Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volvo XC 90 D5 – Světoběžník

Ondřej Láník
Vždy když potkám na cestách velký tahač Volvo s prostornou budkou a nápisem Globetrotter, říkám si, jaké to asi je cestovat po Evropě a spoléhat přitom na zázemí, které posádkám poskytuje stroj s romantickým označením Světoběžník.

Jestliže mají trucky Volvo alespoň něco z komfortu a trakčních schopností testované XC 90 D5, musí to být nejen práce, ale sem tam i příjemná zábava…

Volvo XC 90 není na trhu žádným nováčkem a v době testu se na český trh dostala dokonce i inovovaná verze pro rok 2007. Námi testovaný exemplář nesl ještě visačku modelového roku 2006, takže v naší galerii několik málo viditelných rozdílů vůbec nenajdete. Předmětem našeho zájmu je tentokrát přeplňovaný vznětový pětiválec common-rail vlastní konstrukce Volvo, který před několika lety vystřídal dlouhá léta přebírané turbodieselové motory z produkce konkurenčních automobilek. Aktuální a pro modelovou řadu XC 90 také jediné provedení o výkonu 136 kW je důstojným představitelem motorů rozvíjejících vynález Rudolfa Diesela. Turbodiesel Volvo je vedle této výkonové varianty dodáván do modelových řad S 60, V70 také ve verzích s 93 kW a 120 kW. Tu poslední jmenovanou jsme před třemi lety vyzkoušeli při prvním testu XC 90 s označením D5. Minulé léto jsme velké severské SUV testovali s novým zážehovým osmiválcem Yamaha o výkonu 232 kW.

D5 to není jen dálnice…

suv volvo testy suv volvo testy …ale také kód, přidělený vrcholné vznětové motorizaci značky Volvo. Netradiční pětiválcová konstrukce má být kompromisem mezi kultivovaností šestiválce a zástavbovými možnostmi, které nabízí čtyřválec. Konkurenční SUV obvykle běžně nabízejí šest válců, o některých vznětových osmiválcích ani nemluvě, takže jsme byli zvědaví, zda se tento psychologický handicap někde projeví. Subjektivní dojem z projevu motoru krátce po studeném startu je velmi dobrý. Hluk ani vibrace nejsou příliš patrné, přenos třesů do volantu nebo řadící páky se nekoná. Motor se ozývá odkudsi z útrob zaoceánské jachty, kterou se právě snažíte osedlat.

suv volvo testy suv volvo testy Dvacetiventilový pětiválec se ochotně sbírá k podávání jízdních výkonů již od nízkých otáček, přičemž nástup síly je plynulý a kolem 1800 ot./min již dostatečný k tomu, aby bylo možné s vozem překonávat i velká stoupání při běžných cestovních rychlostech, ale přitom s minimální spotřebou paliva. Tomu je přizpůsobena volba převodů šestistupňové rychlostní skříně, takže stokilometrovou rychlost lze provozovat na třetí (s 4100 ot./min), čtvrtý (2900 ot./min), pátý (2250 ot./min) i šestý převodový stupeň (1850 ot./min), předpisové dálniční stotřicítce odpovídá příznivých asi 2400 ot./min, pokud máte zařazen nejvyšší stupeň. Největší točivý moment motoru 400 Nm se nachází v úzkém rozmezí 2000 až 2750 ot./min, ale jak jsme již uvedli, průběh točivého momentu je plynulý bez výrazného propadu v nejvyšších otáčkách. Motor lze používat i v oblasti sahající k pěti tisícům ot./min.

Dnes již trochu netypickým projevem turbodieselu je výrazně slyšitelný zvuk roztáčejícího se turbodmychadla, který zřejmě nezastaví (vzhledem k vyšším frekvencím) ani mohutné vrstvy tlumícího materiálu, obklopující napříč uložený agregát.

Dynamika jízdy

…je ve srovnání s dříve testovanou 120 kW verzí podstatně lepší a pro běžnou jízdu naprosto dostačující, ale v přímém srovnání s německými megadiesely Audi (3.0 TDI 171 kW), BMW (3.0d 160 kW) nebo Mercedes-Benz (ML 320 CDI 165 kW, ML 420 CDI dokonce 225 kW) je nabídka Volva spíše skromnější, zaměřená na řidiče vyznávající klidnou jízdu s občasným zapojením všech koní pod kapotou pro rychlé a bezpečné předjíždění. Silnou stránkou je díky šesti převodovým stupňům pružné zrychlování, které řidiči dělá na čtvrtý, pátý, ale i šestý převodový stupeň jen radost. Pokud si pohrajete s mohutnou hlavicí řadicí páky převodovky a jste při tom dostatečně rychlí, mělo by se na rychloměru objevit 100 km/h již za méně než 10 sekund po rozjezdu. Během této doby si uvědomíte jak sílu motoru, tak i více než 2 tuny pohotovostní hmotnosti, které je třeba spolu s posádkou urychlit. Není divu, že to, jestli jste naložení nebo prázdní se na dynamice jízdy prakticky vůbec neprojevuje. U vozu těchto rozměrů a s takto prostorným interiérem bychom však očekávali více než 482 kg užitečného zatížení vozu.

Pětiválec je nejen nejméně výkonným motorem v aktuální nabídce modelové řady, ale je současně také tím nejlevnějším modelem XC 90, jaký se u nás nabízí. Kombinovaná spotřeba má podle údaje výrobce dosahovat 8,2 litrů na 100 km jízdy. My jsme dokázali mimo město při rozumné jízdě po silnicích první třídy udržovat vysoký rychlostní průměr s necelými sedmi litry nafty na 100 km jízdy, ve městě se odběr zvýšil přibližně na 12 l /100 km a při konstantní dálniční stotřicítce lze cestovat s desetilitrovou spotřebou. Logickým důsledkem toho všeho je skutečnost, že tuto motorizaci volí 85% zákazníků v České republice.

Devadesátka

suv volvo testy suv volvo testy …je model s nejvyšší číslicí, jakou Volvo dnes ve své nabídce má. Nový model S80 je pochopitelně komfortnější a rychlejší, jenže majestát a elegance XC 90 se může utkávat i s obvykle dražšími a výkonnějšími SUV z Německa. Posádka Volva, ať již jezdí po evropských nebo severoamerických silnicích, může využívat až neskutečně objemný interiér, který připomíná svými rozměry nejeden automobil třídy MPV. Zacílení na americkou klientelu je zřejmé z nastavení podvozku, který se musí obejít bez pokrokového elektronicky řízeného vzduchového odpružení. Přesto tento dvoutunový automobil s noblesou překonává nejen nástrahy českých silnic a dálnic, ale dokáže s veškerým komfortem vyžehlit i polní a lesní cesty, na kterých se uplatní elektricky řízená mezinápravová spojka Haldex. Zatímco podélná dynamika patří k vysokému průměru této kategorie automobilů, při jízdě do zatáček vás Volvo nutí zpočátku jezdit opatrně a poměrně pomalu. Pud sebezáchovy řidiči obvykle nedovolí opakovat několik výrazných náklonů karoserie velkého Volva za sebou. Při takových manévrech si rychle uvědomíte, že pohybující se 2 tuny položené vysoko nad zemí nemusí být tak snadno ovladatelné jako v případě osobních vozů. Velmi silný účinek posilovače řízení navíc nedává příliš informací o tom, jak jsou na tom právě přední kola s adhezí, takže hledání limitů a schopností tohoto vozu trvá déle.

suv volvo testy suv volvo testy Těžší terén je pochopitelně i pro toto velké SUV tabu, ale to plyne snad již ze statické prohlídky výbavy, kterou tento automobil disponuje. Luxusní interiér byl v našem případě vyveden v béžové barvě, se sedadly čalouněnými kvalitní kůží stejné barvy. Zde bychom mohli pokračovat popisem kvalit audiosoustavy, vysoké úrovně ergonomie řidičova pracoviště, příkladného bezpečnostního standardu nebo vkusné volby materiálů a jejich ukázkovým dílenským zpracováním. To vše jsme již ale dvakrát popsali, takže vás odkážeme na dříve zveřejněné testy tohoto vozu (odkazy naleznete na konci článku).

Volvo XC 90 D5 je ze všeho nejvíce luxusním světoběžníkem, který vás bezpečně a relativně úsporně proveze Evropou a když na to příjde i cestou-necestou. Cena začínající na 1,344 milionu korun je odpovídající. Za očekávaný komfort se ani v základním provedení nemusí příliš doplácet, vše podstatné je totiž již na palubě.

Související články:

První cena vozu 1.344.000,-Kč (XC90 D5, Kinetic)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.344.000,-Kč (XC90 D5, Kinetic)
Základní cena testovaného vozu 1.429.000,-Kč (XC90 D5, Momentum)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.447.000,-Kč (XC90 D5, Momentum)

Plusy

  • prostorný a luxusní interiér
  • výborná ergonomie
  • tichý motor s přiměřenou spotřebou paliva
  • účinné brzdy
  • česky mluvicí palubní systém
  • vysoký důraz na bezpečnost

Minusy

  • nepraktické barevné provedení interiéru
  • jediný diesel v nabídce, průměrný výkon
  • vysoká pohotovostní hmotnost, ale jen průměrná užitečná hmotnost
Ondřej Láník
Volvo XC 90 D5
Cena základní sestavy 1 429 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS, EBD, DSTC (Dynamic Stability and Traction Control), EBA, RSC (Roll Stability Control), automatická regulace světlé výšky (Nivomat), elektronicky kontrolovaný systém AWD (Haldex), airbagy řidiče a spolujezdce, SIPS (systém ochrany při bočním nárazu, boční airbagy řidiče i spolujezdce), hlavové airbagy IC (Inflatable Curtain), příprava ISOFIX na vnějších zadních sedadlech (ve 2.řadě), bezpečnostní sloupek řízení nastavitelný ve dvou osách, posilovač řízení, ukazatel venkovní teploty, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, přední mlhová světla, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a funkcí deadlock, alarm, elektronický imobilizér, DPF (filtr pevných částic), textilní koberečky, zásuvka 12 V ve středové konzole a v zavazadlovém prostoru, kůží potažený volant, AUX vstup pro připojení externího zdroje hudby, osvětlení nástupního prostoru u řidiče a spolujezdce, síť k oddělení zavazadlového prostoru, automatická dvouzónová klimatizace s vnitřní recirkulací, protipylový filtr, elektrické ovládání předních a zadních oken, výškově nastavitelná přední sedadla s bederní opěrkou, sklopné opěradlo sedadla spolujezdce, nepohyblivá 2. řada sedadel se samostatně sklopnými opěradly, palubní počítač, tempomat, vnější zpětná zrcátka v barvě vozu, AQS - systém kontroly kvality vzduchu v interiéru se senzorem, ovládání audiosystému na volantu, ostřikovače světlometů, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka s vodoodpudivým povrchem a osvětlením nástupního prostoru, kožené čalounění, vyhřívaná přední sedadla, audiosystém High Performance (rádio, přehrávač CD/MP3, zesilovač 4 x 40 W, 8 reproduktorů), zásuvka na sluchátka vzadu, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou změnou odrazivosti, dešťový senzor, roleta zavazadlového prostoru, lemy blatníků v barvě vozu, bi-xenonové světlomety, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí pro sedadlo a vnější zpětná zrcátka, kola z lehkých slitin 18" ATLANTIS (235/60 R 18) Kč
Cena testované sestavy 1 447 000 Kč
Výbava testované sestavy metalický lak (+19.000,-), displej v češtině (0,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2401
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 136 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 2000 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 195
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.6 / 6.8 / 8.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 483 / 941
Objem nádrže (l): 68
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2058 / 482
Rozměr pneu: 235/60 R18
Volvo XC 90 D5
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4798
b) šířka (mm): 1868
c) výška (mm): 1743
d) rozvor (mm): 2860
e) rozchod vpředu (mm): 1630
f) rozchod vzadu (mm): 1620
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1170
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ano