TEST Renault Mégane Grandtour 1.9 dCi – Rodinné blaho
Spíše úspornějším povahám budou nepochybně stačit 1.5 dCi (63 kW), ale vzhledem k přece jen vyšší hmotnosti určitě lepší 1.5 dCi (78 kW). Proč tedy, u všech všudy, investovat do čtyř decilitrů objemu 30 tisíc korun při shodné výbavě?
Pohled do ceníku napoví, že oba motory, tedy 1.5 dCi (78 kW) (od 429.000,- Kč) i námi testovaný 1.9 dCi (96 kW) (od 459.000,- Kč) lze získat od stupně výbavy Expression, přičemž oba agregáty jsou spojeny s šestistupňovou manuální převodovkou.
Zatímco ale dříve testovanou verzi 1.5 dCi (78 kW) lze považovat opravdu za rozumný naftový základ, agregát 1.9 dCi má vyšší ambice i cenu vcelku oprávněně. Zatímco tam, kde bylo se slabším motorem nutno řadit už poměrně často či brzy, prokázal nárůst 18 kW výkonu a 60 Nm točivého momentu svůj účinek. Například špičková hodnota zmíněného točivého momentu 300 Nm je k dispozici už od 1750 otáček, motor se ale tváří pružně už podstatně dříve. Výsledkem jsou rozjezdy bez kopanců a bezproblémové přesuny přes dlouhá táhlá stoupání bez nutnosti řadit. Turboprodleva je skutečně minimální a motor za jen přiměřeného hluku vydrží s dechem až někam ke čtyřtisícové hranici. Odhlučnění motoru je skvělé hlavně za jízdy, naopak při studených startech bude o druhu vašeho paliva vědět půl ulice.
Na lámání chleba dojde při měření spotřeby – výrobce udává kombinovanou hodnotu shodnou s hatchbackem – 5,1 l/100 km. Tomuto ideálu se lze přiblížit při velmi úsporné jízdě mimo město, v praxi lze ale čekat o litr vyšší číslo. Naopak městský provoz nemá na apetit motoru nijak zhoubný vliv, kombi se i přes nějakou tu kolonu protáhlo s dobrým průměrem 6,7 l/100 km. Stejně jako u hatchbacku se jízda rychlostí 130 km/h po rovině rovná šestilitrové spotřebě.
U testovaného vozu jsme také ocenili poměrně bohatý výčet základní výbavy stupně Expression, kterému ovšem sekundoval poměrně rozsáhlý výčet příplatků. Zatímco ale za vestavěnou navigaci TomTom by měli v marketingu Renaultu pozlacovat ruce (poměr kvality a ceny je na vestavěnou navigaci dosud nevídaný), shodně jsme žehrali na velkoplošné otevíratelné střešní okno, které dramaticky snižuje vnitřní výšku vpředu až na 930 mm. Konflikt designu zádě s realitou, konkrétně hlavou, také pocítí cestující vzadu, kteří se odvážili vlézt do rodinného kombi s tělesnou výškou nad 180 cm.
renault testy nizsistredni Základní jeskyně na zavazadla není ani tak zajímavá svým objemem 491 l, daleko větší dojem v nás zanechala šířka mezi podběhy 1100 mm a výška nakládací hrany nad vozovkou jen 560 mm. Když připočítáme fakt, že podlaha je se zmíněnou hranou v jiné rovině, ledacos Renaultu odpouštíme: tohle JE znak rodinného auta.
Poměrně těžký motor vpředu a zadní náprava s vlečenými rameny vzadu – tahle teorie nevěští nic dobrého. Výsledek nás ale docela překvapil. Nějaké ty náklony v zatáčkách tu sice jsou, ale pokud si řidič vyloženě nehraje na sportovní jízdu, nemá ho Grandtour proč neuspokojit. Po dříve se vyskytujícím neřiditelném houpání není ani památky, brzdy posílily málem o řád a příčné nerovnosti nevytřásají duši z těla a mobily z kapes. Podvozek přitvrdil, ale nezhrubl, kulisa řazení je nějakou záhadou až nefrancouzsky přesná a řízení i přes relativní měkkost poskytuje i jakous takous zpětnou vazbu. Jinými slovy, netřeba se bát.
Mégane Grandtour v kombinaci s prostřední motorizací je vhodnou volbou pro firemní flotily i soukromé řidiče, kteří počítají s vyšším kilometrovým proběhem a důrazem na delší a rychlejší přesuny. Prostě, zlatá střední cesta.
První cena vozu | 334.900,- Kč (1.6 16V 74kW Authentique) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 459.900,- Kč (1.9 dCi 96 kW Expression) |
Základní cena testovaného vozu | 494.900,- Kč (1.9 dCi 96 kW Dynamique) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 615.100,- Kč (1.9 dCi 96 kW Dynamique) |
Plusy
- Silný a pružný motor
- Nízká spotřeba
- Vyvážený podvozek
- Nízká hrana zavazadelníku, v rovině s podlahou
- Bohatá základní výbava
- Kvalita zpracování interiéru
- Vestavěná navigace, včetně její ceny
Mínusy
- Prostor na zadních sedadlech
- Střešní okno omezující vnitřní výšku
- Nefunkční sklápění opěrek hlavy
- Vyšší ceny naftových motorizací