TEST Volkswagen Beetle 1.4 TSI DSG Dune – Brouk do terénu?
Design, interiér
Takzvané „dune buggy“ neboli auta pro jízdu po plážích, vznikala od 60. let. První stroje navíc využívaly rámového podvozku a také pohonu původního Volkswagenu Brouk. Jistě z důvodu jednoduché, spolehlivé a hlavně robustní techniky. Nyní se nám Volkswagen snaží tuto éru připomenout. Mluvit o stylu současného beetlu je skoro zbytečné, vždyť každý beetle je jiný než ostatní auta. Minimálně vzhledem, když už ne použitou technikou. Ovšem verze Dune přidává ještě něco navíc. Kromě 18palcových litých kol pojmenovaných „Canyon“ je to především o 10 mm zvýšená světlá výška. A dále jinak tvarované nárazníky, které mají dotvářet off-roadovější, nebo chcete-li drsnější výraz tohoto vzhledově mimořádně sympatického vozu. Celek pak dokreslují plastové lemy blatníků.
Popsané úpravy mohou budit dojem, že byste se s vozem mohli na tu pláž i vydat. Přesto radíme to nezkoušet, neboť chybí pohon všech kol. Ten sice nemívaly ani staré buginy, avšak jejich motor v zádi spolu s pohonem zadních kol dával mnohem větší předpoklady pro jízdu po nezpevněném povrchu. Navíc i přes zvýšení světlé výšky je to na písečné duny pořád málo. Jízda po pláži ale nebyla v žádném případě záměrem tvůrců této edice.
Barvy podle přání
Současné, tedy třetí vydání brouka, je z našeho pohledu méně retro, než tomu bylo u předchozího New Beetlu. V kabině tak už nenajdete třeba stylovou vázičku s umělou květinou. Vše vynahrazují kvalitní materiály a solidní zpracování. Lehký závan starých časů přesto nechybí. Asi nejvíce je to patrné na horní části palubní desky, kde se táhne pás plastů vyvedený v barvě laku auta, v našem případě tedy ve žluté.
V základní verzi příznačně pojmenované Basic a poháněné motorem 1.2 TSI vyjde beetle na nijak lidových 424.900 korun. Zapůjčený kousek s motorem 1.4 TSI začíná na částce 622.900 korun. V případě testovaného vozu ale cena činila 745.201 korun. V rámci příplatků jsme tak mohli využívat třeba skvělý audiosystém Fender s deseti kanálovým zesilovačem o výkonu 400 Wattů. Vyjde na 16.300 korun. V létě přišla vhod také panoramatická střecha za 35.000 korun. Lze ji elektricky otevřít, což chválíme. Naopak součástí standardní výbavy verze Dune jsou kupříkladu sportovní přední sedadla. Sice se jim tak říká, avšak s bočním vedením to nikterak nepřehánějí. Rozhodně nečekejte posaz ve stylu Golfu GTI či R. Beetle je především stylovým autem a ne sporťákem.
Od samého začátku výroby nabízí beetle ambientní interiérové osvětlení, a to hned ve dvou verzích. V základní svítí pouze dveřní výplně v místě loketních opěrek (bílou barvou). V pokročilejší verzi, kterou měl testovaný vůz, lze zvolit tři barevné odstíny - kromě bílé ještě červenou a modrou. Navíc svítí také okolí dveřních reproduktorů. Barvy měníte otočným ovladačem vlevo vedle volantu. Oči řidiče rychle upoutá trojice přídavných ukazatelů teploty oleje, plnicího tlaku turbodmychadla a dále stopky. Jde o příplatkovou položku za 3.800 korun. Na první pohled ve výbavě chybí teploměr vody, který si však můžete vyvolat v menu multifunkčního ukazatele MFA, stejně jako teplotu oleje. Ta je tedy zobrazována vlastně dvakrát – budíkem a na displeji.
Jinak je kabina útulná, ergonomie bez zásadních chyb a také designová stránka věci zaslouží pochvalu. Do vozu si sednete a cítíte se v něm jako byste jej již nějaký čas používali. To třeba u MINI, tedy taktéž retro vozu, říci rozhodně nemůžeme.
Motor, jízdní vlastnosti
U nás vrchol, jinde střed
Český dovozce v současnosti nabízí „brouka“ pouze se třemi pohonnými jednotkami. Kromě základního benzinového čtyřválce 1.2 TSI lze zvolit testovanou 1.4 TSI nebo diesel 2.0 TDI. V Německu se ale beetle prodává třeba i s 2.0 TSI o výkonu 162 kW, což je v této řadě výkonový vrchol.
V rámci testu jsme získali verzi s motorem 1.4 TSI kombinovanou se samočinnou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG. Dle našeho názoru se jedná o vcelku podařenou kombinaci. Výkon 110 kW je plně dostačující pro svižnou jízdu, na níž nic neubírá ani samočinná převodovka. Jak ukázal test, stále se však nezbavila občas mírně opožděných či chcete-li zmatených reakcí. Prostě přidáte plyn, a chvíli trvá, než jedna ze dvou soustředných spojek sevře a přenese točivý moment motoru dále. Za pomalejší reakcí zřejmě stojí fakt, že spojky převodovky DQ200 (sedmistupňové DSG pro malé točivé momenty) jsou takzvaně suché. Dodává je firma LuK. Více dimenzovaná starší skříň se šesti převody DQ250 a se spojkami v olejové lázni, se takto neprojevuje.
Celkové naladění se snaží maximálně spořit palivo. Převodovka tak volí vyšší převody, jak jen to jde. To však vede ke zbytečnému podtáčení motoru. Navíc, pokud jen mírně přidáte plyn, převodovka místo aby podřadila, raději nechává motor doslova se dusit v nejnižších otáčkách. Abyste ji donutili podřadit, musíte ještě více stlačit plynový pedál. Pokud motor moc nehoníte, lze s beetlem dune v testované kombinaci jezdit i za 7,3 l na 100 km.
Ze strany na stranu
O 10 mm vyšší světlá výška verze Dune nijak neovlivňuje jízdní chování automobilu v zatáčkách. Motory s výkony od 110 kW včetně používají pro zavěšení zadních kol vyspělejší čtyřprvkovou nápravu, vycházející z golfu šesté generace. Naopak slabší motorizace se musejí vzadu spokojit s jednodušším zavěšením. To ale není tvořeno zkrutnou příčkou, jakou známe třeba z nejslabších golfů, nýbrž jde o tuhou nápravou doplněnou o nápravnici. Zde se jasně projevuje fakt, že podvozek beetlu vychází z americké jetty pro rok 2011. Od druhé výbavy je pak standardem sportovní podvozek s tužšími tlumiči.
Ty zdařile omezují náklony karoserie v rychle projížděných zatáčkách. Horší to je s jízdním komfortem na výmolech, který není zrovna ukázkový. A 18palcová kola se čtyřiceti pěti procentními pneumatikami na něm rovněž nepřidají. Drobné výmoly zvládá šasi obstojně, hluboké ale o poznání hůře. Rychlá jízda po rozbité silnici navíc odhalila protivné houpání vozu ze strany na stranu. Vzhledem k použití víceprvkové zadní nápravy je to trochu překvapivé. Kdybych to nevěděl, tipoval bych, že vzadu je jednodušší verze zavěšení.
Závěr
Současný beetle působí dospěleji než jeho předchůdce new beetle. Testovaná verze dune navíc přidává trochu té terénní drsnosti. Kladem je pružný motor se zcela dostatečným výkonem a také bohatá výbava. A samozřejmě styl. Chyby vozu pramení už z jeho podstaty a tvaru. Zadní sedadla jsou určena spíše pro osoby nižšího vzrůstu, i když sedět na nich možné je. Z pohledu jízdy je nejslabším článkem převodovka. Je trochu váhavá, a to zejména při rozjezdech. K eliminaci lze zvolit verzi s manuálem, která navíc vyjde o celých 60.000 korun levněji. Ani tak ale není beetle laciným autem, vždyť testovaná verze Beetle Dune 1.4 TSI DGS přijde minimálně na 622.900 Kč. Komu jde ale o styl, ten na nějakou tu korunu asi tolik nehledí.
Nejlevnější verze modelu | 424.900 Kč(1.2 TSI BMT Basic/77 kW) |
Základ s testovaným motorem | 502.900 Kč (1.4 TSI BMT Design/110 kW) |
Testovaný vůz bez příplatků | 622.900 Kč (1.4 TSI BMT DSG7 Dune/110 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 745.201 Kč (1.4 TSI BMT DSG7 Dune/110 kW) |
Plusy
- Styl a vzhled
- Pružný motor
- Neotřelá kabina
- Ergonomie
- Prostorný interiér
Minusy
- Vyšší cena
- Mnoho prvků výbavy jen za příplatek
- Tužší podvozek
- Chování převodovky
Foto: David Rajdl