Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Toyota
Toyota
Toyota
Toyota
8 Fotogalerie

Toyota Corolla 2002 - Pět jednou ranou

Mohutnou ofenzívu v nižší střední třídě chystá na počátek roku 2002 automobilka Toyota. Během velice krátkého časového období totiž vypustí na trh hned pětici vozů modelové řady Corolla.

Zatímco kupříkladu Honda dávkovala na evropský trh svou sedmou generaci řady Civic, čítající pět karosářských variant od třídveřového hatchbacku přes kupé až po kompaktní MPV, postupně celý jeden rok, její největší rival Toyota se rozhodl představit celé spektrum řady Corolla najednou. Také japonská jednička vytvořila pětici karosářských verzí, oproti Hondě jí sice chybí kupé, zato má ale kombíka. Dalšími variantami pak jsou tří- a pětidveřový hatchback, sedan a kompaktní van, nazvaný Corolla Verso. My se v tomto prvním nejprve budeme věnovat té sportovnější části modelové řady, zastoupené oběma hatchbacky.

Nová platforma corolly oproti té předchozí pochopitelně o něco povyrostla. Rozvor se natáhl o nezanedbatelných 135 mm a zvětšily se i vnější rozměry – výška o rovných 90 mm a šířka o 20 mm, což rozhodně pocítí cestující v interiéru. Tří- a pětidveřové modely jsou většinou středem zájmu mladé klientely, která má ráda sportovní, nebo sportovně vyhlížející automobily, ovšem pár centimetrů prostoru navíc rozhodně neuškodí.

Do jaké míry splňují požadavky na "sportovnost" oba hatchbacky zatím nelze říci, o jedné jejich variantě to rozhodně platí. Jde o provedení Corolla T Sport, což je po celice a yarisu již třetí přírůstek to rodiny s názvem T Sport (Toyota Sport). "Téčko" se vyrábí pouze se třídveřovou karoserií a jediným motorem, kterým je osmnáctistovka z Celicy T Sport, vybavená systémem VVTL-i. Pokud je vám známa pouze zkratka VVT-i (Variable Valve Timing – intelligent), tak vězte, že písmeno "L" u VVTL-i značí "Lift", jde tedy o systém nejen proměnného časování, ale i zdvihu ventilů, tedy o obdobu Valvetroniku od BMW a i-VTECu od Hondy. Díky kouzlům s vačkovou hřídelí disponuje T Sport výkonem 141 kW při (pro sportovní jízdu) slibně vysokých otáčkách 7800/min, točivý moment vrcholí 180 N.m při 6800/min a tato technická lahůdka je spřažena se šestistupňovou převodovkou s přímým řazením.

Corolla díky vyspělé technice dokáže jet až 225 km/h a sprint na stovku zvládne za 8,4 s. Poněkud překvapující jsou však u T Sportu dvě věci. Předně volba motoru o objemu 1,8 l. Tenhle vůz se totiž jistě stane předmětem úprav pro všemožné silniční a možná i okruhové závody, které jsou však vypisovány v kategorii do 2,0 l, takže bude mít tahle Toyota objemovou nevýhodu. V souvislosti s tím je třeba připomenout stejný problém, s nímž se donedávna potýkala Honda Integra Type R s motorem 1,8 l/140 kW. Ta se proto nyní rozhodla vytvořit ostrou verzi právě z dvoulitrové pohonné jednotky a je zvláštní, že Toyota opakuje o několik let později stejnou chybu. Každopádně to ale nebude nijak vadit těm, kteří si vůz pořídí pro radost z jízdy v běžném provozu. Druhý překvapující fakt je ale ten, že se sportovní verze rozměrově naprosto shoduje s obyčejnými sourozenci, a to jak tří-tak i pětidveřovými (!) – obě varianty jsou totiž stejně vysoké, zatímco třeba u Fiatu Stilo a Hondy Civic tomu tak kvůli zvýraznění sportovnější orientace 3d není. Tedy ani stopa po sníženém podvozku, většinou u sportovních verzích obvyklém, u T Sportu tedy dojde k úpravám šasi bez úpravy světlé výšky. A když už hovoříme o rozměrech - překvapením je také velikost zavazadlového prostoru, který činí pouhých 0,289 m3 a jen o málo tak převyšuje průměr vozů o třídu níž.

Civilnější hatchbacky Corolla jsou k dispozici s dvojicí zážehových a dvojicí přeplňovaných vznětových jednotek. Ty benzinové mají v obou případech systém VVT-i, slabší o objemu 1,4 l disponuje výkonem 71 kW při 6000/min, silnější šestnáctistovka má 81 kW při 6000/min. Dvojice turbodieselů se systémem vysokotlakého vstřikování common rail má shodný objem 2,0 l, první z nich však má výkon 66 kW při 4000/min, zatímco druhý 81 kW při 4000/min. Slabší motor má točivý moment 215 N. m při 2400/min, silnější, vybavený chladičem stlačeného vzduchu se může pochlubit 250 N. m při 2400/min. Přední náprava využívá vzpěr McPherson, zadní náprava zatím blíže nespecifikovanou variantu tuhé nápravy (pravděpodobně obdobu systému Multilink u Nissanu). Na evropský trh se boudou dovážet pouze verze s pohonem přední nápravy, v Japonsku však existují také se stálým pohonem všech kol. Základní pneumatiky mají rozměr 175/70 R 14 (pouze ocelová kola), pořídit je však možné i pláště 195/60 R 15 (ocelová kola i lité disky) a pro verzi T Sport tu jsou i šestnáctipalcová kola, obutá do pneumatik 195/55 (litá kola).

Oba hatchbacky se tentokráte namísto designérských výstřelků spoléhají na střízlivý design, ne nepodobný tomu u vozů evropské provenience. Nelze jim proto upřít eleganci a v případě třídveřové verze také sportovní švih, bez něhož se již takovýto model snad ani neobejde.

Prodej kompletní modelové řady Corolla bude na evropských trzích zahájen počátkem roku 2002.