Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tokijský autosalon 2001

Michal Fokt
Stejně tak, jako je na americkém kontinentu pojmem lednový autosalon v Detroitu, v Evropě březnová Ženeva a zářijové střídání Frankfurtu a Paříže, pro asijský kontinent přichází vrchol automobilové sezóny koncem října, kdy začíná tokijský autosalon....

Snad jen kvůli nim japonské automobilky výstavu využívají, protože sériové automobily se většinou představují v průběhu roku, aby jim tisk věnoval dostatečnou pozornost. V prvním díle o této výstavě vám představíme studie malých automobilů, velkoprostorových vozů a SUV, za týden přijde řada na sportovní a otevřené koncepty a zmíníme se též o sériových novinkách.

Japonští a asijští zákazníci vůbec, jsou ochotni jezdit téměř v čemkoliv. Nejraději by se pochopitelně proháněli po silnicích v luxusních vozech, nebo sportovních automobilech, kritický nedostatek parkovacích míst a neúnosně ucpané několikapatrové dálnice je však nutí využívat především malé automobily, jenž svou velikost v řadě případů kompenzují nárůstem směrem vzhůru. Tento postup se donedávna zdál Evropanům poněkud groteskní a neakceptovatelný, v současnosti si však tyto vozy našly své klienty i ve Starém světě. Japonci malé automobily neustále zdokonalují a jednotlivé značky dávají zákazníkům na výběr, jestli koupit obyčejný, či přerostlý minivůz, nebo třeba i klasický malý automobil. Nebo je snad libo ještě něco jiného?

Letos v Tokiu nabídly dvojici konceptů malých vozů odlišné koncepce dvě automobilky - Nissan a Suzuki. Jakýmsi křížencem Volkswagenu New Beetle a Nissanu Hypermini je studie Suzuki Covie. Z volkswagenu jako by převzala tvar karoserie, navržený jen s pomocí kružítka, od nissanu zase tvar předních světlometů, ale hlavně ohleduplnost k životnímu prostředí. Hypemini je elektromobil, Covie využívá k pohonu elektřinu z palivových článků. Tuto technologii však Suzuki nevyvíjelo samo, jde o aplikaci know-how téměř mateřského koncernu General Motors. Tento automobil doplňuje studie Suzuki Lapin, který naopak vypadá, jako by si odskočil z francouzského filmu ze šedesátých let. Až na podivnou masku chladiče, pochopitelně.

Nissan vytvořil zajímavý čtyřmístný model Ideo, jenž opět připomíná příslušnost značky k Renaultu - Japonci jím totiž nejspíš svým majitelům "vyfoukli" nápad na ztvárnění příští generace Twinga. Druhý koncept, Nissan mm je již nejspíš docela věrným předobrazem nástupce micry. Daihatsu Muse je jedním z vozidel s větší výškou a podle japonských měřítek jde o docela reálný čtyřmístný vůz s tam poměrně obvyklým objemem motoru 0,7 l a převodovkou CVT. Pokud byste raději něco extra, u nás zcela neznámá automobilka Mitsuoka sestrojila jednomístné přibližovadlo Electric Micro Car ME2, které asi nejvíc připomíná přerostlý nákupní košík, a to i svými rozměry (1995 x 880 x 1590 mm). Cestou co nejnižší spotřeby se vydala Toyota se studií ES3 (prezentovanou již na autosalonu ve Frankfurtu). Ta je vybavena úsporným turbodieselem 1,4 l, který by měl podle japonské metodiky na litr paliva ujet 47 km, což znamená spotřebu 2,13 l na 100 km (spotřeba podle normy EU není známa). Mitsubishi, které je nyní začleněno do koncernu DaimlerChrysler, právě ve spolupráci s ním vyvinulo kompaktní vůz CZ2. Že bychom se mohli dočkat třeba malého mercedesu, konkurujícímu Škodě Fabia? Nebo jde o zmenšeného nástupce typu Colt s rozměry 3830 x 1695 x 1475 mm?

Hyundai si přivezl zdařilou studii TB, o níž jsme vás již informovali ZDE, u Mazdy se v případě projektu Secret Hideout nechali inspirovat Nissanem Chappo, a představili v něm nový zážehový motor 1,3 l s výkonem 65 kW/6000 a točivým momentem 125 N. m/3500. Subaru si s pohonem všech kol asi už nedá pokoj. Má jej dokonce i 3425 mm dlouhý, 1505 mm široký a 1475 mm vůz HM-01, a to dokonce hybridní. Přední kola totiž pohání klasický zážehový motor 0,7 l/35 kW (58 N. m/5200), zadní má však na starosti elektromotor.

Od malých vozů je to v Japonsku k velkoprostorovým MPV jenom krůček, jak již bylo řečeno. Plnohodnotné "velkoprostoráky" v zemi vycházejícího slunce nejsou zrovna středem zájmu, zato je zde mnoho kompaktních MPV. Pokud bychom měli začít těmi nejšílenějšími výtvory, jenž byly v Tokiu k vidění, je třeba zmínit v první řadě Hondu. Její projekt Unibox je skutečně těžko pochopitelný - pokud byste řekli tříletému dítěti, aby nakreslilo auto, vypadalo by to nejspíš právě takhle, dětská fantazie by však již těžko vymyslela kompletně prosklenou karoserii a dvě nápravy vzadu. Je ale také klidně možné, že někomu jen utekla prosklená almara. Ale vážně - hranaté tvary karoserie maximalizují vnitřní prostor, kterého je na délce 3420 mm, šířce 1740 mm a výšce 1890 mm nejspíš opravdu hodně. Rozvor vozu činí 2140 mm, respektive 2540 mm. Nebo by bylo vhodnější poctít titulem nejpodivnějšího vozu výstavy spíše exemplář jménem Isuzu Begin Funkybox? U něho se tvůrce vůbec netají, že vznikl přestavbou 2+2místné dodávky. To by nebylo nic tak divného, dobře známe vozy jako Peugeot Partner, Renault Kangoo, ale i Ford Transit, Isuzu však sáhlo po dodávce, jejíž výška činí 2610 mm (!) Vůz je přitom dlouhý 5030 mm a široký 1760 mm. Stejný zůstal i vznětový motor 3,1 l s rozvodem OHV (!) a prapodivnými parametry - výkonem 65 kW/3600 a točivým momentem 189 N. m. Dovedete si představit takový rodinný vůz? Ani Toyota však za zmíněnými prapodivnými exponáty o moc nezaostává. Vůz "pod" u něhož lze jen stěží rozpoznat, zda se díváte na příď či záď byl vytvořen, aby v sobě nesl připravované informační technologie firmy Sony v rámci její kampaně "auta jako partneři". Čtyřmístné MPV je poháněno motorem o objemu 1,5 l.

Mitsubishi nejspíš chystá další přírůstek do rodiny svých Space... modelů, tentokráte jde o Space Liner. Je to plnohodnotné luxusní MPV elegantních tvarů s rozvorem 2950 mm. I přes délku 4900 mm a šířku 1880 je však určeno pouze pro čtyři cestující. Nissan Kino (4280 x 1760 x 1800 mm, rozvor 2800 mm) je o něco menší - jde o kompaktní MPV, které by mohlo být nástupcem vozu Tino, na rozdíl od něho však pojme šest pasažérů. Daihatsu vystavilo vůz FF Ultraspace, u něhož to s tím ultraprostorem nebude zase tak žhavé, neboť jde o MPV rozměrově ne nepodobné třeba takovému Suzuki Wagon R+. FF značí, že jde o vůz s motorem vpředu a pohonem předních kol.

Také do Japonska dorazila z USA móda automobilů SUV, v zemi vycházejícího slunce si však i tuto kategorii upravili k obrazu svému, tedy zejména náležitě minimalizovali. V Tokiu se představilo několik modelů, jenž jsou již čtenářům AUTO.CZ dobře známé - luxusní SUV nejvyšší třídy Cadillac Vizón, Volvo ACC, Toyota RSC a Honda Model X. Ta se však tentokráte představila coby pick-up, u něhož je známa i podoba interiéru. Původní informace hovořily o tom, že by Model X mohl nahradit v domácí nabídce vůz SMX, stále však existuje i možnost, že se pick-upu od Hondy dočká také americký trh. Z Frankfurtu je také známá i Toyota FCHV4, poháněná vodíkem z palivových článků.

V první řadě je však třeba zmínit studii nikoliv automobilu SUV, ale čistokrevného off-roadu Jeep Willys2. Malý teréňáček má redukci, čtyřstupňovou automatickou převodovku a motor 1,6 l přeplňovaný turbodmychadlem. Díky tomu disponuje výkonem 120 kW a točivým momentem 210 N. m. Je schopen jet rychlostí 140 km/h a na stovku zrychlí za 10,4 s. Více informací o willysu najdete ZDE.

Mezi nejmenší studie SUV v Tokiu patřilo Daihatsu U4B, které se také shlédlo ve slavném "brouku". 820 kg vážící auto je poháněno přeplňovaným tříválcem 0,7 l s výkonem 47 kW a točivým momentem 107 N. m. Poněkud větší a reálněji vyhlížející Isuzu GBX by třeba mohlo nahradit v nabídce zastaralý Opel Frontera. Vůz je poháněn třílitrovým turbodieselem se systémem common rail, vybaven čtyřstupňovým automatem a pojme šest cestujících. To další Isuzu, Z. E. N. , je GBX podobné rozměry i pohonným ústrojím, jeho design je však na dnešní dobu příliš odvážný. Zdá se vám dost vysoký? Však také měří 198 cm. Podle svých tvůrců však jeho tvary vyjadřují typický japonský smysl pro harmonii. Do třetice všeho dobrého se Isuzu pochlubilo výsledkem spolupráce s mateřským koncernem General Motors, zhmotněným v automobilu s dlouhým názvem Isuzu-GM Pick-up Truck Product Concept. Jak výstižné jméno napovídá, jde o pick-up nejvyšší třídy, jenž jsou v USA nazývány trucky. GM jej bude vyrábět nejen pod jménem Isuzu, ale převezmou jej pod svým logem i některé americké značky koncernu.

U konceptu Mitsubishi SUP (Sport Utility Pack) nehledejte podobnost s proslaveným mrchožroutem, japonští tvůrci totiž nejspíš netušili, co jejich zkratka v češtině znamená. I když - tváří se docela drsně a hladově, takže kdoví. SUV dynamického vzhledu plánuje více automobilek (Audi Steppenwolf, Seat Salsa Emoción, Toyota RSC a mnoho dalších), a jak se zdá, tak také Mitsubishi. SUP má rozměry 4160 x 1850 x 1630 mm, rozvor 2620 mm a pod kapotou dvoulitrový čtyřválec GDI, spřažený se čtyřstupňovým samočinným ústrojím.

Obsáhlou přílohu věnovanou posledním významnému evropskému autosalonu v tomto roce - IAA Frankfurt - najdete ZDE.



Michal Fokt