Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

V Česku je asi 80 stanic pro elektromobily, chystají se další

redakce AUTO.CZ
Diskuze (36)
Zájem o elektromobily v posledních letech roste. Jen v loňském posledním čtvrtletí si čeští řidiči zaregistrovali 100 vozů. Současně s tím u nás roste i počet dobíjecích stanic.

V České republice je v současnosti kolem 80 nabíjecích stanic pro elektromobily, 15 z nich je rychlodobíjecích. Z ankety ČTK mezi provozovateli vyplývá, že do konce roku by jich mohlo přibýt až dalších několik desítek. Podle odhadů by zároveň do konce roku v tuzemsku mělo jezdit zhruba 1000 elektromobilů.

Nejvíce stojanů pro elektromobily v ČR provozuje v současnosti skupina ČEZ. Manažer útvaru čisté technologie ČEZ Tomáš Chmelík ČTK sdělil, že společnost v současnosti provozuje pro elektromobily 44 stanic, z toho osm je rychlodobíjecích. „Na našich rychlodobíjecích stanicích o výkonu 50 kilowattů mohou majitelé elektromobilů nabít 80 procent kapacity baterie za pouhých 20 minut a pokračovat v jízdě," uvedl.

Klasické stanice s delší dobou nabíjení se podle něj snaží ČEZ umisťovat tam, kde mají řidiči možnost alternativních aktivit, jako je například nákup. Dodal, že do konce roku plánuje ČEZ navýšit počet stanic až o několik desítek. Záleží ale, jak dopadnou zejména stavební a jiná povolovací řízení, která podle něj rozvoj stanic nejvíce komplikují.

Druhý největší počet stanic má Pražská energetika (PRE). Firma uvedla, že na 23 místech provozuje 32 nabíjecích stojanů. Zatím poslední stanici otevřela v pátek v Plzni. Lukaš Kadula z PRE ČTK řekl, že kromě vlastního rozvoje spolupracuje společnost v dalším budování stanic s dalšími partnery. „Ti nabíjecí stanici vlastní, my řešíme instalaci, servis, zpoplatnění a podobně," dodal.

Rozvoj dobíjecí infrastruktury pro elektromobily plánují i další firmy. Například E.ON, který nyní provozuje čtyři veřejné dobíjecí stanice, uvedl, že v letošním roce plánuje několik nových dobíjecích stanic v rámci marketingových aktivit. Mluvčí E.ON Vladimír Vácha ale podotkl, že elektromobilita v Česku je stále spíše marketingovou aktivitou.

„Provoz elektromobilu v současnosti nemůže konkurovat provozu automobilů na konvenční paliva, a to z důvodu stále výrazně vyšších pořizovacích nákladů na pořízení elektromobilu, ale i z pohledu nedostatečné dostupnosti odpovídající dobíjecí infrastruktury na území ČR," uvedl.

Podle Chmelíka ze skupiny ČEZ vychází nicméně samotná jízda v elektromobilu levněji než u automobilů na benzin a naftu. "Obecně můžeme říci, že náklady na ujetý kilometr v elektromobilu se pohybují mezi 30 až 70 haléři. Proti tradičním palivům jde tak jen o zhruba 30 až 50 procent nákladů," dodal.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (36)
28. 4. 2015 15:47
Re: Mapa by nebyla?
Pokud je to pozemní komunikace, tak to vymahatelné není (pokud vím, zákon ani prováděcí vyhláška takové značení neznají, ale zase tolik to nesleduji). Pokud není (je to za závorou, oplocené/ pod zemí atp.), musíš se řídit provozním řádem (a pokud tak řád nestanoví, tak tam neplatí předpisy, tedy nemusíš dodržovat žádné značení, rychlost, dávat přednost, nic) - že někdo něco namaluje na asfalt, samo o sobě nic neznamená.
28. 4. 2015 11:10
Re: Mapa by nebyla?
TĚCH BUDE ... [odkaz] [odkaz]
28. 4. 2015 10:11
Re: výpočty moc provozní rentability moc nesedí...
hele odnes jsem to do servisu kde me rekli repase format za 350,-, nebo nova baterka za 1000,- (neorigo 42Wh) 1900,- (original HP 44Wh), doma me notas proste baterku jiz dal odmital nabijet, jako zakaznika me nezajima jak to delaj, ale to ze me dali zpet za me penize funkcni baterku a ja muzu notas pouzivat vesele dal, od te doby ho pouzivam cca 8 mesicu a zatim zadny problem

predpokladam ze jsem tu baterku sam doprasil kdys poslednich 5 mesicu pred servisem byla na zasuvce 24/7

podle HP mela ta baterka vydrzet 5 let, vydrzela 7 a ted po servisu jede dal, a stale me pri praci zvlada cca 3.5 hodiny (novej zvladal cca 4 hodky)
28. 4. 2015 10:01
Re: výpočty moc provozní rentability moc nesedí...
Jo, nemám tak pěkný přehled, kdo jakou baterii používá. Ale o tom se nebavíme, řešíme náklady a životnost, ne? (Prius má NiMh...)

Mě živí elektrika, takže mám k těm bateriím poněkud blíže ;) A rozhodně neporovnávám vlastnosti jednotlivých verzí (LiIon, LiPol, LiFePo, LiFeYPo) podle toho, jak kterej číňan nebo taiwanec udělá elektroniku kolem baterie v kde jakém zařízení.
Co víte o udržovacím proudu a jak se který akumulátor nabíjí? Pak bychom tu neřešili Nějaké formátování Lixxx článků, protože to je opravdu nesmysl ;)

28. 4. 2015 09:54
Re: výpočty moc provozní rentability moc nesedí...
gratulace, to je moc prijemna sleva, at auticko slouzi co nejdele :-)