TEST Toyota Land Cruiser 3,0 D-4D Lux vs. Premium – Bratři v triku
Když už si kupujete nový velký offroad, asi víte proč. (Jste-li dvacetiletá modelka středního doletu a vůz je vám kupován, předchozí větu ignorujte a následující text si vytiskněte pro dárce. Tedy pokud umí číst a umí česky.)
Pokud si kupujete Toyotu Land Cruiser, máte velmi pravděpodobně v hlavě vše srovnáno, cosi tušíte o bohaté offroadové historii japonské automobilky, znáte nějaká videa z brodění řek na Islandu a přelézání dun na Dakaru… Ale, jak, u všech všudy, vybrat auto pro české podmínky?
Automobilka to má jednoduché – pár stupňů výbavy je pevně nastaveno, volit lze minimum příplatků. Na druhou stranu ale vrcholné verze nabízejí vše, co se na západ od Žiliny považuje za technické vrcholy. Seznam výbavy v pravém, nejdražším sloupci je delší než telefonní seznam Vatikánu a horní řádek s cenou, obšťastněnou dovozním clem, je také dosti sebevědomý.
Pomineme-li holoverze, jejichž účelem je pravděpodobně přestavba na nejrůznější speciální účely, zbývají v podstatě dva relevantní stupně výbavy: Vrcholná Premium, která obsahuje všechny myslitelné prvky výbavy, je zaměřena na maximum komfortu při běžné jízdě po silnici, přičemž nejsou nijak omezeny jízdní vlastnosti v terénu. Střední verze výbavy Lux pak v podstatě zahrnuje vše, co potřebuje milovník občasných výletů mimo terén, přičemž komfort zůstává na úrovni konkurence, pouze je prost luxusu.
Zlatou metalízou zářící provedení Premium jsme znali už ze zimních testů v hlubokém sněhu – zájemce o bližší seznámení s modelem odkazujeme právě na tento text. Ve voze nalezne majitel téměř vše, co od offroadu může žádat.
Pro účely srovnání je ale důležité zaznamenat zejména prvky komfortu pro jízdu po silnici. První je na řadě adaptivní tempomat, který stejně jako Pre-crash systém netřeba dlouze představovat: na hrozící srážku upozorňuje s dostatečným předstihem a funguje spolehlivě. Pneumatické prvky na zadní nápravě významně zmenšují ochotu k jejímu odskakování, souvisícím pozitivem je i možnost nastavení světlé výšky vozu.
Ostatní bonusy mají už jen hýčkací funkce: Interiér je kromě kůže obložen i dřevem, v měniči lze přehrávat i DVD nosiče, elektricky nastavitelná sedadla disponují pamětí a cestující vzadu si užívají zábavního systému s výklopnou obrazovkou. Vše korunuje rozměrné střešní okno.
Vůz v provedení Lux všechny položky z předchozího odstavce postrádá. Pro část zákazníků jde možná o otázku života a smrti, nemenší část ale hledá něco jiného. To „něco“ se v případě Toyoty Land Cruiser jmenuje Crawl a je k dispozici pouze s tímto stupněm výbavy a pouze s automatickou převodovkou. Stiskem jednoho tlačítka na středovém panelu a volbou optimální rychlosti se vůz začne chovat jako robot: Sám volí výkon motoru i přenos točivého momentu na jednotlivá kola a řidič tak má na starosti pouze volant. Spolu s voličem typu povrchu tak představuje značné usnadnění obsluhy auta v terénu i těm, kteří nejsou pravověrnými offroadisty ošlehanými bahnem z víkendových srazů.
V praxi to opravdu funguje: jednotlačítkové ovládání vytáhne z ošemetných situací vůz i s nevěřící posádkou a námi zmiňované vysoké hodnocení terénních schopností vozu v zimním testu tak získává ještě další nástavbu. Při jízdě po silnici navíc levnější stupeň výbavy nijak viditelně ztrátou komfortu netrpí, absence pneumatického odpružení vzadu je znát jen na krátkých příčných nerovnostech.
Pořád je ale řeč o elektronice – není ovšem dobré zapomínat, že ono hejno ovladačů a třípísmenných zkratek omračuje zákazníky v kdejakém polosilničním SUV. Také ještě jednou a nahlas – Toyota všechny tyhle pomocníky provozuje ve voze, který má v základní výbavě pevný rám, redukční převodovku a uzávěry centrálního a zadního diferenciálu. Nic pro slečinky!
Obě verze výbavy mají shodné jízdní vlastnosti, oba si při stokilometrové rychlosti vystačí s devítilitrovou spotřebou a oba budou majitele v ulici vzorně reprezentovat. Cenový rozdíl 215.000 Kč lze zdůvodnit ze 100% komfortem. Stupeň výbavy Lux je zaměřen na občasné výlety do středně těžkého terénu, přičemž přítomné elektronické systémy jsou zaměřeny na jeho pohodlné zdolávání. Vrcholný stupeň výbavy Premium pak má logicky navrch v komfortu, v extrémním terénu pak navíc nabízí jen uzávěrku zadního diferenciálu.
Jinými slovy – výbava Lux umožňuje majiteli dostat se z prekérních situací v terénu i bez rozsáhlých zkušeností, výbava Premium poskytuje kromě luxusu i maličko víc jízdního komfortu na silnici.
Děkujeme pražskému Hummer centru za možnost focení v areálu terénního polygonu.
Ceny a výbava [Kč] | Land Cruiser 3,0 D-4D | Land Cruiser 3,0 D-4D |
Výbava | Lux | Premium |
Základní cena | 1.384.900,- | 1.599.900,- |
Čelní, boční airbagy, kolenní řidiče | S | S |
Hlavové airbagy pro všechny 3 řady | S | S |
Přednárazový systém Pre-Crash | - | S |
Navigační systém s HDD (počet repro) | - (9) | S (14) |
Optitronová přístrojová deska | - | S |
Nastavitelná světlá výška vozu | - | S |
Zadní pneumatické tlumiče pérování | - | S |
Crawl-Control, výběr typu povrchu | S | - |
Interiér obložený kůží a dřevem | - (obložení pouze kůží) | S |
DVD měnič | - (CD měnič) | S |
Paměť nastavení sedadel | - | S |
Audio a zábavní sys. pro 2. řadu sedadel | - | S |
Elektricky ovládané střešní okno | - | S |
Tempomat | S | S (adaptivní) |
Přední kamera pro jízdu terénem | S | - |
Metalický lak | 18.000,- | 18.000,- |
Toyota Land Cruiser 3,0 D-4D Lux
Plusy
- Nenáročné ovládání v terénu
- Velký vnitřní prostor
- Snadné ovládání
- Rozumná spotřeba
- Dobrá variabilita interiéru
- Robustní konstrukce
- Pohodlná jízda
Minusy
- Umístění ovladačů pod volantem
- Vyšší hluk motoru
- Spolupráce motoru s automatickou převodovkou
- Hrubší grafika navigace
Toyota Land Cruiser 3,0 D-4D Premium
Plusy
- Potenciálně větší možnosti v terénu (světlá výška, zadní uzávěrka)
- Velký vnitřní prostor
- Snadné ovládání
- Rozumná spotřeba
- Dobrá variabilita interiéru
- Robustní konstrukce
- Moderní prvky výbavy
- Pohodlná jízda
Minusy
- Umístění ovladačů pod volantem
- Vyšší hluk motoru
- Spolupráce motoru s automatickou převodovkou
- Hrubší grafika navigace