TEST Škoda Superb 3.6 FSI 4x4 vs. VW Passat CC 3.6 FSI 4Motion - Střední třída dvakrát jinak
Kdyby tyto vrcholy modelových řad Superb a Passat CC byly vyvíjeny s informacemi z roku 2008, zřejmě by vůbec nevznikly. Cenové šoky, které nejdůležitějším světovým ekonomikám uštědřily letošní skoky v cenách ropy, zastavily prodej modelů s velkoobjemovými motory v USA a Evropě – ač zde tradice velkých objemů není tak dlouhá – na tom není o mnoho lépe.
V době, kdy je jisté, že se do Evropy žene legislativně podpořený hon na emise CO2, alias kombinovanou spotřebu pohonných hmot, oprášili motoráři Volkswagenu myšlenku kompaktních zážehových šestiválců z počátku 90. let. Velký motor 3,6 VR6 se objevil v Audi Q7, VW Touareg, ale taky jako napříč uložená jednotka v Passatu R36. Vrcholnou motorizací je od letošního roku taky v nové generaci Škody Superb a v novém Volkswagenu Passat CC. Jde současně o jediný šestiválec, který se do Volkswagenů a Škod střední třídy momentálně vejde.
Naše netradiční srovnání nechce poměřovat nepoměřitelné, ale má ukázat, v čem a jak hluboce se liší dva modely, jejichž základ i hnací ústrojí jsou téměř totožné.
Superb vs. Passat CC: Zvenku
Rozdíly v designu obou vozů jsou markantní. Zatímco design Škody vznikal zevnitř ven, design Volkswagenu přesně naopak – zvenku dovnitř. Limuzinoidní silueta Superbu s velkým objemem věnovaným cestujícím na zadních sedadlech, kontrastuje s Passatem CC, kratším o zanedbatelných 39 mm. Tvar jeho siluety je trojrozměrnější, vypouklé zadní sklo i střecha ale jsou důkazy o tom, že i tady šlo o místo pro cestující.
vw superb passat vyssistredni testy srovnavacitesty
Líbivější design Volkswagenu je urozenější z hlediska sportovní elegance, funkční diktát designérů Škody zase budí dojem auta postaveného o půl třídy výše. To ostatně platilo svého času i o první Fabii a druhé Octavii …
Úsměvné jsou v podání méně urozené Škody detaily, které mají Superbu získat respekt. Vrcholný model značky Škoda má 4 koncovky výfuků (při mezinárodní prezentaci jsou se dokonce dozvěděli, že šlo o nezbytnost), ale Passat CC se stejným a dokonce ještě výkonnějším šestiválcem vystačí se dvěma. Škoda hrdě nese na zádi nápis 4x4, ale Volkswagen vlastně ničím zvenku psaným nenapovídá, že jde o model se špičkovým motorem a pohonem všech kol.
Je to Superb, který má moderně hladké nárazníky bez otěrových lišt a decentněji integrovaná čidla moderního parkovacího systému, ale celkovou svěžestí designu ohromuje jednoznačně Passat CC s prémiovým nádechem.
Zepředu je u Volkswagenu vše podřízeno dojmu dominantní šířky a sportovně působící malé výšky. Passat CC je i fakticky o 45 mm nižší a o 38 mm širší, ale v reálu byste rozdíly snadno přestřelili i dvojnásobně. Výslednému dojmu šířky Volkswagenu pomáhá nízká a neuvěřitelně široká maska, kapota překrývající blatníky i štíhlejší kryty zpětných zrcátek…
Hodnocení exteriéru: Jedna – nula pro Volkswagen.
Superb vs. Passat CC: Zevnitř
Začínáme na předních sedadlech. Nastupování je o málo snazší do českého vozu, díky větší výšce. Volkswagenu pomáhají handicap vyrovnávat bezrámové dveře, které méně překážejí a snáze se s nimi manipuluje. Na místě řidiče se v Superbu cítíte trochu jako v lepší Octavii. Passat CC nabízí pocitově – lepší střední třídě - odpovídající šířku. Není to ale jen další klam? Tak trochu ano. Superb je sice uvnitř o málo užší než Passat CC, ale když to zkombinujete s výrazně větší vnitřní výškou Škody, poměry stran čelního skla se změní z nízkého obdélníku na skoro-čtverec a vy si nepřipadáte jako v autě, které má na délku více než 4,8 m.
vw superb passat vyssistredni testy srovnavacitesty Poloha za volantem je pro řidiče přirozeně lákavější v německém sedanu, výhled ven je ale logicky lepší u Škody. U automobilu této velikosti překvapuje přehnaně široká středová konzola, která bude některým řidičům v Superbu překážet. Tento problém v Passatu CC nepoznáte. Přístrojové štíty s podobným základem jsou překvapivě odlišné, ten ve Škodě má ciferníky s horší čitelností – stačilo by přitom ubrat pár dělicích čar na stupnicích. Ani Volkswagen se nevyvaroval ergonomickým prohřeškům: kartáčovaný hliník na přístrojové desce možná vypadá luxusně, ale za slunečného počasí se leskne a místy oslňuje řidiče.
Škoda se sice tváří jako komfortnější limuzína, ale ruční brzdu v ní musíte ovládat postaru – mechanicky. U Passatu je od roku 2005 standardem elektromechanická brzda a to platí i pro CC. S automatickou převodovkou navíc umí auto samočinně zabrzdit, takže při stání na křižovatkách není třeba se zařazeným režimem Drive držet brzdu.
vw superb passat vyssistredni testy srovnavacitesty Doménou Superbu je odjakživa místo na zadních sedadlech, a tak se souboj s klaustrofobicky střiženým interiérem elegantnější verze Passatu může zdát jako předem prohraný. Jenže suchá čísla tak jednoznačně nevypadají. Volkswagen je totiž vzadu ve výši loktů o 30 mm širší (!) a má dokonce i o 40 mm delší sedáky. To sice opticky ubírá místo na zadních sedadlech v podélném směru, ale sedák pak lépe podpírá nohy. Aby se nad zadními sedadly našlo dost místa i pro nadprůměrně rostlé pasažéry, bylo nutno usadit je níže než v Superbu a to zhoršuje nastupování i komfort sezení. Vzdálenosti hrany sedáku od podlahy v Superbu (360 mm) nemůže Passat CC konkurovat, stejně jako vzdušnosti interiéru na zadních sedadlech. Ta v Passatu CC jsou určena pouze dvěma lidem, ale mezi námi, třetí občan v luxusním Superbu si jízdu ani trochu neužije, má tvrdý sedák i opěradlo a minimální prostor pro nohy.
Kdyby Superb neměl Twindoor, byla by disciplína zavazadelníku vyrovnaná. Jenže on jej má, a tak ke špatně přístupnému objemu v sedanovitě otevřené zádi existuje dokonalá alternativa, když si přizvednete i sklo. Pak totiž třeba rodiny s dětmi mohou do Škody ukládat složený kočárek, zatímco do Passatu CC jej už otvorem neprostrčí.
S přihlédnutím k množství místa vzadu a možnostem, které nabízí záď Škody, jasně vítězí Superb. Je tedy vyrovnáno: Jedna - jedna.
Superb vs. Passat CC: Jízda
Kdo je tady ten sportovnější? A kdo ten luxusnější? Zdálo by se, že role jsou předem dané, ale není to tak! Jízdní vlastnosti i komfort Superbu jsou skloubeny dobře, jenže konvenční technika znamená kompromis.
Proti adaptivním tlumičům Passatu CC nemají ty běžném v Superbu šanci. Když chcete ve Volkswagenu velmi dobrou odezvu na vstupy z volantu, pedálu brzdy a pedálu plynu, stačí přepnout do sportovního režimu. Naopak pohodová jízda s účinným žehlením dálničních spár žádá jen jednoduché přepnutí do režimu Comfort. A to má prosím Passat CC osmnáctipalcová kola z lehkých slitin obutá do pneumatik šíře 235 mm jejichž profilové číslo 40 mnoho tlumicí hmoty neslibuje! Největším překvapením testu tedy je, že Passat CC dokáže být při jízdě nejen sportovnějším, ale taky komfortnějším autem.
vw superb passat vyssistredni testy srovnavacitesty
Jestliže se s obavami o spotřebu vyhýbáte objemům nad 2,0 l, můžeme vás uklidnit. Oba vozy dokáží jezdit běžně do 10 l/100 km, a to, jestli tolik budete do nádrží dolévat, závisí jen na vaší odolnosti vůči možnostem zrychlení, která tyto vozy nabízejí. Superb jsme dokázali přimět k nižším odběrům, což slibují i papírové hodnoty. Spotřeba ve 100 km/h 7,2 l/100 km je milým překvapením, stejně jako 8,6 l/100 km při reálné rychlosti 130 km/h. Nižší Volkswagen s lepší aerodynamikou, ale se širšími pneumatikami, jezdí za 7,5 l/100 km (reálná konstantní rychlost 100 km/h), resp. 9,2 l/100 km (reálná konstantní rychlost 130 km/h).
Ani jednomu autu nedělá problém dosáhnout v krátké době rychlost 100 km/h a až do 200 km/h je akcelerace celkem samozřejmá. Nad touto metou to jde už pomaleji. Ovladatelnost obou vozů je ve vysokých rychlostech špičková, Passat CC ale těží z klidu, který mu dodávají vyspělejší systémy. Vedle adaptivních tlumičů jsou to třeba i adaptivní tempomat a samočinné přiřizování, které i ve vysokých rychlostech pomáhá řidiči udržovat na dálnici jízdní pruh. Ani jeden z těchto systémů do Superbu nepořídíte ani za příplatek.
O skvělou jízdní stabilitu se v obou případech zasloužil pohon všech kol s nejnovější spojkou firmy Haldex. S přenosem pořádné porce výkonu nemá hnací ústrojí sebemenší problém, charakteristika zůstává dlouho neutrální. Přerozdělování točivého momentu mezi nápravy funguje bez zásahů řidiče naprosto přirozeně. Při rozjezdu tak například systém využívá dynamicky zatížená zadní kola, aniž by se čekalo na první prokluz těch předních.
vw superb passat vyssistredni testy srovnavacitesty
Autem pro řidiče je v tomto případě jednoznačně Volkswagen. A pro cestující vlastně taky. Jeho dynamické vlastnosti jsou o něco lepší než u Superbu, ale častěji než akceleraci stejně asi využijete výraznou změnu charakteru od pohodlí ke sportovní tuhosti s dobrou odezvou. Tedy: dva-jedna pro Volkswagen.
Superb vs. Passat CC: Jednodušší technika=nižší cena?
Základní cenovky obou vrcholných motorizací jsou podobné, ale zatímco Škoda dovybavila stupeň Elegance téměř na maximum svých technických možností, u Volkswagenu si můžete dopřát příplatkovou výbavu za další statisíce. Příjemné je zjištění, že adaptivní tlumiče patří ke standardu naší motorizace a za adaptivní tempomat dáte necelých 28 tisíc korun. Naopak příplatek za bi-xenonové světlomety a dokonce i mlhové světlomety vypadá v ceníku Passatu CC nepatřičně.
Superb vyjde s výbavou, kterou nabízí, o desítky tisíc levněji, ale desítky tisíc zřejmě nehrají v milionovém cenovém pásmu zásadní roli. Cena tedy nebude tím, co rozhodování mezi oběma vozy rozsoudí, což je další zajímavý poznatek tohoto dvojtestu.
Ceny a výbava [Kč] | Superb Elegance | Passat CC 4Motion |
Základní cena | 979.900,- | 996.400,- |
Čelní airbagy | S | S |
Boční airbagy | S | S |
Hlavové airbagy | S | S |
Kolenní airbag řidiče | S | - |
ABS | S | S |
Stabilizační systém | S | S |
Automaticky regulovaná klimatizace | S | S |
Autorádio s CD | S | S |
CD měnič | S | 7.400,- |
DVD navigační systém | 28.990,- | 46.700,- |
Metalický lak | 15.000,- | 12.800,- |
Centrální zamykání s d.o. | S | S |
Elektricky ovládaná okna vpředu | S | S |
Elektricky ovládaná okna vzadu | S | S |
Elektricky ovládaná zrcátka s vyhříváním | S | S |
Kola z lehkých slitin | 16" | 17" |
Mlhové světlomety | S | 3.800,- |
Vyhřívání předních sedadel | S | 6.800,- * |
Palubní počítač | S | S |
Parkovací senzory vpředu a vzadu | S | 12.500,- |
Bi-xenonové světlomety | S | 30.500,- |
Adaptivní tempomat | - | 27.600,- |
Adaptivní tlumiče | - | S |
Elektromechanická parkovací brzda s fcí Auto Hold | - | S |
Kontrola tlaku v pneu (nepřímo) | S | - |
Kontrola tlaku v pneu (přímé měření) | - | S |
Lane Assist - systém udržování v jízdním pruhu | - | 12.400,- |
Poznámky:* Sedadla s aktivní ventilací |
Závěr
Když stál nový Superb v samostatném testu, s klidným svědomím jsme jej označili za vydařené auto. S benzinovým šestiválcem mu neschází prestiž, síla ani komfort, podvozek velmi dobře tlumí nerovnosti, auto je stabilní i ve vysokých rychlostech, zpracování interiéru i vnitřní prostor odpovídají až na výjimky premiantům třídy. Jenže přímé srovnání s vyspělejší technikou podvozku Passatu CC ukazuje jak relativní jsou všechny vjemy, zaznamenané lidskými smysly.
Passat CC dokáže být sportovnějším i komfortnějším dopravním prostředkem. Jeho ovladatelnost je ještě lepší než u velmi dobrého Superbu. Kdo hledá auto pro řidiče, za kterým se na ulici budou ohlížet muži i ženy, musí prostě zvolit výrobek Volkswagenu.
vw superb passat vyssistredni testy srovnavacitesty
A kdo má koupit Superb? Jistě ten, kdo potřebuje občas autem převážet nejen kufry, ale také objemnější předměty, a nemusí jít zákonitě jen o nepravděpodobné fošny na opravu střechy. Vždyť do zavazadelníku se snadno vměstná nejen kočárek, ale třeba i pár rozložených kol, aniž byste museli použít střešní nosič. Silnou stránkou Superbu jsou rozměry zadní části interiéru i výška vpředu. Každý si ale musí rozmyslet, zda jsou takové parametry pro něj u vozidla této kategorie rozhodující. S tímto vědomím berte také výsledek hodnocení pod testem, ve kterém to u nás vyhrál praktičtější Superb.
Škoda Superb
První cena vozu | 599.900,-Kč (Superb, 1,4 TSI 92 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 844.900,-Kč (Superb, 3,6 FSI V6 191 kW, Comfort) |
Základní cena testovaného vozu | 979.900,-Kč (Superb, 3,6 FSI V6 191 kW, Elegance) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.139.400,-Kč (Superb, 3,6 FSI V6 191 kW, Elegance) |
Plusy
- Silný a kultivovaný benzinový šestiválec
- Výborná aerodynamika
- Obrovský prostor na zadních sedadlech u kolen
- Objemný a snadno přístupný kufr
- Praktický systém TwinDoor
Minusy
- Nedostatek prostoru v oblasti nohou u řidiče a spolujezdce
- Hlučný chod a dojezd bočních oken
- Subjektivně malá šířka interiéru
Volkswagen Passat CC
První cena vozu | 746.500,-Kč (Passat CC 1.8 TSI (118 kW)) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 996.400,-Kč (Passat CC 3.6 FSI 4Motion (220 kW)) |
Základní cena testovaného vozu | 996.400,-Kč (Passat CC 3.6 FSI 4Motion (220 kW)) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.243.100,-Kč (Passat CC 3.6 FSI 4Motion (220 kW)) |
Plusy
- Vyvážený jízdní projev, snadná ovladatelnost
- Adaptivní tlumiče zajišťují pohodlí i sportovní vlastnosti
- Výkonný a vzhledem k objemu i relativně úsporný motor
- Rychlá automatická převodovka s kultivovaným řazením
- Atraktivní design
- Přijatelné ceny technicky náročných prvků výbavy (ACC, asistence jízdy v jízdním pruhu)
Minusy
- Vyšší cena
- Méně místa vzadu
- Horší využitelnost zavazadelníku
- Nutnost platit za u Superbu standardní položky