Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota v Ženevě 2005

Ondřej Láník
Stánek Toyoty v hale 4 je zaměřen na mladou klientelu, protože tím hlavním lákadlem je letos nové miniauto Aygo, vyráběné v Kolíně.

Toyota chce minihatchbackem získat zcela nové zákazníky a navázat tak na úspěchy, které největší japonská automobilka slaví v Evropě v posledních letech. Vždyť od roku 1997 roste jak prodej tak i tržní podíl Toyoty na starém kontinentě. V roce 1997 Toyota prodala 471 tisíc vozů a měla tržní podíl 2,79 %, loni se prodejní čísla vyšplhala až na 916 tisíc aut a pětiprocentní tržní podíl. Více než polovina aut z tohoto počtu byla vyrobena v Evropě, podobně jako půlmilion motorů a dvě stě tisíc převodovek. V roce 2005 se očekává další nárůst díky Aygu a zavedení nových silných dieselů, které dosud ve výrobním programu Toyoty scházely.

Aygo – první česká Toyota

Kolínské automobily Aygo/C1/107 se těšily velké pozornosti nejen českých žurnalistů. Toyota se s Aygem chystá na mladou nekonformní klientelu kterou chce oslovit zejména na trzích kde je úspěšná s Yarisem (Itálie, Velká Británie, Francie). Prezentaci novinky byl podřízen celý stánek s oranžovým DJ-Aygem, ve kterém se míchalo Techno, House i Rap. Při příležitosti uvedení na trh oslovila Toyota deset designérů a umělců z celé Evropy aby přetvořili Aygo podle svých představ. Základem byla čistě bílá karosérie tři z deseti kreací jsme viděli v Ženevě.

S délkou 3405 mm je Aygo nejkratší z trojčat, ale i nejmenší Toyotou, jaká kdy byla prodávána v Evropě. Zajímavá je též geneze pojmenování Aygo - jedná se o fonetický přepis sentence "I go", vyjadřující svobodu. Nejstarší japonská automobilka očekává, že minivůz se stane hitem v přeplněných evropských městech a také přivede ke značce nové zákazníky, kteří by měli podle marketingové strategie tvořit 80 - 90% z kupců.

Zatímco v případě obou zástupců PSA se jedná o přirozené pokračování jejich stylu, pro Toyotu znamená odvážný a hravý design jistý průlom a odhození části dosavadního konzervatismu. Totéž platí i pro invenční křivky a detaily v interiéru. Stejně neobvyklé je u vozu této velikosti primární zaměření na dostatek prostoru pro posádku, které se vyplatilo v podobě rekordních hodnot mezi konkurencí. Nechybí ani dlouhý seznam odkládacích prostor, vyplňujících každé volné místo.

Nové zvyky mezi nejmenší vozy přináší i neobvykle vysoká míra standardní bezpečnostní výbavy, ve které nechybí ABS s EBD, čtvero airbagů (max. až 8 airbagů) s vypínačem spolujezdcova, předpínače bezpečnostních pásů s omezovači tahu, ISOFIX, bezpečnostní sloupek řízení, protiponořovací sedačky či akustická signalizace nezapnutých pásů. Mezi komfortní prvky se zařadí dva různé CD-přehrávače s linkovým vstupem.

O motorizaci se stejně, jako v případě "francouzských" sourozenců, postará dvojice zcela nových motorů. Ten první bude čtyřventilový litrový tříválec s proměnným časováním ventilů VVT-i. Nejvyšší výkon 50 kW je dosahován při 6000 ot./min a točivý moment 93 Nm je k dispozici při 3600 ot./min, ale mezi 1700 a 6000 ot./min moment neklesá pod 80 Nm. Zážehový motor je zajímavý svým dvoubodovým uchycením v karosérii (obvyklé jsou tři) a extrémně nízkou hmotností 69 kg. Podle Toyoty jde o nejlehčí produkční motor současnosti.

V roce 2006 doplní nabídku motor common rail dodávaný koncernem PSA. Motor vzniklý z agregátu 1,4 D-4D (HDI) bude mít maximální výkon 40 kW při 4000 ot./min, maximum točivého momentu 130 Nm je k dispozici při 1750 ot./min. Námahu v městských aglomeracích řidičům ulehčí dvourežimová robotizovaná převodovka M-MT, známá již z Yarisu.

Oba vozy budou mezi rekordmany ve spotřebě. Toyota uvádí zatím jen kombinovanou hodnotu u zážehové verze: 4,6 l/100 km. PSA se již pochlubilo také hodnotou 4,1 l/100 km u dieselu. Proti východoevropské konkurenci má Toyota i pro nízkonákladové vozy v nabídce tříletou záruku (nebo 100 tisíc km) a dvanáctiletou záruku na neprorezivění karosérie.

Aygo: První dojmy z výstaviště

Kdo chce potkat v Ženevě českého novináře, zamíří na stánek Škody Auto. To platilo ještě minulý rok. Letos kromě stánku škodovky kroužili čeští žurnalisté kolem stánku Peugeotu, Toyoty a Citroënu, kde se v světové premiéře ukázala malá vozítka z Kolína (právě v těchto dnech se rozběhla sériová produkce). U vozů novináři dlouze diskutovali a vozítka náležitě zkoumali.

Z našich poznatků vyplynulo, že automobil odpovídá kvalitou zpracování a charakterem zvolenému segmentu i ceně. Vizuálně se trojčata dramaticky neliší, rozdílná je pouze přední maska, světlomety a zadní světlomety s blatníkem. Například Aygo nese značku nad nárazníkem, zatímco Peugeot 107 na plastovém výběžku nárazníku. Po otevření zadního skla zarazí vysoko položená nakládací hrana a nemožnost otevřít spodní část. Narozdíl např. od C2 se zpřístupňuje zavazadlový prostor pouze otevřené zadní sklo a nikoliv i vyklápěcí spodní část.

Vzhledem k velikosti zavazadelníku 135 litrů se můžeme domnívat, že nakládací předmětů nebude zrovna pohodlné. Při otevření zadního skla nás překvapila instalace zámku přímo na skleněné ploše, s překvapeními ovšem nebyl konec. Zadní dveře zakončené ostrou hranou blatníku postrádaly i v pětidveřovém provedení stahovací okénko a využívaly jednoduchý princip vyklápění okna, který známe z třídveřových modelů.

Na cenové poměry vypadá palubní deska hodnotně, plasty samozřejmě pochází z kategorie tvrdých, ale slušně zpracovaných i slícovaných. Na palubní desce se designérům podařilo úspěšně spojit extravaganci s relativní praktičností, jen nastavení teploty a intenzity větrání se trochu zadrhává. Každopádně přehlednost patří k silným stránkám Ayga, 107 a C1.

Přestože vnější rozměry neukazují na prostorný interiér, poskládají se uvnitř čtyři dospělé osoby. Sezení na zadních sedadlech není za 185 cm vysokým řidičem utrpením, u kolen dokonce zbývá malá rezerva, v oblasti hlavy se naopak jedná o limitní situaci. Pasažér vyšší už bude mít s nalezením optimální cestovní pozice problémy.

Vznětový motor 2.2 D-4D Clean Power: Avensis v plné síle

V Ženevě se představily také dva nové motory, které mají v první fázi za úkol pozvednout zájem o řadu Avensis. Zavedením nového 2.2 litru rozšiřuje Toyota stávající nabídku motorů pro Avensis (zážehové 1.6 l, 1.8 l, 2.0 l, 2.4 l a vznětové 2.0 D-4D a dvě verze 2.2 D-4D), která je jako první sestavena jen z motorů splňujících emisní normu Euro IV.

Nový motor 2.2 D-4D využívá zatím unikátní ošetření čistoty výfukových plynů, kterému Toyota říká D-CAT. Kombinací filtru pevných částic a zachycovače NOx jsou dosaženy zatím nejnižší emise v této objemové třídě. Výkon na druhou stranu vzrostl na 130 kW při 3600 ot./min, točivý moment má maximum 400 Nm v rozmezí 2000-2600 ot./min, to vše při kombinované spotřebě 6,1 l/100 km. Cestou k lepším hodnotám jsou piezoelektrické vstřikovače, vyšší maximální vstřikovací tlaky (až 1800 bar) a až 5 vstřiků během jednoho cyklu.

Nový diesel využívá v této výkonové kategorii neobvyklé celohliníkové konstrukce a extrémně nízkého kompresního poměru 15,8:1, což snižuje namáhání motoru, usnadňuje studené starty, zahřívání a přináší tišší chod. Se snížením kompresního poměru byly zavedeny nové žhavící svíčky a nevýhody tohoto řešení kompenzuje také vstřikovací systém.

Levnější verze motoru o objemu 2231 cm3 má vyšší kompresní poměr 16,8:1, nižší výkon 110 kW při 3600 ot/min a točivý moment 310 Nm od 2000 do 3100 ot./min. Kombinovaná spotřeba dosahuje podle Toyoty hodnoty 6,0 l/100 km.

Nejsilnější vznětový Avensis nyní zrychluje mj. díky nové šestistupňové převodovce z 0 na 100 km/h za 8,6 s, slabší motor 2.2 D-4D potřebuje ke stejnému úkolu 9,3 s, nejvyšší rychlost činí 220 km/h resp. 210 km/h.


Ondřej Láník