TEST Volvo XC 90 D5 – Světoběžník
Jestliže mají trucky Volvo alespoň něco z komfortu a trakčních schopností testované XC 90 D5, musí to být nejen práce, ale sem tam i příjemná zábava…
Volvo XC 90 není na trhu žádným nováčkem a v době testu se na český trh dostala dokonce i inovovaná verze pro rok 2007. Námi testovaný exemplář nesl ještě visačku modelového roku 2006, takže v naší galerii několik málo viditelných rozdílů vůbec nenajdete. Předmětem našeho zájmu je tentokrát přeplňovaný vznětový pětiválec common-rail vlastní konstrukce Volvo, který před několika lety vystřídal dlouhá léta přebírané turbodieselové motory z produkce konkurenčních automobilek. Aktuální a pro modelovou řadu XC 90 také jediné provedení o výkonu 136 kW je důstojným představitelem motorů rozvíjejících vynález Rudolfa Diesela. Turbodiesel Volvo je vedle této výkonové varianty dodáván do modelových řad S 60, V70 také ve verzích s 93 kW a 120 kW. Tu poslední jmenovanou jsme před třemi lety vyzkoušeli při prvním testu XC 90 s označením D5. Minulé léto jsme velké severské SUV testovali s novým zážehovým osmiválcem Yamaha o výkonu 232 kW.
D5 to není jen dálnice…
Dnes již trochu netypickým projevem turbodieselu je výrazně slyšitelný zvuk roztáčejícího se turbodmychadla, který zřejmě nezastaví (vzhledem k vyšším frekvencím) ani mohutné vrstvy tlumícího materiálu, obklopující napříč uložený agregát.
Dynamika jízdy
…je ve srovnání s dříve testovanou 120 kW verzí podstatně lepší a pro běžnou jízdu naprosto dostačující, ale v přímém srovnání s německými megadiesely Audi (3.0 TDI 171 kW), BMW (3.0d 160 kW) nebo Mercedes-Benz (ML 320 CDI 165 kW, ML 420 CDI dokonce 225 kW) je nabídka Volva spíše skromnější, zaměřená na řidiče vyznávající klidnou jízdu s občasným zapojením všech koní pod kapotou pro rychlé a bezpečné předjíždění. Silnou stránkou je díky šesti převodovým stupňům pružné zrychlování, které řidiči dělá na čtvrtý, pátý, ale i šestý převodový stupeň jen radost. Pokud si pohrajete s mohutnou hlavicí řadicí páky převodovky a jste při tom dostatečně rychlí, mělo by se na rychloměru objevit 100 km/h již za méně než 10 sekund po rozjezdu. Během této doby si uvědomíte jak sílu motoru, tak i více než 2 tuny pohotovostní hmotnosti, které je třeba spolu s posádkou urychlit. Není divu, že to, jestli jste naložení nebo prázdní se na dynamice jízdy prakticky vůbec neprojevuje. U vozu těchto rozměrů a s takto prostorným interiérem bychom však očekávali více než 482 kg užitečného zatížení vozu.
Pětiválec je nejen nejméně výkonným motorem v aktuální nabídce modelové řady, ale je současně také tím nejlevnějším modelem XC 90, jaký se u nás nabízí. Kombinovaná spotřeba má podle údaje výrobce dosahovat 8,2 litrů na 100 km jízdy. My jsme dokázali mimo město při rozumné jízdě po silnicích první třídy udržovat vysoký rychlostní průměr s necelými sedmi litry nafty na 100 km jízdy, ve městě se odběr zvýšil přibližně na 12 l /100 km a při konstantní dálniční stotřicítce lze cestovat s desetilitrovou spotřebou. Logickým důsledkem toho všeho je skutečnost, že tuto motorizaci volí 85% zákazníků v České republice.
Devadesátka
Volvo XC 90 D5 je ze všeho nejvíce luxusním světoběžníkem, který vás bezpečně a relativně úsporně proveze Evropou a když na to příjde i cestou-necestou. Cena začínající na 1,344 milionu korun je odpovídající. Za očekávaný komfort se ani v základním provedení nemusí příliš doplácet, vše podstatné je totiž již na palubě.
Související články:
První cena vozu | 1.344.000,-Kč (XC90 D5, Kinetic) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 1.344.000,-Kč (XC90 D5, Kinetic) |
Základní cena testovaného vozu | 1.429.000,-Kč (XC90 D5, Momentum) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.447.000,-Kč (XC90 D5, Momentum) |
Plusy
- prostorný a luxusní interiér
- výborná ergonomie
- tichý motor s přiměřenou spotřebou paliva
- účinné brzdy
- česky mluvicí palubní systém
- vysoký důraz na bezpečnost
Minusy
- nepraktické barevné provedení interiéru
- jediný diesel v nabídce, průměrný výkon
- vysoká pohotovostní hmotnost, ale jen průměrná užitečná hmotnost