Ve hře o koupi problémového Saabu je prý až osm vážných zájemců
Její generální ředitel ve švédském tisku zároveň uvedl, že o koupi kdysi prominentní severské značky se momentálně uchází "sedm až osm vážných zájemců".
"Jsme v neuvěřitelně stresové situaci," přiznal Jan-Ake Johnsson deníku Svenska Dagbladet a dodal, že věří v brzké vyřešení problémů kolem vlastnictví firmy. General Motors se totiž dosud nepodařilo Saabu zbavit, ačkoliv tuto snahu dává otevřeně najevo. Kdyby se nového vlastníka nepodařilo nalézt do tří měsíců, musí General Motors podle Johnssona zaujmout nové stanovisko ohledně přísunu finančních prostředků Saabu a zajistit nové peníze pro hledání vhodného kupce.
Ve středu došly problémy s platební schopností Saabu až tak daleko, že švédská celní služba kvůli nezaplaceným poplatkům zastavila veškerý transport dodávek ze zemí vně EU do Saabu i vývoz hotových výrobků firmy za hranice EU. Ve městě Trolhättan se zároveň přechodně zastavila výroba, která se však dnes ráno znovu rozběhla. Celní poplatky budou podle Johnssona uhrazeny. Jak se bude tato krize konkrétně vyvíjet dále, však zatím není jasné.
Švédská vláda odmítá Saabu pomoci s tím, že jeho složitou situaci nezpůsobila jen nynější finanční krize, ale dlouhodobě špatná řídicí strategie, která se včas nepřizpůsobuje požadavkům trhu.
Saab minulý týden požádal o ochranu před věřiteli, která by měla umožnit restrukturalizaci jeho aktivit. Saab prodělal v loňském roce zhruba tři miliardy švédských korun (téměř osm miliard Kč). Letos očekává podobnou ztrátu kvůli klesající poptávce, zastarávajícím modelům, nadměrným výrobním kapacitám a vysokým nákladům.
Saab 92, 93, 95 a 96 – Od letadel k autům |
Saab 99 – magické devítky |
Saab 900 – dvě generace luxusu |
Sportovní Saaby – úspěchy i nezdary |