Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen Passat Variant 2,0 TDI 4Motion – Rodinný manažer

Aleš Jungmann
Diskuze (167)
K redakčnímu testu dorazil sen českého chalupáře: sněhobílý Passat Variant s pohonem všech čtyř kol.

Samozřejmě, nejen český chalupář, ale i český manažer či otec od rodiny vídá Passat Variant ve svých snech. A není se co divit, vždyť tohle auto je dlouholetým etalonem mainstreamové střední třídy. Má spoustu konkurentů, ale už mnoho let jim nedává nic zadarmo a drží se vždy mezi těmi nejlepšími. Patří mezi ně stále?

Naftový dvoulitr: nesmrtelná klasika

Pod kapotou bílého kombi pracuje nejoblíbenější agregát 2,0 TDI BMT o výkonu 103 kW. Je jasnou hvězdou výrobního programu; v celkem 90% podílu vznětových motorizací mezi všemi prodanými Passaty bychom šestnáctistovek našli jen pár.

A zákazníci neudělají špatně. Motor je velmi dobře utlumen, byť na volnoběh stále umí zadunět. V námi testované verzi nabízí solidních 103 kW a 320 Nm, rovnoměrný zátah a ve verzi s pohonem předních kol i příjemnou spotřebu. Co se změnilo zástavbou 4Motionu?

Tak za prvé, řidič získá jistotu vyškrábání se na většinu myslitelných kopců a stoupání na našich silnicích i mimo ně. Ať už jde o lehce zasněženou polní cestu, strmý výjezd z garáže nebo příjezd k horské chatě, díky spojce Haldex se nemusíte stresovat. Haldex také pomáhá při normální jízdě, kdy na zadní nápravu (za určitých podmínek) přesměrovává sílu, která by jinak putovala pouze k předním kolům. Na výjezdu ze zatáček nebo při sportovnější jízdě další bodík k dobru.

Má to však i svou stinnou stránku. Nechme stranou vyšší pořizovací náklady (a výhledově třeba i náklady na servis), které činí 45.500,- Kč. I když nejde o permanentní pohon všech kol v pravém slova smyslu, jako u Subaru či systému Audi Quattro s Torsenem, stále je v mechanismu tření a spojka stále přenáší několik procent výkonu k zadním kolům. Také mají čtyřkolky s Haldexem kvůli ne tak čistému uspořádání podlahy o něco větší aerodynamický odpor. Haldex o hmotnosti 85 kilogramů samozřejmě vozíte stále s sebou, takže už asi tušíte, kam mířím: spotřeba musí nahoru.

vw passat testy strednitrida vw passat testy strednitrida  

V tabulce vidíte, jakou spotřebu jsme naměřili u obou verzí Passatu Variant; s Haldexem i bez něj. Při nižších rychlostech je rozdíl zanedbatelný, ale dlouhé dálniční výlety budou pro majitele čtyřkolky nákladnější: zhruba litrový rozdíl ve spotřebě se při předpokládaném velkém nájezdu dieselového kombi střední třídy musí brát v potaz. Otáčky motoru jsme naměřili shodné, při 100 km/ je to 1.800 min-1, ve 130 km/h pak 2.400 min-1.

Spotřeba paliva Variant 2,0 TDI BMT Variant 2,0 TDI BMT 4Motion
Rychlost 100 km/h [l/100 km] 4 4,3
Rychlost 130 km/h [l/100 km] 6 7,1

Interiér na jedna mínus

Než se ponoříme do útrob zavazadelníku, začněme interiérem. Po nasednutí zamrzí tvrdé plasty v oblasti kolen, to je však spolu s přemístěním tlačítka nouzových blikačů (a jeho nahrazení analogovými hodinami) dolů na palubní desku asi jedinou výraznější výtkou.

Tříramenný volant se dobře drží, není tak měkký jako u některých dalších konkurentů, což ale může být pro někoho plus. Tlačítka na něm mají precizní zdvih, výborné zpracování a co se týče uživatelské přívětivosti, hodnotíme je velmi vysoko. Jsou však poměrně hodně náchylná k nechtěnému stisknutí v případě rychlejšího ručkování po volantu.

Přístrojový panel nabízí klasické, velmi dobře čitelné přístroje a nešetří se zde stříbrnými obroučkami, což zvyšuje pocit luxusu. Ovládání klimatizace a barevného displeje velkými a dobře separovanými tlačítky je bez připomínek. Chválíme velký, výborně přístupný a vyčalouněný prostor ve výplních předních dveří, kam může řidič pohodlně umístit na stojáka i dvoulitrovou láhev. Na automatickou ruční brzdu jsme si nakonec zvykli, pokud jste naučení poutat se až s rozjezdem, máme pro vás špatnou zprávu – brzda je zpražena se zámkem pásu a automaticky se neuvolní.

vw passat testy strednitrida vw passat testy strednitrida  

Startování probíhá zatlačením klíčku do palubní desky, startovací tlačítko či bezklíčový vstup byste zde hledali marně. Na nerovnostech si cosi v palubní desce před spolujezdcem občas zaskřípalo, po zkušenostech s jinými Passaty to však můžeme označit za neduh daného kusu.

Celkové hodnocení interiéru vyznívá jednoznačně kladně. Někdo může Passatu zazlívat jistou přehnanou serióznost a unifikaci, někdo zase to, že s novou generací (což je v podstatě větší facelift) se interiér změnil jen pomálu. Na druhou stranu, proč měnit něco co evidentně funguje? Proč se snažit překopávat výbornou ergonomii?

Zavazadelník na jedničku

Zhruba 50 procent vozů z rodiny Passat bylo v roce 2011 prodáno ve verzi Variant. Zbylé dvě čtvrtiny si mezi sebe rovným dílem rozdělil sedan a Passat CC. Kombi se tedy zákazníkům líbí, navíc objem zavazadelníku 603 litrů je více než zajímavý.

Avšak pozor. Udávaných 603 litrů je hodnota i s místem pro rezervu pod podlážkou, bez ní se dostáváme na reálných 513 litrů. I tak jde o opravdu veliký prostor pro vaše zavazadla, navíc nádherně pravidelný. A má to ještě jeden klad – rezerva je plnohodnotná.

Předchozí odstavec vyjádřeme řečí čísel. V nejužším místě kufru jsme naměřili rovný jeden metr, délka u dna je v klasickém uspořádání 112 centimetrů. Mezi podlahou a roletkou je solidních 50 centimetrů. Nakládací hrana ve výši 62 cm dovoluje bez problémů naložit i těžší předměty (směrem dovnitř následuje menší schůdek), spodní hrana zvednutého víka ve výšce 193 cm pak nebude drtivé většině populace bránit v nerušeném průchodu pod otevřenými pátými dveřmi.

vw passat testy strednitrida vw passat testy strednitrida  

Jízda

Variant na šestnáctipalcových kolech určitě nehodlá být hvězdou zatáček, avšak překvapila nás jeho stabilita a čitelnost na limitu. Ten logicky přichází dříve než na větších discích, avšak citlivě nastavené ESP vám svižnější cestu domů z práce neznechutí.

Co se týče komfortu, pamatovali jsme si Passat Variant jako pohodlnější auto. Rázy do zad se nekonají, ale drobné nerovnosti vůz nepřekonával zdaleka tak plavně, jako před časem předokolka na totožných pneumatikách. Nebo že by za to mohly rozbité zimní silnice? Každopádně je zde ještě co pro příští generaci zlepšovat, byť v porovnání s konkurenty může být Passat poměrně klidný.

I u řazení je prostor, kam dál vyvíjet. Z čistě mechanického hlediska nemáme co vytknout, jednotlivé rychlostní stupně zapadají bez protestování a okamžitě, dráhy jsou přiměřené a řadička se výborně drží. Jenže řidič přející si větší vtažení do děje právem požaduje silnější mechanickou vazbu, alespoň nějaký náznak radosti ze života. Znovu musíme opakovat: řadit vás moc bavit nebude, i když po funkční stránce lepší šestistupňový manuál v mainstreamu nenajdete. Hodně podobně je na tom řízení: přesné ale příliš lehké; ani z točení volantem se vám endorfiny určitě nevyplaví.

vw passat testy strednitrida vw passat testy strednitrida  

Závěr

Passat nenasadil v poslední generaci zrovna zběsilé tempo a je to vidět. Konkurence se dotahuje, už zanedlouho mu v redakčním srovnávacím testu kombíků bude zle na paty šlapat Toyota Avensis. Jak to dopadne si zatím nechám pro sebe, ale vnímavý čtenář jistě odtuší, že boj to bude velmi nekompromisní.

Volkswagen Passat Variant s pohonem všech kol je jako celek vyvážené auto bez výrazných slabin, což je ostatně asi ta nejdůležitější věta, kterou vám tento test mohl sdělit.

První cena vozu 602.300,- Kč (1,4 TSI (90 kW), Trendline)
První cena vozu s testovanou motorizací 682.900,- Kč ((2,0 TDI (103 kW), Comfortline)
Základní cena testovaného vozu 728.400,- Kč (2,0 TDI 4M (103 kW), Comfortline)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 799.400,- Kč (2,0 TDI 4M (103 kW), Comfortline)

Plusy

  • Prostor pro cestující i zavazadla
  • Jízdní vlastnosti
  • Nízký aerodynamický hluk a hluk od kol
  • Pravidelný zavazadelník

Minusy

  • Přesné, ale gumové řazení
  • Tvrdé plasty na spodní části palubní desky
  • Méně komunikativní řízení
  • Nelogický přesun tlačítka varovných světel
Aleš Jungmann
Diskuze (167)
Volkswagen Passat Variant 2,0 TDI 4Motion
Cena základní sestavy 728 400 Kč
Výbava základní sestavy Čelní airbagy řidiče a spolujezdce, možnost deaktivace u spolujezdce, boční airbagy vpředu, hlavové airbagy vpředu a vzadu, 5 tříbodových bezpečnostních pásů, vpředu s výškovým nastavením, předepínači a výstrahou při nezapnutí, elektronický stabilizační program ESP s komforním brzdovým asistentem, ABS, EDS a ASR, automatické spuštění výstražných světel při plném nouzovém brzdění, dvě aktivní opěrky hlavy vpředu, 3 opěrky vzadu, „Isofix“, příprava pro připevnění 2 dětských sedaček na vnějších sedadlech vzadu, výstražný trojúhelník ve víku zavazadlového prostoru, kontrolka signalizující nezavřené dveře a víko zavazadlového prostoru, automatická klimatizace „Climatic“, rádio „RCD 310“ s CD a MP3 přehrávačem, 4x 20 W, 8 reproduktorů, anténa v zadním okně, elektricky ovládaná okna vpředu a vzadu, vnější zpětná zrcátka el. nastavitelná a vyhřívaná, zrcátko u řidiče asférické, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, dálkově ovládané odjištění víka zavazadlového prostoru a víčka nádrže, kotoučové brzdy vpředu a vzadu, elektromechanická parkovací brzda, komfortní startování „Press & Drive“, posilovač řízení s proměnlivým účinkem, elektronický imobilizér, 12V zásuvka vzadu a v zavazadlovém prostoru, přídavné elektrické vzduchové topení, ukazatel vnější teploty s varováním při nebezpečí tvorby náledí, litá kola 16“, plnohodnotné rezervní kolo z lehké slitiny, halogenové světlomety, směrová světla ve vnějších zpětných zrcátkách, komfortní sedadlo řidiče a spolujezdce, sedadlo řidiče nastavitelné s opěrkou bederní páteře, 3ramenný kožený volant výškově a podélně nastavitelný, středová loketní opěrka vpředu s odkládacím prostorem a držákem nápojů, zadní opěradla sklopná, středová loketní opěrka, středová loketní opěrka vzadu s odkládacím prostorem a 2 výsuvnými držáky nápojů, make-up zrcátka ve slunečních clonách, vnitřní osvětlení vpředu a vzadu se zpožďovačem a regulací jasu, dvě čtecí lampičky vpředu, dvě čtecí lampičky vzadu, textilní koberečky aj. Kč
Cena testované sestavy 799 400 Kč
Výbava testované sestavy Climatronic (+10.900,-), tempomat (+5.200,-), multifunkční volant (+5.000,-), vyhřívané sedačky (+7.200,-), mlhovky (+4.400,-), přední a zadní senzory (+13.300,-), atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 207
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.6 / 4.6 / 5.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 603 / 1731
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1656 / 614
Rozměr pneu: 215/55 R16
Volkswagen Passat Variant 2,0 TDI 4Motion
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4771
b) šířka (mm): 1820
c) výška (mm): 1516
d) rozvor (mm): 2712
e) rozchod vpředu (mm): 1553
f) rozchod vzadu (mm): 1554
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 760 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 730 / 1030
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1510
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Ada je zase tady
15. 4. 2012 11:13
Re: nejlepší ve třídě
Najezdil jsem s Passatem 4motion (verze B5.5, 1.9 TDI 96kW) 250 tis km a novy Passat Alltrack bych si dokonce i koupil, pokud by ovsem nemel tyhle nedostatky:

- obludny analogovy budik na palubce, ktery pusobi jako pest na oko
- chybejici rucni brzda. Chci mit moznost rucni brazdu ovladat a ne ji pouze zatahnout a uvolnit
- v radiu chybi dlouhe vlny coz je pro ridice, ktery se casto pohybuje v zahranici, neprijemne
- Passat se v CZ a SK hodne krade, vykrada a okrada (za dobu, kdy jsem jej pouzival mi ukradli radio s menicem CD, zrcatka, sterace, blinkry, naraznik...

Nejvetsim kladem meho starsiho vozu byla prakticka bezporuchovost, jizdni komfort, pohodlna sedadla, prostor, antikorozni ochrana a samozrejme vyspely pohon 4x4 s mezinapravovym diferencialem Torsen a viceprvkovou zadni napravou. Za dobu jeho pouzivani jsem ve 170 tis km nechal menit ramena na predni naprave (pasuji tam ze Superbu I.), ve 200 tis km jsem nechal zrepasovat turbo, a ve 210 tis km se menila viskozni spojka u ventilatoru chlazeni. Jinak jen spotrebni material, zarovky, brzdove kotouce a desticky.
Avatar - Belo13
7. 2. 2012 11:10
Re: Pár dojmů
Kde si to auto testoval nedavno? V okoli Karl-Marx-Stadt-u? >:D
Avatar - m.z.
5. 2. 2012 12:51
Re: APOŠTOL 4x4
Já nechci nikomu vyvracet pocit zábavnosti u jiných značek, ale předpokládám, že většina z těch 3000km, je po dálnici a já teda nevím, v jakém autě může být na dálnici zábava? ;-)
Tam požaduju v autě ticho, pohodlí, dobrou muziku a dostatečně dlouhý poslední převod, ať motor nevyje v otáčkách a nežere.
Pokud Tvoje cesty vedou přes do Ruska, nebo jiných východních zemí, tak to je samozřejmě jiná situace.
5. 2. 2012 08:34
Re: nejlepší ve třídě
2010 - to už máš nový CR motor. Většinu problémů způsoboval tragický 2.0 TDI PD, není náhodou, že byl v autech, která hrdě okupují chvost přehledů dlouhodobých testů.
Srovnání Passata o Oktávky není zamozřejmě zcela korektní, byť u nás má Octavia pověst überauta, se kterým se nemůže nic rovnat. Měl jsem možnost porovnat obě auta na mé "oblíbené" 1500 km trase a opravdu je to podstatný rozdíl hlavně v komfortu (o který jde na těchto trasách až v první řadě). Člověk to pozná hlavně ve chvíli, když v cíli vyleze ven.
Ale stejně bych si chtěl někdy vyzkoušet takovou C6...
5. 2. 2012 08:24
Re: Pár dojmů
Co si budeme povídat, každý je trochu jiný a jinak rostlý. Sedadla, které vyhovují mě, nebudou "sedět" jinému. Mně opravdu vyhovují, mám rád, když mi opěradlo drží záda. Proto tak rád jezdím i Focusem (i když s ním nejen proto).
Ruční brzda - taky s ní nemám problém, ale tak nějak nevidím žádné výhody proti klasické "ručce". Navíc opravdu zamrznout může a je to pak konečná.
Spotřeba - může být dáno stářím našeho motoru, který už pamatuje lepší kilometry. Jezdím samozřejmě taky pokud možno na tempomat.