TEST Seat Altea 1,2 TSI – Španělka s českým srdcem
… jenže v kombinaci s přeplňováním a šestistupňovou převodovkou se z této motorizace pod kapotou SEATu Altea stává zajímavá možnost. Tím spíš (nebo právě proto), že stojí 350 tisíc korun.
Rozpočet kolem 350 tisíc Kč a požadavek pořídit rodinné auto jsou i v dnešní době velmi omezující podmínky. Díky desetitisícovým slevám v průběhu uplynulých dvou let je ale právě za takovou částku dostupný SEAT Altea s motorem 1,2 TSI. Kouzlo této varianty spočívá ve skutečnosti, že za cenu srovnatelně vybaveného Roomsteru zákazník dostane auto podobně velké, avšak s technikou o třídu většího VW Touran.
Právě podvozková platforma, která patří do rodiny kolem Golfu páté a šesté generace, je jedním z hlavních argumentů pro koupi Altey: kompaktní velkoprostorový SEAT je momentálně hned po Leonu nejlevnějším modelem s touto technikou. Základ odvozený od nižší střední třídy totiž představuje proti jiným cenově srovnatelným MPV znatelnou výhodu – ztělesňovanou velkou vnitřní šířkou interiéru a vyspělou konstrukcí i naladěním podvozku.
Zastavme se ale nejprve v interiéru. Ten se v průběhu let příliš nezměnil. Drží se snadno rozpoznatelného stylu, pro který jsou typické jednoduché, ale příjemné tvary i materiály. Dobře padnoucí volant, přehledný přístrojový štít a velký displej rádia snadno vynahrazují několik ergonomických zvláštností, jako je tlačítko výstražných světel ukryté před řadicí pákou, ovládání zpětných zrcátek na středovém tunelu nebo těžko využitelná středová loketní opěrka.
Na sedadlech se sedí vcelku pohodlně. Musíte ale akceptovat vyvýšenou zadní část sedáku, která nepřímo nutí k pozici s více sklopeným opěradlem. Jednoznačnou pochvalu bez jakýchkoliv výhrad zaslouží praktické přihrádky po stranách sedadel a obecně dostatek odkládacích prostorů. Maximum bodů má SEAT také za řadicí páku, která dobře padne do ruky a v kulise se pohybuje přesně, snadno a rychle takovým způsobem, že řazení vás bude jednoduše bavit.
seat testy mpv |
I když je Altea primárně malým rodinným MPV, SEAT pod heslem auto emoción už roky prosazuje filozofii sportovního ducha v každém svém modelu. Altea tedy není průměrným nudným přemisťovadlem: i po dlouhých letech šesti na trhu dokáže nadchnout vyváženými jízdními vlastnostmi, které dokáží řidiče částečně vtáhnout do děje. Způsob, jakým Altea dokáže řezat zatáčky, je bezprecedentní, stejně jako směrová stabilita karoserie a ochota držet stopu. Přitom ale komfort posádky nijak netrpí – na tento mix konkurence stále marně hledá odpověď.
Všechny tyto vlastnosti najdou řadu nadšených příznivců, to by ale pod kapotou nemohl být motor 1,2 TSI. Přeplňovaná osmiventilová dvanáctistovka dobře funguje v malých čtyřmetrových autech, o třídu výš ale nestačí na víc, než na roli důstojné základní motorizace. Tento motor je důvodem, proč je ceníková cena testovaného vozu skutečně příznivá, zároveň ale představuje hlavní překážku ve využití skutečného potenciálu auta.
Proti letitému 1,6 MPI o výkon 75 kW představuje nový turbomotor, vyráběný v Mladé Boleslavi, samozřejmě značný posun. K lepší dynamice mu pomáhá jak turbodmychadlo, tak šestistupňová manuální převodovka a celek opravdu funguje dobře – v situacích, kdy po něm mnoho nežádáte. V takových chvílích překvapí svojí kultivovaností, tichým chodem a ochotou okamžitě poskytovat nečekané množství točivého momentu.
Takto se 1,2 TSI projevuje především ve městě, kde řidiče potěší spotřebou paliva kolem deklarovaných 6,9 l/100 km. Dalších pár deci v kolonách ušetří systém Start/Stop, dodávaný za příplatek 10 tisíc korun. Elektronika dokáže vypínat motor opravdu každých pár set metrů, tedy od semaforu k semaforu. Navíc vypnutí motoru je zcela neznatelné (i díky velmi tichému volnoběhu) a opětovné nastartování prozradí hlavně dvojí cvaknutí relé pod palubní deskou. Pokud ale chcete aspoň trochu smysluplně využívat této funkce, musíte střídat jízdy po městě s delšími jízdami mimo město. Více dní po sobě v čistě městském provozu znamená pro Start/Stop konečnou, akumulátor se vybíjí rychleji, než jak jej dokáže alternátor rekuperací dobíjet.
seat testy mpv | Na lámání chleba dochází při jízdě mimo město. Nejmenší TSI, který zpočátku ohromí silným zátahem, při pořádném sešlápnutí plynového pedálu najednou odkrývá své slabiny. Řidičům starších TéDéÍček může menší turboefekt přesně v 1900 min-1 dokonce vyhovovat. Málokoho ale osloví úzké pásmo otáček využitelných pro akceleraci a nevalná výkonová rezerva.
Když plynový pedál jen lechtáte, motor nešetří ochotou předvádět své newtonmetry. Při potřebě akcelerace (např. zvýšení rychlosti na výjezdu z obce nebo předjíždění) ale najednou vychází najevo, že leží v poměrně úzkém pásmu – od 2000 do 4000 min-1 a po dosažení maxima 175 Nm zátah rychle uvadá. Na plný plyn se ideální spektrum ještě zužuje: vhodné je držet se mezi 2500 a 3500 oráček. Při předjíždění navíc rychle pochopíte, že je nutné podřazovat rovnou o dva stupně.
To samozřejmě není kritika samotného motoru 1,2 TSI, který naopak patří k tomu nejlepšímu, co se dnes v dané výkonové kategorii nabízí. Ale 1568 mm vysoká a 1360 kg těžká Altea se jednoduše přibližuje k hranicím jeho možností. SEAT přitom po většinu testu jezdil v obsazení nejvýše dvěma osobami, typické rodinné obsazení se dvěma dětmi a výbavou na víkend nebo dovolenou jistě dynamiku motoru dál zbrzdí a jeho apetit zvýší.
A právě spotřeba paliva také není zrovna silnou stránkou Altei 1,2 TSI. Při našich obvyklých zkouškách vykázala při 100 km/h průměrnou spotřebu 6,5 l/100 km (otáčky motoru na šestý převod 2200 min-1) a při 130 km/h hodnoty 8,1 l/100 km a 2900 min-1. Na dálnici však počítejte raději s 9 litry a mimo město s 8 až 9 litry – a to při dodržování rychlostních limitů. Motor je totiž úsporný jen při jízdě stálou rychlostí a v rovinatém terénu, kdy dokáže využít pásmo nízkých otáček. Běžné stoupání už pro něj ale představuje vyšší zátěž.
seat testy mpv |
V SEATu Altea bychom proto mnohem raději řídili turbodiesel, který by výkonem lépe odpovídal kvalitně nastavenému podvozku a hospodárnosti rodinné povaze auta. Mimochodem obě vznětové motorizace (1,6 TDI/77 kW a 2,0 TDI/103 kW) se ve srovnání se svými zážehovými protějšky nabízí za přijatelné příplatky. To už se ovšem dostáváme do cenového spektra 400 až 500 tisíc, kde je nabídka na trhu mnohem širší.
Kouzlo testované verze naopak spočívá v kombinaci přiměřeně výkonné motorizace a vysoké úrovni standardní výbavy. Základním požadavkům na přepravu, jako jsou jízdy po městě nebo poklidný přesun v mimoměstském provozu, dokáže i tato varianta bez zaváhání vyhovět. K tomu přidává slušný vnitřní prostor, vysokou úroveň jízdního komfortu a lehce odhadnutelnou šířku karoserie, která usnadňuje parkování.
seat testy mpv |
První cena vozu | 304.900,- Kč (1,4/63 kW Basis) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 354.900,- Kč (1,2 TSI/77 kW Reference) |
Základní cena testovaného vozu | 354.900,- Kč (1,2 TSI/77 kW Reference) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 391.800,- Kč (1,2 TSI/77 kW Reference) |
Plusy
- Příznivá pořizovací cena
- Ochota zatáčet a vyvážený podvozek
- Šestistupňová převodovka, přesné řazení s možností rychlého pohybu v kulise
- Nízká sazba povinného ručení
- Projev a výkon motoru při částečné zátěži
Minusy
- Mdlý projev motoru při zátěži nebo potřebě akcelerovat
- Spotřeba paliva na úrovni „nedownsizovaného“ motoru
- Výhled z vozu dozadu a šikmo vpřed
- Malá vnější zpětná zrcátka
- Indikátor optimálního řazení radí vždy co nejvyšší převod