Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST VW Polo, Golf i Passat BlueMotion: První jízdní dojmy

Aleš Jungmann
Diskuze (41)
Množství úsporných modelů, které poslední dobou přicházejí na trh, je tady hlavně kvůli emisím CO2 a s nimi souvisejícím daním v některých zemích EU. Jenže nižším emisím odpovídá nižší spotřeba a to už by mohlo zajímat i našince.

Volkswagen před časem na frankfurtském autosalonu představil hned tři nové úsporné modely – Polo, Golf i Passat v provedení BlueMotion. Díky několika úpravám, které podrobněji popíšeme dále v textu, by se průměrnému řidiči mělo podařit s modely BlueMotion jezdit v reálném provozu úsporněji a tedy i ekologičtěji.

Ve všech třech vozech se zabydlely relativně malé vznětové agregáty, slibující dostatečnou sílu na jedné straně, ale i špičkovou hodnotu spotřeby na straně druhé. Dopomohou k tomu věci jako samočinné vypínání motoru, či prodloužené převody. Novinka? Ale kdeže!

Historie: Modrá minulost

Na silnicích kolem německého Hannoveru jsme měli v jeden velmi sychravý, ponurý den možnost vyzkoušet nejen současné, novotou vonící BlueMotiony, ale také jejich stále ještě novotou vonící předchůdce z let minulých. Jak je to možné? Volkswagen totiž přistavil i tři muzejní exponáty a kdo z kolegů nad úspornými dědečky ohrnul nos, udělal velkou chybu.

Jako první jsme si zhruba čtyřicetikilometrový okruh projeli s Golfem III Ecomatic z roku 1994. Měl najeto asi pět tisíc kilometrů (a to jsme zdaleka nebyli první skupinou novinářů) a už pohled na převodovku a pedály věštil zajímavé zážitky. Chyběl totiž pedál spojky, řazení ale bylo klasické. Ano, převodovka byla robotizovaná a pro zařazení požadovaného převodového stupně tak stačilo sundat nohu z plynu, páku v kulise klasicky přesunout a opět přidat plyn. Převodovka měla pět stupňů pro jízdu vpřed (stejně jako v nejnovějších BlueMotionech) a spolupracovala s atmosférickým vznětovým čtyřválcem o objemu 1,9 litru a výkonem 47 kW. Jak vidíte, o žádného sprintera se rozhodně nejednalo. Zajímavostí byla funkce vypínání motoru a to i za jízdy, například při sjíždění z dálnice (!). Při zařazené dvojce až pětce totiž při uvolnění pedálu plynu na více než 1,5 sekundy elektronika zavelí motor zhasnout. Naštěstí je posilovač řízení elektrický, a tak to (kromě počátečního úleku) není žádný velký problém. Zajímavostí je i motorová brzda, díky které nemusíte při sjíždění z kopce neustále s vypnutým agregátem namáhat brzdy. Zkrátka, patnáct let starý Golf uměl to, co dnes objevují mnohé další automobilky.

Druhé historické úsporné vozidlo bylo ještě o poznání starší – jednalo se o VW Polo Formel E z roku 1983, opět ve vynikajícím stavu. To podobně jako Golf umělo vypínat motor při čekání na semaforech, pokud při zařazeném neutrálu vozidlo stojí déle než 2 sekundy. Při řazení prvního či druhého ze čtyř převodových stupňů (přičemž ten čtvrtý je „ekonomický“) se zážehová třináctistovka o výkonu 37 kW (55 koní) opět probudila k životu. Zdá se vám to jako příliš málo? Nesmíte zapomenout na to, že tehdy s sebou malé vozy nemusely vláčet metráky oceli navíc, a tak měl agregát za úkol rozhýbat pouhých 750 kilogramů! Jízda tak byla v příměstských podmínkách opravdu svižná, což se ukázalo jako problém zejména při následném brzdění – lehoučký vůz bez ABS bylo na listím pokrytých silnicích obtížné rychle zastavit, a tak jsme si oprášili i dávno zapomenuté přerušované brzdění. Tak, jako tak, to ale byla opravdu zábava a hlavně – úsporný systém i zde fungoval naprosto výborně.

Třetím do party bylo relativně moderní „třílitrové Lupo“, tedy Lupo 3L TDI. To bylo doslova naloženo a přivezeno z muzea, protože mělo najeto nějakých 200 kilometrů, a také byly vevnitř ještě nainstalovány výstavní zářivky. Klasická voňavka. Nás ale hodně zajímalo srovnání s moderním Polem, protože oběma pod kapotou pracuje pod kapotou vznětový tříválec 1.2 TDI, zde s výkonem 45 kW.

Nebudeme vás trápit dalším technickým popisem (ten najdete například v testu VW Lupo 3L TDI - třílitrový zázrak) a raději konstatujme, že jsme trasu vedoucí mimo město s občasným zpomalením ve vesnici projeli za 3,2 litru nafty na 100 km. A také že projev motoru se nám zdál i na dnešní poměry kultivovaný a neobtěžující.

Polo Bluemotion

Na rozdíl od Lupa 3L v Polu BlueMotion objevíte moderní vznětovou jednotku, spoléhající na systém vstřikování common rail o výkonu 55 kW. Její projev je taktéž kultivovaný, navíc má agregát o poznání větší sílu. Narazili jsme ale na problém. Při jízdě na nejvyšší převodový stupeň (pátý) točil při rychlosti 100 km/h motor zhruba 1800 min-1. Na tom by nebylo nic zajímavého, kdyby v pásmu mezi 1700 a 1900 min-1 jeho zvuk nehrubl a nestával se znatelně méně kultivovaným. Do kabiny tak prostupovaly pazvuky, které ale při nižších či vyšších otáčkách mizely. A nebylo to jen naším kusem, stejnou zkušenost měly i ostatní posádky, se kterými jsme testované vozy sdíleli. Zvláštní. Tak jako tak, výsledná spotřeba během testu činila 3,8 litru nafty na 100 kilometrů, což je příjemná hodnota. Tříválec nás po počáteční skepsi (až na výše zmíněný problém) příjemně překvapil, má poměrně lineární nárůst výkonu a při dosažení vysokých otáček nemá tendenci zčistajasna uvadnout.

Volkswagen BlueMotion - přehled nových modelů
Model Passat TDI BM Golf TDI BM Polo TDI BM
Motor 1,6 TDI 1,6 TDI 1,2 TDI
Převodovka 5M 5M 5M
Zdvihový objem [cm3] 1598 1598 1199
Válce/ventily 4/4 4/4 3/4
Největší výkon [kW/min-1] 77/4400 77/4400 55/4200
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 250/1500-2500 250/1500-2500 180/2000
Max. rychlost [km/h] 190 190 173
Zrychlení 0-100 km/h [s] 12,7 11,3 13,6
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,4 3,8 3,3
Cena Trendline[Kč] nebyla stanovena 491.100,- nebyla stanovena

Když si spočítáte palivové náklady na 100 kilometrů, vyjde částka 101 Kč, čili v podstatě koruna na kilometr. A když budeme počítat s udávanou spotřebou 3,3 litru, dostaneme se dokonce jen na 88 Kč. Takto spořivé Polo by se na náš trh mělo dostat koncem prvního čtvrtletí příštího roku.

Golf Bluemotion

Větší Golf spoléhá na klasický čtyřválec, agregát 1,6 TDI. Ten byl odbornou obcí velmi očekáván a určitě nikoho nezklamal... ale ani neohromil. Moderní malé vznětové agregáty konkurenčních automobilek jsou totiž konstrukčně minimálně stejně pokročilé, Volkswagen možná s uvedením na trh čekal až příliš dlouho. Mohly z toho být jasné stupně vítězů v téměř každém větším srovnávacím testu, takto je 1,6 TDI v konkurenci zejména francouzských čtyřválců „pouze“ dobrý motor.

Pod kapotou Golfu BlueMotion se chová opravdu velmi dospěle a statečně se pere s delšími převody. Jeho charakter je blízký atmosférickým motorům, od volnoběžných otáček výkon plynule a bez větších zaváhání roste a ani klasické nýtování starších motorů se systémem PD se nekoná. Naštěstí. Golf šesté generace si s tímto motorem výborně rozumí a přijde nám, že snad ani nemá smysl (pokud vyznáváte klidný styl jízdy a hodně toho najezdíte) o jiné motorizaci přemýšlet. Spotřeba rovné čtyři litry nafty na 100 km během našeho testování nás v tom jen utvrzuje.

Slibovali jsme vám ale detailnější popis úprav, které vozy z rodiny BlueMotion oproti klasickým TDI dostaly. Základem je nové nastavení řídicí jednotky, které preferuje úspornější chod. Naftu ušetří snížené volnoběžné otáčky a systém Start-Stop. Stejně jako BMW s úpravami EfficientDynamics jsou nové Volkswageny schopny rekuperovat energii při brzdění zvýšenou činností alternátoru. Další úspory byly dosaženy zásluhou prodloužených převodů pětistupňových manuálních převodovek či instalací pneumatik s nižším valivým odporem. Samozřejmostí jsou také úpravy aerodynamiky a v případě Pola a Golfu i snížený podvozek. Odlišnosti jsou i designové – vedle znáčků BlueMotion dostanou Golf a Passat doplňky R-line a Polo speciální design masky chladiče. Pochopitelně lehce odlišná je i výbava. Ta vychází ze stupně Trendline, zahrnuje navíc ale položky jako 4 kola o velikosti patnáct palců z lehkých slitin (design „Wellington“), pneumatiky s nižším valivým odporem 195/65 R15, nárazníky ve sportovním designu a zadní spojler lakované v barvě vozu, sportovní podvozek, potahy sedadel v látce „Scout“ či asistent pro rozjezd do kopce.

Passat Bluemotion

Poslední z novinek je Passat BlueMotion, který spoléhá na stejný motor 1,6 TDI. Úsporná verze je jedinou aplikací tohoto motoru v Passatu, zbývající turbodiesely mají objem 2,0 l. Továrna u této verze udává kombinovanou spotřebu 4,4 l/100 km a dojezd s plnou 70litrovou nádrží tak podle tabulkových hodnot činí fantastických 1591 km.

S Passatem se nám podařilo jezdit dokonce za méně, než udává výrobce – průměrná spotřeba se zastavila na 4,2 litrech. Zde už ale začíná být cítit, že agregát má s autem už opravdu hodně práce, čemuž ostatně odpovídá i hodnota zrychlení z klidu na 100 km/h rovna 12,7 s.

Naše doporučení po zhruba dvou stovkách kilometrů v každém z vozů proto zní: chcete-li šetřit, vsaďte na Golf. Zdál se nám nejméně kompromisní, přičemž dosahovaná spotřeba je stále velmi pozoruhodná.

Na závěr malé doplnění - pokud jste ze záplavy BlueMotionů stejně zmateni jako my pak vězte, že JEN tyto tři modely jsou nyní opravdovými BlueMotiony a více jich Volkswagen zatím nechystá.

Modely uvedené ve stávajících cenících pod názvem „BlueMotion Technology“ jsou upravené verze stávajících vybraných motorů (TDI nebo TSI), tj. jiné vozy. Čert aby se v tom vyznal, že...

Aleš Jungmann
Diskuze (41)
16. 12. 2009 12:19
Re: Cena?
Vidíš, tady se 100% shodnem. ;-) :yes:
16. 12. 2009 11:59
Re: TDI 110 koní
Áaa, pán je milovníkem adrenalinové ekojízdy. Doporučuji zkoušet mimo civilizaci při -20°C. To budou teprve grády. >:-[]
16. 12. 2009 11:57
Re: TDI 110 koní
Koukni na
[odkaz]

Najdi stejný auto někde z prostředku a srovnej se svojí spotřebou. Pokud budeš mít víc, buď máš něco s autem, nebo neumíš jezdit. ;-)
16. 12. 2009 07:12
Re: TDI 110 koní
To neni objektivne meritelnej udaj. Z Krnova do Ol. je to vetsinou z kopce nebo mirny klesani..... Ja se taky s RSem dostal na 5l/100km po ceste z Pradedu do Ol...
Avatar - DRBNUTY
15. 12. 2009 21:57
Re: TDI 110 koní
Tak to aby som isiel som svojim Touranom 1.9 TDi do servisu,lebo mne zere asi o 3 litre viac.Zeby vstrekovacie trysky v pytli?Ma niekto nejaku skusenost?