmíněné věci nevadí? Ano, dodávkám určeným k zásobování měst! Taková dodávka totiž při své ranní rozvážce (například pečiva či tiskovin) často nenajezdí moc kilometrů, takže dojezd 170 kilometrů, kterým se může elektrické Kangoo pochlubit, je dostačující. Dle interní studie Renaultu totiž najede 70 % řidičů dodávek méně než 100 kilometrů denně.

Infrastruktura také není problém, vůz se nabije přes noc ve firemních garážích či někde na dvoře. Rychlost Kangoo Z.E. ještě probereme za pár okamžiků, zbývá však ještě jedna dost podstatná skutečnost: životní prostředí. Ať již žijete na modré či zelené planetě, musí vám být jasné, že dostat dodávky se vznětovými motory pryč z center měst je velmi dobrý nápad. Ostatně, světovým trendem je ta či ona forma omezení vjezdu automobilů do center ve jménu boje proti emisím, hluku a přecpanosti center.

Ano, může to vypadat jako úryvek z brožury Greenpeace, avšak když se nad tím zamyslíme, svou logiku to jednoduše má. Minimálně si to myslí obyvatelé center měst i řada metropolitních samospráv. Elektrické dodávky nemají problém (často ani neplatí) se vjezdem do center a vlády celé řady zemí nákup elektromobilů dotují. Elektrické dodávky jako je například...Kangoo Z.E.

Převlečený Fluence Z.E.

Elektrické Kangoo má oproti svému osobnímu bratříčkovi zásadní výhodu – baterie nezasahují do prostoru pro cestující či náklad. Stále tak máte k dispozici nákladový prostor o objemu 3 až 3,5 metru krychlového (resp. 4 až 4,6 m3 u prodloužené verze Maxi). Celkem 260 kilogramů těžká Li-Ion baterie pracující s napětím 398 V je složena ze 192 malých 65 Ah článků o celkové kapacitě 22 kWh. Tedy podobně jako u Fluence Z.E.

Rozdíl je však v elektromotoru. Ten v Kangoo má snížený výkon, může se pochlubit jen 44 kW při 12 tisících otáčkách, točivý moment 226 Nm však zůstal nezměněn. Co to znamená? Jednoznačně snahu o zlepšení dojezdu, která je však vykoupena papírově horšími jízdními vlastnostmi. Z klidu na 100 km/h zrychluje elektrická dodávka za 20,3 s, zrychlení 0-50 km/h jí zabere 5,1 sekundy. Nejvyšší rychlost je pro dodávku více než dostatečných 130 km/h.

Další velmi důležitou skutečností je fakt, že zástavba baterií neovlivňuje užitečnou nosnost, která je u všech elektrických verzí (Kangoo Z.E., Kangoo Maxi Z.E. ve všech provedeních včetně osobních) 650 kilogramů. To je v podstatě stejná hodnota jako u klasického užitkového Kangoo bez úpravy zvyšující užitečnou hmotnost. Zkrátka...pekaři či floristé si na malou nosnost zřejmě stěžovat nebudou a cihly se stejně vozí v jiných autech.

Renault Kangoo Z.E. - technika
Motor Elektrický synchronní (AC)
Převodovka 1A
Kapacita baterií [kWh] 22
Největší výkon [kW/min-1] 44/12000
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 226/400-2500
Pohotovostní hmotnost [Kg] 1410
Max. rychlost [km/h] 130
Zrychlení 0-100 km/h [s] 20,3
Dojezd na jedno nabití [km] 170
Zavazadlový prostor [l] 3000-3600

Baterie jen k pronajmutí

Koupě automobilu samotného je stejně jako v případě osobního Fluence oddělena od koupě baterie. Tu si totiž zákazník pouze pronajímá za poplatek 75 Eur za měsíc (bez daně, zato včetně asistence). Cena vozu bez pobídky například ve Francii začíná na 20.000 Eurech (cca. 510 tisíc Kč) bez daně, při koupi se vám však automaticky odečte 5 tisíc Eur za to, že kupujete velmi ekologický elektromobil. Cena tak nevypadá vůbec strašidelně, u nás se však zatím s žádnou formou pobídek či zvýhodnění nepočítá.

I to je ostatně důvod, proč k nám Kangoo Z.E. přijde až v posledním evropském sledu ve druhé polovině roku 2012. Renault předpokládá, že většina prodejů (80 %) půjde v evropském měřítku na vrub firmám, zatímco asi 20 % budou tvořit soukromníci. Automobil bude vyráběn ve francouzské továrně MCA (Maubeuge Carrosserie Automobile) po boku ostatních verzí Kangoo, vyčleněná kapacita závodu je 33 tisíc vozů ročně.

V prvním pololetí 2012 by mělo být v Evropě více než 50 tisíc dobíjecích stanic, ve kterých bude možné Kangoo Z.E. dobíjet mimo domácí, resp. firemní zázemí. Pomoci vám s tím může například i šikovná aplikace pro chytré telefony, informující vás o stavu nabití, průměrné délce jízd a podobně. Manažeři si zase budou moci za 5 Eur měsíčně (bez daně) nechat Renaultem spravovat a vyhodnocovat data jednotlivých vozů v parku a následně se dozvídat zajímavé rady například ohledně efektivity provozu. Renault také sleduje technický stav vozů a upozorní včas na nutnost opravy.

Dobíjení z domácího tzv. „Wall-Boxu“ společnosti Schneider Electric z 0 na 100 % zabere 6 až 8 hodin. Pro příležitostné dobíjení nabízí Renault kabel zapojitelný přímo do zásuvky na 220V, tam se úplné dobití dá očekávat za 10 až 12 hodin.

Jízda aneb Tichá rozvážka

Elektrické Kangoo jezdí překvapivě velmi podobně jako Fluence, znatelný výkonnostní rozdíl je patrný až v rychlostech kolem 80 km/h. Pro běžného smrtelníka, který na okresce nepotřebuje předjíždět, protože vůz kolem 100 km/h už zrychluje jen velice pozvolna, výkon stačí. Tedy samozřejmě stále mluvíme o pracovní aplikaci Kangoo, kdy řidič například v klidu rozváží zboží v okolí centra.

I zde se při sundání nohy z plynu začne dobíjet baterie a vozidlo znatelně zpomaluje; dokonce se přitom rozsvěcují brzdová světla. Díky přepínači režimu ECO vlevo pod volantem může být výkon motoru dále snížen, čímž se až o 10 % zvýší dojezd. Tato možnost je vhodná leda do kolony, na jízdu vyššími rychlostmi plný potenciál elektromotoru jednoduše potřebujete.

V zatáčkách se elektromobil nechová vůbec špatně, těžká baterie je uložena uprostřed vozu pod podlahou a chování vozu zásadně neovlivňuje. Posilovač řízení je naladěn opravdu dodávkovitě, takže od něho mnoho informací nedostanete. Brzdy (když už je musíte použít) fungují dobře a bez problémů prázdnou dodávku zkrotily. Mají však trochu specifický, uspěchaný nástup.

Ticho a klid na palubě může být v nízkých rychlostech vystřídán zvukovým signálem – v praxi je to opravdu tak, že chodci a cyklisté vás prostě neslyší, což je velmi nebezpečné. Během zhruba čtyřiceti kilometrů, které jsme s Kangoo najeli ve městě, se nám pod kola téměř vrhla trojice chodců.

Vozidlo je vybaveno systémem předklimatizovaní, takže se požadovaná teplota na palubě nastaví samočinně ještě před vašim příchodem k vozu a tedy ještě v době, kdy je vůz zapojen v síti. Tím se prodlužuje dojezd. Pro státy, kde se dají očekávat krušné zimní podmínky nabízí Renault dodatečný zdroj tepla o výkonu 5 kW. Spalovací motor se stará o vytápění kabiny, palivo (B30 či naftu) bere ze speciální třináctilitrové nádrže.

Zajímavostí je, že každá posádka měla za úkol během testovacích jízd převézt malý stromeček ze zahradnictví do areálu hotelu, kde bude zhruba 700 stromků použito na opětovné zalesnění oblasti.

Závěr

Zatímco Fluence Z.E. je spíše zajímavou alternativou pro zapálené fandy pokroku, vědy a technologií, Kangoo Z.E. má opravdu smysl i v každodenním životě. Nabízí nezmenšený prostor pro náklad, solidní užitečnou hmotnost a ani cenově není pro společnosti nedosažitelný – zvláště když započítáme pozitivní reklamu a publicitu spojenou s používáním ekologického dopravního prostředku.

U nás je ale zatím elektrická doba temna. A ještě dlouho bude, bez vládních pobídek jsou tyto vozy zkrátka stále příliš drahé.


Aleš Jungmann
Diskuze (103)
14. 11. 2011 04:06
Spotreba nezavisleho naftoveho topeni
Mili diskutujici, spotreba nezavisleho topeni je cca 0.2 l/h. Je potreba neco dodavat? Podivejte se na specifikace eberspracher.com. Pokud se udela lepe izolace kabiny, tj lepe nez v benzinovem aute, kde se pocitalo s dostatkem tepla od motoru, muze to byt i mene.
13. 11. 2011 19:33
Re: Budoucnost nevzniká interpolací minulosti
S tou Teslou by som bol opatrný, veď im trvalo dva roky kým bol roadster vôbec prevádzkyschopný. Najprv to horelo, potom sa to len prehrievalo, nakoniec keď sa to dostalo do testu vyšlo najavo že reálny dojazd je najviac polovičný, pri športovej jazde dokonca minimálny. Takže naozaj 400-500km dojazd bude mať Tesla S? Nie 200? A čo cena, k americkej cene treba /z nejakých záhadných príčin/ pripočítať tak 100% kým to príde sem. Napr. Tuareg stojí v USA 30.tis €
Ale s ostatným súhlasím, vývoj pri elektromobiloch ide prudko dopredu.
13. 11. 2011 18:19
Re: Budoucnost nevzniká interpolací minulosti
Ono je to tak, že ty velké koncerny si nakonec zaplatí vývoj u tech menších. U Tesly už objednala kompletní vývoj elektrické RAV4 Toyota. Proslýchá se, že Marcedes má zájem, aby jim Tesla vyvinula elektrický pohon pro řadu B. A myslím, že ti dva nejsou poslední. Myslím, že všichni budou překvapeni, jak rychlý bude vývoj. Všichni teď dohání, co minulých 10 let zaspali. Přitom Tesla nemá co se týká baterií nic, co by neměli všichni ostatní. Takže je vidět, že i se současnou baterií jde udělat mnoho, jenom chtít.

Zároveň se po celém světě dostavují nové kapacity na výrobu baterií, což přinese postupný pokles cen, jako u každého masově vyráběného produktu. Jednoduše elektropohony jsou dnes v pozici jako jiné špičkové technologie, které nejdříve začnou jako velmi drahé ve vybraných modelech a za 10-15 let je má každý za pár korun. Podle mne za 10 let bude elektropohon běžně dostupný u dražších modelů. A to je doba, pro kterou se nevyplatí vyvíjet poměrně komplikované plugin hybridy, pokud tedy hovoříme o osobních vozech. Samozřejmě dálkové tahače a těžké náklaďáky jsou jiná story.
12. 11. 2011 22:40
Re: Dobrodružná výprava elektromobilem přes Prahu
Tak nad tým si nechcem ani ja teraz lámať hlavu. Snáď inžinieri nespia a myslia na všetky aspekty. Predpokladám, že tepelné výmenníky nejestvujú len v mega-rozmeroch pre obytné budovy.
12. 11. 2011 22:39
Re: Budoucnost nevzniká interpolací minulosti
Zaujímavý pohľad na vec. Ale neviem, či práve malé firmy budú schopné pretlačiť technológie vyvinuté pre kusovú produkciu aj do hromadnej výroby. Skôr si myslím, že sa bude musieť čakať na veľké koncerny. A elektrina ťažko v dohľadnej dobe úplne nahradí benzín alebo naftu. A ak aj v osobných autách, stále zostane naozaj dosť odvetví, kde sa bez fosílnych palív nezaobídu ešte hodne dlho, ak vôbec. Biznis pôjde ďalej, len sa peniaze z petroleju prelejú inam....a to nebude zo dňa na deň.
Reálne elektrické auto pre reálne použitie a za akceptovateľnú cenu, to je v dnešnej dobe a za súčasného stavu spoločnosti dosť výrazný a pozitívny krok.