Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Toyota Yaris 1,4 D-4D - evropská cesta

Ondřej Láník
I když vyspělé zážehové motory s vysokým výkonem a nízkou spotřebou jsou již léta v nejmenších Toyotách standardem, Evropa stále vehementněji žádá přeplňovaný diesel.

Pro Toyotu je starý kontinent důležitým a vysoce růstovým trhem a tak se malý čtyřválec usadil i pod kapotou současného Yarisu.

V posledních dvanácti měsících jsme se s novým „malýmvelkým“ Yarisem potkali již dvakrát a proto jsme se při třetím setkání zaměřili na sbírání dojmů a zkušeností z jízdy s malým vznětovým čtyřválcem pod kapotou druhé nejmenší Toyoty.

Sportovec v civilu

toyota testy malevozy toyota testy malevozy Jediný dieselový motor v nabídce modelové řady Yaris je současně nejsilnější civilní alternativou vyspělým benzinovým jednotkám 1,0 VVT-i (51 kW) a 1,3 VVT-i (64 kW). I když jej Toyota prodává pod označením 1,4 D-4D, jeho zdvihový objem dosahuje jen k 1364 cm3 a bohužel tak jen o několik cm3 překračuje meze pro populární sazbu povinného ručení. Moderní agregát s přímým vstřikováním a systémem common-rail má nejvyšší výkon 66 kW při 3800 ot./min a točivý moment vrcholí hodnotou 190 Nm mezi 1800 a 3000 ot./min.

V praxi se motor projevuje potřebou krátkého žhavení i při teplotách nad bodem mrazu. Následuje start a pak velmi dobře utlumený zvuk čtyřválce, provázený minimálními a snadno přehlédnutelnými vibracemi. Při akceleraci z nízkých otáček do vysokých se projev motoru vyznačuje plynulostí růstu točivého momentu, žádná překvapení ve formě náhlé akcelerace v určitém místě momentové křivky nečekejte.

toyota testy malevozy toyota testy malevozy S dieselovým Yarisem lze jezdit velmi svižně, neboť jde o druhou nejdynamičtější verzi hned po sportovním Yarisu TS. Toto zařazení dokumentuje hodnota výrobce v kolonce zrychlení z 0 na 100 km/h kde stojí 10,7 s. Tento model Toyoty dokáže na dálnici snadno držet krok s vozy o jednu až dvě třídy většími a bez velkých potíží hbitě zrychluje až k rychlosti 150 km/h. Na dálnici bude motor po většinu času pracovat v okolí rychlosti 130 km/h s otáčkami kolem 3000 ot./min

Spotřeba a cena

Spotřeba paliva je v průměru praktického života vyšší než hodnota získaná laboratorními testy (kombinovaný režim 4,5 l/100 km). Při snaze o minimální spotřebu paliva jsme dosáhli hodnoty 4,3 l/100 km, realitě je ale bližší průměr o litr vyšší. Rychlá jízda na dálnici v rámci českých limitů představuje odběr 6,4 l/100 km a ve městě se za žádných okolností nedostanete přes sedm litrů.

U Toyoty asi o vysokých kvalitách vznětového Yarise vědí a tak jej náležitě ocenili. I to je cesta jak přesvědčit racionálně uvažující zákazníky ke koupi kvalitních a úsporných benzinových motorů. Příplatek proti silnějšímu čtyřválci 1,3 VVT-i totiž v případě vznětového motoru činí celých 55.000,-Kč, což v kombinaci s vyšší sazbou povinného ručení bude na trhu znevýhodňovat diesel proti benzinu.

Yaris potřetí

toyota testy malevozy toyota testy malevozy Třetí týden se třetím testovaným Yarisem odhalil, že karoserie se pravděpodobně pod tíhou vznětového osmiventilového turbodieselu při přejezdu nerovností mírně kroutí, což se projevuje občasným povrzáváním. Pochválit je třeba do třetice perfektně sladěné charakteristiky ovládacích sil, precizní chod všech tlačítek a otočných ovladačů v interiéru a snadnou orientaci při ovládání vozu v městském provozu nebo při parkování. Snadno si zvyknete na množství odkládacích prostor, někteří řidiči budou naříkat nad jednoduše tvarovanými sedadly a krátkými sedáky vzadu, nemožností výškově nastavovat sedadlo řidiče a podélně volant (obě až od drahých výbav Sol a Lux).

Nestandardní světelný displej je kontroverzním prvkem, který si buď zamilujete nebo si malou Toyotu kvůli němu nikdy nekoupíte. Krátká karoserie je uvnitř neuvěřitelně efektivně uspořádaná a mistrně umazává délkový handicap, kterým Yaris papírově trpí ve srovnání s největšími zástupci moderních malých vozů. Vyšší stavba a tomu odpovídající umístění a konstrukce sedadel umožnila nabídnout uvnitř vozu srovnatelný prostor jako v podstatně větších vozech. Jezdíte-li často po městě, bude pro vás čtvrtmetrový rozdíl v celkové délce na Grande Punta, 207, Clia nebo Fabie, cenným plusem, zejména při parkování.

toyota testy malevozy toyota testy malevozy Variabilita zadních sedadel, která lze posunovat v rozsahu 150 mm a pochopitelně také sklápět, je v této rozměrové kategorii unikátní. Dvojité dno zavazadlového prostoru se zasloužilo o vyrovnání plochy po sklopení opěradel do jedné roviny.

Důležitým argumentem pro Toyotu Yaris je vysoká míra pasivní bezpečnosti. Euro NCAP udělila malé Toyotě 35 bodů a tedy pět hvězd. Ve třídě unikátní je možnost pořídit kolenní airbag pro řidiče, na českém trhu je však spolu s hlavovými airbagy dostupný jen v nejvyšších a málo prodávaných výbavách atakujících nebo překračujících čtyřsettisícovou cenu.

Související články:

První cena vozu279.900,-Kč (1.0 VVT-i (50 kW), 5D Base)
První cena vozu s testovanou motorizací374.900,-Kč (1,4 D-4D (66 kW), 5D Terra)
Základní cena testovaného vozu374.900,-Kč (1,4 D-4D (66 kW), 5D Terra)
Cena testovaného vozu vč. příplatků384.900,-Kč (1,4 D-4D (66 kW), 5D Terra)

Plusy

  • tichý a silný motor
  • špičkové využití obestavěného prostoru
  • množství odkládacích prostor a variabilní zavazadelník
  • precizní ovládání
  • čitelné a bezpečné jízdní vlastnosti

Minusy:

  • vysoký příplatek za diesel
  • chybějící výšková nastavitelnost sedačky řidiče a nedostupné podélné nastavení volantu
  • nepohodlné zadní sedačky
  • vysoká nakládací hrana a nízko se vyklápějící dveře zavazadelníku
  • tlustý A-sloupek v zorném poli řidiče

Ondřej Láník
Toyota Yaris 1,4 D-4D
Cena základní sestavy 374 900 Kč
Výbava základní sestavy airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, ABS+EBD+BA, imobilizér, posilovač řízení, výškově nastavitelný sloupek řízení, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná, zadní sedadlo dělené, sklopné a posuvné, sytém Easy Flat, palubní počítač, rádio s CD + 4 repro, ISOFIX, centrální zamykání dveří s dálkovým ovládáním Kč
Cena testované sestavy 384 900 Kč
Výbava testované sestavy metalický lak (+10.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1364
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 66 / 3800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 190 / 1800 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.4 / 4 / 4.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 272 / 1183
Objem nádrže (l): 42
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1130 / 395
Rozměr pneu: 185/60 R15
Toyota Yaris 1,4 D-4D
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3750
b) šířka (mm): 1695
c) výška (mm): 1530
d) rozvor (mm): 2460
e) rozchod vpředu (mm): 1480
f) rozchod vzadu (mm): 1470
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1390
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 540
místo vzadu pod předním sedadlem: ano