Volkswagen Touareg: Kdo potřebuje manuál?
Uznejte sami, že krok to byl správný. Asi jenom málokdo touží po tom procvičovat v takovém voze pravou ruku. Díky standardní funkci Tiptronic je ale změna převodů na požádání řidiče i tady možná.
Ze starší převodovky
Popisovaná osmistupňová samočinná převodovka byla vůbec poprvé u Volkswagenu použita právě na druhé generaci modelu Touareg. Konstrukčně vychází ze starší šestistupňové skříně a vznikla ve spolupráci s japonskou společností Aisin.
Volkswagen Touareg - převodové poměry v kombinaci s jednotlivými motory | ||||
Motor vs. převody (x:1) | 3.0 V6 TDI (150 kW) | 3.0 V6 TDI (193 kW) | 4.2 V8 TDI (250 kW) | Hybrid (3.0 V6 TSI + elektromotor) |
První převod | 4,85 | 4,97 | 4,92 | 4,92 |
Druhý převod | 2,84 | 2,84 | 2,81 | 2,81 |
Třetí převod | 1,86 | 1,86 | 1,84 | 1,84 |
Čtvrtý převod | 1,44 | 1,44 | 1,43 | 1,43 |
Pátý převod | 1,21 | 1,21 | 1,21 | 1,21 |
Šestý převod | 1 | 1 | 1 | 1 |
Sedmý převod | 0,82 | 0,83 | 0,83 | 0,83 |
Osmý převod | 0,67 | 0,69 | 0,69 | 0,69 |
Zpětný převod | 3,83 | 4,07 | 4,02 | 4,02 |
Stálý převod | 3,27 | 3,27 | 2,62 | 3,27 |
V porovnání s předchozí samočinnou převodovkou tkví hlavní rozdíl v počtu převodů takzvaně do rychla, kterých je o dva více. Právě větší počet převodů umožnil konstruktérům zmenšit přeskoky mezi jednotlivými stupni. To přispívá k větší hospodárnosti provozu a také čistším emisím.
Osmistupňová převodovka je v Touaregu použitá jak pro verze se vznětovým šesti- a osmiválcem, tak pro hybrid kombinující zážehový přeplňovaný šestiválec s elektromotorem. Další zajímavostí je skutečnost, že se tato převodovka uzpůsobila pro spojení s transferem, tedy pohonem všech kol. A konečně převodovka je rovněž plně kompatibilní se systémem Start/Stop.
Hodně koleček v malé krabičce
Ačkoliv samočinné převodovky s měničem točivého momentu a planetovým ústrojím existují již mnoho desítek let, teprve v posledních dvou dekádách u nich došlo k výraznému zvýšení počtu převodů. Umožnily to některé nové principy uspořádání, patentované v devadesátých letech. Jedním z nejvýznamnějších bylo řešení Francouze Pierra Lepelletiera, podle něhož se nazývá uspořádání planetových soukolí v popisované převodovce.
Je to právě Lepelletierovo uspořádání soukolí, které stojí za relativně kompaktními rozměry této převodovky.
V čem spočívá? Lepelletierův planetový převod je založen na kombinaci dvou odlišných převodů. Ve směru od motoru je použit nejprve jednoduchý (primární) planetový převod, na nějž navazuje složený planetový převod. Ten obsahuje dvě planetová soukolí typu Ravigneaux vybavená volnoběžkou.
Převodovka VW Touareg v porovnání s konkurenčními vozy | ||||||
Porovnávané vozy | VW Touareg | Audi Q7 | BMW X5 | Mercedes ML | Range Rover | Porsche Cayenne |
Počet převodů samočinné převodovky včetně verze | 8AT | 8AT | 8AT | 7AT | 8AT | 8AT |
Manuální převodovka | ne | ne | ne | ne | ne | ne |
Zjednodušeně vtip je ve zmíněném složeném planetovém převodu Ravigneaux. Jeho zdvojené centrální kolo totiž může rotovat rozdílnými otáčkami v porovnání s unašečem planetových kol (satelitů). A právě tento rozdíl ve vstupních otáčkách umožňuje dosáhnout tak velké množství převodů na relativně malém prostoru.
Změna převodů se děje za pomoci čtveřice hydraulicky ovládaných lamelových spojek a dvou lamelových brzd.
Ani o tom nevíte
Dnešní samočinné převodovky s měničem točivého momentu vyžadují jeho účinné uzamykání. Jenom tak je možné splnit často protichůdné požadavky zákazníků. Zde se k tomu využívá hydraulicky ovládaná třecí spojka. K její aktivaci může dojít kdykoliv, jsou-li otáčky motoru 1000 za minutu a více. Uzamčením nebo chcete-li přemostěním měniče je eliminován jeho prokluz.
Že je spojka aktivovaná a tedy měnič uzamčen, poznáte při jízdě tak, že motor po ubrání plynu drží otáčky, takže lze brzdit takzvaně motorem.
Zajímavostí převodovky je olejové hospodářství. Základem je mechanicky přes přírubu měniče poháněné olejové čerpadlo, které se nachází hned za měničem točivého momentu. K němu se ale navíc přidává ještě jedno pomocné čerpadlo. Poháněno je elektricky, přičemž v závislosti na použití převodovky existuje ve dvou verzích.
Jednak pro hybrid a jednak pro spalovací motor, přičemž u druhého jmenovaného je nutná z důvodu funkce Start/stop. Při vypnutí motoru totiž výše zmíněná mechanická pumpa nepracuje a její funkci přebírá pomocná. Díky ní se lze s vozem ihned po opětovném nastartování motoru rychle rozjet.
Pro každého něco
Osmistupňová převodovka v Touaregu je opravdu mimořádně sofistikovaným zařízením. Zajímavostí je skutečnost, že v závislosti na použitém motoru může být jejím nejvyšším převodem nejen osmička, nýbrž i sedmička či šestka. Posledně jmenovaná je přímým záběrem, tedy převodem 1:1.
Vybrané technické údaje o převodovce | |
Výrobce | Aisin AW Co. LTD Japan |
Maximální točivý moment | až 1000 N.m |
Rozsah převodů | 7,17 až 7,25 |
Hmotnost | 91 až 108 kg |
Uspořádání | Pro podélnou zástavbu |
Transfer | Ano |
Jinou pozoruhodností je rozjezd na druhý převod v manuálním režimu řazení Tiptronic. Dále je převodovka vybavena programem dynamického řazení (DSP – Dynamic Shift Programm) s oddělenými sportovními programy s voličem v poloze S a manuálním, tedy Tiptronic.
Pro doplnění: Převodovka dokáže přenášet točivý moment o velikosti až 1000 N.m. V závislosti na použití činí její hmotnost od 91 do 108 kilogramů.