TEST VW Jetta 1,2 TSI – Mexičan s českým srdcem
Jetta šesté generace dává sbohem nálepce „Golfu s kufrem“ a stává se designově i podvozkově zcela osobitou bytostí.
S nynějším Golfem (taktéž šesté generace) nesdílí žádné důležité díly karoserie a má o necelých osm (!) centimetrů delší rozvor; byť vychází ze stejné platformy PQ35. Navíc je o poznání větší než Jetta předchozí (např. na délku narostla o 11 cm na celkových 466,4 cm) a má být také levnější na výrobu.
Výsledkem je sedan nižší střední třídy zaměřený spíše než na zájemce o menší Passat na zákazníky toužící po kvalitním leč o něco dostupnějším čtyřdveřovém automobilu.
Na rozdíl od severoamerické verze, která jde jednoznačně cestou co nejnižších nákladů, evropská Jetta nehodlá z přední mainstreamové pozice jen tak lehce ustoupit. I proto zde nalezneme například zadní nápravu typu multi-link, kotoučové brzdy i na zadních kolech nebo měkčené plasty na palubní desce, o čemž se americkým automobilovým konzumentům může jen zdát.
vw testy strednitrida
Pozornosti náročného evropského zákazníka však jistě neujdou například nevzhledné výplně dveří z tvrdého plastu – kompromisy zkrátka při výrobě modelu nastat musely.
Český motor v globálním voze
Ještěže si kompromisy nenašly cestu i pod kapotu, kde pracují výhradně moderní přeplňované čtyřválcové agregáty spojené s manuálními převodovkami, či s výbornou dvouspojkou DSG.
V motorovém prostoru dnes testovaného exempláře ze samé spodní hranice nabídky najdeme přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,2 litru a o výkonu 77 kW. Už když si novou Jettu koupíte v tuzemském autosalonu, má agregát za sebou mnoho tisíc kilometrů – do mexického závodu totiž putuje z Mladé Boleslavi, a pak pěkně zpět k nám do české kotliny. Malý světoběžník však globalizační výlet absolvoval ve skvělé formě.
Své na našem dojmu samozřejmě dělá i příznivá provozní hmotnost 1302 kilogramů, se kterými si 175 Nm dostupných už při 1.500 min-1 umí velice slušně poradit. Malý motor ukazuje opravdový smysl downsizingu, je i přes poměrně dlouhé převody svižný a vykazuje velice dobrou spotřebu. Dlouhodobý průměr se během testování pohyboval pod sedmi litry Naturalu 95 a pozitivně dopadla i měření spotřeby při reálných rychlostech 100 a 130 km/h.
Klidná stovka vyústila ve spotřebu 5,3 litrů paliva na 100 kilometrů, agregát na šestku (šestistupňový manuál mají ve standardu bez výjimky všechny benzinové verze) točí jen 2.200 min-1, a tak si na dlouhých výletech můžete radostí nad příznivou spotřebou třeba i prozpěvovat; hluk motoru je totiž v tomto režimu velice nízký a na palubě je příjemně ticho.
Se vzrůstající rychlostí se samozřejmě hluk zvyšuje, při 130 km/h už je obtékání vzduchu jasně slyšitelné avšak motor stále ostatní ruchy svým hlasem nepřevyšuje. Spotřeba se v tomto jízdním režimu ustálila na hodnotě 7,2 litru na 100 km, otáčky povyrostly na stále velice příjemných 2.900 min-1.
vw testy strednitrida
Dlouhá šestka dělá divy, známe i o poznání silnější automobily vybavené pětistupňovým manuálem, co při 130 km/h mají na otáčkoměru klidně o 500 min-1 víc. Co je ale hlavní, Jetta s přehledem zvládá i dálniční stoupání a na šestku tak můžete dojet z Motola až třeba do Paříže.
Zvuk agregátu ve vyšších otáčkách sice není kdovíjak sportovní, má ale zdravou jiskru a posádce vadit určitě nebude. To je důležité, protože při větším zatížení už přijde ke slovu i poslední třetina otáčkoměru, kde ovšem TSI neztrácí půdu pod nohama. Plynulý zátah s blížícím se červeným polem v šesti tisících nevadne, výraznější gradaci výkonu však nečekejte. Projev je sice sympatický, motor jde do otáček poměrně ochotně a nemáte pocit, že byste malou dvanáctistovku nahoře nějak výrazně týrali, pocitově plochý naturel motoru však větší nadšení z klikatých silniček nedovolí.
To však nevadí, důležité je že české srdce se v Jettě cítí velmi dobře a skoro to vypadá, že nejlepší část německého vozu z Mexika je původem ze Středočeského Kraje.
Uvnitř „echt Mexičan“
A vypadá to tak zejména po nastoupení do vozu. Šedý plast základní (a pro tuto verzi jediné) verze Trendline působí poněkud unyle, navíc příliš měkčených částí zde nenajdeme.
Samozřejmě, vždyť i Passat si v našem srovnávacím testu musel od konkurence vyslechnout posměšky na téma tvrdých plastů v oblasti kolen. Naštěstí se Volkswagen může opřít o výbornou ergonomii svých interiérů, která bývá tradičně spjata s jednoduchým designem a velmi dobrým dílenským zpracováním. Zde se však mexický duch zcela zakrýt nepodařilo, některé detaily jasně prozrazují, že montáž neproběhla v Německu nebo u nás a Jetta si tak na nerovnostech občas vrzla, což je věc kterou testovací Golfy v podstatě neznají.
Pokud vám však šedý interiér nevadí, dostanete i za základních 400 tisíc Kč pokoj s přídavkem kvality, zejména co se použitých segmentů ovládání týče. Vyzdvihněme například příjemný tříramenný kůží obšitý volant o průměru 375 mm, či dotykovou obrazovku rádia, obojí ale není součástí příplatkové výbavy stejně jako tempomat či dvouzónová automatická klimatizace. Zkrátka, vaši vysněnou výbavu si budete muset navolit (výhodné balíčky vám k tomu rádi dopomohou), za 400 tisíc získáváte pouze solidní základ. Jak bude Jetta vypadat, až vám dealer předá klíče, záleží na vás a na vaší peněžence.
vw testy strednitrida
Ani po ujetí prvních několika stovek metrů si Jetta reputaci příliš nezlepšila. Po městě se nám i na šestnáctipalcových kolech zdá být zbytečně tvrdá, kola sedmnáctipalcová a větší nám v tu chvíli vůbec nedávají smysl. Je však faktem, že s většími koly jsou standardně spojeny i jiné tlumiče, a tak může být jízda paradoxně celkově lepší. Na příplatkových šestnáctipalcových litých kolech (v základní výbavě jsou ocelová kola stejného rozměru) si ve městě vůz se špatným povrchem příliš nerozumí, jednotlivé výtluky sice zvládá, ale jakmile narazíte na sérii nerovností, tlumiče nestíhají a do kabiny se začínají vkrádat tupé rány.
Je také třeba si zvyknout na pedál spojky s vlažným odporem, naštěstí spojka samotná zabírá plynule a nezáludně, takže škubání při rozjezdu se konat nebude. Alespoň vás při popojíždění v koloně nebude bolet lýtko (a to ani za velmi dlouhou dobu).
O poznání lepší dojem zanechá Jetta v řidiči za branami města. Tužší podvozek je na okreskách spíše výhodou, přesné řízení sice kolem středové polohy přímo nezáří, jinak je však přední náprava připravena splnit vše, co vám na elektromechanickém posilovači uvidí. Zpětnou vazbu však od volantu nečekejte, ta nejspíše v neklidných vodách Atlantského oceánu šla přes palubu.
Brzdy hodnotíme pozitivně, dají se přiměřeně dávkovat, vůz solidně zpomaluje a i na mokru drží bezpečně zvolenou stopu.
Řazení je dalším z dílů patřícím do koncernové stavebnice, v porovnání s Golfem je ale o něco gumovější, méně přesné a v kulise se páka nepohybuje zdaleka tak přesvědčivě. Ve výsledku však nepůsobí zase tak špatným dojmem a řadí se někam k lepšímu průměru třídy. Na to nejsme u vždy vpředu stojícího Golfu zvyklí.
vw testy strednitrida
Náklony jsou minimální, jízdní vlastnosti dokonale předvídatelné a ani relativně lehká záď s nápravou připravenou na náklad na nerovnostech příliš neodskakuje ani se nesnaží předek auta při ubrání plynu předběhnout. Na dálnici se nadhled podvozku ještě umocní, vůz není citlivý na boční vítr (k tomu mu pomáhá i karoserie vysoká 148 cm) a i ve vysokých rychlostech pěkně sedí v jízdním pruhu.
Co se týče prostornosti, uvnitř Jetty si nebude mít čtveřice Evropanů příliš na co stěžovat. Vzadu se při šířce 143 cm a výšce nad sedákem 92 cm usadí bez problémů spíše dvě dámy, cestující vyšší než nějakých 185 cm totiž budou při vzpřímeném posazu v kontaktu s čalouněním stropu. Chválíme dostatek místa (v rámci třídy) před koleny i příjemně vysokou hranu sedáku, která je 38 centimetrů nad podlahou a 48 centimetrů dlouhý sedák tak má možnost podepírat stehna.
Zadní dělené opěradlo však nenabídlo střední loketní opěrku ani průvlak na lyže, takže na hory vyjedete pohodlně jenom ve třech. Přední loketní opěrka si občas pod zatížením mexicky povrzla.
Jetta pracovitá
Užitnou hodnotu testované Jetty jde v podstatě shrnout jediným číslem – 498. To je totiž nejen objem zavazadlového prostoru ale také užitečné zatížení vozu. Obě tyto hodnoty nejsou špatné, oproti Škodě Octávii a jejím 585 litrům to sice nevypadá nikterak slavně ale například při porovnání se žhavou konkurencí; Renaultem Fluence a jeho 496 litry zde koncern VW slaví těsné vítězství. Fluence si to však nenechává líbit a dvoubodové vítězství Jettě vrací na poli užitečného zatížení, kde u atmosférické šestnáctistovky (81 kW) najdeme hodnotu rovných 500 litrů.
Hodně se nám líbí schránky ve dveřích, které jsou schopny pojmout i větší láhev s pitím – to je opravdu velice praktické. Je proto škoda, že zadní strana předních sedadel je zcela bez odkládacích prostor, ve spojení s relativně malou schránou před spolujezdcem tak možná přijde na pořad dne otázka kam s mapami, či tiskovinami.
vw testy strednitrida
Sedadla jsou spíše tužší a jsou potažena odolnou látkou, která se bude dobře čistit. Boční vedení nabízejí dostatečné, sportovní sedadla z verze Highline však budou na klikatých cestách zřejmě příjemnějším společníkem. Tedy samozřejmě ne pro majitele motorizací 1,2 TSI, ti jediní si za verzi Highline připlatit nemohou.
Závěr
Jetta i přes poměrně sebevědomou základní cenu nenabízí ve svém interiéru ani jízdně nic, co bychom v Evropě neznali, či co by nám vyrazilo dech. Celkově jde o dobře sladěné auto, příchuť jisté nízkonákladovosti však naše dojmy (alespoň co se této verze týče) poněkud kazí.
Ve srovnání s podobně vybaveným Golfem, který je svou cenou velice blízko a vše zvládá stejně nebo lépe, to tak bude mít Jetta poměrně těžké a pochopení najde jen u pravověrných sedanistů.
V souvislosti s testovanou verzí musíme znovu pochválit agregát 1,2 TSI, který splňuje všechny požadavky, jaké může řidič na základní motorizaci mít a ještě navrch přidává příjemnou spotřebu. Kdyby tak všechno na Jettě bylo podobně povedené…
První cena vozu | 399.900,- (Jetta Trendline, 1,2 TSI, 77 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 399.900,- (Jetta Trendline, 1,2 TSI, 77 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 399.900,- (Jetta Trendline, 1,2 TSI, 77 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 463.600,- (Jetta Trendline, 1,2 TSI, 77 kW) |
Plusy
- Přeplňovaný motor 1.2 TSI
- Neutrální jízdní vlastnosti
- Ergonomie palubní desky
- Pohodlná pozice na zadních sedadlech
Minusy
- Horší komfort odpružení na nerovném povrchu
- Řízení bez zpětné vazby
- Ve srovnání s Golfem horší interiér
- Méně odkládacích prostor