Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen Crafter 35 furgon 2.5 TD - Moderní řemeslník

AutoProfi
Diskuze (14)
Na českém trhu užitkových vozidel se již nějaký ten měsíc pohybuje novinka z produkce koncernu VW, respektive jeho samostatné divize Volkswagen Nutzfahrzeuge.

Model Crafter (Řemeslník) navazuje na velmi úspěšnou řadu LT, ale má sní dnes společnou jen hmotnostní kategorii a některé konstrukční prvky. Jinak je to vozidlo úplně nové.

Pro náš test jsme z několika stovek možností kombinace karoserií, motorů, výbav či úprav (výrobce se právem chlubí nesmírně širokou nabídkou nejrůznějších řešení) zvolili nejžádanější a proto také nejprodávanější klasiku - furgon. V našem případě se základním rozvorem a zvýšenou střechou, ale v prakticky základní výbavě.

Nadstandardními prvky v našem případě byla především velmi praktická zlepšení nákladového prostoru -ochranné obložení stěn kvalitní a příkladně pevně fixovanou překližkou a dřevěná podlaha s protiskluzovým potahem. Z dalších příplatkových detailů jmenujme namátkou možnost posuvu multifunkčního volantu ve dvou rovinách, větší nádrž paliva, kvalitní radiopřijímač a elektricky nastavitelná i vyhřívaná zpětná zrcátka.

Podrobněji za masku

Vozidlo v elegantní stříbrné metalíze, která má firemní označení „Oxid“, poháněl moderní vznětový přeplňovaný kapalinou chlazený pětiválec TDI o největším výkonu 80 kW, když v nabídce výrobce je ještě jeden slabší (65 kW) a dva výkonnější (100 a 120 kW) agregáty stejné konstrukce. Jeho největšími pozitivy jsou velký točivý moment v mimořádně širokém rozsahu otáček, relativně rychloběžný chod (snáší bez problémů i téměř 4000/min-1) s naprosto minimálními vibracemi a výtečně potlačeným hlukem, ale také dnes tak sledovaný parametr, jakým je spotřeba paliva (podle evropských standardů 8,5 l/100 km), v našem testu sice 9,1, ale za podmínek v tomto směru velmi nevýhodných, protože jsme jezdili krátké pojíždky zahlcenou pražskou dopravou, delší trasy pak zcela nekompromisně na rychlostním limitu, technické pasáže doslova „sportovně“.

Výhodou pětiválce s vysokotlakým vstřikováním paliva systémem Common Rail je také příjemný zvuk a velmi měkký záběr a pro řidiče i pocit, že agregát je snad vybaven vyvažovacími hřídeli, jakkoli tomu ve skutečnosti pochopitelně není. Tak „hladký“ je jeho provoz. Nelze pominout při hodnocení motoru také tak důležitý parametr, kterým je servisní interval. Ten nyní činí 50 000 km!

Tichý Euro 4

Je samozřejmé, že testovaný agregát s rezervou splňoval exhalační požadavky normy Euro 4. Podíl na tom měla také standardní instalace progresivního typu odlučovače pevných částic. K němu se však váže zajímavé zjištění - úplně na konci našeho týdenního (tisícikilometrového) soužití se na malém informačním displeji mezi rychloměrem a otáčkoměrem rozsvítilo upozornění: „Výfukový filtr - sledujte instrukční knížku k vozidlu“, které jsme vzhledem blížícímu se servisu ignorovali. Ukázalo se potom, že šlo o naprostou banalitu, nepatrně zanesený odlučovač, který se krátce na to bez nutnosti servisního zásahu samovolně vyčistil...

Motor uložený pod budkou řidiče je radost poslouchat, ale na to je nutno mít otevřené okénko a projíždět okolo nějaké stěny. Jinak jej prakticky slyšet není, takže otáčkoměr je důležitým ukazatelem. Vyplatí se podle něj jezdit také při snaze o co nejúspornější provoz. Podařilo se nám s nákladem o hmotnosti 850 kg na trase z Prahy 7 přes berounské kopce a zpět v hustém provozu dosáhnout průměru 8,0 l/100 km.

Standardní šestice

Craftery výrobce vybavuje šestistupňovými převodovkami s přímým řazením a k dispozici je také šestistupňový „automat“. Testovaný furgon byl pochopitelně vybaven první verzí. Její ovládání je velmi příjemnou záležitostí, protože výtečný odstupňováním se řidiči okamžik řazení nabízí sám a v optimálním okamžiku, ideální převod je velmi snadné najít a vlastní úkon řazení je nesmírně snadný a doslova ideálně přesný. Zařadit omylem jiný stupeň, než jsme měli v úmyslu se nám nepodařilo nikdy. Naopak kulisa natolik výtečně vede, že by jí takovou funkčnost mohl závidět leckterý majitel osobního automobilu.

Odstupňování této převodovky odpovídá velmi dobře provozním parametrům vozidla, ale také charakteristice motoru. Lze tedy s lehčím vozidlem vyrážet z křižovatek sportovně a řadit až po vytočení motoru, nebo naopak respektovat hmotnost úplného zatížení a využívat především velikého točivého momentu, který rozhýbe craftera až nečekaně rázně, a řadit poměrně brzy v relativně nižších otáčkách.

Umístění řadicí páky v těsném sousedství volantu je dnes nejčastějším, ale také nejlepším konstrukčním řešením v kategorii lehkých užitkových vozidel, protože řidiči usnadňuje práci a není přitom technicky nijak komplikované, ale ani nákladné.

Lehce v nelehkém

Podvozek craftera je vyvážený jak co do pérování, tak co do geometrie a navíc má velmi dobrý rejd. Lze s ním proto lehce a bezpečně manipulovat v nelehké situaci stísněných logistických center.

Protože jsme měli k dispozici klasický neprosklený furgon, museli jsme spoléhat především na pohled do zpětných zrcátek a byli velmi spokojeni. Výtečně veliká a neméně výtečně dělená a tvarovaná zrcátka užitkového volkswagenu poskytují prakticky ideální službu. V našem případě byla navíc elektricky vyhřívaná i ovládaná, takže s nimi nebyl žádný problém. Vyklenuté spodní části není třeba nijak přestavovat ani po změně polohy sedadla řidiče, protože zobrazují panoramaticky v širokém úhlu.

Řízení s obvyklým převodem a přiměřeným účinkem posilovače lze lehce ovládat, ale řidiči přitom zůstává dostatečný vjem pohybu kol, takže ani za velké rychlosti nemá pocit jízdy na ledě, což je častým jevem u vozidel s velkým rozdílem provozní a celkové hmotnosti s „přeposilovaným“ řízením.

Neúnavné brzdy

Trochu drsnějším způsobem jsme ověřovali odolnost brzd vůči vadnutí při dlouhém zatížení, když v klesání z Cukráku na Prahu při plném využití užitečné hmotnosti jsme nevyužili možnosti brzdění motorem a v celém úseku drželi rychlost jen brzdami. Ty obstály naprosto příkladně. Stejně jako při zabrzdění hodně ostrém, když nám nepozorný řidič nedal přednost v jízdě a my museli nouzově decelerovat skutečně naplno. V tomto případě potěšila zejména účinnost soustavy, ale také bezchybná funkce ABS i ESP a výsledná dokonalá směrová stabilita včetně možnosti manévru „pod brzdami“.

Rychloběžný motor není nejlepším „brzdičem“, takže jsme jej užívali spíše za jízdy s prázdným crafterem. U plně zatíženého měl motor v tomto smyslu je pomocnou roli a hlavní držely brzdy.

Krabice s hvězdičkou

Nákladový prostor nového užitkového volkswagenu potěší kubickými tvary s maximální využitelností objemu, minimálně vystupujícím výztužným žebrováním stěn, vzorně potlačenými vibracemi stěn a vysokého stropu a v našem případě vynikajícím překližkovým obložením.

Přístup do skříně křídlovými vraty v zádi a velikými posuvnými dveřmi na pravém boku je výtečný. Snad jen největší možné otevření zadních „vrat“ pouze do úhlu 90° vůči podélné ose vozidla je poněkud omezující, ale upřímně řečeno - situací, kdy je nutno dveřní křídlo otevřít více, není v provozu distribučního vozidla mnoho.

Pozitivním detailem je dokonalá pevnost uzavření dveří. Jak posuvných, tak křídlových. V obou případech mají totiž dveře částečně (byť jen velmi málo) také určitou nosnou funkci ve struktuře karoserie. Jejich namáhání však není velké, takže nehrozí problémy s ním ani po letech provozu.

Skelet i celá konstrukce furgonu jsou úspěšným řešením kompromisu rozporuplných požadavků žádajících z jedné strany minimální hmotnost a z druhé maximální pevnost, minimální výrobní náklady a maximální funkčnost, pohledný design a největší možnou využitelnost prostoru...

Líbí, nebo nelíbí?

Je zajímavé, že vozidlo natolik výrazně užitkové, u něhož bychom nepředpokládali důraznější hodnocení vzhledu, vyvolávalo prakticky všude, kde jsme zastavili nejen běžný laický i odborný zájem, ale také velmi často také posuzování designu. Setkali jsme se se všemi „položkami“ rozpětí od nadšené chvály po úplné zatracení. Dnešní užitková vozidla se totiž již kupují nejen podle toho, jaké jsou jejich provozní náklady a prodejní cena, ale stále důležitější roli hraje také vzhled. Pro některé uživatele dokonce začíná být dominantní záležitostí, stejně jako u vozidel osobních.

Podle našeho názoru patří crafter v tomto směru mezi velmi zdařilá vozidla. Líbí se nám mohutná maska s výraznými příčnými žebry, markantní logo na přídi, svisle orientované světlomety (s vynikající účinností) osobitého tvaru, ale i tvar a mohutnost nárazníku, zejména pak podélné prolisy na bocích, které se táhnou od půlky přední dveří až do půlky zadních přes sdružené zadní svítilny. Mají nejen estetickou, ale také technickou funkci, když zpevňují bočnice a podílejí se výrazně na eliminaci jejich vibrací.

Volkswagen Crafter vstoupil na evropské trhy do nabité konkurence, ale jako více než rovnocenný partner, když přináší moderní technická a technologická řešení, podstatně překonává svého velmi úspěšného předchůdce a je rozhodně na výši doby.

Technické parametry
Motor 2.5 TDI 80
Typ přeplňovaný vznětový
Počet válců/ventilů V.20
Zdvihový objem 2459 cm3
Rozvod ventilů DOHC
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva Common Rail
Největší výkon 80 kW/3500 min-1
Točivý moment 280 N.m/2000 min-1
Převodovka šestistupňová
Brzdy kotoučové s ABS, ESP, ASR a EBV
Provozní hmotnost 2065 kg
Celková hmotnost 3500 kg
Rozvor náprav 3665 mm
Karoserie furgon třímístný
Vnější rozměry 5905 x 1993 x 2705 mm
Vnitř. rozměry skříně 3265 x 1780 x 1940 mm
Objem nákl. prostoru 11,0 m3
Rozměr zadních dveří 1840 x 1565 mm
Rozměr postr. dveří 1820 x 1300 mm
Pneu 235/65 R 16 C
Objem nádrže paliva 100 l
Spotřeba paliva 9,1 l/100 km
Největší rychlost 163 km/h
Cena typu základní 617 168 Kč bez DPH
Cena testované verze 791 618 Kč bez DPH

Autor: Ondřej Horský

Foto: Jiří Křenek

vw novemodely profi dodavky vw novemodely profi dodavky

AutoProfi
Diskuze (14)
31. 10. 2007 20:34
Re: Reklama ???
Je fakt ze toho Craftera tu je opravdu dost-coz znamena-dodavek tu je na drivejsi doby dost a fotek malo 8-s kdyz uz,tak poradne ze jo ;-)
Avatar - WinDiesel
31. 10. 2007 09:06
Reklama ???
Nebylo by lepší, kdyby si VW zaplatilo normální reklamu?
3x článek o Crafteru během 2 týdnů???
Nebo to bylo zařízeno jinak???
Netušil jsem, že auto.cz má takovou starost o užitková auta - tedy hlavně o VW...
Nebo to má něco společného s tím, že Transit vyrukoval s 200 koňovým 5 válcem a Crafter je v ohrožení???
Zajímavé načasování, Ford Transit posiluje motory (výrazně) a auto.cz o tom nenapíše ani řádku, zato píše soustavně o vekém konkurentu Transita....