Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Fabia Combi 1.2 TSI DSG vs. Škoda Yeti 1.2 TSI DSG

Leoš Káňa
Diskuze (84)
Jsou stejně dlouhé, mají pod kapotou ukrytou zážehovou dvanáctistovku TSI a ani pořizovací cena není zásadně odlišná – tak proč nevybírat mezi vozy Škoda Fabia Combi a Škoda Yeti?

Poslední dobou se nám v redakci nahromadilo několik žádostí čtenářů, zda bychom jim nepomohli při výběru nového vozu značky Škoda. Většinou se rozhodovali mezi koupí modelu Fabia Combi, Roomster a Yeti. Tato trojice se v určitých výbavách a motorizacích prolíná, takže je potřeba výběr řádně promyslet. Zdá se vám to přitažené za vlasy? Nám ani ne. Vždyť obliba malých MPV nebo crossoverů neustále roste.

Rozhodli jsme se proto proti sobě postavit modely Fabia Combi a Yeti – v případě MPV Roomster se už doprodávají poslední kusy, takže jeho zařazení by nebylo příliš aktuální. Logicky jsme zvolili zážehové čtyřválce 1.2 TSI, protože podle statistik činí poměr prodaných benzinových verzí u fabie 85 % a u yetiho 63 %, což svědčí o jejich větší oblibě. Stále více zákazníků také žádá automatické převodovky, takže jsme sáhli po sedmistupňovém DSG.

Od června v novém

Abychom předešli pozdějším dohadům, musíme upřesnit, že čtyřválec měl u mladoboleslavského kombíku výkon 81 kW. Yeti však zrovna prochází modernizací, takže jsme na vlastní kůži vyzkoušeli starší provedení tohoto agregátu, splňující Euro 5 a disponující 77 kW. Do článku o ceně a výbavě jsme však již použili modelový rok 2016, který disponuje 81 kW – během testu Škodovka změnila ceníky.

DOJEM

Jasný signál

Yeti z roku 2009 představoval pro Škodovku výrazný zlom – první SUV v nabídce a zcela odlišný design. Hranatější karoserie, vystouplé lemy blatníků, kulaté mlhovky zasazené do reflektorů nebo lakovaný středový sloupek kontrastující se zbylými černými dávaly vozu neopakovatelnou identitu. Po modernizaci v roce 2013 silueta zůstala, ale styl se přiblížil novému směru značky, který si hraje s ostrými rysy. Do horní části masky se zakusuje kapota s logem okřídleného šípu, dostala hranaté kontury, mlhovky se přestěhovaly do boků nárazníku a nově působilo i vykousnutí světlometů směrem do středu. Tento trend potvrdila i fabia, představená o rok později. Stejné prvky, i když samozřejmě modifikované, najdeme také na její přední části. Malá škodovka k tomu však přidala i výrazný zlom na boku linoucí se od předních světel až k originálně tvarovaným zadním skupinovkám. Fabia je dynamická a díky prodloužené zadní části i vyvážená.

Uvnitř je rozdíl generací patrnější více. Starší yeti stále sází na obliny a pozvolné přechody, dravější styl fabie preferuje hrany a výrazné zlomy. Uspořádání palubní desky je v obou případech škodovácky přehledné a přesně uspořádané. Sebemenší připomínky nemáme ke zpracování detailů ani použitým materiálům, i když měkčené plasty v yetim působí hodnotněji. Nejnovější poznatky v oblasti ergonomie zase fabia přetavila v posunutí obrazovky multimediálního systému co nejvýše do zorného pole řidiče. Oba vozy vytvářejí na palubě příjemnou atmosféru a díky velkému prosklení i úzkým sloupkům je z nich výborný výhled ven. Drobný nedostatek představuje nepřirozená pozice za volantem u yetiho, kde přístrojový štít trčí hodně nahoru.

Zajímavé bylo srovnání bezklíčkového startování – u fabie Ambition se připlácí 9000 Kč a stačí jednou krátce zmáčknout tlačítko. V případě Yetiho Active si připravte 14 900 Kč a trpělivost – tlačítko je nutné podržet, než motor naskočí.

Pořizovací náklady Škoda Fabia Combi 1.2 TSI/81 kW DSG Škoda Yeti 1.2 TSI/81 kW DSG
Základní cena 342 900 Kč (Ambition) 419 900 Kč (Active)
Cena verze Světa motorů 342 900 Kč (Ambition) 419 900 Kč (Active)
Výbava verze Světa motorů ABS, čelní airbagy, posilovač řízení, příprava pro rádio, výškově stavitelný volant nebo sedadlo řidiče, centrální zamykání
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ
Boční/hlavové airbagy Ano/Ano Ano/10 100 Kč
El. ovládání předních oken Ano Ano
El. stavitelná vnější zrcátka Ano Ano
Dálkově ovládaný centrál Ano 10 000 Kč**
Klimatizace 5000 Kč* Ano
Mlhovky Ano 5000 Kč
Palubní počítač Ano 10 000 Kč**
Tempomat 9000 Kč 11 200 Kč
Rádio s CD/MP3 Ano/Ano 10 000 Kč**
Metalíza 10 900 Kč 14 100 Kč
Litá kola 12 100 Kč 14 200 Kč
Porovnání cen 342 900 Kč (100 %) 419 900 Kč (o 22 % horší)
* Součástí paketu Ambition Plus za 5000 Kč, ** součástí paketu Active Plus za 10 000 Kč

PROSTOR A POHODLÍ

Stejný základ…

Oba vozy délkou lehce přesahují 4,2 metru. Prostorově by se tak měly pohybovat na pomezí malých městských hatchbacků a nižší střední třídy. Zásadní rozdíl jsme odhalili hned na začátku. Vzhledem k vysoko ukotveným sedadlům se do yetiho nádherně nastupuje. Vpředu ani vzadu není potřeba se nějak složitě zvedat ani sklánět hlavu před nízkou střechou – už se ani nedivíme, že SUV jsou tak oblíbená. Širší a vyšší karoserie yetiho se projevila také uvnitř. Vpředu dominuje místem nad hlavou a vzadu zase šířkou. Je zajímavé, že fabia se směrem dozadu zužuje, kdežto mladoboleslavské SUV zůstává konstantní. I díky tomu se do druhé řady vejde trojice samostatných modulárních křesel a na nich může sedět trojice dospělých cestujících – do fabie se nasoukají jen stěží.

Systém, který Škodovka pojmenovala VarioFlex, je standardní výbavou všech provedení. Umožňuje přizpůsobit interiér aktuální situaci a potřebám. Jednotlivá sedadla lze totiž různě sklápět, posouvat nebo úplně vyjmout. Variabilitou kabiny proto prakticky nemá konkurenci. Musíme zde ale posoudit i odvrácenou stranu jinak úžasného systému. Jednotlivá křesla jsou stejně široká – a ne moc. Když vzadu sedí jen dva lidé, budou se ke dveřím nebo k sobě tísnit více než ve fabii. Kratší opěradlo potom není tak pohodlné. Jenže sevřený úhel mezi sedákem a opěradlem zadních sedadel ve fabii také příliš komfortu nezajišťuje.

… jiný výsledek

Zákazníkům toužícím po velké kabině a pohodlném cestování vyhoví více yeti. Pokud však s rodinou jezdíte každý víkend na chatu a převážíte půl domácnosti včetně psa, doporučujeme Fabii Combi s objemem kufru 530 litrů ve standardním uspořádání. Touto hodnotou nemá v segmentu konkurenci. Sklopením zadních opěradel lze navíc prostor pro náklad zvětšit na 1395 l. Drobnou kaňkou na kráse je však fakt, že Škodovka do objemu započítává i prostor pod podlahou, protože rezerva není v základní výbavě. My jsme ji měli, takže jsme nakonec museli od obou údajů odečíst 25 l. I tak na nás po otevření zadního víka zírá obrovská a dobře využitelná díra.

Údaje o testovaných vozidlech Škoda Fabia Combi
1.2 TSI DSG
Škoda Yeti
1.2 TSI DSG
Místo podélné/na kolena ideál (cm) 168/8 158-173/0-13
Vertikální prostornost P/Z, místo nad hlavou P/Z (cm) 93-100/95, 7-14/9* 95-105/94, 7-17/8*
Šířka interiéru P/Z, šířka v loktech P/Z (cm) 127/123, 141/138 127/126, 145/144
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) 52 x 50/46 x 48 50 x 49/47 x 45
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) 61 x 50 62 x 47
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) 84 x 103 85 x 105
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) 61/191 70/194
* S prosklenou střechou

V případě yetiho už naše komentáře tak veselé nebudou. Základní objem 416 litrů vypadá slušně, jenže i od něj musíme odečíst místo, kde se ukrývá rezerva. A velké kolo zabere hodně místa, takže nevyužitelných je najednou 95 litrů. Zbývá tedy průměrných 321. Příjemné je, že s náhradním kolem se podlaha kufru zvedla, takže jednoduchým sklopením zadních opěradel vznikne rovná plocha. Jenže to je jediné pozitivum. Úžasně variabilní kabina yetiho tím dostává výrazný šrám. Při posunutí zadních sedadel dopředu za nimi vznikne obrovský schod, který překáží, i když všechna křesla úplně vyjmete. Malý crossover bez zadní řady pojme 1665 litrů nákladu, ale vnitřek příliš skladný není. Navíc je nakládací hrana hodně vysoko. Rezerva v případě yetiho výrazně překáží, což je škoda. Bez ní si totiž auto pro volný čas, které by si mohlo prorazit pneumatiku v terénu, neumíme představit. U fabie, pohybující se výhradně po upravené asfaltce, bychom vystačili i se sadou na rychlou opravu pláště – u ní se s výraznějším poškozením nepočítá.

MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ

Posun v čase

Přestože oba motory nesou označení 1.2 TSI, mají shodný zdvihový objem 1197 cm3 a čtyři válce, nejde o stejné agregáty. Yeti je na trhu déle, a proto si musel ještě vystačit se starší verzí Euro 5 s výkonem 77 kW. Ta využívá pouze dvouventilovou techniku, vačkový hřídel pohání řetěz, ale zase schroupne i benzin s oktanovým číslem 91. Fabia musela od začátku nasadit motory plnící Euro 6. Proto její přepracovaná dvanáctistovka dostala celkem šestnáct ventilů, řemen, chlazené svody, a navíc je agregát pod kapotou nakloněn válci směrem ke kabině. Výsledkem je tabulkových 81 kW při stejném točivém momentu 175 N.m. Na první pohled žádný výrazný rozdíl. Také kultivovaností a odhlučněním si jsou agregáty

rovny a musíme konstatovat, že k naší spokojenosti. Maximum točivého momentu u fabie přichází ale už v 1400 otáčkách, rozjezdy jsou s ní o něco

plynulejší a křivka výkonu lineárnější. Rozdíl v projevu je však zanedbatelný. Oba vozy měly i sedmistupňový dvouspojkový automat DQ200 s možností manuální změny rychlostí, který se liší jen poskládáním jednotlivých ozubených kol a stálým převodem.

Výsledkem jsou podobné základy, ale naprosto odlišná dynamika. Při pružném zrychlení na čtyřku z 60 na 100 km/h jsme totiž naměřili rozdíl ve prospěch fabie 1,6 s, z 80 na 120 km/h na sedmičku potom neuvěřitelných 20,1 s – pro sedmý stupeň jsme se rozhodli proto, že ho automat během poklidné jízdy zařadil už při šedesátce. Příčin takového rozdílu je hned několik. Yeti je o 181 kg těžší a měl širší pneumatiky. Větší průměr kol, na jejichž roztočení je potřeba více energie, a poskládání převodovky se odrazily v delších převodech – při 130 km/h točí na sedmičku jen 2600 otáček. Ani silueta karoserie yetiho není aerodynamicky ideální – a to jsme měli nižší, základní provedení s celkovou výškou 1671 mm. I tak činí součinitel odporu vzduchu cx = 0,364, Fabia Combi se pyšní výrazně lepším údajem cx = 0,309. Při vysokých rychlostech nebo zrychlení z 80 na 120 km/h potom jde o zásadní rozdíly. A nejen v dynamice, ale také spotřebě. S yetim jsme měřicí trasu projeli v průměru za 7,3 l/100 km, fabia se spokojila s hodnotou 5,7 l. K udržení stejného tempa jsme museli u mladoboleslavského SUV výrazněji šlapat na plyn a převodovka častěji podřazovala na nižší stupeň.

Pokud jsme nyní některé vážné zájemce o yetiho dohnali k pláči, máme pro ně jednu příjemnou informaci. Od června totiž dostane úplně stejnou dvanáctistovku jako fabia. Nově s normovanou spotřebou jen 5,3 l/100 km, což je o znatelných 0,8 l méně než u testované verze.

Údaje o testovaných vozidlech Škoda Fabia Combi
1.2 TSI/81 kW DSG
Škoda Yeti
1.2 TSI/77 kW DSG
Motor, ventilový rozvod přeplňovaný zážehový, DOHC přeplňovaný zážehový, OHC
Zdvihový objem (cm3) 1197 1197
Největší výkon (kW/ot. za min) 81/4600-5600 77/5000
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) 175/1400-4000 175/1550-4100
Převodovka 7stupňový automat 7stupňový automat
Délka x šířka x výška (mm) 4257 x 1732 x 1488 4222 x 1793 x 1671
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) 2470, 1463/1457 2578, 1541/1537
Rozměr pneumatik 215/45 R 16 225/50 R 17
Provozní/užitečná hmotnost (kg) 1178/530 1359/620
Objem zavazadelníku (l) 505/1370* 321/1665*
Objem nádrže paliva/dojezd (l/km) 45/957 55/902
Nejvyšší rychlost (km/h) 199 176
Emise CO2 (g/km) 110 142
*S rezervním kolem
NAMĚŘENÉ HODNOTY
Pružnost na 4. RS (60-100 km/h)/7. RS (80-120 km/h) (s) 7,0/18,1 8,6/38,2
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h (ot./min) 2700 2600
Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h (m) 43,9 37,9
Skutečná rychlost při 50/90/130 km/h (km/h) 47,4/86,9/126,1 47/85,8/123,6
Naměřená kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) 5,7 7,3

JÍZDA

Rozdíl koncepcí

I když se to nezdá, vyšší hmotnost yetiho má také pozitivní stránku. Svým dílem se na ní totiž podepsala složitější a tudíž těžší zadní víceprvková náprava převzatá z předchozí generace modelu Octavia, která se zasloužila o výborné jízdní vlastnosti. Fabii považujeme v tomto ohledu za jeden z nejlépe jezdících vozů v segmentu, ale malé SUV je o třídu výše. Vždyť se stačí na obě auta jenom podívat. Yeti s rozvorem 2578 mm má kola téměř v každém rohu karoserie a při pohledu zpředu je vidět, jak navíc vystupují do šířky. Jeho stabilita při jízdě je úžasná a podvozek zvládá i ostřejší

zacházení. Mezi kužely se propletl s obrovskou noblesou a elektronická stabilizace u něj začala zasahovat při stejném tempu jako u fabie. Ta nám díky lehčímu řízení, kratšímu rozvoru i nižší hmotnosti připadala hbitější, ale rychlejší nebyla. Navíc se její karoserie výrazněji nakláněla.

Podobné rozdíly jsme zaznamenali u komfortu odpružení. Po hladké vozovce fabia jen proplouvá, vyžehlí drobné nerovnosti a poskytuje úžasné pohodlí. Větší hrboly ale znamenají občasné tupé rány do podvozku, výmoly v zatáčce zase lehké uskakování zádě. Yeti působí mnohem pevnějším a bytelnějším dojmem. Není tak plavný a víte o hrbolech, které umí fabia zamaskovat, ale i velké díry se uvnitř projeví jen tlumeným ducnutím. Zkrátka musí zvládnout i lehký terén. To se bude hodit – stejně jako světlá výška 155 mm, pokud často jezdíte na chatu s neupravenou přístupovou cestou.

Možná ale ještě více oceníte možnost za yetiho zapřáhnout 1100 kg těžký brzděný přívěs – fabia si poradí jen s 800 kg. Manipulace ve městě je s oběma vozy přibližně shodná, protože fabia má stopový průměr otáčení 10,4 metru a yeti 10,3 m.

Těžšímu yetimu výborně fungovaly brzdy – ze stovky zastavil na 37,9 metru. Fabia, která má v této motorizaci také kotoučové brzdy na zadních kolech ve standardu, potřebovala o výrazných šest metrů více. Měla sice užší pláště, ale i tak je to dost.

ZÁVĚR

Jak jste možná pochopili z absence tradičního bodování, naším úmyslem nebylo zvolit vítěze, ale vyzdvihnout klady a zápory jednotlivých vozů. Vůči yetimu by to bylo nespravedlivé, protože stará verze benzinového čtyřválce 1.2 TSI výrazně zaostává a v nabídce je už nový agregát. Po zkušenostech s oběma vozy se ani nedivíme, že se mohou dostat do hledáčku stejného zákazníka. Na yetim se nám líbilo, že působí jako kus pořádného, poctivého auta. Výborně se do něj nastupuje, udivuje variabilitou kabiny a při jízdě nám dodával neobyčejný pocit jistoty. Své kvality prokázala také fabia. Moderní pojetí designu karoserie i interiéru zaujme zřejmě mladší klientelu. Líbila se nám dynamika motoru a spotřeba paliva.

A nesmíme zapomenout ani na obrovský kufr, protože do yetiho například dětský kočárek nesložíte.

Pořadí 1. Škoda Fabia Combi 1.2 TSI/81 kW DSG 2. Škoda Yeti 1.2 TSI/77 kW DSG
PlusyAtraktivní vzhledVyvážené jízdní vlastnosti
 Velký kufProstor pro posádku
 Silný motor s příznivou spotřebouKomfortní nastupování
 Pohodlná přední sedadlaVariabilita kabiny
 Příznivá cenaCelková přepravní kapacita
MinusyNáklony karoserieDlouhé převody, dynamika jízdy
 Méně místa vzaduSpotřeba paliva
 Tvar zadních sedadelMalý základní kufr

Leoš Káňa
Diskuze (84)
2. 6. 2015 12:14
Prosím o porovnávací test Fabia 3 vs Rapid Spaceback...
Dobrý den, prosím redakci o provedení výše uvedeného testu. Nějak nemohu pochopit, proč se dělají srovnávací testy takto odlišných aut, ale na srovnání těch "nejbližších" nemůžu nikde narazit...? 8-s
2. 6. 2015 11:48
V Yetim prevazam nezlozeny kocik
Redaktor si asi neskusil vlozit kocik do yetiho, ale napise taku blbost, ze poskladany kocik do yetiho nenalozite. Je to blud. Ja prevazaam uplne cely rozlozeny kocik. Samozrejme plato musi von, to uz 4 roky odpociva v garazi. Vyhodou yetiho je jeho vysoky kufor. Podotykam, ze nemam rezervu a sedadla su v uplne zadnej polohe, cize neuberam cestujucim vzadu na priestore.
2. 6. 2015 11:42
Re: Test
Já si články o škodě se zájmem přečtu, ale taky bych si rád přečetl i o jiných automobilkách / autech. A to se bohužel přestává dít.

Škodovku a její portfolio již známe dokonale, teď by to chtělo zbytek trhu. :yes:
2. 6. 2015 11:39
Re: moje volba
Ono dneska se hlavně bavit o tom, co je rakovinomet a co ne je mimo mísu. Dle posledních výzkumů jsou turbobenziny zcela stejné jako turbodiesely.

A k tlakům a turbu. Turbo v dieselu pracuje ve vyšších otáčkách než v benzínu. Ale to stále nic neříká nic o spolehlivosti. To vše jsou jen provozní parametry.

Jinak k původnímu příspěvku, je pravda, že diesel a moterní o to víc, je nesmysl provozovat na vzdálenosti jen do 10 km. Výrazně hůře se zahřívá a dokud se nezahřeje ma provozní teplotu má vysokou spotřebu. Benzín je se spotřebou stejně, tj. také vyšší jen je rozdíl v tom, že se dříve zahřeje. Takže v tom je ta úspora. Navíc výhodu benzínu na krátké vzdálenosti poznáte v zimě, kdy v dieselu budete klepat zimu a v benzinu již topíte.

Ale stejně i já používám diesel, neboť poměr km ve městě do 10 km vs. km najeté mimo město jsou pro mně jasné. Ale je to o konkrétním modelu každého. kvůli 4 cestám za rok na dovolenou k moři nebudu kupovat diesel, to dá smysl. :-!
Avatar - CarlosOstrava
1. 6. 2015 19:00
Re: Testy Skody
Po dlouhé době mě tady něco rozesmálo... :yes: :yes: :yes: >:D