Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota RAV4 – třetí generace úspěšného SUV

Miroslav Kudělka
Toyota se po pěti letech rozhodla zcela přepracovat svůj evropský prodejní trhák RAV4, kterého se od roku 1994 ve dvou generacích po celém světě prodalo přes 1,8 mil. Nový model se snaží udržet trend předchozích a vytyčovat směr vývoje ve třídě.

Třetí generace Toyoty RAV4 má na co navazovat, protože předchozí dva modely patřily k nejprodávanějším SUV na trhu a obě generace se staly nositeli nových myšlenek ve své třídě. Nová RAV4 se na svou cestu vydává vybavena sportovními liniemi vycházejícími ze druhé generace a technicky se posouvá výrazně vpřed. Ačkoli linie navazují na předchozí model, karosérie je zcela nová, aby mohla nabídnout výrazně vyšší tuhost a tím i bezpečnost. Nosné prvky klecové struktury jsou vyrobeny z vysokopevnostních plechů aby mohly účinněji rozvádět energii nárazu z jednoho místa do celku. To,že se jedná o samonosnou konstrukci je samozřejmostí, protože právě RAV4 první generace s touto koncepcí do kategorie SUV přišel jako první. Bezpečnost karosérie byla posuzována přísnými bariérovými testy Toyoty, které probíhají při rychlostech 55 km/h zatímco norma vyžaduje rychlost 50 km/h. Velká pozornost byla věnována bezpečnosti chodců při kolizi s přídí vozu. Veškeré tvrdé díly jako chladič, zámek kapoty jsou posunuty dále vzad, nebo umožňují snadný posun vzad jako hlavní světlomety. Stejně tak kapota motoru je navržena jako deformační struktura. Při konstrukci vozu se také nezapomnělo na obvyklý nárůst velikosti. RAV4 je o 145 mm delší než předchůdce, rozvor byl prodloužen o 70 mm, šířka zase o 80 mm. Jen výška vozu zůstala na úrovni předchůdce. Díky tomu vzrostla délka interiéru o 85 mm, vzdálenost mezi předními a zadními sedadly narostla o 55 mm. Větší šířka zase umožnila získat na zadních sedadlech prostor pro tři dospělé cestující.

Vnější tvary karosérie sice rozvíjejí koncept předchozí generace, ale více se blíží tvarům nových modelů Toyoty. Přídi dominuje maska chladiče se dvěma chromovanými lištami a velkým znakem. Po stranách její linie pokračují ve vzad ustupujících světlometech. Boční pohled ukazuje klínovitou linii spodní hrany oken vrcholící prudce vzhůru se zvedajícím třetím bočním oknem. Výsledkem je mohutný poslední sloupek, který opticky odlehčují daleko vpřed protažené koncové svítilny. Záď vozu existuje ve dvou provedeních. Standardně je osazena náhradním kolem, špičkový model RAV4 X se bez něj obejde, protože je osazen pneumatikami Bridgestone s technologií run-flat umožňující ujet až 160 km rychlostí až 90 km/h po úniku vzduchu. Tyto pneumatiky jsou zvláštní tím, že nemají zesílené boky jako konstrukce Michelinu, ale uvnitř je vsazen kotouč z ocelového plechu o který se běhoun po úniku vzduchu opře.

Přestože technika vozu není příliš viditelná, hraje ve voze rozhodující úlohu. Pod svažující se kapotou jsou umístěny tři pohonné jednotky. Dvě jsou vznětové a jedna zážehová. Základem by se měl stát motor D-4D 135 což je slabší verze přeplňovaného vznětového 2,2 litrového celohliníkového čtyřválce. Ten se vyznačuje nízkým kompresním poměrem 16,8:1, který je zárukou klidného a tichého chodu. Palivo je vstřikováno systém common-rail se solenoidovými vstřikovači přímo do středu spalovacího prostoru tlakem 1700 barů. Motor produkuje výkon 100 kW (136 k) při 3600 ot/min a točivý moment 310 Nm v rozmezí 2000 – 2800 ot/min. Alternativou mu je zážehový čtyřválec 2,0 VVT-i s variabilním časováním. Také ten pracuje s relativně nízkým kompresním poměrem 9,8:1, ale díky proměnnému časování dosahuje výkonu 112 kW (152 k) při 6000 ot/min a točivý moment 194 Nm při 4000 ot/min. Vrcholem nabídky je motor D-4D 180, který je silnější verzí základního motoru. Piezoelektrické vstřikovače, vstřikovací tlak 1800 barů a kompresní poměr 15,8:1 jsou hlavními rozdíly. Výsledkem je výkon 130 kW (177 k) při 3600 ot/min a točivý moment 400 Nm při 2000 – 2600 ot/min. Tyto hodnoty jej staví do pozice nejvýkonnějšího motoru ve své kategorii. Tento motor je určen pro špičkový model RAV4 X. K motorům jsou určeny tři převodovky. Pro vznětové motory je určena nová šestistupňová ručně řazená, pro zážehový motor jsou určeny buď pětistupňová ručně řazená, nebo čtyřstupňová automatická. Ze všech převodovek se odebírá točivý moment pro pohon všech kol. Ten je řízen společně s protiprokluzovým systémem, ABS, elektrickým posilovačem řízení a stabilizačním systémem centrálně pomocí tzv. Integrated Active Drive system. To je jednoduše řečeno centrální řízení bezpečnosti jízdy. Ten pomocí čidel podélného a příčného zrychlení, rychlosti jednotlivých kol, natočení volantu a rychlosti jeho otáčení, poloze pedálu plynu i brzdového pedálu řídí práci všech podřízených systémů tak, aby maximálně eliminoval řidičovy chyby. Dokáže mimo jiné dělit točivý moment od 100 procent na přední kola až po 55:45. Tento poměr lze také zablokovat tlačítkem na přístrojové desce. Při překročení rychlosti 40 km/h se však tento zámek uvolní a pak opět pracuje automatika. Další vlastností centrálního řízení je to, že pokud systém detekuje přetáčivost či nedotáčivost, nastaví účinek posilovače řízení tak, že v požadovaném směru otáčení volantu posiluje více a ve směru, který by situaci ještě zhoršil naopak klade řidiči odpor.

Interiér vozu dostal do vínku mladistvého sportovního ducha. Celku přístrojové desky dominuje mohutná středová konzola s displejem navigace v horní části. Po jeho levé straně je zámek pohonu všech kol. Pod tímto tlačítkem je tlačítko startéru, protože nová RAV4 nemá klasický klíček, ale kartu kterou stačí mít v kapse a vůz si ji sám najde a umožní nastartování. Dalším výrazným prvkem přístrojové desky je horizontální dělení hlubokým prolisem po celé šířce vozu. Originální tvar bumerangu mají také madla dveří. Velkou změnou prošel zavazadlový prostor, který je díky šikmo umístěným tlumičům zadní nápravy mezi podběhy o celých 230 mm širší. Jeho velikost lze měnit nejen sklopením zadních sedadel, ale také jejich posunem v rozmezí 165 mm vpřed či vzad. V základní výbavě nechybí klimatizace, DVD navigace či informační systém nabízející šest světových jazyků pro pohodlí, nebo devět airbagů pro bezpečnost včetně kolenního pro řidiče. Ten je v této třídě vozů nabízen poprvé.

Nová Toyota RAV4 nabízí vynikající technologie, spoustu prostoru i v této třídě neobvykle nízký koeficient odporu vzduchu cx=0,31. Pohodlí na vysoké úrovni a již solidní rodokmen. Jestli dokáže navázat na úspěchy předchůdců to ukáže až čas, protože konkurence je stále ostřejší a nabízí také kvalitní produkty. Možná bude někomu chybět třídveřová sportovnější varianta, která zatím představena nebyla.

Toyota RAV4 vs. Suzuki Grand Vitara
  RAV4 D4-D 180 RAV4 2,0 VVT-i Grand Vitara II 5D 2,0 Grand Vitara II 5D 1,9D
Délka [mm] 4315 4395 4470 4470
Šířka [mm] 1815 1815 1810 1810
Výška [mm] 1685 1685 1695 1695
Rozvor [mm] 2560 2560 2640 2640
Rozchod vpředu [mm] 1560 1560 1540 1540
Rozchod vzadu [mm] 1560 1560 1570 1570
Počet míst 5 5 5 5
Pohotovostní hmotnost [kg] 1595 1465 1580 1580
Palivová nádrž [l] 60 60 66 66
 
Motor př. vznět zážehový zážehový př. vznět
Zdvihový objem [cm3] 2231 1998 1995 1870
Vrtání/zdvih [mm] 86/96 86/86 84/90 80/93
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/2
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 130/3600 112/6000 103/6000 95/3750
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 400/2000-2600 194/4000 183/4100 300/2000
Max. rychlost [km/h] 200 185 175 170
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9.3 10,6 12,5 13,2
Komb. spotřeba [l/100 km] 7 8,6 9,1 7,7
Miroslav Kudělka