Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen v Paříži 2004

Ondřej Láník
Nejdůležitějším exponátem pařížského stánku Volkswagenu byl nový Golf GTI. V jeho stínu byla premiéra Golfu 4Motion.

VW přivezl do Paříže také další vznětové modely s filtry pevných částic, inovovaný dakarský speciál Touareg s řadovým pětiválcem TDI a malosériový Touareg W12 – jediné SUV s dvanácti válci pod kapotou. Přerostlý Golf Plus, který se má snad ještě letos zařadit mezi Golf a Touran, zatím Volkswagen stále ještě drží v tajnosti.

Volkswagen Golf GTI

Když se řekne GTI 93,2 % Evropanů a 98,5 % Němců si vybaví Golf. Jméno těmto třem písmenům začala dělat sportovní verze Golfu v roce 1976. První GTI měl motor o výkonu 81 kW a nejvíce jel 182 km/h. Z původně plánované série 5000 ks se nakonec vyvinula nová subtřída sportovně laděných hatchbacků a Volkswagen vyrobil za téměř třicet let 1,5 milionu ostrých Golfů.

Pátá generace Volkswagenu Golf byla už na loňském autosalonu ve Frankfurtu představena společně se studií GTI, která se v definitivní podobě představila v Paříži. Teprve bílé provedení nového GTI odhalilo červeně orámovanou masku chladiče, která původně na červené studii zanikla. Další karosářské úpravy (nové nárazníky, spoiler vzadu, prahy) odpovídají solidnímu stylu stavby pětkového Golfu a je možné, že třídveřové GTI zvedne zájem i o běžné třídveřové Golfy. Za 17palcovými koly z lehké slitiny září rudé brzdové třmeny, podvozek je sportovně naladěn a o 15 mm snížen. Ačkoli studie minulý rok byla prezentována jen ve třídveřové variantě, GTI bylo v Paříži k vidění i s pětidveřovou karosérií.

Interiér GTI odlišil Volkswagen tříramenným volantem obšitým perforovanou kůží a decentní aplikací hliníku na řadicí páce i pedálech. Nový je také design přístrojů před řidičem, sériová výbava zahrnuje klimatizaci Climatic, palubní počítač, dešťový senzor, světla s funkci coming home a leaving home a kontrolu tlaku v pneumatikách.Přehlédnout nelze ani nová sportovní sedadla.

Motor nového Golfu GTI je přeplňovaná verze dvoulitrového čtyřválce FSI 1984 cm3, která má poměrně vysoký kompresní poměr 10,5:1. Přeplňováním bylo dosaženo plochého průběhu točivého momentu, který má mezi 1800 a 5000 ot/min hodnotu 280 Nm. Nejvyšší výkon 147 kW (tedy rovných 200 koní) je k dispozici mezi 5500 a 6000 ot./min. Se standardní šestistupňovou manuální převodovkou je Golf GTI schopen zrychlení z 0 na 100 km/h za 7 sekund, s převodovkou DSG pak za 6,9 s. Pružné zrychlení z 60 km/h na 100 km/h při zařazeném 5. rychlostním stupni trvá 7,5 s. Nejvyšší rychlost činí 235 km/h a kombinovaná spotřeba 8 l /100 km.

Na český trh bude Golf GTI uveden začátkem roku 2005, cena zatím nebyla stanovena.

Volkswagen Golf 4Motion

Platforma Golfu, rozšířená v několika modelech koncernu VW umožnila díky vysokým počtům vyrobených kusů realizaci nákladného pohonu všech kol, který je v této třídě dodnes vzácným prvkem příplatkové výbavy. Volkswagen pojmenoval pohon všech kol minulého Golfu 4Motion (od roku 1998 vyrobeno 100 tisíc ks) a toto jméno mu zůstalo i právě představené páté generaci Golfu s pohonem všech kol.

Nejdříve přichází 4Motion na trh se dvěma diesely (77 kW a 103 kW), později přibude také zážehový motor 2.0 FSI. Pro pětkový Golf i další vozy, které jsou postaveny na jeho platformě, byl 4Motion přepracován s ohledem na snížení hlučnosti a prodloužení servisních intervalů.

Jádrem systému je mezinápravová spojka Haldex (lamelová spojka pracující v olejové lázni), která je hydraulicky spínána a tím je docílena změna přenášeného momentu na zadní nápravu (0 až 100 %). Jde tedy o řešení, které pomáhá za zhoršených adhezních podmínek (mokro, sníh), ale přirozeně má svá omezení ve srovnání s pohonem všech kol s trojicí diferenciálů, opatřených uzávěrkami. Na druhou stranu je 4Motion levnější a úspory vznikají i v provozu (nižší spotřeba).

Golf 4Motion dovede táhnout přívěs s 1800 kg až do 8% stoupání, 1500 kg až do 12% stoupání. V nabídce je sada pro ochranu hnacího ústrojí (plechové kryty) a kit pro špatné cesty (tužší odpružení, podvozek se světlostí zvýšenou o 20 mm). Golf vybavený systémem 4Motion má na zádi logo 4Motion a zdvojenou koncovku výfuku.

V Německu je možno od nynějška objednávat Golf 4Motion se šestistupňovou převodovkou s motorem 1.9 TDI (77 kW) od 20 475 Euro (dle stupně výbavy) a s motorem 2.0 TDI (103 kW) od 22 495 Euro. Příplatek za 4Motion tak činí 1500 Euro proti stejně vybaveným modelům se šestistupňovou manuální převodovkou s pohonem jediné nápravy. Dodávky začaly v srpnu, třetí verze (2.0 FSI) přijde na trh na podzim.

Filtry pevných částic pro motory TDI

Na minuloročním autosalonu IAA ve Frankfurtu dostali němečtí producenti vznětových motorů vyhubováno od tisku, ekologických organizací i vládních institucí za to, že se stavějí laxně k zavádění filtrů pevných částic. Prakticky všechny automobilky v minulém roce představili nějaký prototyp filtru zachycujícího saze, ale do sériové výroby se zatím dostal pouze zlomek slíbených zařízení. Průkopníkem je v tomto směru Peugeot, který první filtry FAP zavedl již v roce 2000 a na mnoha evropských trzích dnes nabízí výhradně diesely s filtrem.

Volkswagen měl dosud v nabídce pouze jediný model s filtrem – Passat 2.0 TDI. Příchod dalších modelů, tentokrát s bezúdržbovým filtrem pevných částic, je za dveřmi. Prvním z nich bude Golf 2.0 TDI, který bude možno objednávat s filtrem od letošního podzimu. Velký Phaeton dostává moderní vidlicový šestiválec 3.0 TDI (165 kW) s piezoelektrickými vstřikovači, který byl nejdříve pouze v modelech Audi. Phaetonu tento motor stačí k dosažení maximální rychlosti 234 km/h při průměrné spotřebě 9,6 litrů na 100 km. Zrychlení z 0 na 100 km/h dosahuje hodnoty 8,8 s. Na český trh se Phaeton 3.0 V6 TDI s filtrem pevných částic dostane na počátku roku 2005. Stejný motor s filtrem dostává také Touareg. Desetiválcové TDI v Touaregu bude také brzy vybaveno filtrem pevných částic.

Vzhledem k oblibě dieselů Volkswagenu (v Německu 60 % prodaných vozů značky, u nás 42 % prodaných vozů značky) je na zavedení filtrů nejvyšší čas. Volkswagen neomlouvá ani to, že všechny uvedené vznětové modely plní emisní normu Euro 4 i bez filtrů.

Volkswagen Touareg W12

Volkswagen vyrobí limitovanou sérii SUV Touareg s motorem W12 z Phaetonu. Po desetiválcovém Phaetonu s motorem TDI, tak přichází na trh další vzácná kombinace: dvanáct válců v SUV. První dodávky jsou plánovány na letošní podzim.

Volkswagen disponuje kompaktním velkoobjemovým šestilitrem, který umožňuje elegantní zástavbu do motorového prostoru a přitom je stále ještě místo na pohon všech kol. Toto schéma využívá Phaeton, Audi A8 i Bentley Continental GT. Dalším velkým autem, kterému bude motor W12 slušet je terénní Touareg. O stavbu malé série se stará zvláštní oddělení Volkswagen Individual.

Motor W12 jsme popsali v rámci našeho seriálu o dvanáctiválcích, v Touaregu má výkon 330 kW. Vnější vzhled je upraven v duchu očekávaných vysokých jízdních výkonů. Podobně upravený Touareg (nové nárazníky, koncovka výfuku, 20palcová kola) byl k vidění na loňské Essen Motor Show, tehdy ještě bez motoru W12 pod kapotou.

Zatím jsou v plánu dvě série. Prvních 333 kusů je určeno pro Střední Východ, dalších 100 ks je určeno pro Evropu. Cena se blíží částce 90.000 Euro.

Volkswagen Race-Touareg pro Dakar 2005

1. ledna 2005 se do Dakaru opět vydá Marathon Team Volkswagenu. Nebude to z Paříže, ale netradičně z Barcelony. Image Touaregu bude zvyšovat závodní speciál stejného jména, ale zcela odlišné konstrukce. Trubkový prostorový rám nese hlavní skupiny vozu a současně slouží jako bezpečnostní schránka pro posádku. Jeho hmotnost činí jen 250 kg, samotná karosérie vyrobená z uhlíkových kompozitů váží jen 50 kg. Pohon má na starosti řadový vznětový pětiválec 2.3 TDI, který dobře využívá limitu zdvihového objemu pro vozy do 1750 kg. Tento limit sice činí 3500 cm3, ale pro vznětové přeplňované motory je nutno podělit číslo koeficientem 1,5. 450 Nm nejvyššího točivého momentu je přenášeno na všechna kola sekvenční šestistupňovou převodovkou. Protože jsou zakázány všechny elektronické trakční pomůcky, je pohon všech kol X-trac postaven s využitím tří diferenciálů s mechanickými nebo viskózními uzávěrkami.


Ondřej Láník