Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Octavia Combi G-Tec – Plynové potěšení, nebo trápení?

Leoš Káňa
Diskuze (114)
Nižší emise, menší náklady na provoz a dostatečná praktičnost. To jsou vlastnosti, které nabízí Škoda Octavia Combi G-Tec na zemní plyn. My jsme ji protáhli napříč Českou republikou.

Prostorné rodinné auto, které při současných cenách paliv ujede jeden kilometr za korunu? Prostě sen každého motoristy. A Škodovka ho dokáže splnit, protože začala prodávat kombi Octavia v provedení G-Tec, tedy na pohon zemním plynem. A jak motoristé dobře vědí, provoz na CNG je velmi, ale opravdu velmi levný a ekologičtější než v případě LPG čili propan-butanu. Problém vidíme jen v tom, že plnicích stanic je po České republice jako šafránu, navíc většina z nich není při hlavních silnicích a tazích. Takže jsme vzali horkou novinku Škodovky a protáhli ji po České republice. A aby tento spotřebitelský test měl nějakou návaznost, zvolili jsme trasu Praha – Plzeň – Brno a zpět do Prahy. Tedy tu samou, jakou jsme absolvovali v únoru s Octavií GreenLine.

Bližší seznámení

Oktávku na zemní plyn rozpoznáte od běžné motorizace pouze štítkem G-Tec na zádi. Jenže změn v konstrukci je mnohem víc, než se na první pohled zdá. Přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.4 TSI má výkon 81 kW a točivý moment 200 N.m dostupný již od 1500 otáček. Proti běžné motorizaci 1.4 TSI je to výrazné oslabení o 22 kW, v akceleraci z klidu na 100 km/h plynovou verzi dokonce předčí motorizace 1.2 TSI/77 kW. Zásadní změnou je umístění dvou tlakových láhví pod podlahu zavazadelníku. Pojmou 15 kg zemního plynu, přičemž pod sedadly zůstala i plnohodnotná benzinová nádrž na 50 l. Při udávané spotřebě 3,5 kg CNG na 100 km a 5,4 l benzinu na 100 km tak Octavia G-Tec nabízí úctyhodný dojezd 1330 km.

Průměrné spotřeby
Praha – Plzeň 105 km, 3,6 kg/100 km
Plzeň – Písek 85 km, 3,5 kg/100 km
Písek – Telč 122 km, 3,8 kg/100 km
Telč – Brno 126 km, 3,6 kg/100 km
Brno – Praha 205 km, 3,5 kg/100 km
Celkem 643 km, 3,6 kg/100 km

S instalací láhví na plyn se ale zmenšil zavazadelník na 480 litrů. V praxi nám připadá stále dost velký, jako kdybyste umístili dno dvojité podlahy do vyšší pozice. Při sklopení zadních opěradel vznikne rovná plocha a přepravní kapacita se zvýší na 1610 l. Více nám proto vadilo, že u této specifikace není kam dát rezervní kolo. Ale to je asi jediný problém, který nás trápil. Zcela ho trumfl a skutečnost, že konstruktéři z Mladé Boleslavi dopřáli plynové verzi složitější zadní víceprvkovou nápravu, která je jinak standardem až od motorizací s výkonem nad 110 kW nebo pro modely s pohonem všech kol. Takže jde o nejlevnější možnost, jak mnohem komfortnější zadní nápravu získat.

Uvnitř na plynovou verzi upozorňuje jen ukazatel množství CNG vlevo v otáčkoměru.

Příprava před začátkem

Na cestu jsme se dopředu připravili, protože jsme chtěli trasu koordinovat s místy, kde lze doplnit palivo. Tak jsme nejprve prolistovali internet a vyhledali si všechny dostupné plnicí stanice na trase. A máme štěstí, jsou na dálnici D5, potom v Plzni, Písku, Třebíči, Brně i cestou zpět v Humpolci. Takže nezbývá než se rozmyslet, zda nám půjde jen o průměrnou spotřebu, nebo si ověříme dojezd na plnou plynovou nádrž. Druhá

verze zvítězila, takže kolem plnicích stanic jen budeme projíždět.

Cestu začínáme v pražské Švehlově ulici. Zde má Shell volně přístupnou stanici na CNG, kde lze platit i kartami CCS. Tankujeme do plna a palubní počítač ukazuje dojezd na plyn 330 km a na benzin 720. Octavia G-Tec totiž nabízí ještě další zajímavé vychytávky. Kromě dvou palivoměrů má i zdvojený palubní počítač a zvlášť ukazuje průměrné i aktuální spotřeby CNG a benzinu. Vyrážíme do Plzně a chceme zadat adresu prvního cíle – plnicího místa RWE. Jaké je naše překvapení, když se v menu navigace objevil odkaz na nejbližší stanice na CNG. Stačilo prolistovat seznam, zvolit tu v Plzni a satelity nás navedly přímo na místo. Tak to je paráda, to se bude cestovat. V Plzni bychom ale palivo nedoplnili, protože jsme neměli CNG zákaznickou kartu, což se později ukázalo jako největší problém. Navíc jsme museli až do centra města a náš první úsek se protáhl na 105 km.

Jízda po dálnici byla i s relativně slabou octavií velmi příjemná. Při rychlosti 130 km/h točil motor jen 2750 otáček a bez problémů si poradil se všemi stoupáními. Přitom je úžasně odhlučněný a kultivovaný – zkrátka pohodové cestování. V Plzni nám palubní počítač ukázal průměrnou spotřebu 3,6 kg/100 km, takže jsme spotřebovali 3,78 kg CNG. Plynulá konstantní rychlost tomuto motoru vyloženě svědčí.

Pořizovací náklady Seat Leon ST Kombi 1.2 TSI/81 kW (etalon) Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec/81 kW Škoda Octavia Combi GreenLine 1.6 TDI/81 kW
Základní cena 390 900 Kč (Reference) 466 900 Kč (Active) 533 900 Kč (GreenLine)
Cena verze Světa motorů 390 900 Kč (Reference) 527 900 Kč (Ambition) 533 900 Kč (GreenLine)
Výbava verze Světa motorů ABS, ESP, čelní + boční airbagy, klimatizace, rádio, dálkově ovládané centrální zamykání, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektricky ovládaná zrcátka a přední okna
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ
Systém stop-start Ne Ano Ano
Multifunkční volant Ano 10 500 Kč 1800 Kč
Přední mlhová světla/s funkcí corner 19 200 Kč Ano/2500 Kč Ano/Ano
Rezervní kolo dojezdové Ne Ne
Výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce 2000 Kč Ano Ne
Palubní počítač Ano Ano Ano
Tempomat 5100 Kč 11 500 Kč* 11 000 Kč
Parkovací senzory vzadu 7700 Kč 9200 Kč 9200 Kč
Podélné střešní nosiče Ano Ano 5500 Kč
Litá kola 16palcová 15 100 Kč 11 500 Kč* 19 700 Kč
Porovnání cen 390 900 Kč (100 %) 527 900 Kč (o 35 % horší) 533 900 Kč (o 37 % horší)
* součásti paketu Ambition Plus za 11 500 Kč

Začínají okresky

Nyní míříme do Písku a hledáme cíl v menu navigace. Jenže písecká stanice v paměti není, takže adresu zadáváme ručně. Rozmanitá krajina nám připravila rovinky, ale i serpentiny s uzavřenými zatáčkami. Nechybí ani pozvolná a prudká stoupání nebo dlouhé sjezdy. Tady se ukazuje, že pár koníků navíc by se hodilo. Zástavba plynu totiž zvedla pohotovostní hmotnost motorizace 1.4 TSI z 1277 kg na 1412, což je 130 kg v neprospěch plynové verze – užitečné zatížení se snížilo z 645 kg na 529 kg. Vyšší hmotnost se projevuje hlavně při rozjíždění do kopců. Motor je potřeba více vytáčet a pomalejší kamiony se musí předjíždět s rozvahou. Je zřetelně cítit, že pod hranicí 1600 otáček motor ožívá velmi pomalu. Když už se ale octavia rozjede, rychlost 90 km/h dokáže udržet. Už se ale blížíme k Písku a navigace nás zavádí k veřejné plnicí stanici kousek od hlavní trasy, kde zrovna stojí jedna z dodávek České pošty. Na palubním počítači svítí ujetá vzdálenost 85 km s průměrnou spotřebou 3,5 kg/100 km. Z Plzně do Písku jsme tedy spálili 2,975 kg CNG. Pro zaplacení lze použít i běžné platební karty, ale my máme v tlakových nádobách ještě dost plynu, takže směřujeme k dalšímu cíli.

Dochází CNG

Další zastávku jsme naplánovali v Telči na náměstí, protože v okolí žádná plnicí stanice není. Na klikatých silničkách Českomoravské vrchoviny jsme si užívali řízení octavie. Těžší zadní část se stará o vyvážené jízdní vlastnosti a občas se nám zdálo, že je oktávka lehce přetáčivá, což u vozů s předním pohonem není rozhodně běžné. Řízení je lehké, přesné a zatáčkami proplouváme s úžasnou přesností i jistotou. Takhle nějak fungovaly verze s pohonem všech kol a stejný je také komfort jízdy.

Víceprvkové zadní zavěšení tlumí nerovnosti mnohem lépe než vlečená náprava. Z Písku do Telče jsme ujeli 122 km s průměrem 3,8 kg/100 km, takže jsme spotřebovali 4,636 kg CNG. Dojezd na plyn je 50 km, takže do Brna už bychom se asi na CNG nedostali. Hledáme nejbližší plnicí stanici na navigaci – a ouvej! Když máme zadaný cíl v Brně, žádnou nenašla – nebyla na trase. Museli jsme tedy přerušit navigování a hledat plničky v okolí. Hned nám naskočila jedna v Třebíči. Od původně vypočítané trasy je vzdálena asi dva kilometry. Tady by bylo ideální dotankovat, abychom celou trasu zvládli jen na CNG. Jenže bez zákaznické karty to nejde, a my ji nemáme. Stejně jsme chtěli jet tak dlouho, dokud plyn úplně nedojde. Takže pokračujeme dál.

Základní údaje
Motor Zážehový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem uložený vpředu napříč
Zdvihový objem 1395 cm3
Rozvod DOHC, 4 ventily na válec
Výkon 81 kW při 4800 až 6000 ot./min
Točivý moment 200 N.m při 1500 až 3500 ot./min
Pohon předních kol
Převodovka Manuální šestistupňová
Nejvyšší rychlost 193 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 11,0 s
Emise CO2 97 g/km
Spotřeba CNG město/mimo město 4,5/2,9 kg/100 km
Kombinovaná spotřeba CNG 3,5 kg/100 km
Rozvor náprav 2680 mm.
Délka x šířka x výška 4659 x 1814 x 1465 mm
Provozní/užitečná hmotnost 1412/529 kg
Objem benzinové nádrže 50 l
Objem tlakové nádrže na CNG 15 kg
Pneu 205/55 R 16
Objem kufru 480 l

Kolečko se uzavírá

Počítadlo ukazuje ujetí 380 km a pohon se přepíná z CNG na benzin. Vůz je totiž nastaven tak, že tento proces nelze ovlivnit. Auto jezdí primárně na zemní plyn a z nádrží bere životodárnou tekutinu jen v případě, že jsou tlakové nádoby prázdné.

Vzhledem k několika rozkopaným silnicím ujedeme z Telče do Brna 126 km – v únoru to bylo jen 95. Plných 58 km trvá, než od dojití plynu přijedeme k dalšímu cíli, čerpací stanici Benzina, která je jen kousek od dálnice. Palubní počítač ukazuje průměr CNG 3,6 kg/100 km a benzinu 5,7 l/100 km. Spotřebovali jsme tedy 2,448 kg CNG a 3,306 l Naturalu 95. Do zcela prázdných nádrží jsme natlačili 14,65 kg zemního plynu. Jeho kvalitu jsme si ověřili v menu palubního počítače, kde jsme se proklikali k procentuálnímu vyjádření obsahu metanu v CNG – čím vyšší, tím lepší. Udávaných 100 % nás potěšilo, a tak jsme vyrazili zpět směr Praha. Poslední, 205 km dlouhý úsek jsme zvládli se spotřebou 3,5 kg CNG na 100 km, takže jsme spálili 7,175 kg zemního plynu.

Závěr

Po ujetí 643 km nám palubní počítač nakonec ukázal průměrnou spotřebu 3,6 kg CNG na 100 km, což je prakticky hodnota udávaná výrobcem. Kdybychom jeli pouze na zemní plyn, celou trasu bychom při ceně 26,50 Kč za kilogram CNG zvládli za 615 Kč, tedy méně než za korunu na kilometr – paráda! My jsme ale část jeli i na benzin, takže jsme celkem utratili 677 Kč. I tak to není špatné, zejména v porovnání s únorovou jízdou Octavií GreenLine, kdy jsme dosáhli průměrné spotřeby 4,7 l na 100 km. Při ceně nafty 35 Kč za litr to dělá náklady 1,65 Kč na kilometr. Potěšil nás i dojezd 380 km na jedno naplnění tlakových láhví i skutečnost, že normální nádrž není zmenšená. Pochvalovali jsme si jízdní vlastnosti, komfort

odpružení nebo prostor a pohodlí. Octavia G-Tec je vážně dobrá.

Plyn jí svědčí víc

Na válcové zkušebně společnosti Auto Jarov jsme octavii změřili nejdříve v benzinovém režimu, tedy po vyčerpání plynu, poté už doplněnou, tedy pracující na CNG. Žádné relevantní rozdíly ve výkonu ani točivém momentu jsme přitom nezjistili. V obou případech byly tyto hodnoty (zejména výkon) vyšší, než udává výrobce. Je znát, že hodnota 81 kW není dána žádným fyzikálním maximem dané konstrukce motoru (která na benzin umí mít až 103 kW), ale spíše snahou dostat auto do příznivějších daňových a pojistných sazeb na významných západoevropských trzích. Zaznamenali jsme však významný rozdíl ve tvaru křivek. Za horkého letního dne, kdy teplota nasávaného vzduchu dosahovala takřka 35 stupňů, se projevila vyšší

antidetonační odolnost plynu, tedy jeho vyšší oktanové číslo. Na „benzinových“ křivkách jsou patrné zásahy regulace klepání vyvolávající „zuby“ v plnicím tlaku i točivém momentu, zatímco na plyn nakreslil motor přesně takové křivky, jaké dostal od svých ladičů do vínku.

skoda octavia cng testy svetmotoru skoda octavia cng testy svetmotoru

Zákaznická karta

Zákaznickou kartu CNG Card Centrum na čerpání u bezobslužných stanic vydávají společnosti, které jsou v tomto systému zahrnuty: RWE, E.ON, Pražská plynárenská, Bonett Gas a Vítkovice doprava. Jejich specialisté projednají se zájemci podmínky smlouvy a proškolí je s obsluhou stanice. Majitel zákaznické karty si s její pomocí může otevřít přístup ke stanici. Po naplnění neplatí přímo u stanice, 1x za měsíc obdrží fakturu s výpisem všech tankování za uplynulé období. V případě, že fakturu neuhradí a nereaguje ani na výzvy k zaplacení, je karta automaticky zablokována.

Plusy

  • Nízké náklady na provoz
  • Kultivovaný a tichý motor
  • Jízdní vlastnosti
  • Praktická kabina a kufr
  • Celkový dojezd

Minusy

  • Nelze mít rezervu
  • Menší dynamika motoru

Jak známkujeme

Běžně porovnáváme testovaný vůz podle následujících kritérií. Známky se odvíjejí od nejlepšího auta v dané kategorii a hodnoceném parametru. Měřitelné veličiny známkujeme podle odstupu od lídra, každých 5 % ztráty znamená čtvrt známky odstup. Nyní jsme ale mezi sebou provnali tři kombi nižší střední třídy s výkonem 81 kW postavená na stejné platformě koncernu Volkswagen, protože zákazník bude porovnávat nízké náklady na provoz auta na CNG s běžnými benzinovými a naftovými verzemi. Nejlevnější je tedy Seat Leon ST 1.2 TSI/81 kW Reference za 380.900 Kč. Dostává tedy jedničku, stejně jako auta s cenou do 399.945 Kč. Za cenu od 399.946 Kč do 418.990 Kč udělíme známku 1,25 a tak dále.

Leoš Káňa
Diskuze (114)
11. 5. 2015 12:24
Re: První oktávka, co nevozí jen vzduch
Presne ako pises. Dal som si do LPG auta dojazdovku a zafixoval popruhmi.
Avatar - Ada je zase tady
23. 6. 2014 01:03
Škodovka s G-bodem
Kdy někdo v osobním voze představí diesel na CNG?
22. 6. 2014 23:26
Re: První oktávka, co nevozí jen vzduch
Hele, ventilky bys sis měl nechat automaticky vyměňovat vždy při nazouvání novejch gum. je to desetikorunová položka, která tě nezruinuje a pak máš relativní klid. ;-)
Avatar - _Karel_
22. 6. 2014 21:44
Re: Hrôza
O 70 tis. dražší než 1,2tsi se skoro stejným výkonem. Pakatel.Pro toho,kdo jezdí málo.Seš počtář.
22. 6. 2014 21:08
Re: Plynové potěšení nebo trápení?
Děkuji Vám, to je všechno hezký, jsi člověk jako svatá prostoto, co trochu používat mozek, musí uznat, že diesel je v osobním autě nesmysl. Jenže jste to pochopili jako formu obhajoby, já se opravdu hájit nemusím ;-) .

Popíšu svou situaci. Mám auto s DPF (měl jsem..) během nějakých 70.000 km až 90.000 stále mi pomalinku stoupala spotřeba. Z původních 7,4 na 9,6 litrů nafty na 100km. Jezdil jsem po servisech, platil jak mourovatej. diagnostiky, čištění a regenerace DPF. Celkem mne tyhle "radosti" stály 25.000,-Kč, Pak bylo rozhodnuto, že se musí DPF vyměnit. Když mi sdělili cenu nového filtru, omdlel jsem. Pokud sečtu finance za naftu - zvýšená spotřeba, věčný pobyt v servisech, mohl jsem mít za ty prachy co jsem do nasypal bavoráka. Auto jede jak když bylo nové Co se ekologie týče, myslím, že filtrem zachycené částice byly krutě vykoupeny zvýšenou spotřebou nafty. DPF je cesta do slepý uličky. Když diesely jsou tak škodlivý, tak ať je přestanou vyrábět a jezdí se jen na benzin. Diesel s ucpaným výfukem je auto na houby.

S filtrem je diesel v pohodě. Mnoho lidí ho má kvůli spotřebě. Ale většina z nich nenajedl potřebný počet km, aby se nafta kvůli vyšším nákladům na údržbu vyplatil. Pak to konci odmontovanými filtrem. To je na sklepě. Takový člověk v podstatě zabije všechny ve svém okolí. V případě nejmodernějších osobních aut s filtrem jsou výfukové plyny neviditelné, však pronikají slabé černá kouř.

PS:- Moderní vznětový motor je totiž daleko složitější stroj než zážehové, jenže auto je poměrně složitý stroj, který vyžaduje i nějakou péči, i když to není veterán.

Překvapivě tím myslím rozdíly jak se jezdím s benzínem a s naftou, tedy výkon, optimální otáčky, kroutící moment, dynamičnost a podobně. Jízdní vlastnosti potvrdil jsou lepší v benzínovém autě i profesionálních jezdců než diesel, takže diesel je prostě fuj a do auta pod tři tuny nepatří.