Volvo C30 se loučí a vzpomíná (videa)
Volvo C30 mělo jako koncept premiéru v Detroitu v lednu 2006 a sériové provedení bylo představeno na podzim stejného roku během autosalonu v Paříži. Do dnešních dnů bylo prodáno téměř 210 000 vozů této modelové řady. V souvislosti s designem byla nejčastěji zmiňována inspirace modely P1800ES ze začátku sedmdesátých let a 480ES z let 1986 až 1995.
Skutečným přímým předchůdcem modelu C30 je ovšem Volvo Safety Concept Car, jehož světová premiéra se odehrála na autosalonu v Detroitu v roce 2001. Právě jeho design byl výchozím bodem pro konečnou podobu atraktivního třídveřového hatchbacku. Zároveň tento koncept přinesl řadu novinek, zvyšujících bezpečnost provozu. Mezi nimi byl například systém BLIS pro sledování slepého úhlu nebo varování před čelní kolizí a neúmyslným vybočením z jízdního pruhu.
Volvo se snažilo modelem C30 zaujmout mladší zákazníky, což velmi dobře dokumentuje trojice konceptů, jejichž premiéra se odehrála v listopadu 2006 na SEMA Show. Právě zde bylo odhaleno jasně žluté C30 v úpravě Evolve s výkonem 373 kW, točivým momentem 637 N.m a pohonem všech kol. Tento extrémní stroj byl doplněn dvojicí stylově upravených C30 odhalujících možnosti individualizace tohoto modelu.
Volvo C30 se krátce po uvedení na trh pro svou automobilku stalo nositelem sportovnějšího image a zároveň posloužilo jako základ pro vývoj modelů s alternativními pohonnými systémy. Autosalon ve Frankfurtu nad Mohanem v roce 2007 se tak stal místem představení prototypu C30 ReCharge, kombinujícího motor s objemem 1,6 l se schopností spalovat směs benzinu a bioetanolu (E85) se sadou elektromotorů umístěných přímo v kolech. Po plném dobití byl tento automobil schopen ujet 100 km čistě na elektřinu.
Rok 2009 přinesl modernizaci a spolu s ní dorazil další koncept s nekonvenčním způsobem pohonu, kterým se stalo Volvo C30 BEV, využívající ke svému pohybu pouze elektrické energie. Právě tento koncept se stal základem pro čistý elektromobil C30 Electric.
Vedle vývoje hybridních a elektrických verzí C30 spolupracovalo Volvo s firmou Polestar, která kompaktní hatchback upravila pro závody v sérii STCC, kde s ním získala v letech 2009 a 2010 mistrovský titul a dva roky startovalo závodní Volvo C30 také v sérii WTCC.
V roce 2010 byl představen koncept Volvo C30 v jasně modrém laku karoserie s výkonem 294 kW a pohonem všech kol, který vznikl na oslavu úspěchů závodních verzí a opět demonstroval možnosti úprav tohoto modelu.
Atraktivní design a ani úspěchy na závodních tratích nebo z vývoje alternativních pohonných systémů ovšem nemohou zastavit čas a po necelých sedmi letech na trhu se Volvo C30 odebralo do automobilového důchodu. Jeho nejbližším nástupcem se stal nový model V40, který je prozatím především průkopníkem v oblasti zvyšování bezpečnosti, zatímco sport a výrazné individualizace nebo alternativní pohon jdou mimo něj.
Na rozloučenou s C30 automobilka uvádí, že by všech 210 000 vyrobených vozů této modelové řady mohlo vytvořit kolonu vozu postavených nárazník na nárazník dlouhou téměř 900 km a případě, že by byly naskládány na sebe, pak by vznikla věž stejně vysoká jako 934 Eiffelovek.