Testovací piloti Mazdy nejsou testovací piloti, vysvětluje automobilka
Kde všude se vývojového procesu účastní „vývojáři-testeři“ u Mazdy, popsal Masajoši Kanei, který na této pozici v automobilce pracuje 14 let. Mimo jiných aut se podílel i na tom, jak jezdí CX-60.
V rámci přípravy vozu na uvedení na trh každá automobilka ten vůz testuje, a to v širokém spektru jak podmínek, tak i stavu připravenosti vozu na start výroby. Po celou tu dobu vůz provázejí mimo mnoha jiných vývojářů také testovací piloti. Jen se jim neříká „testovací piloti“.
„Neříkáme si testovací piloti, protože jsme součástí každého kroku vývoje, od prvotního plánování po finální souhlas s produkčním vozem, připraveným k vypuštění na trh,“ říká Masajoši Kanei, který u Mazdy na této pozici pracuje 14 let a mimo jiné se podílel i na plug-in hybridní CX-60. Testy probíhaly jak na uzavřených polygonech v Japonsku, tak třeba i na německých dálnicích, kde se jezdí vysokými rychlostmi.
„Ano, testujeme na silnici spoustu aut, která procházejí naším oddělením, abychom zkontrolovali různá data a zhodnotili jízdní vlastnosti, kvalitu a připravenost k jízdám po veřejných silnicích. Další důležitá metrika však je něco, čemu říkáme ‚sportovní pocit‘. Soustředí se to na lidské vnímání akcelerace a pohybů auta,“ doplňuje.
Na voze však pracuje ještě mnohem dřív, než začnou jezdit prototypy. „Mám na starosti pohonná ústrojí. Spolupracujeme s dalšími inženýry a probíráme detaily jako nastavení motoru, zrychlení či výkon,“ dodává Kanei. To se děje ještě v době, kdy vůz je jen na papíře.
Testovací polygon je prostor, kde musí vnímat i sebemenší rozdíly v chování auta. „Například když zrychlujete, musíte být schopni zjistit a zhodnotit sebemenší změny ve věcech, jako přetížení nebo prudké pohyby, které se přenáší do těla. Tyto věci výrazně ovlivňují zážitky, které má řidič za volantem,“ vysvětluje Kanei. Právě prudké, škubavé pohyby jsou při vývoji mazd ostře sledované,“
Samozřejmě, pocity člověka za volantem nejsou to jediné, na co automobilka při testování spoléhá. „Své soudy přetlumočíme vývojářům a zkombinujeme je s číselnými daty, abychom lépe nakonfigurovali pohonné ústrojí tak, aby fungovalo přesně jak řidič zamýšlí,“ dodává Kanei.
Správně odladit plug-in hybrid je o to náročnější, protože kombinuje dva rozdílné pohony. Teoreticky z obou dokáže vytěžit to nejlepší, ale sladit to v praxi není jednoduché. „Někdy cítíte, že vůz nezrychluje tak silně, jak chcete. Nebo naopak cítíte škubnutí, když se spalovací motor připojí příliš prudce. To je u plug-in hybridů běžný problém,“ nastiňuje Kanei. „Nebylo jednoduché dosáhnout jízdních vlastností, které u Mazdy hledáme, ale zvládli jsme to,“ uzavírá.