Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen Touareg: Kdo potřebuje manuál?

Tomáš Dusil
Diskuze (49)
První generace VW Touareg byla vybavena manuální i samočinnou šestistupňovou převodovkou. U druhé výrobce nabídl pouze osmistupňový automat, a nedávná modernizace na tomto nic nemění.

Uznejte sami, že krok to byl správný. Asi jenom málokdo touží po tom procvičovat v takovém voze pravou ruku. Díky standardní funkci Tiptronic je ale změna převodů na požádání řidiče i tady možná.

Ze starší převodovky

Popisovaná osmistupňová samočinná převodovka byla vůbec poprvé u Volkswagenu použita právě na druhé generaci modelu Touareg. Konstrukčně vychází ze starší šestistupňové skříně a vznikla ve spolupráci s japonskou společností Aisin.

Volkswagen Touareg - převodové poměry v kombinaci s jednotlivými motory
Motor vs. převody (x:1)3.0 V6 TDI (150 kW)3.0 V6 TDI (193 kW)4.2 V8 TDI (250 kW)Hybrid (3.0 V6 TSI + elektromotor)
První převod4,854,974,924,92
Druhý převod2,842,842,812,81
Třetí převod1,861,861,841,84
Čtvrtý převod1,441,441,431,43
Pátý převod1,211,211,211,21
Šestý převod1111
Sedmý převod0,820,830,830,83
Osmý převod0,670,690,690,69
Zpětný převod3,834,074,024,02
Stálý převod3,273,272,623,27

V porovnání s předchozí samočinnou převodovkou tkví hlavní rozdíl v počtu převodů takzvaně do rychla, kterých je o dva více. Právě větší počet převodů umožnil konstruktérům zmenšit přeskoky mezi jednotlivými stupni. To přispívá k větší hospodárnosti provozu a také čistším emisím.

Osmistupňová převodovka je v Touaregu použitá jak pro verze se vznětovým šesti- a osmiválcem, tak pro hybrid kombinující zážehový přeplňovaný šestiválec s elektromotorem. Další zajímavostí je skutečnost, že se tato převodovka uzpůsobila pro spojení s transferem, tedy pohonem všech kol. A konečně převodovka je rovněž plně kompatibilní se systémem Start/Stop.

Hodně koleček v malé krabičce

Ačkoliv samočinné převodovky s měničem točivého momentu a planetovým ústrojím existují již mnoho desítek let, teprve v posledních dvou dekádách u nich došlo k výraznému zvýšení počtu převodů. Umožnily to některé nové principy uspořádání, patentované v devadesátých letech. Jedním z nejvýznamnějších bylo řešení Francouze Pierra Lepelletiera, podle něhož se nazývá uspořádání planetových soukolí v popisované převodovce.

Je to právě Lepelletierovo uspořádání soukolí, které stojí za relativně kompaktními rozměry této převodovky.

V čem spočívá? Lepelletierův planetový převod je založen na kombinaci dvou odlišných převodů. Ve směru od motoru je použit nejprve jednoduchý (primární) planetový převod, na nějž navazuje složený planetový převod. Ten obsahuje dvě planetová soukolí typu Ravigneaux vybavená volnoběžkou.

Převodovka VW Touareg v porovnání s konkurenčními vozy
Porovnávané vozyVW TouaregAudi Q7BMW X5Mercedes MLRange RoverPorsche Cayenne
Počet převodů samočinné převodovky včetně verze8AT8AT8AT7AT8AT8AT
Manuální převodovkanenenenenene

Zjednodušeně vtip je ve zmíněném složeném planetovém převodu Ravigneaux. Jeho zdvojené centrální kolo totiž může rotovat rozdílnými otáčkami v porovnání s unašečem planetových kol (satelitů). A právě tento rozdíl ve vstupních otáčkách umožňuje dosáhnout tak velké množství převodů na relativně malém prostoru.

Změna převodů se děje za pomoci čtveřice hydraulicky ovládaných lamelových spojek a dvou lamelových brzd.

Ani o tom nevíte

Dnešní samočinné převodovky s měničem točivého momentu vyžadují jeho účinné uzamykání. Jenom tak je možné splnit často protichůdné požadavky zákazníků. Zde se k tomu využívá hydraulicky ovládaná třecí spojka. K její aktivaci může dojít kdykoliv, jsou-li otáčky motoru 1000 za minutu a více. Uzamčením nebo chcete-li přemostěním měniče je eliminován jeho prokluz.

Že je spojka aktivovaná a tedy měnič uzamčen, poznáte při jízdě tak, že motor po ubrání plynu drží otáčky, takže lze brzdit takzvaně motorem.

Zajímavostí převodovky je olejové hospodářství. Základem je mechanicky přes přírubu měniče poháněné olejové čerpadlo, které se nachází hned za měničem točivého momentu. K němu se ale navíc přidává ještě jedno pomocné čerpadlo. Poháněno je elektricky, přičemž v závislosti na použití převodovky existuje ve dvou verzích.

Jednak pro hybrid a jednak pro spalovací motor, přičemž u druhého jmenovaného je nutná z důvodu funkce Start/stop. Při vypnutí motoru totiž výše zmíněná mechanická pumpa nepracuje a její funkci přebírá pomocná. Díky ní se lze s vozem ihned po opětovném nastartování motoru rychle rozjet.

Pro každého něco

Osmistupňová převodovka v Touaregu je opravdu mimořádně sofistikovaným zařízením. Zajímavostí je skutečnost, že v závislosti na použitém motoru může být jejím nejvyšším převodem nejen osmička, nýbrž i sedmička či šestka. Posledně jmenovaná je přímým záběrem, tedy převodem 1:1.

Vybrané technické údaje o převodovce
VýrobceAisin AW Co. LTD Japan
Maximální točivý momentaž 1000 N.m
Rozsah převodů7,17 až 7,25
Hmotnost91 až 108 kg
UspořádáníPro podélnou zástavbu
TransferAno

Jinou pozoruhodností je rozjezd na druhý převod v manuálním režimu řazení Tiptronic. Dále je převodovka vybavena programem dynamického řazení (DSP – Dynamic Shift Programm) s oddělenými sportovními programy s voličem v poloze S a manuálním, tedy Tiptronic.

Pro doplnění: Převodovka dokáže přenášet točivý moment o velikosti až 1000 N.m. V závislosti na použití činí její hmotnost od 91 do 108 kilogramů.

Tomáš Dusil
Diskuze (49)
8. 1. 2015 21:58
Re: Rozhodné NE! automatické převodovce!
Automat je fajn u velkých aut, člověk si nemusí hrát se spojkou a přesto to jede v klidu a pohodě. Velké fáro na letní dovolenou s automatem, to je fajn. Na druhou stranu nedovedu si představit, že bych měl automat v tomhle počasí a v tomhle sněhu, bojím se, že bych na cestě vypadal úplně stejně jako američané při záběrech z jejich kalamit, kdy auta na rovné cestě vyskakují do příkopů jenom proto, že automat nevhodně zařadil a tím dostal hnaná kola do prokluzu. V zimě raději dobrý manuál.

Nevýhody automatu Automatická převodovka, i když na ní nedám dopustit, má také svoje nevýhody. Ve spojení s měničem nelze auto roztáhnout při poruše motoru, nelze vyřazovat z táhlých klesání na neutrál, obtížný odtah nepojízdného vozidla (malou rychlostí a ne navelké vzdálenosti). Další nevýhodou jsou velmi náročné a složité opravy - pouze v odbornýh dílnách, pro kutily praktiky nemožné. Rozměry převodovky jsou v porovnání s manuální nesrovnatelně větší, což způsobuje náročnější montáž a demontáž z vozidla. Náročné je rovněž jejich utěsnění speciálními simeringy (většina převodovek teče), mnohem větší spotřeba oleje při výměně (Dexron) většinou mezi 5 - 7 lt proti cca 1 lt v manuálu. Při výměně oleje je nutné měnit i olejový filtr a současně i gumové těsnění olejové vany. Úzkostlivě je třeba dbát na čistotu oleje. Olej z převodovky při provozu podléhá chlazení, většinou v samostatné komoře vodního chladiče.
Avatar - VL4D
8. 1. 2015 15:07
Re: Manual je de facto mrtvy
Tvrdenie o anachronizme je mimo. Manuál/automat nemá nič spoločného s dobou.
Avatar - Đawson
7. 1. 2015 14:46
Re: Rozhodné NE! automatické převodovce!
to byla reakce na Adolfa, po noční sem špatně kliknul. Sorry
7. 1. 2015 14:43
Re: Manual je de facto mrtvy
Od někoho tvého kalibru/zkušeností/povolání, to fakt sedí.
Co sis ty sám v(y)nutil, ti stojí břed domem. A rozhodně to není nic, co by se dalo závidět. Hlavně, že máš plnou hubu keců o něčem, o čem víš pověstný "velký kulový". Ty prosťáčku. >:D

Takhle si tu nafackovat. Dobře ty. :-!
7. 1. 2015 14:41
Re: ...
Stane se. Nemáte zač.