Volkswagen v Paříži 2008
Další zajímavou premiérou bylo představení faceliftované verze vlajkové lodi, VW Phaetonu s novým šestiválcovým zážehovým agregátem.
Golf
Hlavní hvězdou pařížského stánku automobilky Volkswagen byla bezpochyby nová generace legendárního modelu Golf. Více o této novince se dozvíte v rozsáhlém článku Volkswagen Golf VI: Přehled motorizací, velká fotogalerie, plakáty a video.
Golf GTI
Na autosalonu v Paříži se představila (zatím pouze jako koncept) i přiostřená verze klasického Golfu, již po léta nazývaná GTI. Nechybí tak nápis GTI na rudě orámované masce a zádi nebo kola známého designu s kruhovými otvory. Velký spojler prodlužující o několik centimetrů střechu a zatmavená koncová světla jsme čekali, ale dvě koncovky výfuku se pro tentokrát vydaly na každou ze stran zadního nárazníku, kterému nemůže chybět náznak difuzoru.
Golf GTI obouvá i nadále známý rozměr pneumatik (225/45 R 17), má podvozek snížený o 22 mm proti běžné verzi a za příplatek poprvé také adaptivní tlumiče DCC.
Nová verze známého čtyřválce 2.0 TFSI posílá na přední kola 210 koní (155 kW), turbodmychadlo se stará o konstantní dodávku newtonmetrů v širokém otáčkovém pásmu. Momentové maximum 280 Nm se ale nezměnilo. Vybírat bude možno ze dvou převodovek. Místo standardní šestistupňové ručně řazené můžete mít za příplatek dvouspojkové šestistupňové DSG. V seznamu výbavy nalezneme také samosvorný elektrický diferenciál nazvaný XDS.
Nejvyšší rychlost Golfu GTI se zvýšila na 240 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h trvá jen 6,9 s. Z uvedených čísel je jasné, že prostor pro další silnější verze je stále ještě otevřený. Kombinovaná spotřeba 7,5 l/100 km (dosud 8,0 l/100 km) nemůže být příčinou k nářkům nad neúměrně vysokými emisemi. EU se tak nažere a GTI zůstane celé, bez ohledu na to, zda vůbec někdy s podobným odběrem k pumpě přijedete.
Volkswagen Golf GTI se sice v Paříži představuje ještě jako studie, na jaře 2009 se ale v identické podobě dostane k prvním zákazníkům.
Golf BlueMotion
I Golf šesté generace rozšíří řadu úsporných Volkswagenů BlueMotion, která je dostupná napříč téměř celým modelovým portfoliem od Pola až po Passat. V tomto případě je kombinovaná spotřeba 3,8 l/100 km (emise CO2 99 g/km), čímž se připravovaný Golf BlueMotion vyrovná v současnosti nabízenému Polu BlueMotion. Podle Volkswagenu bude novinka nejúspornějším pětimístným automobilem na trhu.
Pod kapotou bude zcela nový turbodiesel 1,6 TDI common-rail o výkonu 77 kW. Točivý moment má maximum 250 Nm při 2000 ot./min. Ke snížení spotřeby přispívá prodloužení převodů pětistupňové manuální převodovky, vylepšená aerodynamika a pneumatiky s nižším valivým odporem. Standardem je také filtr pevných částic. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 11,3 s a maximální rychlost v této verzi dosáhne 187 km/h.
Nabídka dieselových motorů pro Golf VI v tuto chvíli obsahuje dvě verze 2,0 TDI CR. Slabší o výkonu 81 kW má kombinovanou spotřebu 4,5 l/100 km. Stejné normované spotřeby dosahuje aktuální Golf BlueMotion (V) s motorem 1,9 TDI (77 kW). Silnější varianta má výkon 103 kW a kombinovanou spotřebu 4,9 l/100 km. Oficiální plány Volkswagenu počítají s rozšířením palety turbodieselů na výkonové spektrum 66 až 125 kW.
Podle oficiálního prohlášení Volkswagen se nový Golf BlueMotion dostane do prodeje v polovině příštího roku. Že tomu tak bude přispívá i fakt, že vystavený koncept je prakticky shodný provedením určeným pro prodej.
Passat BlueMotion II
Volkswagen spojil v Passatu princip úsporných modelů BlueMotion s technologií skrývající se za názvem BlueTDI. Výsledný model Passat BlueMotion II splňuje emisní normu Euro 6, která vstoupí v platnost v roce 2014. Kombinovaná spotřeba je 4,1 l/100 km, což znamená dojezd zhruba 1700 km. Zároveň se ale tato hodnota blíží spotřebě Golfu VI BlueMotion (3,8 l/100 km), který má premiéru také na pařížském autosalonu.
Z běžného Passatu BlueMotion, který debutuje také v Paříži, si verze BlueMotion II přebírá aerodynamické úpravy, systém Automatic Start/Stop, vstřikování common-rail a převodovku prodlouženými převody. Navíc je použita koncepce BlueTDI. Ta zahrnuje katalyzátor SCR a vstřikování směsi AdBlue, která snižuje emise oxidů dusíku. Dále se poprvé ve Volkswagenu objeví systém rekuperace brzdné energie. Tyto úpravy znamenají ve srovnání s novým BlueMotion snížení spotřeby o 0,8 l/100 km, proti aktuálnímu BlueMotion pak o celý litr.
Nový Passat BlueMotion a Passat BlueMotion II nahradí stávající verzi s motorem 1,9 TDI PD. Nabízet se budou s karoserií sedan i kombi Variant.
Phaeton facelift
Volkswagen Phaeton se již v první polovině letošního roku představil s posíleným šestiválcem 3.0 TDI, který má nyní výkon 176 kW (239 k) namísto původních 171 kW (232 k) a také jeho točivý moment vzrostl ze 450 Nm na 500 Nm.
V Paříži se představuje Phaeton s novým zážehovým motorem V6 FSI o objemu 3,6 litru, který pod kapotou prestižního modelu nahrazuje vidlicový šestiválec o objemu 3,2 litru. Původní agregát disponoval výkonem 177 kW (241 k), zatímco nový motor se může pochlubit výkonem 206 kW (280 k) při 6250 ot./min. a točivým momentem 360 Nm dostupným od 2500 do 5000 ot./min.
S novou pohonnou jednotkou, která spolupracuje s šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem všech čtyř kol 4Motion, dosahuje Phaeton elektronicky omezené maximální rychlosti 250 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,6 s. Průměrná spotřeba paliva má hodnotu 11,7 l na 100 km a emise CO2 se oproti předchozímu modelu snížily z 288 g/km na 273 g/km. S motorem 3,6 V6 FSI splňuje Phaeton emisní normu Euro 5.
Vedle nové pohonné jednotky dostal Phaeton přepracovanou středovou konzolu, v níž je zabudováno nový standardně dodávaný audio systém RCD 810 nebo na přání dodávaný systém s navigací a označením RNS 810. Společně s navigačním systém je montována také zpětná kamera, která usnadňuje couvání. Vedle použití nového audio systému došlo také na přepracování ovládání čtyř zónové klimatizace.
Kromě šestiválce 3,6 V6 FSI a lehce přepracovaného interiéru je pro zájemce o reprezentativní Phaeton připravena také nabídka tří nových druhů litých kol ve velikost 17, 18 a 19 palců nebo několik nových laků karoserie.
Volkswagen Phaeton pro modelový rok 2009 má být identifikovatelný lehce modernizované masky chladiče a jeho prodej má být zahájen ještě před koncem letošního roku.