Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota a hybrid ve WRC? Nic není nemožné!

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Toyota pracuje na soutěžním speciálu pro mistrovství světa v automobilových soutěžích. Hybridy má už v Le Mans a nové WRC zřejmě nebude výjimkou.

Současná prestižní kategorie světového šampionátu v rallye připouští ke startu přeplňované šestnáctistovky s pohonem všech kol dle pravidel FIA (tzv. Global Engine). Hybridy ale povoleny nejsou. To by se ovšem v roce 2017 mělo změnit a Toyota se připravuje už předem. Evropská, respektive německá divize TMG postavila totiž v Kolíně nad Rýnem testovací prototyp na bázi současného Yarisu, který projde náročnými zkouškami. Není oficiálně známo, zda se skutečně jedná o hybrid, ale jaksi nevidíme důvod, proč by tomu tak nemělo být. Vzpomeňme kupříkladu loňský frankfurtský autosalon, kde se objevila studie Yaris Hybrid-R.

Pěkně drsně se tvářící diblík měl pod kapotou právě čtyřválec 1,6 l s přímým vstřikem, turbem, 221 kW a k němu tři elektromotory, každý s dalšími 44 kW. Kombinovaný výkon však ležel na hranici 310 kW. Elektrické jednotky byly umístěny na přední (jedna), respektive před zadní nápravou (zbylé dvě). Zdá se být nepravděpodobné, že by automobilka, která se hybridům věnuje dlouhá léta (vždyť je jako první na světě začala vyrábět sériově) uložila tento projekt k ledu.

Tovární tým účinkoval v soutěžním MS naposled s Corollami WRC a kdekomu auta v barvách Castrolu na rychlostních zkouškách prostě chybí. Pokud se na nich oficiálně objeví, tak už to bude za tři roky nejspíše s novou generací Yarisu. V současnosti se chystá nové Aygo pro juniorskou kategorii R1 a ve stejní třídě se prohání po evropských erzetách i o číslo větší a starší bráška. Pochopitelně nikoli v tovární režii.

V minulosti testoval hybridní soutěžák i Citroën. Jeho C4 HyMotion4 WRC z října 2008 měl u zadního diferenciálu umístěný elektromotor o výkonu 125 kW, který zároveň fungoval jako generátor a napájelo jej 990 lithium-iontových článků s napětím 400 V umístěných nad benzinovou nádrží. Jednalo se jinak ještě o „staré wéercéčko“ s dvoulitrovým zážehovým turbomotorem. V závodech nasazen nebyl, jak už jsme si řekli, pravidla to dosud nikdy neumožňovala. A otázkou zůstává, zda taková auta vůbec i v sezóně 2017 budou moci startovat.

Mezinárodní automobilová federace se přece i u nejvyšší specifikace snaží o jakousi úsporu nákladů, aktuální speciály nemají například elektronickou uzávěrku diferenciálu, také kontrola trakce a stability není povolena. Pokud by bylo Toyotě posvěceno vyjet s hybridem, získala by určitě oproti svým soupeřům technickou výhodu. V současnosti sice Volkswagen dominuje, ale síly mezi Citroënem a Fordem se vyrovnaly a Hyundai, až naučí svou i20 WRC jezdit, může do celkového pořadí také promluvit. Francouzská automobilka se však soustřeďuje na mistrovství světa cestovních vozů a utlumila příliv financí, které zajišťují hlavně sponzoři. Modrý ovál je na tom podobně, ten ale už zastupuje výhradně M-Sport Malcolma Wilsona. Toyota by zkrátka mohla soupeře převálcovat.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)