Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo C30 - Od malička vedený ke stylu

Ladislav Čermák
Diskuze (0)
Mezi prémiové hatchbacky přichází další ambiciózní hráč. Do německého trojboje BMW 1, Audi A3 a Mercedes A s participací Alfy 147 promluví švédské Volvo s ultrastylovým hatchbackem C30.

Široká nabídka motorů, koncernová technika, exkluzivní materiály a emotivní design, vzpomínající na legendární čtyřistaosmdesátku. To je ve stručnosti nový základ nových úspěchů Volva.

Tzv. prémiovým výrobcům se zalíbila myšlenka uplatnění v nižší střední třídě, s níž přišlo v roce 1994 jako první BMW, jehož Compact se sice hitem nestal, ovšem hned další pokus – Audi A3 z roku 1996 se již trefil do černého. Další skulinka trhu byla objevena a mezi 4,2 m dlouhé hatchbacky se začali hrnout renomovaní výrobci, aby do svých stájí nahnali více mladších oveček, které zůstanou věrné značce.

Ambice

S odstupem vstupuje mezi mladé svobodné yuppies s vyhraněným stylem a nastartovanou slibnou kariérou také Volvo. Přichází v době, kdy konkurence už prodává druhé generace svých stylových kompaktů, proto se rozhodla dohnat náskok s pomocí všech dostupných prostředků. Cílem je 65 tisíc prodaných jednotek ročně, z toho tři čtvrtiny v Evropě. A samozřejmě rozšíření a omlazení portfolia zákazníků. Volvo by prostřednictvím malé C30 rádo dosáhlo na další cíl – prodávat celkově 600 tisíc aut za rok.

Design

je největší zbraní. Nápadný, jiskrný, neotřelý, i tak by se dal popsat. Sériová C30 se plným právem stala hvězdou letošní Paříže, kde oficiálně představila plnou artilerii svých lákadel. Neobvykle hravé křivky, odmítající za každou cenu vyplnit každý krychlový decimetr obestavěného prostoru, rozehrávají fantastickou hru přesahů a překvapivých úhlů. Naplno se uplatnil poznávací znak nových Volv – dvouvrstvý design karoserie, připomínající lodní trup se zdůrazněnými blatníky na obou koncích. Volvo C30 bylo od první skicy tvořeno jako čtyřmístné, proto si mohlo dovolit nechat směrem dozadu zužovat kabinu po vzoru větších modelů. Designérskou třešínkou je ze spodního šuplíku vytažená vzpomínka na legendární model 480 – zadní výklopné víko, celé stvořené ze skla. Ostatně přímé porovnání odhalí, že v genech cé-třicítky zůstalo po slavném dědovi mnohem více, než jen víko kufru.

volvo design predstavujeme volvo design predstavujeme Protože Volvo si pro jeho předem danou nepraktičnost místo mladých rodin budou kupovat především lidé s velmi vyhraněným vkusem, samozřejmostí jsou velmi široké možnosti individualizace. Již v autosalonu lze na vůz objednat aerodynamický kit se zvýrazněnou koncovkou výfuku, dva různé zadní spoilery, snížený podvozek, širokou paletu 15 až 18“ kol a také dlouhý seznam barevných odstínů, včetně zcela nové perleťové bílé Cosmic. Tu lze zkombinovat s aerodynamickými doplňky, lakovanými kontrastní perleťovou hnědou Java, a dvoubarevným finišem dále podtrhnout silnou individualitu celku.

Interiér

patří nepochybně do rodiny Volvo a už od prvních krůčků naučí budoucí fanoušky značky, jak mají vypadat jejich oblíbené ovládací prvky a tvary přístrojových desek. Celek byl tedy od začátku víceméně daný – nápadně se podobá větší S40 - o to víc si dali tvůrci záležet na detailech. Řidiči s neklidnou povahou mohou zvolit sportovní volant, řadicí páku s hliníkovým dekorem, broušené hliníkové pedály a speciální koberce, individualisté zase mohou kombinovat červené, modré nebo černé čalounění s různými povrchovými úpravami středové konzoly a dveřních dekoračních lišt. K dispozici jsou čtyři varianty, z nichž zcela nový je dekor Virtual White a hliník s vlnkovaným broušením, připomínající detroitský koncept C30.

Vnitřek vozu obsahuje čtyři plnohodnotná místa, oddělená středovou konzolí. Zadní dvě jsou posunuta blíž k sobě, což tam sedícím usnadňuje výhled a také komunikaci směrem vpřed. V postranních panelech díky tomu vznikly odkládací prostory. Skrz skleněné třetí dveře proudí dostatek světla i na druhou řadu sedadel, která může být za příplatek dovybavena sklopnou loketní opěrkou. Dělené a sklopné zadní sedadlo zvětšuje ložný prostor, který lze na přání vybavit roletkou nebo tuhou krycí poličkou.

Komfort

volvo design predstavujeme volvo design predstavujeme zajišťuje standardně montovaná klimatizace s mikrofiltrem, zaměnitelná za dvouzónovou automatickou, volitelně vybavitelnou systémem IAQS (Interior Air Quality System), samočinně uzavírajícím přívod vzduchu při jeho zhoršené kvalitě. Na výběr budou tři audiosystémy, jejichž zvuk bude bohatě těžit z ozvučnic v širokých dveřích a blatníkách – základní Performance 4 x 20W se čtyřmi reproduktory, High Performance 4 x 40W s osmi reproduktory, CD měničem s přehráváním mp3/wma a AUX konektorem a Premium Sound s digitálním zesilovačem class D Alpine s technologií ICE Power, Dolby Pro Logic II Surround 5 x 130W a deseti reproduktory Danish Dynaudio. Od jara 2007 bude možné dva vyšší audiosystémy vybavit konektory pro zařízení USB/iPod, která bude možné ovládat přímo palubními systémy a na hlavním displeji zobrazovat informace o přehrávaných skladbách. Inteligentní informační systém IDIS kontroluje důležitost informací, sdělovaných řidiči, a ty méně důležité si nechává na dobu, kdy neodvádějí pozornost řidiče od kritické situace. Takto lze filtrovat i příchozí hovory na integrovaný telefon, či textové zprávy.

Karoserie

o rozměrech 4.252 x 1.544 x 1.447 s rozvorem 2.640 mm, klade tradičně prvořadý důraz na bezpečnost. Přesto, že je C30 o plných 22 cm kratší než sedan S40, nabízí srovnatelnou ochranu při kolizi. Příď je zkonstruována z oceli několika stupňů tuhosti a příčně uložený motor je velmi pečlivě zapracován do nosné struktury, aby při těžké havárii neohrozil kabinu. Speciální pozornost byla věnována kolům, které taktéž nesmí vniknout do prostoru pro posádku. Extrémně tuhé sloupky, výztuhy a prahy dohánějí handicap menších rozměrů a velmi účinně chrání posádku i při nárazu zezadu. Kritická je u malých aut odolnost proti bočnímu nárazu, proto ani zde nechybí systém SIPS (Side Impact Protection System), zahrnující boční a hlavové airbagy. Zranění krční páteře zase předchází WHIPS. Promyšlené bezpečnostní řešení dokládá palivová nádrž, uložená před zadní nápravou, a volitelný systém vykrývání mrtvých úhlů zpětných zrcátek BLIS (Blind Spot Information System). I přes tuhý skelet se díky použití vysokopevnostní oceli podařilo udržet přijatelnou pohotovostní hmotnost 1204 – 1404 kg podle provedení.

Technika

volvo design predstavujeme volvo design predstavujeme vychází ze společné koncernové pokladnice, což usnadnilo a zlevnilo vývoj. Celá řada technických celků tak odpovídá Fordu Focus, proto i Volvo C30 dostalo tradiční vzpěry McPherson vpředu a čtyřprvkovou nápravu druhé generace vzadu, což zajistí malému Volvu odpovídající jízdní vlastnosti. Posilovač řízení je s výjimkou základní zážehové šestnáctistovky elektrohydraulický (1.6 má hydraulický) a výrobce slibuje dobrou zpětnou vazbu od předních kol. Na většině trhů bude do základní specifikace patřit stabilizační a protiprokluzový systém DSTC, na přání bude k dispozici snížený sportovní podvozek.

Motory

jsou na výběr hned z počátku v celkem deseti verzích. Čtyř- a pětiválce jsou uložené napříč, všechny vznětové a nejsilnější zážehový jsou přeplňovány výfukovým turbodmychadlem. Pětistupňová mechanická převodovka je nahrazena šestistupňovou u vznětového dvoulitru a motoru 2.5T, pro všechny pětiválce je k dispozici pětistupňová automatická skříň Geartronic (pro vznětový pětiválec je jedinou volbou).

Čtyřválce

začínají osvědčenou zážehovou šestnáctistovkou Duratec o výkonu 74 kW a 150 Nm, která je základní motorizací celé řady. Malé Volvo rozjede na 185 km/h, stovku dosáhne za 11,8 s a to vše průměrně za 7 l benzinu na 100 km. Větší osmnáctistovka (92 kW a 165 Nm) stačí na rovných 200 km/h a 0 – 100 km/h za 10,8 s, spotřeba je jen o tři desetiny litru větší. Pro domácí švédský trh je k dispozici i v dvoupalivovém provedení FlexiFuel, spalujícím Ethanol E85. Nejvýkonnějším čtyřválcem je dvoulitr 107 kW a 185 Nm, dostačující pro 210 km/h a stovku za 9,4 s při shodné průměrné spotřebě s 1.8. Vznětové čtyřválce jsou dva známé hliníkové šestnáctiventily PSA/Ford common rail II o obsahu 1.6 a 2.0 l, o výkonech 80/100 kW a 240/320 Nm se systémem overboost, krátkodobě přidávajícím 20 Nm kroutícího momentu. Vznětový dvoulitr vykazuje přesně shodné jízdní výkony jako zážehový, za průměrných 5,7 l nafty na 100 km, šestnáctistovka dosahuje 190 km/h a stovku za 11,9 s, ovšem s nejlepší průměrnou spotřebou, pouhých 4,9 l.

Pětiválce

jsou tím, čím se Volvo C30 odlišuje od konfekčních kompaktních aut, a ochrannou známkou vozů Volvo. Jsou celohliníkové, kompaktní a uložené samozřejmě také napříč. Nabídka začíná jediným atmosféricky plněným, silnější verzí známé dva-čtyřky o výkonu 125 kW a 230 Nm, schopnou uhánět 220 km/h a sprintující na stovku s pevným startem za 8,1 s, to vše za průměrných 8,4 l/100 km. Vrcholem celé řady a sportovním nářadím je přeplňovaný zážehový dvaapůllitr, dobře známý např. z Focusu ST, o výkonu 162 kW a kroutícím momentu 320 Nm, jehož velká část je k dispozici již kousek nad volnoběhem. S pomocí šestistupňové převodovky se rozjede na 240 km/h a stovku zvládne za 6,7 s. Model 2.5T, namířený proti konkurenčním šestiválcům, žádá za své služby přijatelných 8,7 l na 100 km. Druhým vrcholem, tentokrát cenovým, je vznětový pětiválec 2.4 D5 o výkonu 132 kW a 350 Nm (speciálně pro belgický trh 120 kW a 340 Nm), spojený nedílně se samočinnou převodovkou, který poskytuje výborný poměr jízdních výkonů, spotřeby a kultivovanosti. Zvládá totiž 220 km/h a stovku za 8,4 s, k tomu suverénní přebytek výkonu ve všech situacích, to vše za průměrných 6,9 l nafty na 100 km.

Motor VOLVO KINETIC MOMENTUM SUMMUM
C30 1.6* 489 000 Kč 523 000 Kč 578 000 Kč 656 000 Kč
C30 1.8* 549 000 Kč 583 000 Kč 638 000 Kč 716 000 Kč
C30 2.0* 629 000 Kč 663 000 Kč 718 000 Kč 796 000 Kč
C30 2.4i 679 000 Kč 713 000 Kč 768 000 Kč 846 000 Kč
C30 T5 x 799 000 Kč 825 000 Kč 903 000 Kč
C30 1.6D* 599 000 Kč 633 000 Kč 688 000 Kč 766 000 Kč
C30 2.0D* 649 000 Kč 683 000 Kč 738 000 Kč 816 000 Kč
C30 D5** 778 000 Kč 812 000 Kč 867 000 Kč 945 000 Kč
střešní okno 29 000 Kč - všechny motory
5 stup. aut. převodovka Geartronic 49 000 Kč - 2.4i, T5
5 stup. aut. převodovka Geartronic 0 Kč - D5
Ladislav Čermák
Diskuze (0)