Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Yeti 2.0 TDI 4x4 – Šplhoun tržní

Ondřej Šuch
Po mezistupni v podobě čtyřkolkových octavií vstoupila Škoda na trh kompaktních SUV. Úspěšně?

Koncept Yeti, který automobilka představila už v roce 2005, byl natolik svébytný, že jen málokdo prorokoval jeho dohledné zařazení do výroby. Politika vyhledávání děr na trhu u všech kategorií, které stavějí na praktičnosti a obestavěném prostoru, ale přiměla automobilku k reálnému pohledu. Škoda bude mít vlastní SUV.

Čtvero očí na krabici

Pokud Yetimu v očích veřejnosti může něco ubírat body, bude to pravděpodobně částečná vnější příbuznost s Roomsterem. Jde sice o naprosto rozdílné vozy, ale i nás překvapilo, kolikrát jsme se během týdenního testu s tímto názorem setkali.

I když stojí Yeti na podvozku Octavie, musíte to pozorovateli říct. Rozmáchlý rozchod, krátké převisy a nadprůměrná výška připomínají opravdu spíše crossovery, ne-li přímo hranatější SUV. Svébytnost – to je totiž druhé jméno yetiho. Větší a hranatější než na fotografiích, navíc s jasně červeným lakem je středem pozornosti a to nejen díky své nadprůměrné výšce.

suv skoda yeti testy suv skoda yeti testy Kruhové mlhovky, zařezávající se do světlometů, jsou nejtypičtějším poznávacím znamením, v kombinaci s chromovanou maskou jde podle našeho názoru o vyvážený celek. Z vnějšího pohledu je zajímavá nízká linie bočních oken, jde ale jen o dojem, přikrášlený fóliemi – zevnitř se prosklení jako poddimenzované nezdá.

Podíl hran je největší v celé modelové řadě: střecha s masivními podélnými ližinami je základem, linie oken a podlahy pak dojem robustnosti (chcete-li, krabicovitosti) dotvářejí. Pomyslný souboj s nejčastěji zmiňovaným konkurentem VW Tiguan začíná právě tady. Rovné linie pokračují i na zádi, tvar výklopného víka, okna i svítilen už hranatější být ani nemůže.

A když už jsme u tiguanu: Jediným znakem, podobným u obou vozů, je tvar výkrojů pro kola. Ta v testovaném voze měla i přes průměr 17“ problém onen obrovský prostor nějak zaplnit, z hlediska jízdních vlastností jde ale určitě o lepší volbu.

Octavia na šířku, Roomster na výšku

Po otevření předních dveří (se zmírněnou ostrostí rohu u B-sloupku) uvítá posádku interiér, jehož prvky bude znát z nejnovějších provedení řady Octavia. Největší rozdíl je pochopitelně ve výšce, nad hlavou najdou dost místa i dlouháni a díky vyšší podlaze a sedadlům je znatelně pohodlnější i nastupování.

Dojem z vnitřní šířky je subjektivně také příznivý, na poměrně vzdušný interiér ale může někomu vadit relativně úzký prostor pro nohy, způsobený mimo jiné širokým středovým tunelem. Přední sedadla jsou spíše komfortní, náznak bočního vedení je při schopnostech podvozku trochu malý, při běžné jízdě ale dostačující.

suv skoda yeti testy suv skoda yeti testy
 

Přístrojová deska je jasně čitelná, její výraznější sklon vzhůru vyžaduje citlivou práci s výškovým nastavením sedačky. Oproti Roomsteru je navíc dostatečně vysoké i čelní sklo, takže řidič konfekčního vzrůstu nebude muset na semafory hledět s hlavou vykroucenou kamsi pod vnitřním zrcátkem. Přímo famfáry zasluhuje drobnost, které jsme se od škodovky nedočkali už hezky dlouho: z místa řidiče lze vidět nejen kapotu, ale i odhadnout, kde auto začíná a končí!

Zadní sedadla jsou posazena o 20 mm výše a podobně jako v Roomsteru disponují systémem sklápění a posouvání. Prostřední sedadlo je kvůli malé šířce dost nepohodlné, tady ale zásadní výhrady končí. Všechna sedadla lze podélně posouvat, sklápět a kupodivu jednoduše i vyjmout z vozu. Pokud vyjmete pouze prostřední sedadlo, lze obě krajní posunout o 80mm směrem ke středu a ve čtyřmístné konfiguraci tak cestující získají více prostoru. Zatímco na výšku si ani zadní cestující stěžovat nebudou, podélného prostoru je relativně málo – rozvor 2578 se ošálit nedá. Zadní boční okna nelze úplně stáhnout, relativně těžké dveře také vyžadují razantnější dovírání.

Rozměrné páté dveře s hranatým oknem odkrývají přístup k pravidelnému zavazadlovému prostoru, který sice boduje podlahou na úrovni vstupní hrany (ta je ve výšce 720 mm), ztrácí ale objemem pouhých 405 litrů. Pod podlahou totiž není obvyklý meziprostor či dvojité dno, ale rovnou náhradní kolo. Sklopená zadní opěradla zavazadelník podstatně zvětší, vzniklý schod je vysoký cca 40 mm. Po vyjmutí zadních sedadel se pak Yeti se 1760 litry volného prostoru stává pomalu stěhovacím vozem.

Rozjezd pro hvězdu

Testovaný vůz poháněl vznětový dvoulitr s maximálním výkonem 103 kW, který v rámci koncernu plní úlohu univerzálního vojáka. Yeti jej nabízí pouze v kombinaci s pohonem 4x4 a nutno říci, že i přes solidní papírové hodnoty výkonu jde stále především o úspornou jednotku. V nejpoužívanějším pásmu 2000-3000 min-1 bude řidič spokojen, dramatické výkony ale od agregátu čekat nelze a to ani s vyloženě těžkou nohou na plynu. Hlučnost při studených startech i běžné jízdě je průměrná, spotřeba naopak potěšitelná – za celou dobu testu jsme dosáhli 6,5 l/100 km, přičemž platí, že jízda ve městě znamená o litr více, mimo město pak o litr méně. Na šestý rychlostní stupeň točí motor při rychlosti 130 km/h přesně 2500 min-1.

suv skoda yeti testy suv skoda yeti testy
 

Pokud je Yeti pro něco vyloženě vhodný, jsou to bezesporu rozjezdy a zatáčky. Spojka Haldex 4. generace totiž nečeká s připojením zadní nápravy až na samotný prokluz, takže pohon všech kol si posádka užije, byť nevědomky, docela často. Laicky řečeno – na jakémkoli povrchu se lze rozjet bez prokluzů a to BEZ zásahu protiprokluzové elektroniky. Odpich z křižovatky pod plným plynem a se všemi koly v záběru je efekt, na který si mnoho aut za 600.000,- Kč nesáhne.

Tužší charakter odpružení v kombinaci se zmíněnými 17“ koly sice dá posádce pocítit i nějaký ten výmol, naladění podvozku v kombinaci s vyspělým systémem pohonu ale dovoluje s kompaktním SUV takovou míru agility, kterou bychom čekali od sportovně střižených hatchbacků. Na výjezdu ze zatáček je přenos výkonu k zadní nápravě téměř hmatatelný, auto se naklání jen tak, aby to posádku nevyděsilo a ve všech jízdních režimech vůz drží stopu velmi statečně.

suv skoda yeti testy suv skoda yeti testy I bez možnosti přímého porovnání navíc máme za to, že Yeti zatáčí ochotněji než Octavia, překvapivě dobře je vyřešená i aerodynamika: V rychlostech okolo dálničního limitu i výrazně nad ním v kabině není slyšet nic rušivého a citlivost na boční vítr není také nijak výjimečná. Dobrý dojem dovršují účinné a především dobře dávkovatelné brzdy.

Mimo silnici kupodivu bez obav

Výčet všeho, co Yeti provází na cesty mimo zpevněný povrch, lze rozdělit na dvě kategorie. Ke kladům patří nepochybně krátké převisy, vyspělá mezinápravová spojka Haldex a elektronický asistent pro kontrolované sjíždění svahů. Kladem je také hladké “břicho“ vozu, ze kterého nic nevyčnívá a které má šanci bez úhony přežít i nějaké to uvíznutí.

Nejvýraznějším handicapem je naopak malá světlá výška – 180 mm je stejných jako u Octavie Scout a dorovnání na 200 mm jako u Tiguanu by vozu určitě prospělo. Limitujícím faktorem jsou určitě pneumatiky a také životnost spojky, která by výraznější namáhání s pomalými rozjezdy určitě nesla nelibě.

V praxi je ale podstatně veseleji – i když každá chvála zní jako reklamní žvást, musíme dnes už podruhé vyseknout poklonu především Haldexu. Ten totiž protočení kol předchází skutečně aktivně a sílu mezi přední a zadní nápravou a jednotlivými zadními koly podle potřeby přelévá s rychlostí, kterou v bahně či sněhu jen oceňujeme. Na to, že jsme se po terénním polygonu pohybovali v kompaktním SUV se silničními pneumatikami a zanedbatelným křížením náprav, pomáhá právě tento systém dostat z vozu maximum. Řízení i mimo zpevněné cesty se tak stává podstatně snadnějším. Ambice vozu podporuje i solidní ochrana podvozku, odlétávající štěrk posádku moc netrápí. Vyzkoušeli jsme také funkce, které Škoda nabízí vůbec poprvé: off-road režim stabilizačního systému umožňuje kolům větší prokluzy a při sjíždění svahů udržuje sám nízkou rychlost bez zásahu brzd.

Oprávněně sebevědomé kompaktní SUV s velmi ambiciózní, možná až příliš prestižní cenou – tak vidíme Škoda Yeti po týdenním seznámení v českém provozu. K nadprůměru patří určitě v designu, jízdních vlastnostech na silnici i mimo ni, průměrný je pak motor a využití obestavěného prostoru. Na prodejní výsledky jsme zvědavi více než kdy předtím…

Za možnost testování Škody Yeti v náročných podmínkách děkujeme Hummer centru Praha.

suv skoda yeti testy suv skoda yeti testy
 

Plusy:

  • Originální vzhled
  • Vnitřní prostornost
  • Výhled z vozu
  • Stabilita a ovladatelnost
  • Pohon všech kol
  • Schopnosti v terénu
  • Úsporný motor

Mínusy:

  • Vysoká podlaha zavazadelníku
  • Ceny vyšších výbav
První cena vozu 359.800,- (1.2 TSI/77kW, Yeti)
První cena vozu s testovanou motorizací 619.800,- (2.0 TDI CR DPF 4x4/103 kW, Ambition)
Základní cena testovaného vozu 649.800,- (2.0 TDI CR DPF 4x4/103 kW, Experience)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 770.200,- (2.0 TDI CR DPF 4x4/103 kW, Experience)
Ondřej Šuch
Škoda Yeti 2.0 TDI 4x4
Cena základní sestavy 649 800 Kč
Výbava základní sestavy Boční ukazatele směru integrované do vnějších zpětných zrcátek, chromované vnitřní kličky dveří, interiér "DUNE" (sedadla-látka), dekor "Cosmic"Kola z lehké slitiny 17" "DOLOMITE" - 4 ks, rozměry 225/50/R17, lakovaná střešní lišta, ochranné boční lišty dveří, prahové lišty, přední mlhové světlomety s Corner funkcí, střešní nosič, černě lakovaný, vnější zpětná zrcátka a vnější kliky lakované v barvě vozu s osvětlením nástupního prostoru (Boarding Spots), 3 hlavové opěrky vzadu, výškově stavitelné, 3 tříbodové bezpečnostní pásy vzadu, 3. brzdové svět, airbagy řidiče, spolujezdce, hlavové, boční vpředu a kolenní řidiče, bezpečnostní světla na výplních předních dveří, Day-light, deaktivace airbagu spolujezdce, ESP včetně ABS+EBV+MSR+ASR+EDS+HBA+DSR+ESBS, imobilizér, kontrola tlaku v pneumatikách, kotoučové brzdy zadní, light check - kontrola funkčnosti vnějšího osvětlení, nastavitelný sklon světlometů z místa řidiče, nouzový brzdový signál, přední opěrky hlavy WOK, příprava pro uchycení 2 dětských sedaček s bezpečnostním systémem ISOFIX na zadních sedadlech, signalizace nezapnutého bezpečnostního pásu řidiče a spolujezdce, tříbodové výškově nastavitelné přední bezp. pásy s přitahovači, výstražný trojúhelník v zavazadlovém prostoru, 2 čtecí lampičky vpředu (pro řidiče a spolujezdce), 4 sklopna stropní madla, zadní s věšáčky, čtecí světla vzadu (u stropních madel), držák nápojů vpředu, držák na tužku, držák 1 l lahví ve schránkách předních dveří a držák na parkovací lístky, dvoutónová houkačka, el. přídavné topení pro dieselové motory, funkce Off Road, háčky na šaty na B-sloupcích, make-up zrcátka ve slunečních clonách, Maxi DOT, nekuřácký paket, obložení v kufru, odkládací deska za zadními sedadly, odkládací schránka v horní části přístrojové desky uprostřed (uzavíratelná) a v přístrojové desce u spolujezdce (osvětlená, klimatizovaná), odkládací schránka Jumbo Box s nastavitelnou loketní opěrou mezi předními sedadly, odkládací schránky za zadními podběhy, osvětlení zavazadlového prostoru (1 lampička), otevírání víčka palivové nádrže Push-Push s elektromagnetickým odjištěním, pružná odkládací schránka v kufru, přední stěrače Aero (s cyklovačem a volbou frekvence), pylový filtr, sada na opravu pneumatik, servořízení (elektromechanický posilovač řízení), schránka na brýle a výklopná odkládací schránka pod sedadlem spolujezdce, síťový program v zavazadlovém prostoru, ukazatel vnější teploty, upevňovací koncept v zavazadlovém prostoru s posuvnými háčky, upínací oka v zavazadlovém prostoru, varioflex (koncept zadních sedaček), volant čtyřramenný multifunkční pro rádio, vnítřní osvětlení s kontakty na všech dveřích, vyhřívané zadní sklo, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce s bederními opěrami, zadní stěrač s ostřikovačem, zásuvka 12 V na střední konzoli a v zavazadlovém prostoru, zvuková signalizace nevypnutých světel, 8 reproduktorů, audiozdířka v loketní opěre "JUMBO BOX", centrální zamykání s dálkovým ovládáním (2 sklopné klíčky),"CLIMATRONIC" - dvouzónová klimatizace s elektronickou regulací včetně pachového filtru s automatickou cirkulací, el. ovládání oken vpředu a vzadu s dětskou pojistkou, el. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, malý kožený paket (4-ramenný multifunkční kožený volant pro rádio), rádio SWING 2 DIN s CD, MP3, signalizace vzdálenosti při parkování vzadu, sklopný stolek na zadní středové opěře, tónovaná skla, tempomat, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým stmíváním a dešťový senzor, vyhřívání předních sedadel Kč
Cena testované sestavy 770 200 Kč
Výbava testované sestavy Boční airbagy vzadu (7.000,- Kč), navigace Columbus (47.500,- Kč), elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí (17.900,- Kč), parkovací čidla vpředu (8.000,- Kč), bi-xenonové světlomety (26.500,- Kč), asistent rozjezdu do kopce (2.000,- Kč), metalický lak (11.500,- Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.6 / 5.2 / 6.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 510 / 1760
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1545 / 545
Rozměr pneu: 225/50 R17
Škoda Yeti 2.0 TDI 4x4
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4223
b) šířka (mm): 1793
c) výška (mm): 1691
d) rozvor (mm): 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1541
f) rozchod vzadu (mm): 1537
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 470 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1020
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano