Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST VW Jetta 1,2 TSI – Mexičan s českým srdcem

Aleš Jungmann
Diskuze (143)
Volkswagen Jettu z gruntu přepracoval. Povedlo se to, nebo měla raději zůstat přímou pokrevní sestrou Golfu?

Jetta šesté generace dává sbohem nálepce „Golfu s kufrem“ a stává se designově i podvozkově zcela osobitou bytostí.

S nynějším Golfem (taktéž šesté generace) nesdílí žádné důležité díly karoserie a má o necelých osm (!) centimetrů delší rozvor; byť vychází ze stejné platformy PQ35. Navíc je o poznání větší než Jetta předchozí (např. na délku narostla o 11 cm na celkových 466,4 cm) a má být také levnější na výrobu.

Výsledkem je sedan nižší střední třídy zaměřený spíše než na zájemce o menší Passat na zákazníky toužící po kvalitním leč o něco dostupnějším čtyřdveřovém automobilu.

Na rozdíl od severoamerické verze, která jde jednoznačně cestou co nejnižších nákladů, evropská Jetta nehodlá z přední mainstreamové pozice jen tak lehce ustoupit. I proto zde nalezneme například zadní nápravu typu multi-link, kotoučové brzdy i na zadních kolech nebo měkčené plasty na palubní desce, o čemž se americkým automobilovým konzumentům může jen zdát.

vw testy strednitrida vw testy strednitrida  

Pozornosti náročného evropského zákazníka však jistě neujdou například nevzhledné výplně dveří z tvrdého plastu – kompromisy zkrátka při výrobě modelu nastat musely.

Český motor v globálním voze

Ještěže si kompromisy nenašly cestu i pod kapotu, kde pracují výhradně moderní přeplňované čtyřválcové agregáty spojené s manuálními převodovkami, či s výbornou dvouspojkou DSG.

V motorovém prostoru dnes testovaného exempláře ze samé spodní hranice nabídky najdeme přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,2 litru a o výkonu 77 kW. Už když si novou Jettu koupíte v tuzemském autosalonu, má agregát za sebou mnoho tisíc kilometrů – do mexického závodu totiž putuje z Mladé Boleslavi, a pak pěkně zpět k nám do české kotliny. Malý světoběžník však globalizační výlet absolvoval ve skvělé formě.

Své na našem dojmu samozřejmě dělá i příznivá provozní hmotnost 1302 kilogramů, se kterými si 175 Nm dostupných už při 1.500 min-1 umí velice slušně poradit. Malý motor ukazuje opravdový smysl downsizingu, je i přes poměrně dlouhé převody svižný a vykazuje velice dobrou spotřebu. Dlouhodobý průměr se během testování pohyboval pod sedmi litry Naturalu 95 a pozitivně dopadla i měření spotřeby při reálných rychlostech 100 a 130 km/h.

Klidná stovka vyústila ve spotřebu 5,3 litrů paliva na 100 kilometrů, agregát na šestku (šestistupňový manuál mají ve standardu bez výjimky všechny benzinové verze) točí jen 2.200 min-1, a tak si na dlouhých výletech můžete radostí nad příznivou spotřebou třeba i prozpěvovat; hluk motoru je totiž v tomto režimu velice nízký a na palubě je příjemně ticho.

Se vzrůstající rychlostí se samozřejmě hluk zvyšuje, při 130 km/h už je obtékání vzduchu jasně slyšitelné avšak motor stále ostatní ruchy svým hlasem nepřevyšuje. Spotřeba se v tomto jízdním režimu ustálila na hodnotě 7,2 litru na 100 km, otáčky povyrostly na stále velice příjemných 2.900 min-1.

vw testy strednitrida vw testy strednitrida  

Dlouhá šestka dělá divy, známe i o poznání silnější automobily vybavené pětistupňovým manuálem, co při 130 km/h mají na otáčkoměru klidně o 500 min-1 víc. Co je ale hlavní, Jetta s přehledem zvládá i dálniční stoupání a na šestku tak můžete dojet z Motola až třeba do Paříže.

Zvuk agregátu ve vyšších otáčkách sice není kdovíjak sportovní, má ale zdravou jiskru a posádce vadit určitě nebude. To je důležité, protože při větším zatížení už přijde ke slovu i poslední třetina otáčkoměru, kde ovšem TSI neztrácí půdu pod nohama. Plynulý zátah s blížícím se červeným polem v šesti tisících nevadne, výraznější gradaci výkonu však nečekejte. Projev je sice sympatický, motor jde do otáček poměrně ochotně a nemáte pocit, že byste malou dvanáctistovku nahoře nějak výrazně týrali, pocitově plochý naturel motoru však větší nadšení z klikatých silniček nedovolí.

To však nevadí, důležité je že české srdce se v Jettě cítí velmi dobře a skoro to vypadá, že nejlepší část německého vozu z Mexika je původem ze Středočeského Kraje.

Uvnitř „echt Mexičan“

A vypadá to tak zejména po nastoupení do vozu. Šedý plast základní (a pro tuto verzi jediné) verze Trendline působí poněkud unyle, navíc příliš měkčených částí zde nenajdeme.

Samozřejmě, vždyť i Passat si v našem srovnávacím testu musel od konkurence vyslechnout posměšky na téma tvrdých plastů v oblasti kolen. Naštěstí se Volkswagen může opřít o výbornou ergonomii svých interiérů, která bývá tradičně spjata s jednoduchým designem a velmi dobrým dílenským zpracováním. Zde se však mexický duch zcela zakrýt nepodařilo, některé detaily jasně prozrazují, že montáž neproběhla v Německu nebo u nás a Jetta si tak na nerovnostech občas vrzla, což je věc kterou testovací Golfy v podstatě neznají.

Pokud vám však šedý interiér nevadí, dostanete i za základních 400 tisíc Kč pokoj s přídavkem kvality, zejména co se použitých segmentů ovládání týče. Vyzdvihněme například příjemný tříramenný kůží obšitý volant o průměru 375 mm, či dotykovou obrazovku rádia, obojí ale není součástí příplatkové výbavy stejně jako tempomat či dvouzónová automatická klimatizace. Zkrátka, vaši vysněnou výbavu si budete muset navolit (výhodné balíčky vám k tomu rádi dopomohou), za 400 tisíc získáváte pouze solidní základ. Jak bude Jetta vypadat, až vám dealer předá klíče, záleží na vás a na vaší peněžence.

vw testy strednitrida vw testy strednitrida  

Ani po ujetí prvních několika stovek metrů si Jetta reputaci příliš nezlepšila. Po městě se nám i na šestnáctipalcových kolech zdá být zbytečně tvrdá, kola sedmnáctipalcová a větší nám v tu chvíli vůbec nedávají smysl. Je však faktem, že s většími koly jsou standardně spojeny i jiné tlumiče, a tak může být jízda paradoxně celkově lepší. Na příplatkových šestnáctipalcových litých kolech (v základní výbavě jsou ocelová kola stejného rozměru) si ve městě vůz se špatným povrchem příliš nerozumí, jednotlivé výtluky sice zvládá, ale jakmile narazíte na sérii nerovností, tlumiče nestíhají a do kabiny se začínají vkrádat tupé rány.

Je také třeba si zvyknout na pedál spojky s vlažným odporem, naštěstí spojka samotná zabírá plynule a nezáludně, takže škubání při rozjezdu se konat nebude. Alespoň vás při popojíždění v koloně nebude bolet lýtko (a to ani za velmi dlouhou dobu).

O poznání lepší dojem zanechá Jetta v řidiči za branami města. Tužší podvozek je na okreskách spíše výhodou, přesné řízení sice kolem středové polohy přímo nezáří, jinak je však přední náprava připravena splnit vše, co vám na elektromechanickém posilovači uvidí. Zpětnou vazbu však od volantu nečekejte, ta nejspíše v neklidných vodách Atlantského oceánu šla přes palubu.

Brzdy hodnotíme pozitivně, dají se přiměřeně dávkovat, vůz solidně zpomaluje a i na mokru drží bezpečně zvolenou stopu.

Řazení je dalším z dílů patřícím do koncernové stavebnice, v porovnání s Golfem je ale o něco gumovější, méně přesné a v kulise se páka nepohybuje zdaleka tak přesvědčivě. Ve výsledku však nepůsobí zase tak špatným dojmem a řadí se někam k lepšímu průměru třídy. Na to nejsme u vždy vpředu stojícího Golfu zvyklí.

vw testy strednitrida vw testy strednitrida  

Náklony jsou minimální, jízdní vlastnosti dokonale předvídatelné a ani relativně lehká záď s nápravou připravenou na náklad na nerovnostech příliš neodskakuje ani se nesnaží předek auta při ubrání plynu předběhnout. Na dálnici se nadhled podvozku ještě umocní, vůz není citlivý na boční vítr (k tomu mu pomáhá i karoserie vysoká 148 cm) a i ve vysokých rychlostech pěkně sedí v jízdním pruhu.

Co se týče prostornosti, uvnitř Jetty si nebude mít čtveřice Evropanů příliš na co stěžovat. Vzadu se při šířce 143 cm a výšce nad sedákem 92 cm usadí bez problémů spíše dvě dámy, cestující vyšší než nějakých 185 cm totiž budou při vzpřímeném posazu v kontaktu s čalouněním stropu. Chválíme dostatek místa (v rámci třídy) před koleny i příjemně vysokou hranu sedáku, která je 38 centimetrů nad podlahou a 48 centimetrů dlouhý sedák tak má možnost podepírat stehna.

Zadní dělené opěradlo však nenabídlo střední loketní opěrku ani průvlak na lyže, takže na hory vyjedete pohodlně jenom ve třech. Přední loketní opěrka si občas pod zatížením mexicky povrzla.

Jetta pracovitá

Užitnou hodnotu testované Jetty jde v podstatě shrnout jediným číslem – 498. To je totiž nejen objem zavazadlového prostoru ale také užitečné zatížení vozu. Obě tyto hodnoty nejsou špatné, oproti Škodě Octávii a jejím 585 litrům to sice nevypadá nikterak slavně ale například při porovnání se žhavou konkurencí; Renaultem Fluence a jeho 496 litry zde koncern VW slaví těsné vítězství. Fluence si to však nenechává líbit a dvoubodové vítězství Jettě vrací na poli užitečného zatížení, kde u atmosférické šestnáctistovky (81 kW) najdeme hodnotu rovných 500 litrů.

Hodně se nám líbí schránky ve dveřích, které jsou schopny pojmout i větší láhev s pitím – to je opravdu velice praktické. Je proto škoda, že zadní strana předních sedadel je zcela bez odkládacích prostor, ve spojení s relativně malou schránou před spolujezdcem tak možná přijde na pořad dne otázka kam s mapami, či tiskovinami.

vw testy strednitrida vw testy strednitrida  

Sedadla jsou spíše tužší a jsou potažena odolnou látkou, která se bude dobře čistit. Boční vedení nabízejí dostatečné, sportovní sedadla z verze Highline však budou na klikatých cestách zřejmě příjemnějším společníkem. Tedy samozřejmě ne pro majitele motorizací 1,2 TSI, ti jediní si za verzi Highline připlatit nemohou.

Závěr

Jetta i přes poměrně sebevědomou základní cenu nenabízí ve svém interiéru ani jízdně nic, co bychom v Evropě neznali, či co by nám vyrazilo dech. Celkově jde o dobře sladěné auto, příchuť jisté nízkonákladovosti však naše dojmy (alespoň co se této verze týče) poněkud kazí.

Ve srovnání s podobně vybaveným Golfem, který je svou cenou velice blízko a vše zvládá stejně nebo lépe, to tak bude mít Jetta poměrně těžké a pochopení najde jen u pravověrných sedanistů.

V souvislosti s testovanou verzí musíme znovu pochválit agregát 1,2 TSI, který splňuje všechny požadavky, jaké může řidič na základní motorizaci mít a ještě navrch přidává příjemnou spotřebu. Kdyby tak všechno na Jettě bylo podobně povedené…

První cena vozu 399.900,- (Jetta Trendline, 1,2 TSI, 77 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 399.900,- (Jetta Trendline, 1,2 TSI, 77 kW)
Základní cena testovaného vozu 399.900,- (Jetta Trendline, 1,2 TSI, 77 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 463.600,- (Jetta Trendline, 1,2 TSI, 77 kW)

Plusy

  • Přeplňovaný motor 1.2 TSI
  • Neutrální jízdní vlastnosti
  • Ergonomie palubní desky
  • Pohodlná pozice na zadních sedadlech

Minusy

  • Horší komfort odpružení na nerovném povrchu
  • Řízení bez zpětné vazby
  • Ve srovnání s Golfem horší interiér
  • Méně odkládacích prostor
Aleš Jungmann
Diskuze (143)
VW Jetta 1,2 TSI
Cena základní sestavy 399 900 Kč
Výbava základní sestavy Elektronický stabilizační systém ESP včetně hydraulického brzdového asistentu, ABS, EDS, ASR, MSR, čelní airbagy řidiče a spolujezdce, možnost deaktivace u spolujezdce, boční airbagy vpředu, hlavové airbagy vpředu i vzadu, 2 tříbodové bezpečnostní pásy vpředu s výškovým nastavením, předepínači a zvukovou a světelnou výstrahou při nezapnutí, 3 tříbodové bezpečnostní pásy vzadu, dvě opěrky hlavy vpředu, tři opěrky hlavy vzadu, Isofix, příprava pro připevnění 2 dětských sedaček na vnějších sedadlech vzadu, posilovač řízení s proměnlivým účinkem, elektronický imobilizér, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, 2 sklapovací klíče, palubní počítač, ukazatel vnější teploty s varováním při nebezpečí tvorby náledí, sdružený ukazatel s elektronickým tachometrem, počítadlem kilometrů celkovým, denním a s otáčkoměrem, akustická signalizace při nevypnutí světlometů, klimatizace Climatic s poloautomatickou regulací, klimatizovaná přihrádka spolujezdce, rádio RCD 310 s CD-MP3 přehrávačem, výkon 4 x 20 W, 8 repro, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná, zrcátko u řidiče asférické, tříramenný volant výškově i podélně nastavitelný, sedadlo řidiče výškově nastavitelné, zadní sedadlo dělené v poměru 1/3 ku 2/3, potahy sedadel v látce s designem Cardeol, make-up zrcátka ve slunečních clonách, vnitřní osvětlení se zpožďovačem a spínačem na všech dveřích, odrazky na dveřích, dvě čtecí lampičky vpředu, nekuřácké provedení, dva držáky na nápoje vpředu, přihrádka spolujezdce s osvětlením, zamykatelná, odkládací přihrádky ve všech dveřích, odkládací přihrádka ve stropě, vnější zpětná zrcátka, kliky dveří a ochranné lišty v černé barvě, maska chladiče a žebra masky chladiče v černé barvě, nárazníky lakované v barvě vozu, tónovaná skla v zeleném odstínu, halogenové světlomety s denním svícením, směrová světla integrována do vnějších zpětných zrcátek, kotoučové brzdy vpředu a vzadu, dojezdové rezervní kolo ocelové, ocelová kola z lehkých slitin 6 1/2 J x 16 Kč
Cena testované sestavy 463 600 Kč
Výbava testované sestavy Paket Trendline 2 (+15.100,- Kč), rádio "RCD510" Volkswagen Sound s 8kanálovým zesilovačem o celkovém výkonu 300W, barevný dotykový displej, 10 reproduktoru, Aux-in zdířka, šachta pro SD kartu, funkce dopravního zpravodajství v celkové délce 4 minut (TIM) (+9.300,- Kč), metalický lak (+13.500,- Kč), Climatronic (+5.900,- Kč), kola z lehkých slitin 16“ (+14.100,- Kč), mlhovky (+5.800,- Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1197
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 175 / 1500 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 187
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.1 / 4.9 / 5.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 498 / 0
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1227 / 498
Rozměr pneu: 205/55 R16
VW Jetta 1,2 TSI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4664
b) šířka (mm): 1778
c) výška (mm): 1482
d) rozvor (mm): 2651
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1535
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
12. 11. 2017 13:12
Soudruhu
Tys toho po Evrope asi moc nenajezdil, ze? Jinak bys nemohl napast takovou pi.ovinu, ze na sestku by se dalo dojet z Motola do Parize.. Francouzske dalnice jsou rozporcovany systemem platidel (peage), u kterych vznikaji casto kolony. Nejsem idiot a chapu nadsazku, ale kdyz uz chces zvyraznit neco, co, snad, za zvyrazneni stoji, zvol si rozumnejsi priklad. Napr. z Prahy pres Plzen a Frankfurt az do Hamburgu. Kazdemu je asi jasne, ze si situace v provozu vyzada zpomaleni a tim i podrazeni, ale, TEORETICKY je jizda na sestku do Hamburgu bez podrazeni daleko pravdepodobnejsi, nez pres platidla do Parize. Sorry jako.
Avatar - Aladeen
14. 12. 2011 19:44
1.2 TSI Najlepší zdierač penazí na svete
Kamarát hovorí kamarátovi "Motor je proste super , frčí , je svižný , tichý aj úsporný ... " Rovnaká situácia o 2 roky " Do * za opravu toho turba som vygrcal celé moje celoživotné úspory "
O 5 rokov po výmene turba sa ho kamarát pýta " Kde maš tú tvoju Jettu " A on odpovedá " Tá ... Tá už je asi mesiac na šrotovisku "
Avatar - rohYpnol
25. 5. 2011 00:01
Re: 1,2TSI
Blbost. Octavia má lepší aerodynamiku a váhový rozdíl není nijak dramatický.
Navíc on problém ve Fabiích jistě je. Zkrátka prosakují poměrně negativní ohlasy. Kdo má zájem, tak si to najde. Nebo jsem na to v jednom příspěvku odkazoval.
Neříkám, že ten motor někomu nemůže vydržet, ale pokud se objevují fatální selhání či časté opakující se závady, tak je to pro mě jednoznačně důvod nebrat.
A když to dokonce připouští i Svět motorů, kde každý srovnávací test vyhraje Škoda, tak to asi opravdu nebudou jen hospodské kecy.
Když je to pro tebe skvělý motor, tak to tě závady na 1.2TSi nechávají zcela v klidu?
24. 5. 2011 23:52
Re: Koncernové interiérové porno
Zajímalo by mně jestli prodejce opravdu řekl něco ve stylu, "Uhněte s tou rejží." Já bych reagoval asi tak, že jsem změnil názor a nemám zájem. O autě potencionálního zákazníka si mohu myslet cokoli, ale mohu si to jen myslet, pokud budu reagovat jako prodejce, (reagoval-li opravdu tak), je to neprofesionální.
Avatar - Ronault.
24. 5. 2011 23:40
Re: TETA
Někdo falešný sob, někdo falešný osel >:-[] ;-)