TEST Škoda Octavia Combi G-Tec – Plynové potěšení, nebo trápení?
Prostorné rodinné auto, které při současných cenách paliv ujede jeden kilometr za korunu? Prostě sen každého motoristy. A Škodovka ho dokáže splnit, protože začala prodávat kombi Octavia v provedení G-Tec, tedy na pohon zemním plynem. A jak motoristé dobře vědí, provoz na CNG je velmi, ale opravdu velmi levný a ekologičtější než v případě LPG čili propan-butanu. Problém vidíme jen v tom, že plnicích stanic je po České republice jako šafránu, navíc většina z nich není při hlavních silnicích a tazích. Takže jsme vzali horkou novinku Škodovky a protáhli ji po České republice. A aby tento spotřebitelský test měl nějakou návaznost, zvolili jsme trasu Praha – Plzeň – Brno a zpět do Prahy. Tedy tu samou, jakou jsme absolvovali v únoru s Octavií GreenLine.
Bližší seznámení
Oktávku na zemní plyn rozpoznáte od běžné motorizace pouze štítkem G-Tec na zádi. Jenže změn v konstrukci je mnohem víc, než se na první pohled zdá. Přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.4 TSI má výkon 81 kW a točivý moment 200 N.m dostupný již od 1500 otáček. Proti běžné motorizaci 1.4 TSI je to výrazné oslabení o 22 kW, v akceleraci z klidu na 100 km/h plynovou verzi dokonce předčí motorizace 1.2 TSI/77 kW. Zásadní změnou je umístění dvou tlakových láhví pod podlahu zavazadelníku. Pojmou 15 kg zemního plynu, přičemž pod sedadly zůstala i plnohodnotná benzinová nádrž na 50 l. Při udávané spotřebě 3,5 kg CNG na 100 km a 5,4 l benzinu na 100 km tak Octavia G-Tec nabízí úctyhodný dojezd 1330 km.
Průměrné spotřeby | |
Praha – Plzeň | 105 km, 3,6 kg/100 km |
Plzeň – Písek | 85 km, 3,5 kg/100 km |
Písek – Telč | 122 km, 3,8 kg/100 km |
Telč – Brno | 126 km, 3,6 kg/100 km |
Brno – Praha | 205 km, 3,5 kg/100 km |
Celkem | 643 km, 3,6 kg/100 km |
S instalací láhví na plyn se ale zmenšil zavazadelník na 480 litrů. V praxi nám připadá stále dost velký, jako kdybyste umístili dno dvojité podlahy do vyšší pozice. Při sklopení zadních opěradel vznikne rovná plocha a přepravní kapacita se zvýší na 1610 l. Více nám proto vadilo, že u této specifikace není kam dát rezervní kolo. Ale to je asi jediný problém, který nás trápil. Zcela ho trumfl a skutečnost, že konstruktéři z Mladé Boleslavi dopřáli plynové verzi složitější zadní víceprvkovou nápravu, která je jinak standardem až od motorizací s výkonem nad 110 kW nebo pro modely s pohonem všech kol. Takže jde o nejlevnější možnost, jak mnohem komfortnější zadní nápravu získat.
Uvnitř na plynovou verzi upozorňuje jen ukazatel množství CNG vlevo v otáčkoměru.
Příprava před začátkem
Na cestu jsme se dopředu připravili, protože jsme chtěli trasu koordinovat s místy, kde lze doplnit palivo. Tak jsme nejprve prolistovali internet a vyhledali si všechny dostupné plnicí stanice na trase. A máme štěstí, jsou na dálnici D5, potom v Plzni, Písku, Třebíči, Brně i cestou zpět v Humpolci. Takže nezbývá než se rozmyslet, zda nám půjde jen o průměrnou spotřebu, nebo si ověříme dojezd na plnou plynovou nádrž. Druhá
verze zvítězila, takže kolem plnicích stanic jen budeme projíždět.
Cestu začínáme v pražské Švehlově ulici. Zde má Shell volně přístupnou stanici na CNG, kde lze platit i kartami CCS. Tankujeme do plna a palubní počítač ukazuje dojezd na plyn 330 km a na benzin 720. Octavia G-Tec totiž nabízí ještě další zajímavé vychytávky. Kromě dvou palivoměrů má i zdvojený palubní počítač a zvlášť ukazuje průměrné i aktuální spotřeby CNG a benzinu. Vyrážíme do Plzně a chceme zadat adresu prvního cíle – plnicího místa RWE. Jaké je naše překvapení, když se v menu navigace objevil odkaz na nejbližší stanice na CNG. Stačilo prolistovat seznam, zvolit tu v Plzni a satelity nás navedly přímo na místo. Tak to je paráda, to se bude cestovat. V Plzni bychom ale palivo nedoplnili, protože jsme neměli CNG zákaznickou kartu, což se později ukázalo jako největší problém. Navíc jsme museli až do centra města a náš první úsek se protáhl na 105 km.
Jízda po dálnici byla i s relativně slabou octavií velmi příjemná. Při rychlosti 130 km/h točil motor jen 2750 otáček a bez problémů si poradil se všemi stoupáními. Přitom je úžasně odhlučněný a kultivovaný – zkrátka pohodové cestování. V Plzni nám palubní počítač ukázal průměrnou spotřebu 3,6 kg/100 km, takže jsme spotřebovali 3,78 kg CNG. Plynulá konstantní rychlost tomuto motoru vyloženě svědčí.
Pořizovací náklady | Seat Leon ST Kombi 1.2 TSI/81 kW (etalon) | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec/81 kW | Škoda Octavia Combi GreenLine 1.6 TDI/81 kW |
Základní cena | 390 900 Kč (Reference) | 466 900 Kč (Active) | 533 900 Kč (GreenLine) |
Cena verze Světa motorů | 390 900 Kč (Reference) | 527 900 Kč (Ambition) | 533 900 Kč (GreenLine) |
Výbava verze Světa motorů | ABS, ESP, čelní + boční airbagy, klimatizace, rádio, dálkově ovládané centrální zamykání, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektricky ovládaná zrcátka a přední okna | ||
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ | |||
Systém stop-start | Ne | Ano | Ano |
Multifunkční volant | Ano | 10 500 Kč | 1800 Kč |
Přední mlhová světla/s funkcí corner | 19 200 Kč | Ano/2500 Kč | Ano/Ano |
Rezervní kolo | dojezdové | Ne | Ne |
Výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce | 2000 Kč | Ano | Ne |
Palubní počítač | Ano | Ano | Ano |
Tempomat | 5100 Kč | 11 500 Kč* | 11 000 Kč |
Parkovací senzory vzadu | 7700 Kč | 9200 Kč | 9200 Kč |
Podélné střešní nosiče | Ano | Ano | 5500 Kč |
Litá kola 16palcová | 15 100 Kč | 11 500 Kč* | 19 700 Kč |
Porovnání cen | 390 900 Kč (100 %) | 527 900 Kč (o 35 % horší) | 533 900 Kč (o 37 % horší) |
* součásti paketu Ambition Plus za 11 500 Kč |
Začínají okresky
Nyní míříme do Písku a hledáme cíl v menu navigace. Jenže písecká stanice v paměti není, takže adresu zadáváme ručně. Rozmanitá krajina nám připravila rovinky, ale i serpentiny s uzavřenými zatáčkami. Nechybí ani pozvolná a prudká stoupání nebo dlouhé sjezdy. Tady se ukazuje, že pár koníků navíc by se hodilo. Zástavba plynu totiž zvedla pohotovostní hmotnost motorizace 1.4 TSI z 1277 kg na 1412, což je 130 kg v neprospěch plynové verze – užitečné zatížení se snížilo z 645 kg na 529 kg. Vyšší hmotnost se projevuje hlavně při rozjíždění do kopců. Motor je potřeba více vytáčet a pomalejší kamiony se musí předjíždět s rozvahou. Je zřetelně cítit, že pod hranicí 1600 otáček motor ožívá velmi pomalu. Když už se ale octavia rozjede, rychlost 90 km/h dokáže udržet. Už se ale blížíme k Písku a navigace nás zavádí k veřejné plnicí stanici kousek od hlavní trasy, kde zrovna stojí jedna z dodávek České pošty. Na palubním počítači svítí ujetá vzdálenost 85 km s průměrnou spotřebou 3,5 kg/100 km. Z Plzně do Písku jsme tedy spálili 2,975 kg CNG. Pro zaplacení lze použít i běžné platební karty, ale my máme v tlakových nádobách ještě dost plynu, takže směřujeme k dalšímu cíli.
Dochází CNG
Další zastávku jsme naplánovali v Telči na náměstí, protože v okolí žádná plnicí stanice není. Na klikatých silničkách Českomoravské vrchoviny jsme si užívali řízení octavie. Těžší zadní část se stará o vyvážené jízdní vlastnosti a občas se nám zdálo, že je oktávka lehce přetáčivá, což u vozů s předním pohonem není rozhodně běžné. Řízení je lehké, přesné a zatáčkami proplouváme s úžasnou přesností i jistotou. Takhle nějak fungovaly verze s pohonem všech kol a stejný je také komfort jízdy.
Víceprvkové zadní zavěšení tlumí nerovnosti mnohem lépe než vlečená náprava. Z Písku do Telče jsme ujeli 122 km s průměrem 3,8 kg/100 km, takže jsme spotřebovali 4,636 kg CNG. Dojezd na plyn je 50 km, takže do Brna už bychom se asi na CNG nedostali. Hledáme nejbližší plnicí stanici na navigaci – a ouvej! Když máme zadaný cíl v Brně, žádnou nenašla – nebyla na trase. Museli jsme tedy přerušit navigování a hledat plničky v okolí. Hned nám naskočila jedna v Třebíči. Od původně vypočítané trasy je vzdálena asi dva kilometry. Tady by bylo ideální dotankovat, abychom celou trasu zvládli jen na CNG. Jenže bez zákaznické karty to nejde, a my ji nemáme. Stejně jsme chtěli jet tak dlouho, dokud plyn úplně nedojde. Takže pokračujeme dál.
Základní údaje | |
Motor | Zážehový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 1395 cm3 |
Rozvod | DOHC, 4 ventily na válec |
Výkon | 81 kW při 4800 až 6000 ot./min |
Točivý moment | 200 N.m při 1500 až 3500 ot./min |
Pohon | předních kol |
Převodovka | Manuální šestistupňová |
Nejvyšší rychlost | 193 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 11,0 s |
Emise CO2 | 97 g/km |
Spotřeba CNG město/mimo město | 4,5/2,9 kg/100 km |
Kombinovaná spotřeba CNG | 3,5 kg/100 km |
Rozvor náprav | 2680 mm. |
Délka x šířka x výška | 4659 x 1814 x 1465 mm |
Provozní/užitečná hmotnost | 1412/529 kg |
Objem benzinové nádrže | 50 l |
Objem tlakové nádrže na CNG | 15 kg |
Pneu | 205/55 R 16 |
Objem kufru | 480 l |
Kolečko se uzavírá
Počítadlo ukazuje ujetí 380 km a pohon se přepíná z CNG na benzin. Vůz je totiž nastaven tak, že tento proces nelze ovlivnit. Auto jezdí primárně na zemní plyn a z nádrží bere životodárnou tekutinu jen v případě, že jsou tlakové nádoby prázdné.
Vzhledem k několika rozkopaným silnicím ujedeme z Telče do Brna 126 km – v únoru to bylo jen 95. Plných 58 km trvá, než od dojití plynu přijedeme k dalšímu cíli, čerpací stanici Benzina, která je jen kousek od dálnice. Palubní počítač ukazuje průměr CNG 3,6 kg/100 km a benzinu 5,7 l/100 km. Spotřebovali jsme tedy 2,448 kg CNG a 3,306 l Naturalu 95. Do zcela prázdných nádrží jsme natlačili 14,65 kg zemního plynu. Jeho kvalitu jsme si ověřili v menu palubního počítače, kde jsme se proklikali k procentuálnímu vyjádření obsahu metanu v CNG – čím vyšší, tím lepší. Udávaných 100 % nás potěšilo, a tak jsme vyrazili zpět směr Praha. Poslední, 205 km dlouhý úsek jsme zvládli se spotřebou 3,5 kg CNG na 100 km, takže jsme spálili 7,175 kg zemního plynu.
Závěr
Po ujetí 643 km nám palubní počítač nakonec ukázal průměrnou spotřebu 3,6 kg CNG na 100 km, což je prakticky hodnota udávaná výrobcem. Kdybychom jeli pouze na zemní plyn, celou trasu bychom při ceně 26,50 Kč za kilogram CNG zvládli za 615 Kč, tedy méně než za korunu na kilometr – paráda! My jsme ale část jeli i na benzin, takže jsme celkem utratili 677 Kč. I tak to není špatné, zejména v porovnání s únorovou jízdou Octavií GreenLine, kdy jsme dosáhli průměrné spotřeby 4,7 l na 100 km. Při ceně nafty 35 Kč za litr to dělá náklady 1,65 Kč na kilometr. Potěšil nás i dojezd 380 km na jedno naplnění tlakových láhví i skutečnost, že normální nádrž není zmenšená. Pochvalovali jsme si jízdní vlastnosti, komfort
odpružení nebo prostor a pohodlí. Octavia G-Tec je vážně dobrá.
Plyn jí svědčí víc
Na válcové zkušebně společnosti Auto Jarov jsme octavii změřili nejdříve v benzinovém režimu, tedy po vyčerpání plynu, poté už doplněnou, tedy pracující na CNG. Žádné relevantní rozdíly ve výkonu ani točivém momentu jsme přitom nezjistili. V obou případech byly tyto hodnoty (zejména výkon) vyšší, než udává výrobce. Je znát, že hodnota 81 kW není dána žádným fyzikálním maximem dané konstrukce motoru (která na benzin umí mít až 103 kW), ale spíše snahou dostat auto do příznivějších daňových a pojistných sazeb na významných západoevropských trzích. Zaznamenali jsme však významný rozdíl ve tvaru křivek. Za horkého letního dne, kdy teplota nasávaného vzduchu dosahovala takřka 35 stupňů, se projevila vyšší
antidetonační odolnost plynu, tedy jeho vyšší oktanové číslo. Na „benzinových“ křivkách jsou patrné zásahy regulace klepání vyvolávající „zuby“ v plnicím tlaku i točivém momentu, zatímco na plyn nakreslil motor přesně takové křivky, jaké dostal od svých ladičů do vínku.
skoda octavia cng testy svetmotoru
Zákaznická karta
Zákaznickou kartu CNG Card Centrum na čerpání u bezobslužných stanic vydávají společnosti, které jsou v tomto systému zahrnuty: RWE, E.ON, Pražská plynárenská, Bonett Gas a Vítkovice doprava. Jejich specialisté projednají se zájemci podmínky smlouvy a proškolí je s obsluhou stanice. Majitel zákaznické karty si s její pomocí může otevřít přístup ke stanici. Po naplnění neplatí přímo u stanice, 1x za měsíc obdrží fakturu s výpisem všech tankování za uplynulé období. V případě, že fakturu neuhradí a nereaguje ani na výzvy k zaplacení, je karta automaticky zablokována.
Plusy
- Nízké náklady na provoz
- Kultivovaný a tichý motor
- Jízdní vlastnosti
- Praktická kabina a kufr
- Celkový dojezd
Minusy
- Nelze mít rezervu
- Menší dynamika motoru
Jak známkujeme
Běžně porovnáváme testovaný vůz podle následujících kritérií. Známky se odvíjejí od nejlepšího auta v dané kategorii a hodnoceném parametru. Měřitelné veličiny známkujeme podle odstupu od lídra, každých 5 % ztráty znamená čtvrt známky odstup. Nyní jsme ale mezi sebou provnali tři kombi nižší střední třídy s výkonem 81 kW postavená na stejné platformě koncernu Volkswagen, protože zákazník bude porovnávat nízké náklady na provoz auta na CNG s běžnými benzinovými a naftovými verzemi. Nejlevnější je tedy Seat Leon ST 1.2 TSI/81 kW Reference za 380.900 Kč. Dostává tedy jedničku, stejně jako auta s cenou do 399.945 Kč. Za cenu od 399.946 Kč do 418.990 Kč udělíme známku 1,25 a tak dále.